Jeg startede med Monty Roberts - lavede en hjemmelavet bane inde på ridebanen med tråd - fordi jeg vidste at min lille hest ikke ville brage igennem eller hoppe over (den erfaring har jeg senere fået med andre

) - en gang bygger jeg mig en RIGTIG roundpen!!
Jeg havde ikke gjort andet end at læse Montys bog, og det virkede mere end godt, så det var starten - så begyndte jeg med en fjordvallak der stod på folden, også fulgte der flere bagefter.
Senere begyndte jeg at blande alt muligt fra forskellige "guruer" + mine egne erfaringer. Kan godt være at jeg ikke er god, men det er ok.
Jeg har brugt noget PNH (7 games), men det er for dyrt for mig at bruge mine penge på kurser og det *rigtige* udstyr - så jeg har en billig rebgrime og et tov - og ellers foregår det uden eller med en helt alm. grime - og et reb om halsen hvis jeg rider min egen.
Mange af tingene kan du selv øve - f.x. lægge bomme ud på jorden i forskellige udformninger eller bar en lige "gang" (ikke for smalt til at starte med) og bakke hesten igennem - langsomt og roligt - og skridt for skridt, så hesten bruger sin koncentration og holder fokus på dig - hvis hesten rammer bommen eller vælter til siden så starter man forfra, med samme RO - det samme med at lade hesten træde henover en pressening/plastik.
Oveni i det bruge din fornemmelse, og lægge mærke hesten hvad den giver dig af signaler - og bruge din krop når du kommunikerer med hesten, det er selvfølgelig bedst at komme på et kursus eller få en til at hjælpe - for det er noget af sværeste.
Men vent med at ofre penge på det, før du ved om det er det du vil - næsten alt "horsemanship" foregår uden hjælpemidler - det er også det arbejde vi skal lægge i os selv (vores kropsholdning, åndedræt, attityde, tålmodighed osv.) og at "se" hesten - for at få den lydhør og samarbejdende - men hvis det specifikt er PNH du vil lære på kurser, så kræver det selvfølgelig udstyret.
Kender desværre ikke nogen specielt, der er flere heroppeaf, som afholder kurser, men jeg kan ikke lige kome i tanke om navnene - for jeg ved at nogle af dem tager rundt og afholder noget rundtom i landet - ellers søg på "horsemanship" på f.x. google eller jubii.