Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad hjælper mod gjordkrampe?
Forfatter: 
Dato:  27-05-2004 21:20
Jeg har fundet ud af at min hest lider af gjordkrampe. Nogen gange når jeg stiger op på ham, kan han finde på at stå og spænde med røven inde under sig mens han ryster lidt. Derefter hvis jeg driver ham fremad, så får jeg den vildeste buktur man kan tænke sig.

Jeg har en gjod med elastik i den ene side og spænder den altid et hul af gangen indtil jeg skal op. jeg lonegerer ham altid inden, da han ikke er så stabil endnu. Ligeledes strækker jeg hans forben ud inden jeg tager ham ud af stalden, da det skulle hjælpe på gjordkrampe.

Er der nogle der har nogle gode råd mod gjordkrampe, da han er ved at blive ret livsfarlig at ride på.
Vh Sanne

Vinderen er den flittige, ærgerrige og stædige.
Vinderen er den som kæmper videre trods modgang og som kan bruge nederlaget og tage ved lære af det. ;-D
0
0
Svar på denne tråd

gjordkrampe
Forfatter: 
Dato:  27-05-2004 21:59
hejza

du siger din gjord har elastik i den ene side... men hvilken??? Ved der er mange der har elastikken i den side de spænder gjorden i men så kan man nemt komme til at spænde gjorden for meget...derfor meget bedre den er i modsatte side...

ellers ved jeg ikke rigtig.. dem jeg har redet med gjordkrampe, de skulle bare trækkes lidt først for hvis man hoppede op lige efter man havde spændt så kom krampen

hilsen Pernille

Life is what happening while you´re busy making other things :-)
0
0
Svar på denne tråd

Elastik
Forfatter: 
Dato:  27-05-2004 22:07
ja elastikken sidder i den side jeg spænder gjorden. Jeg er meget bevidst om at gjorden ikke skal være for stram, den er i det samme hul hver gang og nogle gange for han gjordkrampe andre gange ikke, dog vil jeg heller ikke risikirer at sadlen glider mens han har gang i hans stejlen og bukken. Jeg longerer altid inden jeg stiger op, men nogle dage er han bare mere pirrelig end andre (og det kan jeg ikke mærke når jeg longerer).
0
0
Svar på denne tråd

lad dig ikke snyde
Forfatter: 
Dato:  28-05-2004 07:49
Du skriver ikke hvor gammel din hest er eller hvor lang tid den har båret sadel og rytter.
Det med at den spænder og springer rundt, kan ligeså godt være fordi den trodser dig.
Da du netop skriver, at den kun gør det nogen gange når du stiger op.
Jeg har selv været ude for det sammen. Det der hjalp var, at jeg vidste at han kunne finde på at spænde op og springe vildt rundt og var parat.Dvs jeg havde ultra korte tøjler og hvis han begyndte på noget, var det bare med at få hans hoved opad og bruge stemmen. til sidst var stemmen nok og der har ikke været noget siden.
For hvis du longere og alt det andet inden du sætter dig op og den ikke har reageret med kramper ja, så tager den bare en hvis del på dig.

håber du kan bruge det til noget :-)
0
0
Svar på denne tråd

Snyder den
Forfatter: 
Dato:  28-05-2004 10:07
Jeg har snart haft ham i 2 år og det første år prøvede jeg at vende ham til det hele. At blive trukket, at blive striglet, sadel og hovedtøj, og det skal lige siges at det ikke var en nem opgave, da han var totalt rå da jeg fik ham (kunne ikke trække ham ind i stalden). Det næste års tid har jeg prøvet at tilride ham, og kan nu skridte og trave på ham, men efter han får sine anfald går der et stykke tid(dage) inden han får tillid til mig igen.
Han står jo og krummer sig sammen inden han bukker, så enten er det fordi han er bange eller også tror jeg han har gjordkramper.

0
0
Svar på denne tråd

elastik modsatte side..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2004 10:35
Elastikken skal sidde i den modsatte side, ellers har den ikke den korrekte virkning.

Nogen gange kan det hjælpe med et tykt sadelunderlag og med tykt lammeskind eller lignende omkring gjorden. Ellers synes jeg det lyder meget fint, det du allerede gør...

Marlene

2 gjorde (110 og 120 cm) og 2 firkantede underlag sælges billigt!

SKØN PONY UDLÅNES I NORDJYLLAND. KAN SES PÅ MIN PRÆSENTATION.

0
0
Svar på denne tråd

Ok jeg gir mig
Forfatter: 
Dato:  28-05-2004 13:14
Ok jeg prøver at flytte elastikken over i den anden side, men så er det jo ingen fordel hvis man har en gjord med elastik i begge ender! (selvom min ikke har det)

Jeg rider med en tyk sadelpad under sadlen, men det kan godt være jeg skal prøve at købe noget til gjorden.
0
0
Svar på denne tråd

jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  28-05-2004 17:03
at klappe mine heste under maven det var et trick jeg lærte engang jeg red en pony som altid sparkede ud efter mig nå jeg spændte gjorden. Ved at klappe den forsvandt de spændinger den havde og den sparkede ikke ud.

:-D ´What if the one thing in life you feared most, was the one thing that could set you free...

Chek min side : www.carinaroen.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

en skammel
Forfatter: 
Dato:  28-05-2004 17:59
hej jeg har selv haft en hest med gjordkrampe og det hjalp da jeg brugte en skammel til at stige op med. og et lammeskind under gjorden. pas på når du sadler op. hvis han pludslig skulle få krampe og øderlægger sig selv ved fx at gå bagover (min sat sig ned to gange)
0
0
Svar på denne tråd

Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  28-05-2004 20:01
Vi har haft en hoppe med gjordkrampe, da vi fik behandlet hende af Marianne Bendixen pga. en anden skade forsvandt gjordkrampen sporløst for ikke at vende tilbage.

Det viste sig at hun havde en skævhed i manken, da den blev rettet forsvandt gjordkrampen også.

0
0
Svar på denne tråd

lige en ting..
Forfatter: 
Dato:  29-05-2004 19:20
man må ikke strække kolde muskler...det gør mer skade end gavn!!! både på heste og mennesker..så de folk som siger det skulle hjælpe tager fejl...hvis du skal strække din hest muskler er det vigtigt at de er varmet op først...

Men held og lykke med det!
Hold Jer Munter! :-D
0
0
Svar på denne tråd

neopren
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 01:10
Hej

Er din gjord af neopren. Det har hjulpet gevaldigt på en hest jeg kender.
Min unghest begyndte lidt på et tidspunkt. Jeg ligger nu sadlen på meget tidlig under opsadlingen og strammer så gjorden over lang tid, dvs min 10 min.
Derefter får han altid lige en tur i longen for at slippe af med spændninger p
og først derefter bliver gjorden strammet rigtigt.

Pas meget på hvis den skulle få en gjordkrampe på staldgangen.
Jeg har prøvet at en hest væltede på staldgangen og trådte mig noget så grundigt over tæerne så jeg måtte en tur på skadestuen. Billigt sluppet når man nu tænker på at en hest på 170cm bare vælter omkuld, men ondt gjorde det.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Alle de råd
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 08:17
...om gjorde, massage og alle mulige specielle hensyn er kun kosmetik, det afhjælper jo ikke problemet.

Hvis en kiropraktor kan fjerne problemet for bestandigt så er det omsorgssvigt ikke at forsøge.

0
0
Svar på denne tråd

nu ved jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 00:06
hvor gammel din hest er, men mit indtryk er, at mange ungheste har problemer med gjordkrampe (altså i begyndelsen af tilridningen).

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nu
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 00:19
få en til at kigge ham efter i sømmene,når en hest har gjordkramper viser den det somregel allerede under opsadlingen, det skriver du ikke om din gør, tilgengæld skriver du at han krummer ryg når du skal op på ham, det får mig til at tro at han måske har ondt når han skal arbejde!!?

ved det ikke med et bud.

hilsen berit

kåret tinker hingst står til tjeneste se her
0
0
Svar på denne tråd

Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 11:00
Hej Igen
Min hest har også haft gjordkrampe inde i stalden flere gange. En gang stod han og bukkede mens han stod bundet og andre gange har han bare krummet ryg, det er dog blevet meget bedre derinde og har ikke haft det længe i stalden.
Han er 5 år, men jeg har været i gang med tilridningen i lang tid og han er stadig meget nervøs. Han er som sagt først begyndt at lære noget da jeg fik ham. Da jeg fik ham stod han stadig i boks med sin mor som tre-års og kunne ikke engang trækkes med. Derfor er han meget følsom og bliver let bange.

Er der nogen der kender en god kiropraktor? Og hvad koster sådan noget. Ville en massør ikke kunne hjælpe, han er nemlig meget kilden og følsom med sin krop og jeg tror det også spiller en faktor på gjordkrampen når jeg rider, da jeg ikke rører ham med benene endnu, og han derfor får det, når det bliver for meget eller han bliver bange.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider