|
|
| Blød bund |
|
|
Min hest er lige blevet flyttet! på det nye sted har de kun en ridebane med blød bund- er det egt godt for hesten at gå på en blød bund, når hun skal sætte muskler bagtil??
Heidi
Vi holder ikke op med at lege fordi vi bliver gamle- men vi bliver gamle fordi vi holder op med at lege 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| galop... |
|
|
i strand sand skulle være godt for bagpartsmusklerene, så mon ikke galop på blød bund også er, så længe du får hesten til at komme ind og bruge sig bagfra, så skal det nok gå.
og så husk at få hesten til at strække halsen ned og frem når du traver og skridter af. og afskridtningen skal ske i et rimeligt tempo - så strækes overlinjen bedst, og du undgår ømme bagparts muskler.
knuzzz nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min logiske sans |
|
|
sagde også at det ville være godt for hende! emn et er min logiske sans, noget andet er virkeligheden
Heidi
Vi holder ikke op med at lege fordi vi bliver gamle- men vi bliver gamle fordi vi holder op med at lege 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
min logiske sans siger også at det må være godt, man ved jo også selv hvordan det er at løbe på blød bund.
og jeg ved at min berider bruger det at galopere på stranden(samlet - ikke løs, så har det ingen effekt) og han mener det giver godt.
en anden ting er at jeg ikke kan lidt at ride på blød bund på banen, min fejltakter lidt og der skal rides til før en de kommer"over" det bløde. min vil gerne tage hovdet op når banen er for blød, men det afhænger også af hvad man vil kalde blød bund.
knuzzz nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blød / tung / dyb? |
|
|
Såfremt du med blød mener, at hesten synker ned i banen for hvert skridt, så er det kun en fordel, såfremt man ønsker at give sin hest en seneskade.
Hvor vil du helst løbe på stranden? I det tunge bløde sand, eller i den faste, fjedrende strandkant?
Såfremt man vil undgå belastningsskader, bør man efter min mening (og min dyrlæges) foretrække et relativt fast, men fjedrende underlag. Muskler opbygges mere hensigtsmæssig vha. korrekt udførelse af dressurens øvelser, end ved arbejde i dyb/blød bund.
mvh
N.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bakker Nina op. |
|
|
Jeg er helt enig med Nina, hvis bunden er tung og den synker i, kan du lige så godt lave velkomst fest til en seneskade eller lign. For det er så tungt og hårdt for hesten at ride i, så når den ikke har flere kræfter tilbage i musklerne, begynder den at bruge ledene, sener mv. Det er ALTID klart at foretrække en fjedrende fast bund, frem for en blød, og jeg vil vove at påstå, at du netop burde være obs på at ride på en god bund, hvis du skal have trænet noget op. Min dyrlæge fortalte mig, efter min hest havde haft en forvridning at hun var sikker på at det var ridehus bunden (den er meget tung), og hvis jeg ville passe på min hests ben, skulle jeg holde mig langt væk fra den bund, så hellere ride på en lidt for hård bund, og dette til trods for at min hest er i virkelig god form. Så mere for din egen skyld, så pas på med bunden. Men held og lykke med det hele.
Mange venlige hilsener Kristine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej |
| Forfatter:  |
Maja Dollas |
| Dato:  |
04-06-2004 17:19 |
|
for blød bund skader senerne....... så min mening er også heller for hård end for blød.
Jeg fik afvide af min dyrlage da min hest havde lavet en kodeleds forvridning at genoptræning på asfaldt ville hjælpe gevaldigt. Så de alt for bløde bunde burde afskaffes, de skader mere end de gavner.
hilsen maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| personligt |
|
|
personligt synes jeg at banen er for blød, når man kan mærke den på hestens gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er banen ikke for blød |
|
|
for hun gik bedre end hun længe have gjort, især i galoppen!! Atr det så har noget at gøre med rytteren som fik slappet af er noget helt andet
Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bunden er for blød... |
|
|
...hvis hesten skal bruge kræfter på at trække benet op af den. En god bund hjælper hesten med at "fjedre" videre til næste skridt, således at den skal bruge et minimum af energi på at bevæge sig.
Mht. hestens bevægelser, så pas på!
I en tung bund vil hesten ofte virke blødere i bevægelsen - nogle lægger mere ryg til (for at få kræfter til at trække benene op af bunden), og det kan derfor virke som om hesten går bedre i den tunge bund.
Nogle travheste trænes i dybt sand for at give kondition og muskler. Men nu er lang holdbarhed for travheste (løbsheste) sjældent noget der fokuseres på.
Som tidligere nævnt giver det en enorm belastning af bevægeapparatet, så den "ekstra ryg" man evt. oplever, kan vise sig at få nogle høje omkostninger...
mvh
/N.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|