Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvor mange:
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 19:10
dage om ugen syntes i at en hest skal holde fri? Og hvor mange gange om ugen syntes i det er bedst at springe?

Jeg er springrytter.....Cecilie
0
0
Svar på denne tråd

En fridag om ugen...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 20:01
Min 8-årige hoppe har (som regel) en fridag om ugen. 3-4 gange om ugen rider vi dressur, 2-3 gange om ugen rider vi tur.
Ca hver 14. dag longerer vi eller løsspringer på skift. (altså 1 løsspringning om måneden).
Mht spring vil jeg mene at 1-2 gange om ugen er fornuftigt... Men det kommer helt an på hesten. Nogle heste kan klare mere, andre mindre.
Det vigtigste er afveksling, så hesten ikke kommer til at kede sig, samt at den ikke bliver overanstrengt.
0
0
Svar på denne tråd

tjjaaaahh!!
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 20:03
Der har faktisk været mange indlæg om hvor mange gange man må springe om ugen!!! Og jeg synes ca. det kan være 2-3 gange om ugen!!! men nok ikke tre gange i træk :-) Det er bedst hvis det er meget varieret mellem springning, dressur, skovtur, og andet!!! Hesten/ponyen vil sikkert også synes det er sjovest med meget variation!!

Måske omkring 1-2 dage om ugen sys jeg en hest skal holde fri!!! Men det behøver ikke at være hver eneste uge!!! det kan være llidt forskelligt!!! nogen gange lidt kortere andre gange måske lidt længere!!

mange knusser fra anne-mette
0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 21:22
jeg ville ikke springe på bane mere end 2 gange om ugen, et par hop over træstemmer og andet på tur er selvfølgelig okay.
Jeg mener ikke heste har godt af en fridag, har de fx arbejdet hård, måske været til stævne, har de langt bedre af en skridt tur eller træk tur, det er ikke naturligt for dem at stå stille og slet ikke hvis det er en hest der står meget i boks.
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

skridttur=fri
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 09:25
hejsa
jeg er enig med signe ..

en skridtur på fx en halv time i naturen er jo næsten at holde fri. og heste elsker jo at bevæge sig.
nogle heste har dog godt af psykisk at holde helt fri
og nogle gange har menneskerne det jo også hihi !

jeg er ikke springrytter så derfor syns jeg det lyder helt vildt hvis man skulle springe 2-3 gange om ugen !?
min bliver løssprunget max en gang om måneden ..
men jeg kan jo heller ikke li at springe. jeg tænker bare det må være meget belastende for ben/ryg i længden ? men jeg skal ikke gøre mig klog på det område.

mvh. bente

- rid med hovedet
rid klassisk
og rid frederiksborg seføli -
0
0
Svar på denne tråd

Fridage???
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 14:18
Heste har afgjort godt af mentale fridage, men ikke hvor de bare står og glor boksen. Og mentale fridage er kun nødvendige, hvis man har lært dem meget, så de lige skal bruge lidt tid på at "synke" informationerne.

Men begrebet "fridag" eksisterer vidst ikke for hesten. Hvis min har holdt fri - dvs bare har været på fold, så bliver man straffet for det dagen efter :-P, fordi hun så bare spurter rundt...

Til gengæld synes jeg at det er godt at arbejde fra jorden - eks. løsspringe, longere eller træne cavalettis, fordi det er afvekslende, og i min terminologi er det en fridag - for os begge 2. Løsspringning er jo godt til at løsne dem, og til at gøre dem mere trygge ved at springe.

Jeg ville aldrig springe fast mere end 1 gang om ugen, (medmindre vi skal til stævne), men nu har jeg heller ikke de store spring-ambitioner. Hvis man er ambitiøs så er 2 gange om ugen nok rigeligt...

Mvh
Heidi
0
0
Svar på denne tråd

blop!!!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 20:06
Min ugeplan ser tit sådan ud:
Longering/Cavalettis
Dressur
Tur
Dressur
Spring
Dressur
Dressur

Det er selvfølgelig vigtigt for hesten at den foretager sig noget andet end at skovle rundt i sandkassen, men jeg mener ikke den har godt af at holde for meget "fri". Den har ingen egentlig fridag, men ondsdag er fast tur-dag. Tit tager vi bare hovedtøj på, og skridter lidt ud. Laver lidt hvad den har lyst til, men stadig fornuftigt og stadig så det er mig der bestemmer. Hvis den gerne vil galopere så gør vi det, og vil den skridte gør vi det. Turridningen hjælper altid på dens humør, og det kan rede en hel uges træning, hvis vi har en god turdag. Jeg skridter tit varm/af i skoven.
Hvis den er træt i hovedet en dag, så traver jeg en hurtig runde i skoven, så bliver den frisk, ellers er det ind og tage temperatur ;-D

Springer ikke mere end en gang om ugen - det er hvad der skal til for at holde os i form, og det belaster heller ikke dens bentøj for meget. Arbejder jo som sagt også med cavalettis, nogle gange LIDT gymspring med rytter.

Kunz Moi!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider