|
|
| Lidt uvidenskabelig statistik ang. DV´ere |
| Forfatter:  |
Pusle |
| Dato:  |
31-03-2001 12:44 |
|
Altså dem der der påstår DV -heste er en gang sammenblandet virvar uden holdbarhed og som udgiver sig for at love mere end de holder.
Jeg har altså min egen lille statistik som fortæller sin egen lille historie som jeg mener er mindst lige så værdifuld som dem der bare har kendt et eller flere "elendige" DV´ere.
Jeg har "kun" avlet 2 føl i mit liv, begge samme år født med under 14 dages mellemrum, på 2 forskellige middelmådige DS-hopper af vidt forskellig stamme.
A: Moderen er en holstener/fuldblod og faderen en danskavlet hingst med mest trakhener-blod krydret med 1 håndfuld holstener,1 håndfuld hannoveraner og 2 knivspids oldenborg.
B.Moderen en såkaldt hannoveraner med håndfulde fuldblod, reinländer, westfahler og en knivspids OX araber og en knivspids frederiksborg. Faderen en tysk avlet trakhener med ca. 25% fuldblod.
De er begge opvokset sammen og er de 3 første år gået på store folde i døgndrift fra medio maj indtil ca. oktober/november måned - dog fodret fra august måned med stigende foderration.Om vinteren kom de på stald om natten. Sommerfoldene var aldrig pillede på noget tidspunkt, fodertildeling skyldes den naturlige mangel på nærig i græs fra ca. august.
B blev gjort ryttervant som 3-årig (uden problemer) og sat på fold indtil 1 september hvor han blev sat i ridning. Blev i dette efterår reder 3-4 gange om ugen hvoraf 2 gange om ugen var ture i skoven af ca. 1 times varighed hvor skridt var den primære gangart. Blev redet på bane/ridehus 2 gange om ugen ca. 20 - 25 min. + let løsspringning 1 x ugentligt.
A blev først redet efter hjemtagning fra fold i september, forløb uden problemer og havde nogenlunde samme træning som B.
I foråret blev de redet langsomt op til at blive redet længere og mere på bane. skovturene blev fastholdt, stadig med mest skridt men nu også med en frisk galop indlagt.
B var nem og derfor startet første gang ved klubstævne i april i LC og LC2 ( det var tilladt dengang) vandt dem begge.
A var ikke så nem, og gik derfor mere i skoven hvor arbejdet med ham var mere positivt.
Begge blev trænet med henblik på egnethedstest om efteråret så decideret springtræning blev indlagt hen over sommeren ca. 1 gang ugentligt + løsspringning.
Begge deltog i egnethedstest i oktober hvor der var 79 startende. B placeret som nr. 4. A som nr. 15
A var fortsat ikke den mest samarbejdsvillige i dressur, så han blev i sit femte år primært startet med henblik på springchampionater, ellers blev han redet ganske lidt på bane og mest i skoven.Han havde dog ikke det store talent for springning, da han var for uforsigtig i omspringninger og var generelt for langsom.
Om efteråret i sit femte år var han pludselig klar til at gå dressur, og fremgangen kunne tydelig spores måned for måned.
A startede sine første LA og LA1 klasser i efteråret som 5 årig og startede 5 års championat hvor han var 1 point fra mellemrunden.
Deres 6 år gik med at B blev B-hest og A startede sine første LA og LA1 klasser
Som 7 årig blev A B-hest og som 8 årig A-hest.
B- har ikke talent for changementer som stadig er meget dårlige, og står derfor stille m.h.t at kunne nå videre inden for konkurencer. Han piafferer som en drøm, kender til passage og kan lave arbejspirouetter. A har ikke talent for piaff, men kan alt andet hvor især changenmentserier er hans favorit øvelse samt passage.
Begge bliver redet hver dag.
Sådan kan det gå med 2 vidt forskellige DV´ere som nu er 13 år gamle og hvor ingen af dem har haft længerevarende skavanker - kun et par hovbylder, en enkelt forvridning og nogle spark fra fold o.lign. Begge har været i arbejde og der er blevet stillet krav til dem når deres form var til det. Deres træning har hele tiden været planlagt med hensyntagen til deres form, med henblik på et givet mål. De har været vidt forskellige, og krævet forskellige ting som forskellig ridning og forskellig omgang, forskellig fodring, forskellig foldvaner o.s.v.
De er et par vaskeægte DV´ere med et miks af den anden verden på deres stamtavle.
Men ovennævnte danner selv et indtryk - eller?
Så kan jeg ikke lade være med at spørge om andre der som jeg kun har avlet en årgang føl fra et andet avlsforbund kan fremvise en lignende statstik?
Måske skal jeg tilføje at jeg er amatørrytter og selv har redet begge heste op, dog med undervisning fra beridere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Lidt uvidenskabelig statistik ang. DV´ere |
Helle/Hassan |
31-03-2001 14:08 |
|
Jeg er selv en lykkelig ejer af en DV-vallak, og har det på samme måde. Min er godt nok ikke den der bliver stillet over for de største krav lige nu, men han er dejlig flink ogrolig i stalden. Har aldrig haft længere varende skader. Jeg kan ikke se større problemer med DV en der er med så mange andre racer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sandra |
02-04-2001 07:07 |
|
Hvem ville bytte? - ihvertfald ikke mig.
Min dejlige 11 årige DV-vallak, som jeg nu har haft i 5 år, kunne jeg ikke drømme om at sælge. En hest som ham finder jeg ikke igen. Han er ½ fuldblod og ½ hannoveraner - hvilket jeg finder en utrolig god blanding, da han har energi som en fuldblod og har temperament som en hannoveraner, hvilket vi nyder godt både i spring, dressur, og distanceridning. Han har heller aldrig haft længervarende skader, udover de naturlig forårsaget af spark og en enkelt gang kodeledsforvridning, men her havde han haft for travlt på folden med at vis sig frem.
Jeg er også sikker på, at når han engang ikke længere er til, bliver min næste hest igen en DV, uanset hvad andre siger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mathilde |
03-04-2001 08:40 |
|
Jeg er også DV-fan!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pia(Herkules) |
03-04-2001 14:14 |
|
:-)))
Så vidt jeg ved påstår folk ikke at jeres DV er dårligere end andres - blot at de ikke er bedre! (Og så måske lige den med at NOGEN altså ter sig som om DV er rendyrket race - og ikke rundkørsler som jo altså er tilfældet)
MEN alle hest kan da være gode om det er rene racer, Systematiseret rundkørsler som DV eller "Hul i hegnet" heste - jeg har mødt dejlige dyr i alle lejre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Noomi |
04-04-2001 13:54 |
|
nu er det sådan at man kun kan udtale sig på baggrund af egen erfaring- nu rider jeg western og kender derfor kun 4 DV heste sådan nogenlunde ordenligt: de 2 er så dumme i bøtten at jeg aldrig havde sat mig op på dem om jeg så fik penge for det (smider deres ryttere af som blev de betalt for det ) så er der en hingsteplag der er ondskabsfuld (ejeren siger at sådan er hingsteplage bare ( mærkligt nok åbenbart ibare kke lige de 3 jeg har der hjemme) og den sidste skal aflives pga dårlige bagben ( den er ellers sød)- og det er jo nok den slags erfaringer hos os der ikke omgåes DVer til dagligt der giver dem deres dårlige ry!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Zippeline |
04-04-2001 14:31 |
|
DV'er er vel ligeså ok som alle andre heste. En DV kan da sikkert godt være tosset i hovedet... men bevares, det kan travheste f.eks. også. Derfor behøver det ikke være selve racen/typen der er noget galt med, men selve hesten.
-+-Zip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Line |
05-04-2001 13:12 |
|
Det er da rart at høre nogle gode historier om DV. Jeg tror da også på at DV heste er ligså gode som rene racer. Jeg har så bare været uheldig at kende 3 DV heste der er blevet aflvet pga. benproblemer og har selv haft en jeg fik aflivet pga. det samme  Disse heste har så bare været høje heste altså omkring de 168 - 170 cm i stang. Jeg er derfor blot bange for at de får dårlige ben hvis de bliver "avlet for høje". Det gælder selvfølgelig også rene racer. Er jeg helt gal på den???
Mange hilsner fra Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Gameboy |
10-04-2001 12:39 |
|
Hej!
Det med højden tror jeg ikke helt på, (ved det ikke)!
Min første hest var en DV på 3 år. Hun var 160 i stang. Jeg nåede kun at have hende i 5 måneder, da hun fik en korsledsskade og hun blev aflivet, inden sin 4 års fødselsdag (hun nåede aldrig at blive redet)! Jeg regnede ud at jeg gennemsnitligt havde dyrlæge til hende hver 14 dag!
Min nuværende hest er en DV vallak på 170 i stang, han er netop fyldt 5 år. Jeg har haft ham i 1 år og 3 mdr. Han har et jernhelbred. Det eneste han har fejlet er en hovbyld og så fik han et spark engang.
Så hvis vi skal blive i de små statestikker...?
VH Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Line |
08-05-2001 23:18 |
|
Min DV- vallak, som er min første store hest, er 5 år og 162 i stng. han er samarbejdsvillig og meget forsigtig. Han er en lidt atypisk DV da han er så lille. de flest avlere stiler mod tyskermodellen, en stor langbenet lidt grov type. som den store brune Rodrigo Pessoa rider. det er som oftest det der giver ryg og benproblemerne. Det er da hvad avlerne selv siger.
line...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|