|
|
| Mishandling/misbrug af heste i Danmark |
| Forfatter:  |
Laila |
| Dato:  |
29-03-2001 16:00 |
|
Hej!
Jeg er meget glad for, at dette emne bliver taget op også her på heste-nettet.
Hvad skal man gøre når man ser et dyr blive mishandlet?
ja, det er meget svært at stille noget op i et land, som Danmark fordi man skal have beviser og helst ikke være anonym. Hvem har beviserne og hvem vil ud med dem? Nogle tør ikke stå frem fordi de har fuld respekt for ikke at blive smidt ud af den pågældende rideskole, andre har måske ikke nogle beviser f.eks. billeder, videooptagelser eller andre vidner og nogle ved ikke hvem de skal henvende sig til fordi de ikke har nogen erfaring inden for dyrenes verden.
Det store problem er også hvad kan man kalde mishandling/misbrug af heste? Det er individuelt, hvad den enkelte person mener. Nogle personer, mener der skal meget til at kalde det mishandling fordi "et dyr er bare et dyr", som skal lystre sin handler. Andre kalder det måske mishandling, at en hest får et klap bagi fordi den ikke vil bevæge sig væk fra handleren i f.eks. et spiltov.
Skal man anmelde det, hvis en hest bliver pisket så hård, at der kommer blodansamlinger eller lade være fordi hesten bare kunne lystre sin handler?
Skal man anmelde, hvis en hest bliver råbt og skældt ud af???
Hvem kan hjælpe én med disse oplysninger? Skal man bare lytte til andres råd eller være ligeglad?
Jeg mener, at alle som oplever noget de mener er mishandling skal tænke sig meget om. Enten anmelder de det til politiet eller også skal de forlade stedet helt. Det kan ikke være rigtig, at man som "heste ven" ikke gøre andet end at gøre mishandleren til en "ond berider"gennem sladder.Der sker intet så længe folket bare sladre - Gør noget! Kan du ikke få politiet gøre noget så forlad stedet ellers er du stadig én af dem, som f.eks. berideren lever af. Selvfølgelig skal den danske befolkning vide, at der foregår hestemishandling i Danmark, men vi må også vide hvem der virkelig udfører vold på hestene (med navn på personen og stedet) gang på gang sådan, at andre uvidende folk kan holde afstand, hvis de ikke vil støtte en sådan personlighed.
Jeg vil dog også påminde, at man skal passe på med ikke at bebrejde alle beridere for at udøve vold på heste. Vi skal passe på med ikke at være for negative overfor deres metoder fordi de ikke ved bedre. Man kan kun håbe på de vil tage ved lære af f.eks. hestepsykologi og etologi ( læren om dyrs adfærd, herunder hestens adfærd). Det ville være super, hvis de uerfarende hestemennesker selv ville lærer det. Men de er p.t. indgroede individer, som kun tror på de gamle traditioner. Det er tildels os "hestefolket", som kan ændre deres adfærd overfor hestene og de berørte hesteejere/tilskuere ved at vise dem, at vi kun vil lade dem ride vores heste hvis f.eks. fagene hestepsykolog og etologi er bestået med evt. et 8 tal.
Endvidere synes jeg, at Dansk Ride forbund skal lave ompå rideskolernes metoder. Alle nye og gamle ryttere skal lære hestepsykologi og hesteadfærd før de må benytte sig af stedets faciliteter og heste/ponyer.
Dette ville også skabe en meget bedre forståelse til hestens adfærd og velfærd. Alt for mange heste i DK er stressede som kan medføre krybebidere, vindslugere og vævere. De bliver aggressive og angste for deres omverden - mennesket. Den kære "heste ven" sender hesten på slagteri eller sælger den på et marked.
Tak skal du ha`.
HVORFOR ALT DET HESTEPSYKOLOGI NÅR MAN ALTID HAR BRUGT DE GAMLE METODER OG TOPRYTTERNE NÅR TIL F.EKS. OL???
Unden at gøre mig "gammelklog" vil jeg fortælle Jer, at de metoder som altid er blevet brugt ikke er på hestensprimisser dvs. der blev kke taget hensyn til hestens psyke. I det heletaget var ikke blevet forsket ret meget idenfor hestens psykologi.
inderfor de seneste år er hestens psykologi blevet forsket. Dog er der f.eks. Monty Roberts, som selv har studeret sig til sin store viden. Men ingen ville gøre, som ham for det var for utraditionelt derfor kendte kun meget få personer til disse metoder.
Man kan nå, at ride en god hest op til de store stævner helt uden hestepsykologi fordi den er et ængstelig dyr, som vil undgå smerte. Derfor gør den alt for undgå ubehagligheder og alt for at opnå de forstærkninger (beløninger) som den kan få.
Ville det ikke være mere fair, at hesten kunne lide det vi rovdyr til have flugtdyret til? Vi har taget friheden fra dyrene, så må vi vel også byde dem noget positivt?
At efterligne deres naturlige adfærd og velfærd er det tætteste vi kan komme.
Det har altid mest været hestenes velfærd vi har været beskæftiget med. Det er også helt ok, men hvad med deres adfærd???
F.eks. mener vi, at hestene skal rides hverdag fordi de skal yde noget fysisk. De skal svede og skumme. Men hvad med deres hjerne? Den skal altså også motiveres bedst mulig vha. positive oplevelser ellers oplever vi de adfærdsproblemer som opstår næsten alle steder, hvor der er heste.
Man kan ikke kun ride en op til OL vha. hestepsykologi, men det støtter hesten til at ville yde fysiske præstationer fordi der vil være en meget større tillid og bedre lederskabsforhold mellem hest og rytter.
I stedetfor de hårde tyske og engelske metoder kan man bruge den klassiske, hvor man bruger så små signaler i ridningen som mulig. Her har hesten mulighed for at vise forståelsen til rytteren.
Gør noget, hvis vi skal hjlæpe hestene fremover...
Venlig hilsen
Laila - Dyreadfærdsterapeut Kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Mishandling/misbrug af heste i Danmark |
Tina MJ |
30-03-2001 08:22 |
|
Jeg er helt enig i dit indlæg, men indgår fagene hestepsykolog og etologi overhovedet på berideruddannelsen? Og hvordan får man egentlig indsigt i de enkelte berideres karakterer? Meget af denneher viden kan man erhverve sig HVIS MAN GIDER uden en eksamen.
Der er selvfølgelig intet i vejen med eksamener, men desværre hjælper de ikke altid noget, der findes mennesker, som uden nogen som helst eksamen er langt bedre hestemennesker end fx. en berider med en 6-årig udd. bag sig - eksamener hjælper ikke altid meget i den virkelige verden, det gør VIDEN OG ERFARING hvordan det så end er opnået og studier og eksamener kan være en god vej til viden, men kan også opnås på andre måder. Det vigtigste er viljen - jeg vil hellere aflevere min hest til en berider, som jeg VED fra rygter og ved selvsyn behandler hestene ordentligt og respektfuldt, end en, der har fået en bestemt karakter, men som er psykopat inde i hovedet. Man kan sagtens lære noget uden at bruge det, desværre, så metoden med karakterer er ingen garanti for, at hesten ikke udsættes for overgreb.
Nu nævner du Monty Roberts - hans bog er god synes jeg, på trods af al den negative omtale, men jeg synes han metode er ret så unuanceret ift. mange andre af hans slags (håber du forstår hvad jeg mener). og de kan faktisk være ret så farlige i de forkerte hænder fordi man kan sende hesten væk så meget og så kraftigt, at man skræmmer den fra vid og sans og lærer den at flygte fra alt. Alle metoder er selvfølgelig farlige i de forkerte hænder, men Monty Roberts metode er en af de værre fordi den er så let at praktisere, i andre bøger og videoer om emnet er man mere nuanceret og ser mere farerne - selvom jeg selvfølgelig ikke er tvivl om, at Monty Roberts selv kan administrere sin metode, så er der mange andre der ikke kan.
Hvis folk beder hesten om noget og den ikke gør det, fordi den ikke har forstået, hvad den bliver bedt om, så nytter det jo ikke noget at sende den væk, til den har overgivet sig, den forstår stadig ingenting, og det er jo desværre hvad det hurtigt kan blive til, som MR beskriver det i sin bog - desuden er hans metode ret så begrænset, man opnår selvfølgelig hestens underkastelse (jeg skriver med vilje ikke respekt for jeg mener underkastelse) men når man har opnået det, hvad gør man så? Så mangler man redskaber. Jeg har fx. fået trænet en af mine heste af en, der kommer fra Kelly Marks som jo kommer fra Monty Roberts, og hun gjorde KUN ondt værre ved den metodik, hun brugte.
Sagen var, at hesten havde gjordkrampe, og nærmest var umulig at sadle op. Jeg tilkaldte hende i den tro, at jeg gjorde de bedste, men hun smækkede sadlen op på hestens ryg, spændte gjorden helt stramt og lod hesten bukke til hun stod stille igen. Dette gentog sig ca. 10 gange, og hesten holdt ikke op med at bukke, så hun kom igen og gentog proceduren. Da hun havde været her 3 gange foreslog hun, at jeg skulle pensionere hesten, da den ikke kunne lide at blive redet, og så stod jeg tilbage med en hest, der var TOTALT umulig at komme i nærheden af med en sadel - og det er MR's metode i en nøddeskal, udsæt hesten for det, der er slemt, og når den accepterer det, så slipper den - min hest lærte at flygte INDEN hun blev udsat for problemet i stedet!
Det skal lige siges, at i dag har hesten overhovedet ikke gjordkrampe længere, det er fuldstændig væk vha. klikkertræning og sund fornuft, og tildels ved, at hesten er blevet behandlet for hvinskhed, som nok var årsag til problemerne i første omgang - men inden behandlingen var den faktisk næsten problemet kvit - og det gjorde jeg SELV ud fra min egen erfaring og med min egen sunde fornuft og hvad jeg har lært og læst mig til - skal ikke opfattes som selvforherligelse, men sådan kan MR's metoder misbruges, men svorne tilhængere siger, at det skal gøres sådan, min hest blev kun værre af det.
Men tilbage til beriderne. Hvis de ikke besidder høj moral og sund fornuft, så duer ingen uddannelse, det er jo nok heller ikke uddannelsen vi skal skyde på, men den bestående mode i branchen der siger, at heste er farlige dyr der skal have tæv for ikke at skade mennesker (mon beriderne i virkeligheden er bange for heste fordi de absolut skal ride en masse unghingste som de ikke har erfaring til under deres uddannelse?) VI der er beridernes kunder eller ej, det er os der bestemmer, og så rideklubbestyrelserne. Hvis sager som den vi så i går medfører fyring, og hvis kunderne nægter at bruge berideren, så er han FÆRDIG da han ikke tjener penge, så det er OS i meget højere grad en DRF der kan bestemme, hvilke beridere der fortsat eksisterer - DRF's domme går kun på stævner, hjemme under eget tag kan berideren fortsætte med at tage heste i træning og tæve dem, det forhindrer straffen ikke, hvor lang den end måtte være!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
30-03-2001 10:27 |
|
Jeg vil gerne tilslutte mig det du skriver Tina !
Jeg har selv deltaget på weekend kursus og fået privat undervisning af en dame ved navn Jasmin Scrase. Jasmin går også ud fra Monty Roberts metoder - og der er mange ting som er gode - men der er godt nok også ting som jeg selv føler er mindre rigtige.
MR metoder kan (med den erfaring jeg har med den - jeg har ikke læst hans bøger med læst om teorien på anden vis af f.eks Jasmin) være for hårde.
Hvis man skal sige det lidt groft (og dette var du også inde på i dit indlæg Tina), så drejer det sig om at bryde hesten ned (helt ned) - og så bygge den op igen.
Men hallo.....er det en eller anden robot vi ønsker os ? Ønsker vi en slave formet af os selv ?
Ikke mig. Min hest skal respektere mig - men det skal sørme være et venskab - og min hest skal ikke stå helt undelegen i forhold til mig. Og det er lidt det jeg føler at MR metoderne gør.
Kan det måske sammenlignes en smule med hjernevaskeri ?
Er de tikke lidt det samme man gør ved hesten med MR metoder ?
Jeg har personlig valgt at gøre det på min egen måde.
Jeg har mine egne metoder - og disse metoder udbygges og revideres hele tiden.
Når jeg får erfaringer med nye ting, så tager jeg de ting til mig som jeg føler at jeg og mine heste kan bruge - og resten smider jeg så ud. På den måde får jeg en god blanding som tilsammen giver "mine metoder".
Hmm....håber i forstår mit indlæg *G*
Jeg er lidt træt i dag, så jeg formulere mig vist ikke helt optimalt *S*
Men til jer begge to - gode indlæg i her har skrevet !!
Dejligt med den type seriøde overvejende indlæg - og jeg synes i begge har ret i mange ting (det er lidt to forskellige ting i skriver om - selvom det jo alligevel altid hører lidt sammen).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
30-03-2001 10:46 |
|
Sorry - skriver bare lige her så jeg kan få andre indlæg hjem på mail ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Laila |
30-03-2001 12:24 |
|
Hej Tina & Heidi
Det med Monty Roberts var bare et f.eks. på, hvorfor man ikke har haft særlig meget kendskab til hestepsykologien tidligere.
Det er rigtig, at f.eks. MR Join up er voldsomt for nogle heste i nogle situationer fordi han bruger "flooding". Flooding vil sige, at man påfører dyret noget på én gang, som kan skade mere end at gavne dyret fordi dyret enten kan vil angst for det stor pres, der kan medfører aggressivitet eller den acceptere det ovenpå presset.
I forbindelse med tilridningen, som MR er mest kendt for, synes jeg heller ikke det er rigtig at bruge den form for tilvænning af sadlen.
Jeg bruger ikke kun hans metoder, men også mange andres - alt efter hvilken hest jeg arbejder med. Jeg bruger kun det jeg mener, er relevant for den enkelte hests psyke og fysisk.
Grunden til jeg nævnte, at man evt. kunne stramme reglerne til berider uddannelsen med hestepsykologi og etologi (ingår ikke i berider uddannelsens fag p.t.), hvor de evt. skal bestå med et 8 tal:
- De får et indblik i hvad det er og hvor vigtig det er for hestene.
- De skal kunne vide hvordan en problem hest skal omgåes uden vold.
- Karakteren 8 fordi de skal have en viden omkring emnet, der er større end bare at bestå med et 6 tal.
Det er helt rigtig, at en berider sagtens kan være ond ved hestene selvom fagene hestepsykologi og etologi har indgået i vedkommendes udd. og har bestået med 8 eller mere, men det må være op til beriderens arbejdsgiver at vudere om beriderens personlighed overfor hestene er fair. I sidste ende er det jo alligevel kunderne der afgør om de vil lade deres hest blive redet af denne berider. Men god reklame snyder deværre ofte mange mennesker.
For at udbrede forståelsen til Danmarks hestefolk, hvad hestepsykologi indbære ville det også være en god ide, at de professionelle ryttere får viden om det.
Jo, rygter kan være gode at forholde sig til, men man må også gøre en insats selv end kun at sige det videre.
Venlig hilsen
Laila
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
30-03-2001 12:39 |
|
Jeg kan helt klart forstå hvad du mener.
Hvis vi nu skal snakke om beriddere - deres fremtid osv.
Hvorfor har vi brug for beriddere ? Der er (som TIna skriver) mange som kan tilegne sig ligeså god (og ofte meget bedre) viden, forståelse, evner UDEN at tage uddannelsen - for det handler jo ikke bare om teori - men også om forståelse og erfaring.
Men........mange mennesker har brug for en sikkerhed. De har brug for at se et papir på at det menneske de beder om hjælp, er kvalificeret. Og derfor kan beridder uddannelsen leve. (Håber i forstår hvad jeg mener).
Hvis det ikke var for det behov for sikkerhed, så havde vi slet ikke en uddannelse som beridder ! (Netop fordi at uddannelsen på vis vis er lidt meningsløs)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Laila |
30-03-2001 12:41 |
|
Hej!
Kan kun give dig ret óg gør det *S*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
30-03-2001 14:14 |
|
Laila, jeg giver dig fuldstændig ret i, at fag som hestepsykologi og etologi samt et fag der hedder burde hedde: "Etik, moral og respekt for både mennesker og dyr frem fremfor konkurrenceresultater" burde være obligatorisk på berideruddannelsen, men beståelseskravet skulle være det samme som altid - 6 - for det ER jo bestået, så er det bare et spørgsmål om at lægge niveauet højt nok - men det er jo petitesser - pointen er, at det er UFATTELIGT at berideruddannelsen ikke indeholder noget om, hvad for nogle dyr heste er, og hvilke behov de har - det er jo heller ikke mode blandt beridere at lukke deres heste på fold......
Jeg er glad for, at I begge er enige i mine synspunkter omkring Monty Roberts, han metoder kan NEMT gøre mere skade en gavn, men kan anvendes på nogle heste. Min hoppe er trakehner-fuldblod, og hun går helt bananas af at blive sendt væk og "jaget" (hun drøner selv afsted som en gal, så der skal I HVERT FALD ikke jages med hende) - så til hende (og det var hende det gik ud over i eksemplet med gjordkrampen) duer MR-metoden ikke - men hun er ellers generelt fantastisk let at arbejde fra jorden med, hun skal bare ikke jages. Min vallak derimod han er en helt anden type - meget mere rolig - og han kan have godt af at blive jaget engang imellem for lige at vække ham lidt - han kan ha' sådan lidt problemer med hørelsen tror jeg  - nej, det er nu nok opmærksomheden Så der er jo forskelle, men generelt skal man nære sig og tænke sig meget om, før og hvis man bruger MR's metode.
Det var jo lidt væk fra emnet, men nu nævnte du jo selv, MR, Laila, jeg var ikke faret så meget til tastaturet, hvis du havde sagt Parelli eller Hempfling - men godt vi er enige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Laila |
31-03-2001 12:48 |
|
Hej Tina
Ja, det er godt vi er enige. En debat gør igen skade!
Nu er det jo et emne om klikkertræning, men der ville berideren nok kigge endnu mere "dumt" end til de nye metoder, som ikke har med klikkreren, end de gør i forvejen? *SSS*
Mvh.
Laila
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om igen... |
Laila |
31-03-2001 13:00 |
|
Nu er der jo også et emne om klikker træning her i hele dabatten, men der ville en berider nok kigge endnu mere skævt til os?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til laila |
Hanne |
31-03-2001 16:11 |
|
Det er rigtigt noget af det du siger, men hvorfor starte denne debat igen når
vi har så mange debatter om emnet.
Lad os slutte en, også starte en ny.
For mig lyder det som om at du bare vil belære os andre!
Venlig hilsen Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: til laila |
Laila |
31-03-2001 18:26 |
|
Hej Hanne
Jeg syntes der var så mange under den anden " ud med beridere ind med horsemanship". Derfor valgte jeg, at give min mening i en ny. Jeg vil udtryk for mine holdninger ligesom de andre også lærer af hvad de mener om dem.
Belære........jeg ville videre give nogle af mine erfaringer/holdninger, som håber at læserne vil kunne forstå og gøre. Dermed ikke sagt, at det bliver gjort.
Hvad mener du, at der ikke er rigtig, som jeg har skrevet?
Venligst
Laila
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|