Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hård højre hånd
Forfatter: 
Dato:  23-05-2004 21:49
Håber på at I har nogle gode råd til mig!

Jeg har tillagt mig den frygtelige vane at være for stiv/hård i højre hånd, og det giver mig en del problemer når jeg rider! Jeg er selv meget opmærksom på det, men det er også meget svært at ændre en sådan vane...
Har I nogle gode råd til hvordan jeg slipper af med den?
Og så lige et lidt andet spørgsmål. Hvis man kigger ovenfra hesten og ned på hænderne, er der så en tommerfingerregen for hvor langt hænderne skal være fra hinanden, og hvilken indvirkning har det hvis man gør det anderledes?

¨¨¨¨¨¨¨ Mvh. Nina ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

>>>You can talk the talk, but can you walk the walk? (Eller noget i den stil) <<

Tjek lige min præsentation!(y)
Med masser af billeder, som meget gerne må kommenteres!
0
0
Svar på denne tråd

Hånden er sikkert kun et symptom
Forfatter: 
Dato:  23-05-2004 22:45
....på, at du har et problem et andet sted. (Man sidder uhyre sjældent i fuld symmetri og krammer hårdt med bare én hånd/arm.)

Det "andet sted" kunne f.eks. meget logisk være en lille - endda måske næsten usynlig - skævhed i din opstilling.
Så jeg vil lige stille dig nogle spørgsmål:

Er du også hård i højre hånd, hvis du rider uden sadel?

Er din sadel for nyligt blevet checket m.h.t. om sædepuderne er lige fyldige?

Kan du lige så nemt dreje brystkassen venstre om som højre om, når du sidder i sadlen (på hesten)? Og kan du dreje lige langt til begge sider, når du sidder i sadlen (på hesten)?

Har du helt den samme fornemmelse og gør den samme arbejdsindsats, hvis du laver schenkelvigning for højre som for venstre schenkel?

Har du tendens til at tabe den ene bøjle?

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2004 23:04
Jeg rider sjældent uden sadel, men jeg vil prøve det en af dagene og ligge mærke til det! Det er ikke min sadel (eller for den sags skyld min hest) og jeg ved ikke hvornår den sidst er blevet checket....

Du spørger om jeg kan dreje lige nemt lige nemt og lige langt til begge sider, det vil jeg også prøve at ligge mærke til næste gang jeg rider!

Og så til schenkelvigningerne:
I schenkelvigning for højre schenkel har jeg en tendens til at læne mig ind i volten, og have for meget i den højre tøjle og for lidt i den venstre...

For højre schenkel føler jeg at jeg sidder i bedre balance og mere korrekt, og kan nemmere give de rigtige hjælpere...

Var det sådan nogt du ledte efter?

Og så vil jeg bare lige sige tusind tak, fordi du vil give dig tid til at hjælpe mig!

Jeg har ikke en tendens til at tabe en af bøjlerne...

>>>You can talk the talk, but can you walk the walk? (Eller noget i den stil) <<

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen.
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 09:25

Ja, det var sådan noget, jeg ledte efter.

Det, som jeg tænker på, er, at det ikke er usædvanligt, at rytteren sidder for langt ovre til den ene side og/eller har overkroppen drejet lidt til én af siderne.
Det kan bl.a. give sig udtryk i en "krampagtig" hånd i én side, og også at man ind imellem har fornemmelsen af, at éns sideførende bevægelser er uéns i.f.t. højre og venstre.

Det kunne tyde på, at du sidder en smule skævt. - Det kan bl.a. være sadlen, der er skæv.
Ved du hvordan du selv kan checke den?

Hilsen Linda.

0
0
Svar på denne tråd

hej nina
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 13:02
Som tommelfingerregel siger man at der skal kunne være en knyttet hånd mellem ens hænder, og en under ens hænder... så skulle de sidde i rigtig propotion.
0
0
Svar på denne tråd

Line og Linda
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 17:52
Tak for det Line!

Linda: Det giver god mening det du siger, for jeg tror generelt jeg sidder lidt skævt til højre, og så giver det jo mening at det er højre hånd den er gal med!
Det havde jeg slet ikke tænkt over at det hang sådan sammen...!

Jeg ved ikke hvordan jeg tjekker sadlen...?

0
0
Svar på denne tråd

Sadelcheck.
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 19:39
Et "overordnet" sadelcheck m.h.p. at sammenligne fyldigheden af sadel-/sædepuderne kan du gøre sådan:

Pil underlaget af sadlen.

Stil sadlen "lodret" på gulvet på forsvidslen.

Stil dig selv på "sidde-siden" af sadlen og kig ned igennem sadelkammeret på den lange led. Vær sikker på, at din næse er lige ud for midtlinien af sadelkammeret.

Lad så blikket skifte fra den ene sadelpude til den anden dernedad så langt du kan og sammenlign meget nøje deres tykkelse og krumning. Notér dig hvor og hvordan der evt. er forskel ( - der må slet ikke være nogen forskel!)
Så har du checket den bageste del af sadelpuderne.

Bagefter vender du sadlen på den modsatte ende (på bagsvidslen) og gentager eftersynet, som nu drejer sig om den forreste del af sadelpuderne.

Er man rigtigt god til dette, kan man vist nok også se om selve bommen er vredet skæv (det ville jeg selv nok kun kunne på en totalt deform sadel 8-) ).

Er sadelpuderne helt ens i tykkelse og krumning, skal blikket vendes mod rytteren....og her er det, at ridning uden sadel nogle gange kan afsløre (og også borttræne)en rytterskævhed.

Håber, at du kan bruge det.

Hilsen Linda.

0
0
Svar på denne tråd

LindaKW
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 18:32
Tak for det! Det vil jeg lige prøve.
Men jeg har en stærk mistanke om at det er en fejl i min egen opstilling, da jeg har redet 3 forskellige heste i 3 forskellige sadler og med samme problem.
Så hvis det kan borttrænes ved ridning uden sadel, så tror jeg jeg vil gøre det!

Nu kan jeg desværre kun ride uden sadel i skridt på den ene jeg rider, da jeg ryger af med det samme han sætter i trav 8-) Det hopper sku for meget.... :-D

Men tak for hjælpen! Du har helt sikkert hjulpet meget (y)

0
0
Svar på denne tråd

Nina......
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 22:11
Velbekomme. :-)

Held og lykke med det.

Hilsen Linda.

0
0
Svar på denne tråd

Hævet skulder
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 23:03
Jeg har haft et problem med at hæve den ene skulder.
For mit vedkommende viste det sig at jeg har et svagere venstre ben som højre og derfor har en tendens til at spænde mere i det stærke bens lår.
Når jeg skulle bruge min schenkel trak jeg hælen op og spændte dermed i låret og spændingen gik så videre op i min skulder. Min skuldermuskel blev så "træt" og min hånd faldt ned. Jeg fik så den forkerte vinkel fra albue til bid, hvilket resulterede i den hårde hånd.

Min løsning på problemmet har været at være opmærksom på min schenkelhjælp og have lige meget vægt i begge lår. Har jeg spændt for meget i det ene lår har jeg kunne "afspænde" det ved at flytte vægten så der var ligevægt i begge ben. Det har også hjulpet mig til at blive bedre til at holde ligevægten midt på hesten.

Om det også er dit problem kan jeg ikke svare på, men måske du kan bruge mine erfaringer.

Hilsen
Britta

PS! Sally Swift har skrevet en meget spændende bog om indføling ved ridning. Bogen kunne måske give dig et hint om hvor dit problem ligger.
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
se også dressursiderne
0
0
Svar på denne tråd

Samme problem
Forfatter: 
Dato:  27-05-2004 13:31
Jeg havde også det samme problem engang, hvor jeg også låste min højre hånd, og min gamle hest var stiv for højre hånd og svær at bøje af til den side osv.
Vi troede alt sammen at det var pga. min hårde hånd, men så viste det sig da jeg havde kiropraktiker til min hyp, at hun havde en svag skævhed i hendes krop, han sagde det lå så langt tilbage i hendes træning, at det ikke kunne være pga af mig ( havde kun haft et par år), så allerede fra start var hun mere hård på højre side end venstre, som så blev ført videre til mig.
Da jeg fik min nyeste hyp for et års tid siden, var det et stort problem for mig, da det jo var blevet en vane, men med diciplin og en opmærksom træner er jeg af med det problem i dag.
Meget af det de andre siger lyder meget fornuftigt, men dette var da også en mulighed. Held og lykke
:-)
:-)>> Tjek de nye billeder på min præs. << :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  30-05-2004 10:22
Tak for alle jeres svar :-)
Jeg er så heldig at jeg rider to heste, hvor af den ene er super at ride uden sadel (fandt jeg ud af i går :-D )
Jeg kunne virkelig mærke at jeg fx i schenkelvigningerne ikke sad i ligevægt, og kunne også tydeligt mærke hvornår jeg gjorde det! Så fra nu af vil jeg stort set kun ride den hest uden sadel! Er sikker på det vil hjælpe meget!

Stratego: Det kan godt være at jeg har lidt det samme problem som du havde. Jeg tror mit højre ben er det svageste. Ved ikke om det resulterer i skævheden, som går videre til hånden, eller om skævheden resulterer i det svagere ben....

I det hele taget er jeg blevet rigtig positivt indstillet for at ride meget uden sadel, da man her bliver "tvunget" til at sidde i ligevægt, og jeg mærker meget tydeligere hvordan jeg skal bruge min vægt korrekt for at udføre øvelserne! Det kan godt være sværere at mærke med sadel!

Og så giver det jo bare en super balance også!
Så jeg en gang måske tør vove mig op på Kumme uden sadel igen 8-)

0
0
Svar på denne tråd

hånden
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 01:18
Hej Nina :-)

Jeg har det ligesådan, det har de fleste nemlig. Man er ikke helt lige, og hesten påvirkes af det. Den er heller ikke lige - og så har vi elendigheden ;-)

Du kan få taget et billede af dig selv, når du rider. Helst af en rytter, der rider lige bag ved dig.

Min søster og svoger red i skoven i dag og tog billeder på den måde. Og til min søsters store skræk opdagede hun, at hun sad ret skævt og knækkede lidt sammen i hoften.

Det kan hun så prøve at rette nu, hvor hun har set det på billede! Hvis vi andre havde sagt det til hende, var hun nok bare blevet irriteret (jeg var i hvert fald :-P )

Noget andet er, at du kan prøve at holde en hel del længere fremme på tøjlen (kortere tøjler). Altså sådan, at dine arme er lidt mere strakte. Så er det sværere at ride med en hård hånd (y)

Hånden bliver hård, når der kommer et knæk på det der burde være en lige linie: nemlig underarmen-hånden-tøjlen.

Men prøv at få taget billeder. Det er guld værd.

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde og nye haflingerbilleder af Annuscka!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider