Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forkert at bruge pisk til DET?......
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 18:59
Hej!
Fik en hest for 3 uger siden. Hun er begyndt på ikke at gide ud af boksen eller ind fra fold.. vi mener at det er fordi hun ikke er vandt til at hun skal ud og ind først.. og det er jo et problem når jeg så skal ud at ride på hende og skal tage hende ud af boksen eller ind fra folden når de andre heste ikke skal først. Så var der en som skrev til mig at jeg kunne holde en pisk i hånden og evt. lige lappe hende en lille en.

Men er det, det rigtige at gøre??
Personligt ville jeg helst være fri da jeg mener at man til sidst skal op i kamp mod hende.
For det kan være at hun de første gange følger med ud fordi at hun er bange for pisken.. men så efter noget tid finder hun jo ud at at jeg ikke rigtig slår med pisken og bliver ligeglad med det.. og så skal jeg til at slå.. og det bliver så hårdere og hårdere fordi hun bliver mere og mere stædig af det (tror jeg). men tror jeg rigtigt?? er det ikke forkert at truge/ måske til at slå sin hest for at den følger efter en.. men jeg ved endelig ikke hvad jeg ellers kab gøre????
0
0
Svar på denne tråd

kender det sån lidt godt..
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 19:10
jeg passer en hest som om sommeren ikk vil ud fra folden, men der vender jeg den sån at jeg bakker den ud, for såå kan den jo ikk se hvor den går hen... jeg vil mene at du har ret til det med pisken, altså med at den til sidst blir total lige glad med den, men jeg ved det ikk... men prøv at bakke den ud hvis du kan det... håber at det hjælper...
0
0
Svar på denne tråd

Du kan prøve
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 21:29
Du tager et træktov og sætter i hendes grime, du skal tage fat i tovet ca en ½ meter nede ad grimeskaftet så hun føler at hun får noget frihed, hvis hun ikke vil gå med dig så stil dig foran hende og skub hende lidt på bringen for at få hende til at bagge, når hun så har bagget et par skridt, så stiller du dig ved siden af hendes venstre skulder med den forholdsvise løse træksnor og går fremad.
Hvis hesten ikke går med så bagger du hende igen.
For det meste gider hesten ikke det baggen ret lang tid og følger så med uden at man behøver at bruge en pisk.
Men du skal sikre dig at hun ikke rammer ind i dørkarme og andre ting når du skal ud og ind.
Det er også godt hvis du træner at gå med hende i snor ude på marken, så hun får tillid til dig.
Håber det kan hjælpe dig, så du ikke behøver at bruge pisk.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Yankee har helt ret...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2004 09:35
For det første: Glem alt om den pisk.... Og for det andet er Yankee´s metode meget bedre.. Det opbygger jeres forhold langt bedre end en pisk.. Og det er fx. også den metode M. Roberts bruger når han skal have heste, der ikke vil læsses, i trailer... Og det virker.... Men bare ha´ tålmodighed med hende.. og træn det der står beskrevet ovenfor.. Så held og lykke med det...

Hilsen Susan

tollund@bknet.dk
0
0
Svar på denne tråd

pisk misforståelse
Forfatter: 
Dato:  04-04-2004 12:52
Hvis det var mit forslag du hentyder til, så mente jeg ingen steder at du skulle "lappe hende en".
Jeg mente du skulle tage en pisk i hånden og bruge den som støtte bagpå, istedet for en person til at skubbe/klappe, hvis du ikke kunne finde sådan en hver gang hesten skal ud af boksen.
Det er bestemt ikke meningen hesten skal slås.
Man vifter bare med pisken, og gør ikke noget man ikke ville kunne gøre på sig selv.
Når hesten viser tegn på at gå frem roser man den.
På denne måde bliver man venner, man lærer hesten at den skal gøre som man siger, - at man efterhånden skal slå hesten fordi den finder ud af at man ikke slår hårdt og derfor holder op med at reagere, vil du ikke opleve! En hest er sådan indrettet at den faktisk gerne vil gøre som man siger, bare den får ros for det , så lige så snart den har fundet ud af at du bliver glad og rosende når den går ud af boksen, behøver du slet ikke pisken mere!

Men hvis du ikke kan forlige dig med det ,så prøv da nogen af de andre metoder der så udmærket er blevet beskrevet, men som sagt, en pisk er bestemt ikke til at slå med - ifølge min bedste overbevisning, den er en vejledende "forlængelse af rytterens hjælpere" - også nogengange brugt fra jorden.

Hvis jeg bliver meget sur på en hest klapper jeg den med hånden, så ved jeg da selv hvor hårdt det er, og hvis jeg bliver meget sur under ridning, står jeg af og tænker over hvorfor det gik så galt, hesten vil jo som udgangspunkt altid det bedste, hvis man SLÅR med pisken, ender man med en piskeræd hest og det kan man ikke bruge til noget som helst. :-)
0
0
Svar på denne tråd

det hjælper ikke at bruge pisken
Forfatter: 
Dato:  09-04-2004 21:52
hej

jeg mener ikke at det ville hjælpe med en pisk, måske ville det bare gøre det være. du skulle hellere prøve at tage det stille og roligt og give hende den tid hun behøver det skal nok komme det er bare til hun er tryg ;-D
0
0
Svar på denne tråd

en pisk
Forfatter: 
Dato:  10-04-2004 09:30
Kan altså være en rigtig god forlænget arm. Jeg kan ikke trykke nær så hårdt med spidsen af en dressurpisk som jeg kan når jeg skubber bagparten med hånden/en finger for at flytte hesten, jeg kan højst kilde den. Men det hjælper til at hesten tror man er "over det hele" og den ikke kan undslippe at blive dirigeret derhen hvor man vil.

Så jeg ville prøve at stille mig ved siden af boksdøren med løs snor, så hesten kan gå frem uden at gå imod mig, og så ville jeg med min forlængede arm "pege" den frem først ved skulderen, eller kilde den på bagparten. Den yderste hånd holder træktovet og peger i den retning hesten skal gå.

Det lyder måske åndssvagt, men det kan virke. Derudover gælder det om at være tålmodig og rolig. Nogen heste skal istedet have et let, konstant træk i tovet - ikke et ryk, blot en konstant markering som øjeblikkelig bliver slap det øjeblik den træder frem. Hold, sig "KOM", og så ellers vente.

Det kommer an på hesten - jeg synes ikke man kan bruge samme metode hver gang.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider