Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hænger sig på bidet...hjælp!!!
Forfatter: 
Dato:  16-04-2004 16:53

Hejsa...
Kender i det der når man lige har haft en rigtig dårlig gang med ridning hvor hesten bar ik ville som man selv ville...
jeg har et lille problem som jeg lige vil spørge om...min hest hænger sig på bidet så det nærmest er mig der nogen gange holder hans hovede og uden sån set at gå til bidet knækker han det forkerte sted som også gør at jeg ikke kan få ham til at gå ordentligt til bidet...hvordan kan jeg lære ham at gå oppe med hovedet i det mindste??? Kan godt få ham der op...men bare man arbejder lidt med tøjlerne så ligger han der igen...
Skal lige siges at jeg for ca. 1 1/2 år siden red meget dressur...og der gik han bare som han skulle så jeg ved han kan... han har en utrolig flot svanehals som også gør at hans hovede jo er meget højtsat og ingen problenmer har med at gå der hvor han skal...

Jeg kom til at tænke på om det måske kan være fordi han er stiv i halsen....???
Skal siges at han for en månede siden har stået helt stille med ridningen i et 1/2 år, altså jeg har ikke redet ham så måske det bare skal rides væk???

Ved egentlig at sådan noget sagtens kan rides væk...og kan også sagtens forstå hvis min lille puller ikke syntes det er sså dejligt at gå der nede når han ikke er redet det stykke tid og derfor nok ikke er så smidig i halsen... Skulle bare lige ud med det...
Men stadig er der så nogen der har en go måde at ride det væk på???
0
0
Svar på denne tråd

Håber det kan hjælpe lidt??
Forfatter: 
Dato:  16-04-2004 17:55
Hej....
Jeg er sikker på det er fordi han er stiv. et halvt år er jo også meget at stå stille hvis han er blevet vant til at rides på.
Det kan sagtens ride væk, men det kræver lidt tålmodighed. MIn hest hun har også lige stået stille fordi hun har været forkølet. Jeg begyndte at ride på hende i mandags og hun går stadig ikke som hun plejer men det kræver bare en masse benmuskler og tålmodighed:)
Hilsen Simone
0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 09:05
hej hej
jeg tror din hest har mistet nogle muskler i ryggen, og derfor har svært ved at bære sig selv. du må altså starte forfra med at få hende løsgjort og først tænke på samling når hun er det.
du skrver at hun hænger sig på biddet når du arbejder med tøjlerne...men hvorfor arbejde med tøjlerne? hesten skal jo rides ned ved fremaddrift og ved at få bagparten ind under sig. nu ved jeg ikke hvad du mener når du siger at du arbejder med tøjlerne, men kom til at tænke på dem, som rider hesten ned med tøjlen. hesten er jo indrettet således, at når man presser presser den igen. og hvis du presser med tøjlen, gør den det samme, og så sidder man pludselig med hele hovedet i hænderne, hvilket ikke er specielt behageligt. (igen...jeg ved ikke præcisr hvad du mener så dette er bare et bud. du skriver jo også at det før gik fint)
mit råd er altså, at du koncentrerer dig om at få hesten løsgjort ved at ride mange volter osv. få bagparten ind under hende, så skal hun nok give efter til sidst. hvis hun stadig hænger på tøjlen, så gør det, at hver gang hun hænger sig på dem, slipper du med det samme dit greb (ikke slip tøjlen, men giv hende al den tøjle hun vil ha) så taber hun nemlig hovedet, og vil lære at det ikke er behageligt, samt at hun lærer at du ikke har tænkt dig at bære hendes hovede. samtidig med du slipper, driver du godt på hende, så hun igen får bagparten ind under sig. det der sker når de hænger på biddet er at bagparten glider tilbage, og de har brug for støtte et andet sted.
håber ikke jeg lyder alt for "kloge åge", men det er mit bud...har selv arbejdet meget med netop dette problem med min hest.

knus mette
0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 09:06
tænkte også at bakketræning ville være godt til at genopbygge musklerne..

knus m
0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 10:12

Hejsa...
Mange tak for rådene...kan sagtens bruge dem...
Kan godt se nu at det er fordi han mangler muskler, han har jo stået stille noget tid.
Mette: Nope du lyder ikke som "kloge åge" men derimod som en der meget gerne vil hjælpe og som ved noget om det...var glad for dit råd. Vil sige at jeg slet ik rider min hest med tøjlerne...syntes det er synd og side og rykke den i munden hele tiden så undgår det helst...rider næsten altid med lidt løse tøjler også på tur...syntes at hesten skal gå der ned naturligt (altså hvor man rider den til det) og ved også at det til sidst kommer, var nemlig også de måde jeg brugte før hen med at ride ham frem af.... havde ikke lige tænkt på den med at give så lange tøjler han vil ha når han hænger sig der...kan godt se nu at det ikke r rart for ham at gå der nede når han skal frem af...
Den måde jeg rider en hest til bidet er med en masse fremdrift som du skrev...og korte blide ryk i tøjlen for at lede ham lidt på plads...og så snart han går der slipper han for det lille blide ryk....
Men tror også det er bedst at starte om igen...
Min ridelære sagde til mig at jeg skulle tage ænderne op til midt på hans hls og derfor rykke op med ryk for at skabe en irritation... men synetes nu ikk jeg vil gøre det...kan sagtens forestille mig hvordan det er for hesten...og som sagt trk avler modstand!!! Har heldigvis en go tålmodighed så jeg starter forfra med t bygge ham op...
Mange Hilsner Stine
P.s se guldklumpen på min præstation...
0
0
Svar på denne tråd

hej stine
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 23:59
det lyder til vi har samme holdning til det.... er glad for at du kunne bruge mit råd. min hyp har også tendens til at hænge på biddet...men han bliver hurtigt træt af det når jeg gør det med at slippe ham. han begynder så at koncentrere sig og bære sig selv.
held og lykke med det.

knus mette
0
0
Svar på denne tråd

ups...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 00:02
så lige jeg skrev "hende" om din hest. sorry :-)
0
0
Svar på denne tråd

svanehals
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 01:19
Hej

Er det mig, der har misforstået, eller skal hesten ikke gå med svanehals...de skal søge ned og frem, og slet ikke gå frem og op med halsen???
Hvis den hænger på biddet, så vil jeg tage i udvendige tøjle, samt lægge indvendige ben til...min underviser har lige fortalt en anden rytter omkring det samme problem, så der lyttede jeg lige ekstra efter, så derfor skriver jeg lige

Knuser
0
0
Svar på denne tråd

He he...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 09:12
Mette: det er helt okay...vi kan jo alle tage fejl en gang i mellem ¤s¤

jeg tror jeg fik skrevet det med svabehals forkert... bare glem det!!! :o)er ikke rigtig til at forklare...men du har helt ret i at dén søge ned og frem og ikke frem og op i halsen...gir jeg dig helt ret i...mener jeg også at de skal...
Min skønne indianerhest...
P.S se billeder af guldklumpen på min præstation.
0
0
Svar på denne tråd

måske er du også selv ude af træning...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2004 15:03
Hej stine
Måske er du selv ud af træning også og sidder derfor ikke som du gjorde før... :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider