|
|
| Hvorfor bruge pisk??? |
| Forfatter:  |
Sarafina |
| Dato:  |
06-04-2004 09:15 |
|
Hej!
Nu er der jo blevet lavet et indlæg om "pisk og spore". og nogle skriver at de ikke gider ride dressur uden pisk?? Men hvorfor det? Ved godt at i bruger den til at få hesten til at gå "ind under sig selv".. øh, eller hvad?? Men hvis man har en meget livlig hest er det vel ikke en god ide' at bruge pisk???? hvis den bare rende endnu mere...
((Lykkelig Oldenborg ejer)) - Oldenborger kan hvad de vil! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten skal |
|
|
ikke løbe for pisken - det er ikke til afstraffelse,
men pisken kan korrigere hesten med meget små signaler og det hjælper med at gøre hesten mere opmærksom på rytteren.
Fx. hvis du lærer din hest at den skal gå når du giver den et spark i siden med hælene, så vil den blive mere og mere tykhudet og du skal sparke hårdere og hårdere for at få den til at gå - måske skal du sparke flere gange for at opnå hvad du ønsker
Hvis du bruger pisk kan du give hesten små signaler og "irettesætte" med en let berøring hvis ikke hesten reagerer - du kan også bede hesten om at aktivere bagparten mere uden at lave voldsomme bevægelser -
Men altså, hvis hesten løber for pisken i dressur bruger man den sandsynligvis forkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm ... |
Henriette |
06-04-2004 09:47 |
|
Hmm ... egentlig burde man ride hesten helt uden hjælpemidler, d.v.s. uden pisk og sporer. Hvis man er dygtig altså. For så har man efter min mening lært hesten at reagere korrekt på hjælperne (sædet, schenklerne o.s.v.) Jeg bruger selv pisk til at korrigere hesten med. Jeg bruger den ALDRIG som et straffemiddel. Jeg kunne dog aldrig finde på at ride med sporer - hvilket jeg jo nok er nødt til, hvis jeg skal starte stævner på hypsen. Man ser ofte ryttere, som ubevidst sidder og hakker hesten ind i siden med sporer. Det vil jeg ikke udsætte min hest for.
Hilsen Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider... |
Baya_maja |
06-04-2004 10:14 |
|
... med pisk på min unghest, også selvom hun er fuld af energi, men det er som svala siger til at korrigere hende med. Den er især god, når vi skal lære nye ting. Så kan man nemlig lige røre hende med pisken bagpå, så hun bedre forstår mine signaler.
Jeg rider dog ikke med sporer endnu, da hun jo er så ung. Men jeg vil begynde på det senere, også selvom hun er meget følsom, for der vil sporerne kunne give hende endnu finere signaler, og jeg vil gerne starte stævner. Men jeg synes da heller ikke, at der er noget problem i at ride med sporer, hvis man kan bruge dem korrekt, for så bliver ens schenkelhjælp endnu finere. Hvis hesten er redet optimal, vil den reagere på de mindste signaler, og med sporerne behøver man så ikke "flyve" rundt med schenklerne. Men hvis man vil ride med sporer, skal man have lært at ride med schenklerne i RO..!
Ja det er jo så bare min mening, men jeg synes da helt klart, at hesten også skal kunne rides uden kunstige hjælpemidler...
>>MAJA<< Med Mogavi -"Det røde lyn"
Be somebody -Not just anybody...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Da jeg købte min haflinger var den overhovedet ikke vant til at blive redet med benene. Den lystede kun hvis man hev hårdt i tøjlerne eller lappede den en med pisken...
Jeg var derfor næsten tvunget til at have en pisk med når jeg red på den.. Først red jeg med en lang dressurpisk og uden sadel for at den kunne lære at mine ben og sæde også havde noget at sige.. Den lange dressurpisk blev på skiftet ud med en lille springpisk efter noget tid.. Jeg lærte den derfor at blive redet med benene og sædet.. Jeg kan få den til at dreje ude brug af tøjler og rider faktisk kun ved hjælp af minen ben og sæde.. Men jeg har stadigvæk spore på da man skal give hende nogle rimmelig kraftige signaler når man rider hende for at hun forstår det.. Men det går da fremad.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pisk som hjælpemiddel |
|
|
Jeg rider med lang dressurpisk på min hoppe, når jeg rider på banen, og jeg bruger den kun som hjælpemiddel. Feks. i versader og travasader, hvis hun ikke reagerer godt nok på den udvendige schenkels indvirkning. Så lægger jeg den bare til.
Hun er ikke bange for pisken, så der er absolut ingen problemer med at ride med den.
Derimod var min vallak Sheiken MEGET bange for pisk tidligere. Han har før blevet slået med en pisk i hovedet, før jeg fik ham, hvilket han aldrig har glemt. Til ham bruger jeg kun en kort pisk, eller slet ingen.
Jeg har haft ham i 5 år, og det er først nu, jeg KAN ride med lang pisk, uden at han stiver sig. Men da jeg ikke rider dressur på ham mere p.g.a. hans forben, så tager vi ture i naturen, og der har jeg kun en kort springpisk med.
Jeg synes, det er okay at ride med pisk, hvis man er forpasselig med ikke at misbruge den.
Den skal være et hjælpemiddel, og ikke en, man bruger i arrigskab, hvis hesten ikke forstår, hvad den skal!! Den kamp taber man hurtigt . Hesten mister fuldstændig tilliden til rytteren.
Ryttere som ikke har den fornødne erfaring, burde ikke ride med pisk,- desværre sker det ofte!
Rid med pisk , men brug den med omtanke!!
Hilsen Vibeke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pisk og sporer |
|
|
Hej.
Desværre er piske og sporer blevet opreklameret til at være straf for nogle ryttere. Nogle bruger sporer til at hakke i hesten, så den kan gå hurtigere fremad, ligeledes er der også nogle der bruger pisken til det.
Men det er slet ikke deres oprigtige "nytte-mål". En pisk skal ligges på hestens bagpart, så den kan få bagparten med sig, eller ind under sig, det er en rigtig god metode at bruge på ungheste, da de så lærer at træde bedre ind under sig. Den er overhovedet ikke lavet til at skulle slå hesten med!
Sporerne er lavet til at når man når de høje klasser, kan sidde helt stille med benene, så det ser så pænt og let ud som muligt. De er simpelthen til at korigere hesten, for så lidt synlige hjælpere, som overhovedet mulige. Disse er heller ikke på nogen måde lavet til at skulle hakke i siden på hesten!
Så der er overhovedet ingen synd i at bruge disse hjælpere, hvis man kan bruge det, som det skal. Der er jo bare folk der misbruger det, men det er der jo med så meget- desværre. Så jeg gentager: det er ingen synd at bruge disse hjælpere, hvis man bruger dem som man skal!!!
Mange venlige hilsener Kristine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp igen igen |
|
|
Pisken er et hjælpemiddel, ikke et strafferedskab.
Jeg ville heller ikke have lyst til at ride dressur hvis jeg fx. fik at vide jeg overhovedet ikke måtte bruge schenklerne og vægthjælpen, men udelukkende ride på biddet.
Hvis hesten løber for pisken har den oplevet at den er blevet brugt forkert, ingen uspolleret unghest udviser angst for en pisk.
Det vil være praktisk at ride med pisk på den piskerædde hest for at lære hesten at den IKKE er farlig.
Hvis hesten er helt i angst over det, skal man selvfølgelig ikke gøre det, men måske bare starte med en pind på 20 cm. længde.
Man kan også bare leve med at hesten ikke kan tåle en pisk, men det er upraktisk.
En pisk i dressur er jo bare som en forlængelse af rytterens ben, det ville da også være hæmmende at ride dressur og fx. ikke måtte have benene bag gjorden.
Hvorfor skriver du under to navne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pisken |
|
|
Nej, jeg bruger ikke pisk... Foretrækker at ride uden. Gør endda det når jeg starter med en hest, der ikke reagere, hænger, mangler fremaddrift osv. at jeg smidder sadel og hovedtøj... Så er der ikke noget at støtte sig til.
En tidligere rideskolepony, gjorde de nævnte ting da jeg begyndte med ham. Det tog mig tre uger, men derefter gik han med god fremaddrfit (Red ham kun et par gange i ugen), hang aldrig og reagerede på de mindste hjælpere
Så jeg kan sagtens finde andre metoder, jeg finder bedre...
Mern har ikke noget imod at folk bruger dem, bare de ikke bruger dem for at afreagere deres manglende ridekunskab og afstraffelse...
Bruger en pisk fra jorden ... til at lære min hest trix med  Andet bruger jeg den ikke til.
Mvh. Anna
Blindhed er Guds barmhjertighed Først når vi bliver i stand til at opfatte verden At se den og høre, stille spørgsmål Da bliver vi skyldige og er vidner til alt onde Det onde vi selv begår men til tider ikke forstår Det kaldes vist verden? Jeg kalder det helvedets forgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pisken |
Heidi&Sabina |
06-04-2004 13:51 |
|
Hejsa.
Jeg bruger pisken som det sted, hvor schenklen ikke kan nå/ikke er tilstrækkelig:
Meget doven hest!
Svært ved sidebevægelser
Har før i tiden brugt den som en slags afstraffelse, og det kan den godt hjælpe til.
Jeg passede frederiksborgeren Bella som lavede nogle sindsyge bukkespring - når hun var startet helmede hun ikke før jeg lå nede på jorden. Så når hun havde lavet det første bukkespring fik hun sådan én i røven at det gjord ondt - og så bukkede hun ikke mere på den tur.
Måske ondt, men jeg ville ikke slås ihjel
Tænk i øvrigt også på hvor mange knubs en vildhest får! Heste er ikke porcelænsfigurer. Rider vi ud på en vild hest, er det med livet som indsats.
Men jeg rider sjældent med pisk mere.
Hilsen Heidi ♥ Sabina, Carisma og Starry ♥ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo... |
Maria H |
07-04-2004 09:05 |
|
Hej Hippo!
Det er fordi at vi er to 
Eller vi er endelig 3
Mig Maria som er Sarafinas storesøster..
Og så er der vores mor som næsten aldrig er herinde.. hun kalder sig vidst Mette H (men det hedder hun ikke)
Men når en af os skriver et indlæg her gemmer puteren jo det navn.. og så kommer den i fam. der næste gang skal skriver herinde, til at skrive i samme navn!! Så i kan desværre ikke regne med hvem af os det er når en skriver.. for så er det nok bare en som har glemt at lave navnet om
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider |
Sanne & Liva |
07-04-2004 09:52 |
|
med pisk på min unghest, men det er ikkke for at slå hende, men for at hjælpe hende til at forstå hvad jeg vil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|