Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp vedr. tilvænning af sadel
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 09:30
Hej allesammen!

Jeg håber I kan give mig et råd vedrørende træning af min unghest...

Jeg er på nuværende tidspunkt ved at vænne hende til at have underlag, sadel m.v. på. Mit problem er, at jeg ikke har en elastikgjord som jeg kan træne med, vil det være dumt af mig at øve med sadlen samt en almindelig gjord, sådan at berideren der skal tilride hende ikke skal bruge alt for meget tid med at vænne hende til disse ting.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål mere... :-)
Min sadel er en Stübben comb. som jeg brugte til min forhenværende hest, og derfor er jeg ikke 100 % sikker på den passer til min nuværende hest, idet jeg ikke har haft en sadelmager ude at se...(jeg regner ikke med at jeg vil beholde sadlen, idet jeg primært skal bruge hesten til dressur), men nu til sagen... kan jeg godt bruge sadlen til at træne med, altså ikke hvor der er nogen der sidder på ryggen af hende, eller kan der være risiko for, at hun vil få rygproblemer af det "småtræneri" med at gå ture med sadlen m.v.?

Håber der en venlig sjæl, der vil hjælpe!

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Sandra
0
0
Svar på denne tråd

Hej Sandra.
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 10:18
for at tage det du spørger om til sidst, vil jeg prøve at lægge sadelen på hende uden noget som helst underlag og stigbøjler på hende. Hvis hun så ikke reagere nervøst eller noget, tager du sadelen af.
Sætter gjorden på, og lægger sadelen på igen.
Så prøver du at spænde gjorden, og du forbereder hende på det ved at kæle for hende under maven. Snak med hende i en rolig tone samtidig. Når hun så er afslappet, spænder du gjorden. Ikke stramt, men lidt ad gangen til at hun finder det ikke er farligt. Mange i starten står de og trækker maven op, og så er det bedst man venter indtil de er afslappet.
Og når du har sadelen spændt så det ligger helt tæt til din hest, prøver du et par gange at tage den af og på. Og så til sidst kan du lægge den på hende, og så kigge efter om hvordan den ligger.
Hvis den ligger helt tæt til hende, både og for og bag, så passer den hende. Hvis den begynder at vippe bagfra, når hun bare skridte, vil jeg ikke bruge sadelen. Det kan selvfølgelig hjælpe når man ligger underlaget under sadlen. Men så skal sadelen ikke fortsat ligge og vippe.

Med hensyn til at ligge sadel på hende, vil jeg prøve at bruge gjorden med det samme. Gjorden må ikke være for lille, altså den kun kan gå i 1 hul osv. Men en gjord der er tilstrækkelig lang.
Uanset om du bruger en elastik gjord eller du bruger en almindelig gjord, vil din hest nok begynde at trække maven op, når den mærker at du spænder. Så vil jeg berolige hende, og vente indtil at hun slapper af, med at spænde igen.
Jeg gør det mange gange, dvs. at jeg tager sadelen af mange gange af hesten, og lægger den på. Til sidst, er den som regel helt fortrolig med den. Når man så longere den bagefter, kan den godt reagere, men det er kortvarigt.

Held og lykke med det.

Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"""Dejlig Oldenborg vallak sælges
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 10:18

Jeg har har haft sadel på Gameboy, og han fylder 3år her til sommer... Jeg synes du skal vænne din hest til sadlen inden den kommer til berideren...

Jeg har bare prøvet lidt forskellige sadler på Gameboy, han har ikk rigtigt noget sadelleje, så de passer ham ikk 100%, men jeg bruger dem alligevel, de skal jo bare være der så de kan vænne sig til vægten, at det spænder, og evt. at bøjlerne hænger nede...

Hilsen Sandra

Misund aldrig min tilsyneladende lykke! Du kender ikke mine hemmelige sorger..

0
0
Svar på denne tråd

Longeringsgjord
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 11:17
Når vi vænner ungheste til sadel, bruger vi altid en longeringsgjord først. Når hesten accepterer det, skifter vi til sadelen.

Husk at indtil hesten er vænnet helt til sadelen, så er det en god ide at lægge den på udendørs. Så kommer hverken du eller hesten til skade.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 14:00
Hej igen allesammen!!

Tak for de gode råd...

Jeg kan til orientering sige, at jeg nu har haft sadlen på for første gang...prøvede først at ligge sadlen på...uden noget som helst...hvilket hun tog utrolig pænt. Derefter lagde jeg et underlag under sadlen, og prøvede så igen...ingen problemer...
Derefter tog vi med forsigtighed gjorden under maven på hende, for at gøre hende opmærksom på den, og satte den så til sidst på sadlen og spændte den løst...

Jeg var lige ved at tabe både mund og næse, hun har altid ufatteligt meget energi...(½ fuldblod og ½ hann)., så jeg var lidt usikker på hvorledes hun ville tage det....men det gik bare så fint, så der var jeg sørme godt nok stolt af min hest...

Men jeg fandt da ud af, at sadlen var alt for lille til min hest....troede ikke hun var så meget større end den forhenværende hest... så nu skal jeg på udkig efter en ny...er der nogen der vil anbefale et godt mærke? Har haft en Kieffer Wien før, men vil gerne have en med noget mere benstøtte i, samt et godt sæde, hvor man kan få hele "rumpetten" ned i.... :-D
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 14:21
bare ligge sadlen på og så ud i en longe.

Det kan ske at hesten flipper, når den begynder at gå/trave, men så er det bare at lade den afreagere og vente på at den falder til ro. Slip for guds skyld ikke tovet og sørg for at gjorden er spændt, så sadlen ikke glider, hvis hesten skulle lave rodeo.

Jeg har hørt at hvis hesten flipper over sadlen tager den rytteren roligt.

Det levede jeg højt på første gang jeg skulle på liva. Kun gik nemlig helt amok over sadlen

købes: dressurgjord med elastik. Str. 55 cm.
0
0
Svar på denne tråd

hej Frederica.
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 21:57
Nu ved jeg ikke om hvor meget benstøtte du er til, men jeg har en Kieffer Lech DL AT. AT betyder brede benstøtte, og sadelen er heller ikks så dyb som en Kieffer Master eks.
Jeg er selv lidt bred, du ved, bagtil ( ja det indrømmer jeg gerne :-D), men den er guldværd for mig.
Jeg skal lige huske at sige det er en dressur jeg har.
Fra ny af koster de vist nok omkring 8000 og lidt op af. Men du kan jo sagtens få en god sadel i samme model, bare brugt måske til omkring 4-5000 kr.
Jeg vil helst ikke af med den jeg har.
Mvh. Lotte.
0
0
Svar på denne tråd

*GG*....
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 22:00
når jeg skrev bagtil, så mente jeg altså sadlen.
Hvis der kommer nogen misforståelser så er hvis lidt selv skyld i dem.
Mvh. Lotte.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider