Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

IndSpringning af unghest
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 18:49
Her i tirsdags ville jeg introdosere min 4 års hoppe for springbanen.
Hun har løssprunget meget, men ikke så meget som gået over en bom med rytter.

Nå men jeg havde lagt lidt bomme ud samt cavilettis rundt på banen. Desuden havde jeg lavet et lille kryds på ca 40 cm.

Nå men jeg skridtede over bommene og Mon Ceur gik bare over også i trav.....derefter traver jeg hen over cavilettierne men der vil hun ikke trave så vi galopere.
Efter nogle gange uden problemmer prøver jeg krydset, og igen passer hun selv afstanden af lander i rigrig galop....Så vi tog to kryds på langsiden nogle gange og Mon Ceur syntes det var skide sjov.

Men i dag læser jeg så i rideheste at unge heste skal springes i trav og først når de er helt i balance i galop.

Så nu kommer spørgsmålet: Skal jeg bare la´ hende gå i galop, eller skal jeg begynde med travbomme foran springene for at "tvinge" hende i trav. Jeg vil jo ikke tage for meget fat i hende når hun gør det så godt.

Og ja vi skal til at ride undervisning, men hun har bare stadig føl ved siden, så det er begrænset hvor meget vi kan endnu. Men lige nu ville jeg bare introdusere hende for banen og dens forhindringer.

Henriett

;-D ;D
0
0
Svar på denne tråd

personligt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 19:10
ville jeg slet ikek indspringe en 4 års. Liva skal først springes med rytter som 5 års.

0
0
Svar på denne tråd

henriett hun skal
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 19:16
trave for hun skal gøre som du beder hende om, altså kun slå an i galop når du beder hende om det og kun trave og sålænge i er indspringnings fasen med trav bomme og gymnastik spring er det ikke nødvendigt at galopere på springene.

hilsen berit

kåret tinker hingst står til tjeneste se her
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener ikke...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 19:22
..der er noget i vejen for at indspringe en 4 års, min hoppe var også 4 da jeg begyndte med hende..

Jeg startede med at løsspringe hende, for ligesom at se hvordan hun var, om hun var modig, tøvende, sprang højt osv.. At hun så var så modig hun prøvede at tage barrieren bagefter var ikke det bedste..

Jeg startede ud med bomme og senere små spring.. De første gange lod jeg hende trave over springene, senere galoperede vi, jeg har altid gjort det at når jeg startede med at springe travede jeg over de første par gange, og så i galop bagefter, det samme har jeg altid gjort i undervisningen...

Jeg ville nok lade den trave over et par gange, hvis den virker sikker nok skulle der ikke være noget i vejen for at den kan galopere, jeg kan sagtens forstå du ikke vil tage for meget i biddet, når de virker til at være glade bliver de nemt sure hvis man tager for meget i dem, selvfølgelig skal alle heste have ro i munden..

Du skal bare passe på den ikke begynder at gasse for meget op, min er så glad for at springe, og den begyndte hurtigt at gasse op, og når de er så unge og nye i faget kan farten hurtig gøre dem usikre, og de mister balancen..

Men det bedste er vel at mærke hvad hesten helst vil, og du kan jo sikkert mærke hvis den bliver usikker..

Hilsen Conni & Leika hesten..

Nu medlem af Hestens Værn & Dyrenes Beskyttelse..

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

både og
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 19:26

Jeg ved godt at mange siger at det vil være tidligt at springe en hest.
Jeg mener dog at så længe det er en enkelt gang i måneden man springer og det kun er nogle få og meget små spring, kan det ikke skade hesten.
Jeg tror at når hun selv sætter i galop er det et tegn på at hun har det bedst med det og at hun er i god balance.
Det er selvfølgelig dig der skal bestemme tempoet, men jeg ville ikke være så bange for at sætte hende i galop, når hun jo selv har vist at hun godt kan og gerne vil.
Hvis hun følte sig usikker ved at springe i galop ville hun ikke selv vælge det.
Men det skal så også lige siges at jeg ikke er springrytter 8-)

Mvh Anne
0
0
Svar på denne tråd

Ung hest
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 20:02
Anne B: Selv om du ikke er springrytter vil jeg give dig fuldstændig ret.
Så længe hesten går til springet i et afbalanceret tempo, er det helt fint.
Det være sig trav eller galop.
Min gamle hoppe startede vi også med som 4-årig.
Hun havde ikke engang løssprunget, men "valgte" aligevel mest at galopere til springene, og vi lod hende gøre det,støttet af en let hånd og benene blødt ved.
Hun passede det fint af, og blev senere en super springer, der stort set aldrig pillede en bom.
Hvis din hest begynder at sjuske eller virke usikker, er det derimod en god idé at trave den, så den får en fair chance for at "komme på rette spor" igen.

Held og lykke med det! - "Jeg er ikke spor misundelig!" ;-D

KH Charlott
"Èn hest i stalden er bedre end 10 på taget!"
{>
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 22:38
til huner tryg ved at springe med rytter passe sig selv selv sætte tempoet og afstanden....

når tilliden er der kan du begynde at kræve at huhn skal gå tættere på eller lign...

det har jeg i hvert fald brugt ved mine heste når jeg har sprunget dem ind...

:-D ´What if the one thing in life you feared most, was the one thing that could set you free...

Chek min side : www.carinaroen.webbyen.dk

Rutineret lærer pony søges :-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville aldrig lade
Forfatter: 
Dato:  09-06-2004 22:42
den sætte tempoet selv, den skal lære at vente!

hilsen berit

kåret tinker hingst står til tjeneste se her
0
0
Svar på denne tråd

Hvad vil du have
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 10:11
en hest der er glad for at springe, eller en der er lydig og springer som du gerne vil have det?

Jeg ville - så længe det drejer sig om introduktion til spring, som det er lige nu - lade hende slå i galop til de små spring.

Jeg ville IKKE anvende alt for meget med travbomme osv, det forvirrer mange unge heste at de skal tænke BÅDE på bomme og på spring.

Når du senere skal til at have undervisnong på hende, skal der nok komme styr på tempoet, og du skal nok komme til at ride masser af spring fra trav, og med bomme foran - det er også et godt værktøj, men jeg har altså også oplevet at det tager springglæden fra hesten, fordi der er ALT for meget den skal forholde sig til.

Så hvis jeg var dig, ville jeg helt klart fortsætte med at springe 2-3 gange om måneden, over SMÅ spring - og lade heste finde sin egen teknik og glæde over det - og så til efteråret starte op med regulær træning (y)

Held og lykke med det :-)

Mvh

-Helle
0
0
Svar på denne tråd

tak for alle jeres svar....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 20:31
Jeg har efter at have læst jeres mange svar kommet frem til at så længe vi bare hygger med de små spring for hun lov til at galopere hen til, når jeg så til efteråret for følet vendet fra og skal til at springe undervisning må travbommene komme.

Hun for selvfølge ikke lov til at løbe løbsk, men bare hun går lige hen i mod og er i balance bestemmer hun selv hvilke gangart det bliver i.

Hun må hellere for nogle gode oplevelser i galop frem for at jeg kikser i trav fordi hun bliver usikker....og det bliver nok svære at rette op på end at lære hende gå travbomme.

Men tak jeres svar

Henriett

;-D ;D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider