I den fase hvor hesten lærer at gå til biddet, er det normalt for nogen heste, at der kommer en overgang hvor den hænger på biddet.
Det er simpelthen et led i at hesten prøver sig frem i at finde det rette leje.
På et eller andet tidspunkt vil den finde frem til at det mest behagelige og harmoniske sted, er at bære sit hoved selv og med nogenlunde lodret næseryg, altså "i holdning".
Men for at nå dette, skal hesten jo rides korrekt.
Det gælder især meget om at ride med god fremdrift.
Man skal netop ikke hive igen i tøjlerne, så bliver det bare et tovtrækkeri og hesten kommer aldrig op med det hoved.
Man skal selvfølglig støtte fortil, men man skal primært ride hesten op med hovedet igennem fremdrift bagfra og halve parader der både indeholder anholdniner der får hesten til at vente på rytteren, og eftergivenhed der tvinger hesten til at bære hovedet selv, dette følges op af fremdrift med ben og sæde og dette samspil af hjælpere resulterer gerne i at hesten finde ud af at bære sig selv.
Det er ikke sådan bare at beskrive, og det er en proces som hest og rytter skal igennem, - og som jo altid kan finpudses ud i det uendelige.
Dressur bliver man aldrig udlært i.
Det undrer mig at der er så stor forskel på de to rytteres måde at ride hesten på, da der efter min overbevisning ikke er så store udsving i ridemåder indenfor korrekt redet dressur.
Men der er selvfølgelig ikke to der rider ens.
Men det er ihvertfald vigtigt at I selv har en fornemmelse af at hesten bliver redet korrekt, selvom I ikke er dressur-eksperter, er det jer der kender hesten bedst, og dermed også jer der kan mærke om det føles rigtigt det den lærer ,- også mht. hvordan den er at ride udenfor dressurbanen osv.
At sygemelde en hest fordi den går bag biddet, forstår jeg slet ikke, medmindre den i udtalt grad nægter at bære sig selv, sådan at man ligefrem tror noget må gøre ondt på den.
Men jeg tror umiddelbart bare det er et stadie i dens udvikling.
At den sveder meget virker lidt underligt, men det er selvfølgelig mere anstrengede for en hest at blive redet, når den stadig går og er usikker på hvordan den skal bære sig.
Jeg vil sige, rid dressur højst 4 gange om ugen og rid meget skridt i dressuren, mange intervaller mellem trav og skridt og rid ikke for længe i starten.
At hesten ikke er bygget som en dressurhest, har ikke noget at sige i den her sammenhæng.