Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tanker vedrørende træning
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 20:56
Hej

Stærkt inspireret af de mange indlæg om distanceridning, har jeg surfet rundt og kigget efter sites om denne form for træning. Noget af det første jeg stødte på er træningslog's, det er åbenbart meget brugt at holde styr på, hvor meget man træner i denne disciplin.

Nu deler jeg min hest med min søster, og vi har faktisk en dagbog for Dixon. Det er for at holde styr på, hvad hinanden laver, så vi ikke lige pludselig har overdrevet i den ene eller den anden disciplin. Et omfattende projekt har været at få et overblik over, hvad vi har lavet i de sidste 3 år (længe level excel). Nu bagefter må jeg sige, at jeg har fået mig nogle overraskelser.

Jeg havde en klokkeklar ide om, at Dixon får motion minimum 6 dage om ugen 1 time. Det er ikke helt tilfældet. Det samme gælder de laange rideture i godt tempo, som jeg havde en forestilling om. Så lange er de altså heller ikke.

Mine gennemsnit ser sådan ud:
2001; gennemsnitligt 19 timer om måneden og 50 km om måneden
2002; gennemsnitligt 15 timer om måneden og 51 km om måneden
(det år døjede vi i 3 måneder med en seneskade)
2003; gennemsnitligt 19 timer om måneden og 69 km om måneden

En anden opdagelse er, at jeg troede vi var mest aktive forår/sommer. Det passer heller ikke. Alle tre år er oktober/september de mest aktive måneder.

Hvad kan man så bruge det til.
Tjah, for mit vedkommende, har det gjort mine skovture noget længere (10 - 15 km). Jeg er også begyndt at gøre mere ud af at skridte længere tid efter dressuren, gerne 30 - 45 min.
Tempoet er også blevet lidt bedre på turene, 12 km/t der skal faktisk rides godt til, hvis man skal ligge på det niveau.
Jeg synes, jeg begynder at kunne mærke et boost i min hest's energi. Det giver sig både udslag i mere udholdenhed på turene, men giver mig også mere fremdrift i dressuren.

Hvad med jer, er der nogle der fører træningsdagbøger? Tips og ideer modtages gerne.

Mange hilsner Dixonfan
0
0
Svar på denne tråd

Dagbøger / trænings bøger
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 22:28
Vi fører dagbog over hver hest vi har, fra de starter deres første gåtur i sele og al den tid de er i træning.
Der bliver noteret dato, baneforhold, ridning /kørsel eller roundpen. Puls / før /under og efter træning. Distance / hastighed og hvor mange eventuelle intervaller og hvordan hesten er tilpas på dagen.
En måneds træning kan se således ud for en ride og køre trænet hest.
8 gange blev hesten kørt i maj måned 83 km ialt.
12 gange redet samme måned 127 km ialt.
Trænings hastigheden ligger på ca 25 km /t, det er pulsen der bestemmer hastigheden det gælder både for vogn og under rytter.
En to års under optræning løber ca 8 - 10 km om dagen i 5 - 6 dage om ugen, og tempoet ligger ca på 20 km / timen afhængig af pulsen.
Ud over at føre dagbog bliver hver hest trænet efter et nøje planlagt træningsprogram og det gælder også for vores dresurhest.
Det gode ved at skrive alt ned er jo at man altid kan gå tilbage og tjecke, for efter 3 uger kan man ikke huske alt længere, selv om man tror at man kan det.

Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

jeps da
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 22:34
Ja, vi har ført dagbog i alle de snart 10 år, vi har haft Grandi! Det er supergodt, både mht. til træning og helbred.

Vi skriver, hvor længe vi har redet, om det var dressur eller skovtur (tidligere endvidere spring og military), om han har gået godt, hvilke øvelser, der har været fremherskende (hvis der er sket ændringer i den daglige træning), undervisning skrives altid ind, fremskridt, stivheder, nye øvelser, ny helbredstiltag fx medicin.

Vi skriver naturligvis ikke hver eneste dag om det hele. For i dag står der fx: Nina skovtur ca 1 time, Grandi sød og frisk, mange myg nu, kun 3 minimale headshake.

I går vaskede jeg hans ben i Biotex og Iobac pga mukpletter, så stod der også om det.

Vi skriver i en spiralkalender, der ligger i skabet. Inden vi fik skab, lå den i striglekassen :-D .

På denne måde kan vi gå mange år tilbage i tiden og på dato se, hvornår hans headshake fx starter om foråret.

Vi kan også se, hvem der rider mest (mig :-P ).

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde og nye haflingerbilleder af Annuscka!
0
0
Svar på denne tråd

Til Yankee
Forfatter: 
Dato:  02-06-2004 09:21
Hej Yankee

Nu bliver jeg lidt nysgerrig, jeg har nemlig også selv trænet travheste i mine yngre dage.

Nogle af tingene herfra hænger stadig ved, f.eks. bruger jeg meget princippet om længere travpas i skoven i roligt tempo (Langsomt), dog ikke med 20 km/t her kan vi ikke være med ;o)

Det som jeg gerne vil høre lidt mere om, det er om du har overført nogle af trav-træningsmetoderne til dressurhesten? Jeg har selv overvejet at lave lidt interval med min tyksak. Jeg har fundet et passende. jævn sti i skoven, som er lidt sandet og ca. 500 m lang.

Hilsner Dixonfan
0
0
Svar på denne tråd

dixonfan
Forfatter: 
Dato:  02-06-2004 10:02
Ja vi bruger det også til vores DV hoppe Landtina.
Jeg får Sara til at beskrive hvordan, for dig en af dagene når vi får lidt bedre tid, vi skal til løb i aften.

Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Staldpige
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 22:49
Hej Dixorfan
jeg laver intervaller i trav og galop ca. 800m *3 det var dog mest i starten da konditionen ikke var for god. Nu er det mest som afveksling til dressueren, en omgang på travbanen, lidt dressur en omgang på trav banen igen, lidt dresssur osv.
Konditions træning af en hest er den samme om det er en trav hest eller en dressur hest, men tempoet er forskelligt derfor bruger vi pulsmåling under træning.
Bobbel og Vesterleds Landtina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider