Hvis det var mit forslag du hentyder til, så mente jeg ingen steder at du skulle "lappe hende en".
Jeg mente du skulle tage en pisk i hånden og bruge den som støtte bagpå, istedet for en person til at skubbe/klappe, hvis du ikke kunne finde sådan en hver gang hesten skal ud af boksen.
Det er bestemt ikke meningen hesten skal slås.
Man vifter bare med pisken, og gør ikke noget man ikke ville kunne gøre på sig selv.
Når hesten viser tegn på at gå frem roser man den.
På denne måde bliver man venner, man lærer hesten at den skal gøre som man siger, - at man efterhånden skal slå hesten fordi den finder ud af at man ikke slår hårdt og derfor holder op med at reagere, vil du ikke opleve! En hest er sådan indrettet at den faktisk gerne vil gøre som man siger, bare den får ros for det , så lige så snart den har fundet ud af at du bliver glad og rosende når den går ud af boksen, behøver du slet ikke pisken mere!
Men hvis du ikke kan forlige dig med det ,så prøv da nogen af de andre metoder der så udmærket er blevet beskrevet, men som sagt, en pisk er bestemt ikke til at slå med - ifølge min bedste overbevisning, den er en vejledende "forlængelse af rytterens hjælpere" - også nogengange brugt fra jorden.
Hvis jeg bliver meget sur på en hest klapper jeg den med hånden, så ved jeg da selv hvor hårdt det er, og hvis jeg bliver meget sur under ridning, står jeg af og tænker over hvorfor det gik så galt, hesten vil jo som udgangspunkt altid det bedste, hvis man SLÅR med pisken, ender man med en piskeræd hest og det kan man ikke bruge til noget som helst.