Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pony der ikke vil springe
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 13:09
Så - nu er jeg vist ved at være der, hvor jeg har brug for nogle gode råd:

Jeg købte i eftersommeren sidste år en springpony til min søster på dengang 13. Ponyen har tidligere med fine resultater gået op til MA på landsplan, men havde dog pga. rytters alder stået stille i ca. et halvt år, da vi købte ham.

I begyndelsen gik det sådan set også fint - han prøvede lidt kræfter med hende indimellem, men i det store hele så det ret fornuftigt ud. Vi lagde ud med LB og LA-klasser for lige at starte lidt roligt, også fordi rytteren ikke havde rutine i klasser, der var højere end det.

Sådan gik det godt indtil ca. november måned, hvor han begyndte at stoppe - og stoppe og stoppe og stoppe. Det blev sådan set bare værre og værre og vi havde lidt svært ved at finde ud af, hvad det var, der skete. Vores underviser mente, at det kunne skyldes, at ponyen var blevet træt af at fungere som lærepony og dermed ikke altid få den støtte, den var vant til. På et tidspunkt nåede vi så dertil, at det simpelthen ikke kunne passe, at det bare skulle være det - han stoppede mere eller mindre konstant - også når der bestemt ikke var det, der lignede ridemæssige fejl. Vi fik ham undersøgt af dyrlæge, der ikke mente, at der var noget galt med ham og vi havde massør til ham, der mente, at han havde mælkesyre i musklerne og gav ham en kur. Det hjalp dog overhovedet ikke.

Vi blev så enige med os selv om at få tjekket sadlen igen - den var selvfølgelig blevet tilpasset ponyen, da vi købte den, men den kunne jo godt have ændret sig i mellemtiden. Sadelmageren konstaterede, at sadlen lå helt fint, men at ponyen har sat skæve muskler i skuldrene - dvs. at skuldermusklerne i den ene side var meget mere udviklede end dem i den anden. Det kunne vi da faktisk også godt se, når vi stillede os direkte bag ponyen, men det er jo ikke lige der, man typisk kigger på den fra. Muskeludviklingen har så betydet, at sadlen, hver gang han har spændt musklerne for at sætte af, har rykket sig en anelse til højre og dermed har klemt ham på skulderen og krøllet huden under bagsvidslen sammen - det har jo selvfølgelig været vældig ubehageligt og kan da sagtens forklare, hvorfor han ikke har været så glad for at springe.

Han har nu fået et korrektionsunderlag på, som løfter sadlen ud fra ham i højre side, så det burde være løst og han har også sprunget helt fint til træning på det sidste.

Sidste weekend skulle vi så prøve at have ham med til stævne igen - havde meldt ham i U-LC og LB, så det kan jo ikke siges, at han er blevet alt for belastet - men ikke desto mindre blev de diskvalificerede for tre stop i U-LC. I LB prøvede vi så at sætte en anden rytter på bare for at se, hvordan det ville gå - og så gik han fejlfrit i hovedspringningen, men havde et stop i omspringningen, hvor rytteren faldt af - og det var jo så slut på det...

Hvad gør vi nu - ponyen vil springe til træning (hvor hun iøvrigt springer med dressurpisk, da hendes underviser mener, at det er vigtigt, at hun kan markere på bagparten af ponyen, hvis han lægger an til at stoppe - men den kan hun jo ikke have med til stævne) og han vil til dels springe til stævner - men bare ikke med den rytter. Kan det skyldes, at hun har mistet troen på ham - og hvad gør vi så for at give hende den tilbage igen? Og hvorfor gør han det iøvrigt - det tyder jo ikke på, at han har den store lyst til at springe eller hvad?

HJÆLP!!!

Maiken
0
0
Svar på denne tråd

hey...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 14:53
det kan være at i har sprunget så meget i længere tid at han er blevet træt af det....... så prøv at ride en tur i skoven eller noget dressur en gang i mellem... det virker på min dressurhest når vi har redet dressur i et stykke tid bliver hun træt af det og begynder også og stoppe og og være doven så ligger jeg bare nogle små spring ud og når hun så lige har hoppet et par gange er hun frisk igen.... det kunne jo være det også hjalp på jeres pony....
0
0
Svar på denne tråd

vil gerne...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 21:19
...... støtte astris.
Jeg mener selv at man minimum en gang om ugen bør gøre noget andet end man plejer. og hesten så ofte det er muligt bør skridte varm på tur og skridte af på en tur.

Nutid
Datid
Surprise du er min for altid!
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor skæv?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 21:26
Er der ingen som har givet jer et bud på, hvorfor muskulaturen er svagere i højre side? Det ville jeg da prøve at få checket evt. ved kiropraktor istedet for at blot "stoppe hullet ud".

Er hele højre side af forparten/benet en anelse lavere set forfra? For så kan det rettes... Der har været en tråd om det på Røgt og Pleje, prøv at søge på forpartssyndrom.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 22:44
....rytteren???

Ingen der har tænkt på om HUN er blevet usikker efter at ponyen er begyndt at stoppe.....?

Det KAN jo godt være at hun er begyndt at tvivle på den, men måske ikke siger det...Men det kan ponyen jo sagtens mærke...og så bliver DEN usikker når det er hende der sidder på den...

Bare en tanke...

Mht. den skæve muskelfordeling... Er han evt. blevet beskåret skævt således at hans ene ben så at sige er blevet bare en my kortere end det andet...??

Hvad siger Jeres træner???

Mvh
Bettina
0
0
Svar på denne tråd

kan jo være mange ting
Forfatter: 
Dato:  09-05-2004 10:08
Som jeres træner siger, kan det sagtens være fordi den er blevet træt af at lege lærepony. Det kan sagtens få den til at gå helt i stå. Ponyen har måske mistet tilliden til rytteren og tror ikke på at denne rytter har ret når hun siger den kan komme over.

Men ellers ville jeg da klart undersøge den skævhed, Når der er konstateret en 'fejl' i muskulaturen, nytter det jo ikke at fortsætte som man hele tiden har gjort. man er nødt til at gøre noget for at rette op. og her er underlaget ikk een permanent løsning. muskulaturen skal bygges op i den side hvor den mangler. Derfor er i nødt til at finde ud af hvorfor den mangler. er ponyen skæv i sine knogler? så skal der en kiropraktor til. Har den ondt et eller andet sted og har for aflastet? Dette kan undersøges ved en termpgrafering eller lignende. Rider rytteren skævt? For det kan i særdeleshed også give skævhed. Der skal i se på rytteren når hun rider og holde godt øje med omm hun sidder lige og om ponyen bliver stillet til begge sider og ikek kun den ene. Hvis i tager billeder når rytteren springer, set lige forfra. sidder hun så lige i luften?

Jeres træner må jo også have en kommentar til den skævhed der?

0
0
Svar på denne tråd

lige lidt mere
Forfatter: 
Dato:  09-05-2004 10:14
Nu ved jeg ikke hvilken pony det er og om det overhovedet er en på din præs. jeg er ikek sikker på at det er din lillesøster der rider og jeg ved ikek hvornår det er taget. men jeg fandt det her billede på din præs. og der er en pige der springer. så kunne godt være heldig?? på billedet ser det ud som om at hun hænger lidt i ham? jeg ved det er næsten umuligt at se på et billede, men den skal helst strække halsen mere i luften og have næsen længere fremme. derfor antager jeg at hun har lidtfor meget fat.
Hvilket jo i det lange tit ender med at ponyen går i stå. Som sagt ved jeg intet om hvornår billedet er blevet taget og derfor kan det jo med lethed være blevet bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Opfølgning
Forfatter: 
Dato:  09-05-2004 10:19
Jeg tror ikke, at han har sprunget for meget, hvis jeg skal være helt ærlig - hun er til træning én gang ugentligt og har ikke været til stævne i flere måneder for her sidste weekend - og ponyen virker iøvrigt glad og tilfreds til undervisning - har ørerne fremme og trækker på springene, lige til han stopper selvfølgelig.

Han rides også i dressur - hun får undervisning i dressur to gange ugentligt og rider selvfølgelig også selv. Dressuren var faktisk én af grundene til, at vi valgte at købe lige netop denne pony - han var B-pony i dressur, da vi købte ham og er derfor sjov at ride dressur på - selv for en rytter, der mest går op i springningen... Ligeledes er hun god til at ride nogle ture på ham også for afvekslingens skyld - det sker vel i gennemsnit 2 gange om ugen. Iøvrigt skridter hun altid varm og af på "tur" - da ponyen står hos os selv og hun har en lille skridttur op til rideskolen.

Årsagen til den skæve muskulatur mente sadelmageren var en naturlig tendens til flere muskler i den ene side - kombineret med ridning, der ikke har korrigeret for denne svaghed. Det virker jo umiddelbart logisk nok på mig, da hun som sagt ikke var så rutineret, da hun fik ponyen - på den anden side har hun jo redet utroligt meget under opsyn, da hun får undervisning minimum 3 gange om ugen og vores underviser også jævnligt har redet ponyen for hende uden at lægge mærke til noget. Sadelmagerens udsagn bakkes iøvrigt efterfølgende op af dyrlægen og massøren (ingen af dem har dog set ponyen, efter vi fandt ud af dette) men de har iøvrigt begge to virket som om, de syntes, jeg var lidt pjattet - på den anden side er der jo heller ingen af dem, der havde lagt mærke til det i deres gennemgang af ponyen - på trods af, at det er meget tydeligt, når man stiller sig direkte bag ham.

Det er ikke benet, der er kortere, men simpelthen musklerne, der er meget mere udviklede i den ene side end i den anden. Ideen med det korrigerende underlag er at få løftet sadlen ud fra den skulder, der ikke har så mange muskler, så den kommer til at ligge fuldstændig lige på hesten og ikke tager det der lille ryk til højre, hver gang han spænder musklerne. Dette skulle, ifølge sadelmageren medføre, at han får mulighed for at udvikle musklerne bedre, så i det lange løb skulle han gerne komme af med underlaget igen. Jeg er dog i tvivl om, om det er godt nok, det vi gør nu - eller der er andet, der skal prøves for at finde ud af, om der er mere i vejen, så forslag hertil modtages gerne...

Den med, at det skulle være rytteren, der har mistet noget af troen på ponyen, tror jeg også selv en del på - specielt da det viste sig, at en anden rytter godt kunne gennemføre en bane på ham - men hvad søren gør vi ved det? Hun virkede nu ikke som om, hun tvivlede, da vi var på vej til stævnet - faktisk var hun meget optimistisk, da vi nu endelig havde fået fundet ud af, hvad problemet var. På opvarmningen gik det også fint - ikke antydningen af et stop - men så på banen gik det galt og der er jo ikke rigtig nogen, der kan hjælpe hende igennem der... Skal vi bare fortsætte med at tage afsted for at give hende troen tilbage - men den får hun vel ikke, hvis ponyen bliver ved med at stoppe? Det virker på mig, som om det er et kæmpe nederlag for hende hver gang - hun stiller meget høje krav til sig selv og er ikke ret god til at lægge sådan en tur fra sig igen, så jeg er bange for, at hun simpelthen går hen og mister lysten til springningen, hvis det fortsætter sådan?

Tak for hjælpen - jeg er MEGET glad for at få nogle flere meninger på det her...

Maiken
0
0
Svar på denne tråd

den skævhed der
Forfatter: 
Dato:  09-05-2004 11:11
hvad siger sadelmager/dyrlæge/massør/træner der skal gøres for at rætte op på skævheden. for der er vel ingen tvivl om at den skal rettes op.

Måske sidder mistilliden så dybt i hende at den ikke kan ses umiddelbart. Men som du også siger er der ingen der kan hjælpe hende på banen, det ved både hun og ponyen. Måske kan det forklare det?

Jeg red en pony der havde lært lidt det samme, den kunne tælle til træ, og vidste at så slap den. Der tog vi ud fremmede steder og 'legede' stævne med den. dvs varmede op et sted og sprang bane et andet, med den lange pisk og træneren stående til at hjælpe. Måske dette kunne give hende modet tilbage?
0
0
Svar på denne tråd

Ikke den pony
Forfatter: 
Dato:  09-05-2004 12:34
Det er min søster, der rider på billedet - men det er temmelig gammelt, så hun har lært enormt meget siden da - det er forresten heller ikke den pony. Den på billedet er den anden, hun har - taget vistnok første gang, hun startede springning, så det er ikke særlig sigende for hendes ridning nu.

Mht. at rette op på skævheden - ponyen skal efter sigende bare rides meget på venstre volte i forhold til højre. Hun har fået nogle øvelser, som er gode til styrkelse af skuldermuskulaturen og bruger så dem ret koncentreret til at træne ham op. Det i kombination med underlaget skulle kunne gøre tricket - siger sadelmageren, som tilsyneladende har set sådan nogle muskeludviklinger mange gange før. Vores træner bakker ham iøvrigt op i det.

Den der med at tage ud og "lege" stævne kunne godt være en god ide - måske skulle vi lade hende være med til træningen i nogle andre klubber engang imellem...

Jeg har iøvrigt også overvejet at skifte underviser, så hun kan få nogle nye impulser, men vi er på den anden side MEGET glade for vores nuværende underviser og føler, at han har lært hende enormt meget + han går meget op i ponyungerne - tager gerne med dem til stævner osv, så jeg ved ikke, om det måske bare er et desperat forsøg på at lave om på tingenes tilstand...

Maiken
0
0
Svar på denne tråd

ok,, hvad med kurser
Forfatter: 
Dato:  09-05-2004 17:48
En anden god idé er måske at tage ud til nogle kurser. Der er masser af kurser i DK hvor de også tager ponyer ind.

Jeg kan anbefale Michael Aaboe, når i når så langt at skulderen er ved at være i orden.

Måske ville jeg vente med at tage ud, indtil skulderen er blev et en hel del bedre. Men det er jo en skønssag, det lyder umiddelbart ret voldsomt som du beskriver det.

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  10-05-2004 21:04
Jeg mener at jeres dyrlæge burde have opdaget den manglende muskelmasse i skulderen. (håber ikke at det er den samme dyrlæge som jeg bruger). Jeg synes at det lyder underligt at hesten skulle udvikle sig så forskelligt pgra dårlig træning uden at man har lagt mærke til at den gik dårlige på den ene volte. Jeg ville opsøge en dyrlæge og få ham tilo at tjekke ponyen, for at se om den er blevet rask, og for at komme med et bud på årsagen til muskel manglen. Ofte skyldes det skævhed i sadler, som bliver skæve af at man altid hopper op fra venstre.
0
0
Svar på denne tråd

Samme problem
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:09
... næsten ...

Først vil jeg sige, at min hest også har haft skæv skulder (det blev opdaget af Brodie, var det også ham der opdagede din?)
Han foreslog også "Skævt" underlag, men jeg løste det gennem en del longearbejde med indspændinger. Der er intet i dag (1½ år efter). :-)

Min hoppe har også haft effiktive bremser, grunden var, at min træner desværre tog min selvtillid ved for høje spring på urutineret hest. Hun er enormt svær i dag, da hun skal sættes korrekt af, og jeg skal ville over 110 % før hun springer. Der skal altså ikke meget usikkerhed til, før hesten stopper - hvis den først er begyndt på det grundlag. :-(

Kan huske min veninde der var ponyrytter (mange år siden) fik en healer ud til sin pony, der konsekvent stoppede til stævner, men sprang huse på hjemmebane. Hun fik at vide, at ponyen gerne ville vide banen, så hun skulle lægge hånden på ponyens pande og fortælle den banen. Det virkede en overgang, men jeg er ret sikker på, at det var psykisk bedre for pigen end ponyen 8-) Måske det var noget??

Går det - så går det

Og går det ikke - så går det nok

"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider