|
|
| vil ikke føres i grime |
| Forfatter:  |
rebekka |
| Dato:  |
23-04-2004 16:34 |
|
hejsa... jeg har 3 heste på henholdsvis 5 og 2 år. jeg har bare det problem at de ikke vil føres i grimen. de står helt stille og jeg vil jo ikke trække i dem hvis jeg kan undgå det.
nogle gode råd?
hilsen rebekka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brug træktov |
|
|
så brug et træktov. de fleste heste bryder sig ikke om at blive trukket i grimen da det er for tæt på. Det er både behageligere (og sikrere) for dig og dine heste at bruge træktov.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træktov |
|
|
Et træktov og løs snor, har en god opdragende effekt på heste.
Det skader heller ikke at tænke på din egen sikkerhed.

Således går jeg med vores heste og de følger med også selv om jeg har en skadet hånd for tiden.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak... |
rebekka |
24-04-2004 18:29 |
|
mange tak for rådene... men de sætter bare hovene i og nægter at flytte sig (men undtagelsesvis til siderne) selvom jeg har træktov i grimen.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tålmodighed... |
Moi |
24-04-2004 20:18 |
|
Haii..
Du bliver nok bare nød til at opdrage noget på dem, Det er altså dig der bestemmer, det er dig der er den klogeste af jer. Så hvis din hest ikke repektere dig må du jo vise den hvem der bestemmer. Vær tålmodig og bliv ved indtil at den går med dig, den skal IKKe have lov at vinde, så vil den gøre det hver gang. Du skal være sikker på at du vil have den ud, til sidst skal hesten nok gå med dig, eller så put en trense(med bid)i sådan at du har helt kontrol over det. Tlsidst skal den nok gå med dig.Så kan du jo så putte en en grime på den og trække med den tilsidst.(øvelse gør mester)
mange hilsner Moi!
Giv ALDRIG op,
Det er livet for kort til...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rebekka |
Lisette |
25-04-2004 14:14 |
|
en god lang dressur/longepisk som du kan nå helt om bag hesten med. Du behøver jo ikke at slå den med den.
Enden af træktovet kan også bruges nogen gange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vend dem |
|
|
og bak dem så. Min vallak gjore det samme. Eller retter han begyndte at bakke hver gang. Og min hoppe har også gjort det og hun blev også bare stående med alle fire ben i jorden.
Du skal få dem til at flytte sig, og som regl er det nemmest at bakke dem. Når de så bakker, så prøv at træk fremad. Brug evt en pisk. Det har jeg nu ikke brugt, og begge mine kan nemt trækkes nu. Det tager lidt tid.
Men tænk på at du ikke kan flytte en hest som står stille, derfor skal du have den til at flytte sig inden at du kan bestemme at det er fremad at du vil have dem til at gå. Jeg bruger så det med at bakke dem.
Held og lykke.
Anja Brandt Nielsen Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem ! Pas på kattene i trafikken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay... |
rebekka |
25-04-2004 19:46 |
|
okay jeg prøver, men hvis der er flere med et godt råd, vil jeg da gerne have nogle flere!!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når... |
|
|
...du nu har tovet i hånden, så klasker du den i rumpen med den løse ende. Ellers tager du en pisk med, og lægger den på bagparten.
Har du et rigtigt stædigt eksemplar, så er en kost i måsen ganske effektiv - og meget harmløs, om end hjælperen bør forberede sig på, at hesten kan sparke bagud - eller springe frem.
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere måder |
|
|
Du er nødt til at lære hestene at blive ført. Det kan gøres på flere måder:
Du kan tage en pisk eller lignende, og "dabbe" dem lidt i rumpen indtil de går et enkelt skridt. Så snart hesten bevæger sig, så holder du op med "dabbe" den og roser den. Den skal opleve, at den irriterende pisk holder op med at irritere den, hvis den går et skridt fremad.
Samme metode kan bruges ved, at du lægger pres på grimeskaftet (jeg kan også tilslutte mig, at du ikke trækker direkte i grimen) og slipper SÅ SNART hesten går bare et lillebitte skridt - og roser den - men pisken er mere effektiv.
Alternativt kan man lokke den - fx. holde en gulerod foran den, som den KUN får lov at få noget af, hvis den går, ellers må den IKKE få lov.
Forlang gradvist mere og mere - altså at de går pænt i længere og længere tid - på den måde lærer hesten at gå pænt med uden at synes, at du er en ubehagelig person, som der ikke er nogen grund til at følge med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug træktov.. |
|
|
for s plejer hesten at gå med.. men ellers så puf den forsigtigt der hvor gjorden sidder...
Kyss fra den zmukke moi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejza jeg kan måske hjælpe dig |
Kathrine Reinholdt |
27-04-2004 21:03 |
|
Hejza. prøv at få en til at gå med ned på marken, og ta en pisk med. Så kan du be personen om at gå om bag ved din hest med pisken, så hun kan gi den et lille klap i måsen. Hvis du får din hest til at gå et skridt eller to, så ros den endelig, det hjælper gerne hvis man får dem til at gå frem ad, og husker at rose den når den gør det man ber den om. Håber du kunne bruge mit råd.
Knuzzzzzer Kathrine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alternativt råd |
Jane B. |
27-04-2004 21:53 |
|
jeg vil komme med et råd som jeg videregiver fra Ute Lehmann PNH instruktør (www.parelli.dk)
hendes råd til en som stod i samme situation var følgende;
når hesten stopper op er det værste man kan gøre at stoppe selv også for så har hesten sådan set flyttet på dig ergo er den "over" din i hirakiet", derfor anbefalede hun at man ignorerer det faktum at hesten står stille og forsætter med at gå i samme retning som var hensigten og når tovet er strakt så gå på stedet.
når hesten så forsætter med at stå kan man gå lidt til siderne også og bringe hesten ud af balance og så vil den automatisk flytte sine fødder lidt.
dette skal gøres meget konsekvent og efter sigende virke (jeg har ikke selv prøvet da jeg ikke har stået med det problem selv).
men personligt er jeg hverken tilhænger af at bruge pisken eller en kost.
og hvem ved det kan jo rent faktisk være det virker med en del tålmodighed.
venlig hilsen Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
rebekka |
28-04-2004 15:23 |
|
hejsa...
10000 tak alle sammen.
jeg har prøvet nogle forslag på 2 af mine heste, og de følger NOGENGANGE med, men det er ikke altid!
jeg må nok sige at de forslag med at slå hesten med en pisk eller kost (altså slå den hårdt) ville jeg absolut ikke prøve i først omgang, men jeg har ikke noget imod når man bare dasker til den sille og rolig. nå men jeg har altså stadig en hest som er meget dum, noglegange nægter hun ligsom bare at flytte sig. de andre to tror jeg der måske bare skal tålmodighed til...
men flere gode råd???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slå..? |
|
|
Du skal ikke slå, du skal markere. Der er stor forskel. Man slår ikke hesten med en kost.
...men helt ærligt, reagerer musse-dyret ikke, så havde jeg klasket til. Den slags dum-stædighed er mit liv for kort til.
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nåå..... |
rebekka |
29-04-2004 13:20 |
|
nå okay jeg kunne da heller ikke forstå at man skulle slå den, for så ville den jo se på mennesker med "onde øje" hvis du forstår mette????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|