forståelse??? Jeg vil da mene at hesten også ska forstå dig
Horsemanship går ud på, at du snakker hestesprog og lytter til hvad hesten siger til dig, i stedet for at tvinge hesten til forstå menneskesprog og skider på hvad den forsøger at sige. Den skal ind-ordne sig, og forstå at du er dens flokleder.
Dette er primært for hestens skyld, og det jeg tror Hamlet mener er, at folk er begyndt at bruge horsemanship for sin egen skyld only. Vil give Hamlet ret i, at det tit er noget man prøver en gang, eller når man skal imponere vennerne, for ellers er det squ for kedeligt. Eller at man bruger det forkert, så hesten bliver bange og man kan styre den, altså blot en anden måde at kontrollere hesten med vold på (psykisk vold).
Har man nu ikke den naturlige forståelse for sagen, men gerne vil prøve alligevel for hestens skyld (kan altså ikke klare når man bliver kaldt et modedyr på den baggrund!), er der mange vejledninger at følge. Brug kun vejledninger fra profesionelle (de arbejder ligeså meget med mennesker som heste).
Jeg vil ikke anbefale at du prøver selv, før du har studeret emnet grundigt, da stædige/dominerende heste ofte vil tage kampen op og evt. stejle/andet. Dette gør de også i flokken når de finder hakkeorden, så det skal du ikke blive nervøs over, men det er vigtigt du har styr på hvordan man takler disse situationer FØR du går igang.
Husk! Det er et livslangt studie...
Held og lykke med det!