Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest TOTAL varm i hovedet...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2004 22:48
Og har kun sin flok i hovdet hele tiden....skal lige siges at jeg har redet min hoppe siden i vinter og hele foråret uden problemer....men nu springer hun for ALT...danser sidelæns, og går på baghjul lige så snart der er noget hun ikke lige har lyst til at passere, og er faktisk næsten uridlig.....også på banen...hun går kun og holder øje med flokken ude på græsset....kan ikke få hende til at koncentrer sig om "vores" ridning, og må indrømme at jeg har rimelig stor respekt for hende, når hun går på bagbenene.
har i nogle erfaringer med samme problem efter de er kommet på græs...eller bare det at det er blevet sommer?????
Vil lige sige at hun er en meget bestemt dame, som samtidig er førehoppe i flokken.
0
0
Svar på denne tråd

du skal have hjælp
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 02:45
Du må nok få noget hjælp (y)
Hun skal både venligt vænnes til at forlade flokken og samtidig lære, at hun ikke bestemmer alt (over dig).

Det skal ikke ske på en hård måde, det får du intet ud af, især ikke, når du har så meget 'respekt' for hende.

Hvad med at starte med at trække nogle ture med hende: lidt væk, og så tilbage. Lidt længere væk dagen efter, men ikke for langt. Så kan hun se dig, og du er måske mere tryg nede ved hendes hoved?

Eller rid hende i skoven sammen med en anden.

Men snak også med en god rytter, der tør ride hende - dog naturligvis ikke en der bruger vold.

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde og nye haflingerbilleder af Annuscka!
0
0
Svar på denne tråd

hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 08:55
hoppen er sandsynligvis bange for at miste sin førerposition i flokken, når hun er væk. hun skal jo styre sine "undersotter" - og det er incl DIG!!

jeg tror din hoppe trænger til at blive sat på plads - altså få at vide at DU er lederen og det er hende der skal tage hensyn til DIG og følge DINE instrukser - og det kan ikke gøres med "klap og kage". :-(

Hoppen skal klart og udtrykkelig have besked på at du som leder ikke vil finde dig i, at hun er uopmærksom og bestemmer, hvordan tingene skal foregå. der er flere måde at angribe sagen på - jeg vil foretrække arbejde fra jorden i først.

jeg vil ikke begynde at forklare en masse her og nu, men måske kunne du blive inspireret af fx Gitte Naldal, Klaus Hempfling eller andre, der arbejder fra jorden med "hestens eget sprog".

til slut vil jeg bare lige sige at HMS IKKE er lutter klap og kage - det er en tynd rebgrime, der lægger et stor tryk på nakke og næseryg, det er kontant afregning og fysisk afstraffelse med enden af arbejdstovet.....det er misforstået at HMS bygger på godbider, kælen og venlighed.
0
0
Svar på denne tråd

forresten...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 09:44
milse....syper dejlig hoppe du har - jeg er vild med hendes type :-)
0
0
Svar på denne tråd

andersen..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 16:09
Hey,..

Jeg vil til dels give dig ret i dit synspunkt, men du glemmer lidt at skrive, at hms, på trods af at det er med brug af arbejdstovet (læs: når det bruges rigtigt) er godt for hesten (det er der jo også delte meninger om :-) ) Hvis det var så hårdt som jeg synes det lyder i dit indlæg, ja så ville problemheste ikke blive tillidsfulde og glade af denne træningsform,- eller andre heste for den sags skyld. Hms er jo ikke kun brug af arbejdstovet og fysisk afstraffelse! - Du går jo igennem faser nøjagtigt som hestene gør ude på folden, hesten vælger selv, den forstår hvad det er du beder den om, men vælger selv at trodse dig for at beholde førehesterollen. At du så i 4 eller 5 fase klapper den en med tovet og så snart hesten forsøger at løse opgaven, straks smiler til den og går hen og visker "klappet" ud, - tjae... - Jeg kan ikke se problemet i det :-) Og sjovt nok er hesten klar over lige med det samme når den gør det godt, ørerne ryger frem og står bare og venter på at hun når over for at nusse og rose.. :-D

Maria

Problemheste tages i træning. Gode forhold og på hestens præmisser!Se mere her!
0
0
Svar på denne tråd

Jeva ...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 16:40
Jeg mener selvfølgelig IKKE at HMS er en "voldelig" form for træning - absolut ikke.....

Jeg er efterhånden bare ved at være træt af at læse gang på gang herinde, at HMS er åh og ih så godt og aldrig indeholder fysisk irettesættelse osv....mange får det til at fremstå som dans på lyserøde skyer - og sådan er virkeligheden ikke... 8-)

sidste gang jeg har overværede Gitte Naldals træning af en ny og respektløs unghest var bestemt ikke klap og godbider - nej, det var meget kraftige træk i den tynde rebgrime og "smæk" i bagdelen og på skulderen med enden af arbejdstovet før hesten respekterede hende.

det tog en halv times tid for denne unge hest "bøjede" sig og viste hensyn og opmærksomhed. det var aldrig lykkes ved at tale pænt til den og klappe den på halsen.

HMS er suverænt den bedste måde at arbejde med en "problem-hest" på - det er helt sikkert, da metoden er ved hjælp af hestens eget sprog - men HMS er ikke så uskyldigt, som mange her inde har opfattelsen af.

det er såmænd bare det.... B-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender skam godt
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 17:51
til HMS....har været på kursus hos Ute, som var meget spændene....og jeg vil helt klart give jer ret i at hun skal sættes på plads mht. "vores" gensidige respekt...som hun vist lige har midstet lidt af i farten ;-D og hun er ikke den lette type, så det skal være meget kontant, hvad jeg bestemt ikke er så god til...øv altså...men jeg må jo bare igang.....
Jeg tror jeg må prøve at arb. med hende fra jorden, for vi bliver bare for uvenner når det forgår på ryggen, og jeg har det skidt med at være for hård ved hende, da hun bestemt ikke har haft det nemt rent ridemæssigt.
Tror også at i har ret i at hun er bange for at midste sin førestatus, og derfor måske holder ekstra øje med de andre, især nu efter de er kommet på sommergræs....og er blevet delt i 2 flokke.

Men tak for alle jeres svar....vil meget gene have flere svar, hvis i har nogle gode bud på hvad jeg ellers kunne gøre.
0
0
Svar på denne tråd

min hoppe var også sådan
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 08:47
i foråret i de første par år. For mig at se har det "noget med brunst og forår" at gøre. Præcis hvad aner jeg ikke, men smadder irriterende er det.

Jeg høvlede noget Relax Amino fra Blue Horse i dyret i de første 2 forår jeg red hende - derefter var det ikke det store problem.

mvh
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Det kan da være et forsøg værd (-;
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 13:09
Men ved ikke lige om man må bruge det på en evt. ifolet hoppe? hun har nemlig lige været til hingst, og ved endnu ikke om hun er i fol!!!!
For det må jo påen eller anden måde bedøve/afslappe dem en smule, ik?
0
0
Svar på denne tråd

prøv med dressur
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 19:25
Min er præcis som din for tiden. Hvad der hjælper ved hende er dressur - meget seriøs og meget koncentreret dressur - og at råbe hende op til tider, så hun hører efter. Så slapper hun af, fokuserer på mig og går rigtig pænt :)

Men det kræver lidt af dig.

Lone
Opstaldning ved Århus

Vil du være med til at diskutere det alternative? Så se her
0
0
Svar på denne tråd

Prøv med noget vat i ørene
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 21:51
Har du overvejet at dæmpe hende lidt så hun ikke hører hendes folk kalde..
Som Mange nok ved er travere kendt for deres temprament og derfor putter vi et stykke vat i ørene på dem så kan de bedre koncentrere sig om opgaven klumpen skal være på størrelse med en tjaa kødbolle ved godt det lyder sjovt men kunne ikke lige komme på andre sammenligninger det er vigtigt den er stor nok så den er til at få ud igen det har haft stor effect på mange rideheste jeg har redet som også dansede rundt og var ukoncentreret.. men syntes allermest du skulle få noget undervisning..
Pøj Pøj
Tanja
;-D
Travfreak
0
0
Svar på denne tråd

Det er forår, jo....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 12:30
...og heste kan godt blive ramt af forårshumør.

Prøv at kaste et blik på hendes foderplan og tjek, om der er for meget krudt i dér.

Og så er PNH jo ikke at kimse ad...

:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd

99E hva er PHN???
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 18:45
Hun får kun græs, og har selvfølgelig også en vitaminspand til rådighed....så hun kan ikke skæres mere ned...desværre :-)
Jeg er skam slet ikke uvidende om at det er forår, men hun er lige en anelse for anderledes i forhold tilhvad hun plejer at være....har altid kunne skidte en lille tur...eller ihverttilfælde ride på bane, uden at hun flippede totalt ud...det er nermest umuligt nu!!!!

Til Lone og Freak....så er det sådan at vores ridebane desværre ligger så tæt på græsset hvor flokken går, så hun kan slet ikke undgå at se dem hele tiden, for den sags skyld høre dem, lige gyldigt hvor meget vat jeg putter i hendes øre....ellers en god ide.
Kan godt være at det skulle være almen viden i hesteverden!!!.....men PHN....aner jeg ikke hvad står for? :-P
0
0
Svar på denne tråd

har haft helt præcis samme hest!
Forfatter: 
Dato:  02-06-2004 20:19
Hey
Ja, har prøvet sådan noget. Jeg fik en 1 pony, da min veninde ikke kunne have den mere. Ponyen var 15 år, og de sagde at man kun kunne springe på den, da den var for varm på en dressur bane.
Jeg satte mig på hesten, og den dansede hele timen med mig. Den kunne heller ikke stå på en staldgang længere, men jeg ville ikke opgive den.
Jeg startede helt forfra med den, altså ligesom at skulle tilride den igen, da den havde fået magten.
Først arbejde jeg med den for jorden, og da den accepterede det, så gik i videre. Jeg satte mig så på den, og skritede den længe, indtil at den kunne slappe lidt af der o.s.v.
Hun kunne heller ikke lide at være alene, men jeg gik tit med den alene, så den vændede sig til ikke at være med de andre.
Jeg syntes at du skal gå lidt "tilbage", og så skal den hele tiden vide at det er dig der styre showet, og ikke den. Selvfølgelig ikke med vold eller lign.
Nu ved jeg jo ikke hvor slet dit er, men det tog mig 1 år at få en super pony ud af den. Den skulle rigtig have været slagtet, men jeg ville give den en chance.
Sådan endte den med at gå:

:-D
¤¤Vrinsk Og Knus fra Mille & Monique(♥)¤¤

En amerikansk statsborger kan overtage enhver ukendt,
ubeboet ø,
så længe der er fugleklatter på den
~ Lov fra USA

Søger part!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider