Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp til at få min hest i endnu bedre form.
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 23:01
Hejsa..

Lad mig starte med at sige, min hest er ikke ude af form, men jeg vil gerne have den kommer endnu bedre i form..

Min hest bliver redet mellem 5-7 dage om ugen, nogle dage løsspringer jeg hende, nogle dage longerer jeg hende, men den største del af tiden rider jeg hende, hun blive redet både i sandkassen og på tur..

Hun går ude mellem 8-12 timer hver dag..

Hun har en masse energi, men begynder dog at svede hurtigt på banen, på tur sveder hun langt mindre selvom der også sker en masse der..

Det at hun sveder så meget må være fordi vinterpelsen ikke er væk endnu, hun har gået med dækken, men står uden nu, der er dog en pæn lille frakke tilbage som hun er i fuld gang med at smide..

Nå men lidt mere om hvordan hun rides.. Hun har været igang sådan rigtigt i 2 måneder nu, inden da blev hun redet på tur 2-4 gange i ugen, afhængigt af vejret..

Når jeg rider hende på banen, rider jeg en god time, det er så med skridt i begge ender, skridter hende varm et kvarter, og begynder så at trave, rider en masse volter, slangegange og lign.. traver ca 20 min, galoperer så ca 15 min, og traver til sidst en 5-10 min og skridter så af i 15-20 min.. Jeg har aldrig rigtig brugt skridtpauser midt i ridningen, følte ikke det var nødvendigt, men har observeret at hun pustede meget når jeg skridtede af og måtte skridte en halv time, inden hun ikke pustede mere, idag lagde jeg så en skridtpause ind og efter et kvarter pustede hun ikke mere, så det må jo være den manglende skridtpause der har gjort det..

På tur bliver hun skridtet varm 20 min ca, derefter traver jeg et sted mellem 20-30 min, så skridter vi lidt, og så lidt trav, lidt galop, lidt skridt, lidt trav, lidt galop osv afhængigt af hvor lang turen er, hjem skridtes hun af en god halv time..

Hun er ved at blive rigtig fin igen, muskelmæssigt, synes dog der mangler lidt bagpartsmuskler, men vi kommer fint efter det, jeg prøver også på turene at tage lidt dressur med i det, eller det bliver jeg nødt til ellers tror hun at hun er en fuldblod, og kender kun en gangart, galop, så lidt dressur hjælper til hun slapper af..

Jeg synes selv hun er i god form, og føler ikke jeg presser hende til mere end hun er i form til, men ville gerne have hende lidt bedre i form, når vejret nu er så godt bliver turene jo hurtigere længere, og vil ikke køre hende træt..

Så nu vil jeg gerne høre hvad i har at sige, det kan jo godt være jeg gør noget forkert, jeg har tænkt på at give hende et e-vitamin og selen tilskud som hjælp til musklerne, det skulle også hjælpe til så der ikke kommer så meget mælkesyre i musklerne, men det er måske slet ikke nødvendigt..

Ordet er jeres..

Hilsen Conni & Leika hesten..

Nu medlem af Hestens Værn & Dyrenes Beskyttelse..

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

bagparts muskler
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 10:28
når du er på tur så rid op ad en masse bakker det giver rigtig gode bagparts muskler. og det giver også go kondi.
elelrs så skridt lange ture med en masse fremdrift, gerne 1½ time.

:)Trine og hesterne :)

Billig Wintec sælges

0
0
Svar på denne tråd

hej Conni.
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 21:52
Med hensyn til styrkning af bagpartsmuskler, har jeg fået et godt fif af min hestemassør.
Du gør det, at du rider på en 20 m. volte, hvor du rider fra skridt til galop 3-4 gange på både højre og venstre volte. Altså ligesom når du laver en overgang, bare det at hesten ikke skal galoppere hele 20 m. volten rundt. Men den skal løfte sig opad.
Jeg ved ikke om du kender det der hedder " at hesten skal ride op ad bakke", det kan man godt sige den gør når den skal løfte sig op fra skridt til galop.
Det er og kan være hårdt for en hest som ikke har så meget styrkte bag til. Derfor vil jeg også anbefale dig, at du kun gør det 2 gange i løbet af en uge. Eks. når du rider bane. Men ligeså snart du kan mærke at hun har mere styrke bag til, dvs. at galoppen bliver med rummelig, og hun ikke har besvær med at lave overgange fra skridt til galop, så er musklerne styrket bagtil.
Og dvs. at hendes forparts muskler ikke belastet på samme måde, som de måske var før.
Jeg har gjort det med Urs, og da hun ikke så meget bæring fra naturens side, så har det hjulpet hende meget. Det har været hårdt, men hun er klart bedre at ride, både i samling og div. sidebevægelser osv.

Held og lykke med det.

Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"""Dejlig Oldenborg vallak sælges
0
0
Svar på denne tråd

Intervaltræning.
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 11:49
Hejsa
Du kan øge konditionen ved at intervaltræne. Start med at varme op, og galoper da ca. 1 min i friskt tempo. Trav så i 1 min, og galoper igen i et min.
Trav herefter i min 3 minutter inden du skridter af.

Dette gøres hver fjerde dag. Skal du til stævne eller andet så søg for at det bliver en dag du ellers skulle have været ude og galopere, således at der er gået 4 dage siden du gjorde det sidst.

Efterhånden kan du øge galopintervallerne med 10 sek pr. gang indtil du når 3 min. Herefter starter du på et tredje galop interval indtil du til sidst galloperer 3 gange 3 min med 2 gange 1 min trav ind i mellem. Husk til sidst at trave i lige så lang tid som du har galloperet og travet tilsammen, altså hvis du har galloperet 3 gange 3 min med 2 gange 1 min trav, så skal du trave 11 min til sidst. Dette er for at undgå at der ophobes mælkesyre i benene.

Vær opmærksom på ikke at overanstrenge din hest. Evt kan du flere gange ride de samme intervaller indtil den er klar til at du forlænger dem.

Håber du kunne bruge dette.
Tine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider