Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

dressur træning " Langt"
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 00:27
Hej
Først vil jeg sige at jeg har selvfølgelig verdens dejligste hest :-)
Men i efteråret begyndte vi stille og roligt at lære ham at gå til biddet igen - dewt gik godt i starten, men efter et stykke tid en måned ca. begynder han at hænge meget på biddet " går meget dybt ned" Da vi i sommers havde redet ham lidt for meget siger vores træner at han skal have en pause, det får han ca i 1 -1 1/2 måned , hvor vi går langsomt i gang igen og efter en måned med dressur undervisnig er er det det samme igen og han begynder at blive forpustet efter 5 omgange i trav.. Nu siger min træner at han skal have pause igen og det gør, siger samtidig at vi skal ringe efter dyrlægen for der er noget helt galt med ham. Råder os til at tage stilling til hvad der skal ske med ham , hvis der er noget alvorligt i vejen med ham.
I dag har vi så haft dyrlæge til ham - og han fejler ikke noget - andet end han har halsbetændelse - dog har han ikke haft næseflod eller hoste mere end alle andre kan få. Hans hjerte og lunger blev lyttet til i logne og under rytter og det var bare perfekt,
Han er ikke en dressur hest , ej bygget til det, MEGET rolig af sind. Han er købt som skovturshest/hygge dressur/ lidt spring - vi har ikke tænkt os at skulle til stævne med ham, jo måske for sjov.
men det jeg ville høre om er kan man lære ham at gå til biddet igen, så han får løftet ryggen lidt, hvorfor lægger han sig sig langt ned. ? Det er en ny underviser "meget dygtigt" rider ham på en anden måde end vi har gjort hidtil.
Den første underviser kunne godt få ham til biddet. Kan det være at det er fordi de rider på forskellige måder ?
Vi er ikke proffer, som i er herinde, men vil godt have ham bøjet osv osv. Han er lidt stiv på den ene volte,, hvis det hedder sådan...
Kom med et godt råd om hvorfor han lægger sig så dybt.
Han har altid været lidt lad af sig.
det blev godt nok langt, Sorry ..
Hilsen en glad heste ejer, der ikke har en syg hest. Han må ikke rides før efter påske , hvor dyrlægen igen skal se på ham..
Coci-
0
0
Svar på denne tråd

lidt af det samme
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 17:13
heey
jeg har haft samme problem med at min hest gik under bidet og gik tungt med hovedet...ala...jeg gider ikke bære mit hovede det ka du da gøre...jeg fik hjælp, begyndte at få undervisning af en rigtig dygtig rytter og nu er vi igang med at få løftet ryggen og bagbenene til at træde ind under...det jeg fik at vide var at først og fremmest måtte jeg slet ikke røre ham i munden..derefter skal der fremdrift på..en lad hest set meget lad ud hvis der ikke er fremdrift..tulletrav går ikke...hehe..det er en kamp..men det er det værd.. :-D
det med at han er stiv, det er ikke så meget andet at gøre end at bøje ham af...volter,store og små, bøje ham af ind mod midten på hovslaget og omvendt ud mod barrieren når på hovslaget..
jeg er langsomt begyndt at bruge meget små antagninger med tøjlen igen for at få ham derned hvor man ka mærke han går og suger lige meget på bidet..
sys det virker spøjst at din tidligere underviser blev ved med at sige i skal holde pause...? er din hest en ung hest??...prøv måske istedet for at ride ture og den slags engang imellem hvis din tidligere underviser hentydede til at din hest blev træt af træningen...?
du skal være velkommen til at skrive hvis jeg ikke har forklaret det godt nok eller hvis der er noet du vil ha uddybet..det er lidt svært at forklare på skrift...men jeg håber du får ham op at gå!!!
Held og lykke med det!! :-D

CaCowgirl

Silly boys..trucks are for cowgirls ;-)
0
0
Svar på denne tråd

fremdrift
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 18:08
I den fase hvor hesten lærer at gå til biddet, er det normalt for nogen heste, at der kommer en overgang hvor den hænger på biddet.
Det er simpelthen et led i at hesten prøver sig frem i at finde det rette leje.
På et eller andet tidspunkt vil den finde frem til at det mest behagelige og harmoniske sted, er at bære sit hoved selv og med nogenlunde lodret næseryg, altså "i holdning".
Men for at nå dette, skal hesten jo rides korrekt.
Det gælder især meget om at ride med god fremdrift.
Man skal netop ikke hive igen i tøjlerne, så bliver det bare et tovtrækkeri og hesten kommer aldrig op med det hoved.
Man skal selvfølglig støtte fortil, men man skal primært ride hesten op med hovedet igennem fremdrift bagfra og halve parader der både indeholder anholdniner der får hesten til at vente på rytteren, og eftergivenhed der tvinger hesten til at bære hovedet selv, dette følges op af fremdrift med ben og sæde og dette samspil af hjælpere resulterer gerne i at hesten finde ud af at bære sig selv.

Det er ikke sådan bare at beskrive, og det er en proces som hest og rytter skal igennem, - og som jo altid kan finpudses ud i det uendelige.
Dressur bliver man aldrig udlært i. :-)

Det undrer mig at der er så stor forskel på de to rytteres måde at ride hesten på, da der efter min overbevisning ikke er så store udsving i ridemåder indenfor korrekt redet dressur.
Men der er selvfølgelig ikke to der rider ens.
Men det er ihvertfald vigtigt at I selv har en fornemmelse af at hesten bliver redet korrekt, selvom I ikke er dressur-eksperter, er det jer der kender hesten bedst, og dermed også jer der kan mærke om det føles rigtigt det den lærer ,- også mht. hvordan den er at ride udenfor dressurbanen osv.

At sygemelde en hest fordi den går bag biddet, forstår jeg slet ikke, medmindre den i udtalt grad nægter at bære sig selv, sådan at man ligefrem tror noget må gøre ondt på den.
Men jeg tror umiddelbart bare det er et stadie i dens udvikling.
At den sveder meget virker lidt underligt, men det er selvfølgelig mere anstrengede for en hest at blive redet, når den stadig går og er usikker på hvordan den skal bære sig.
Jeg vil sige, rid dressur højst 4 gange om ugen og rid meget skridt i dressuren, mange intervaller mellem trav og skridt og rid ikke for længe i starten.
At hesten ikke er bygget som en dressurhest, har ikke noget at sige i den her sammenhæng. :-)
0
0
Svar på denne tråd

At hesten
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 18:28
går dybt kan også være fordi, dern ikke er stærk nok i ryggen til at gå lodret. Det gør ikke noget, (især ungheste) at en hest går dybt i en periode, indtil den bliver mere stærk i ryggen, og får bygget muskler op. Jeg forstår heller ikke at hesten skal holde pause, bare fordi den hænger på tøjlen?!
Men på et tidspunkt med den rette træning bliver det bedre. Når hesten hænger på tøjlen, skal rytteren huske på at være let i hånden og give efter, sådan at hesten ikke kan "lægge" sig på tøjlen, fordi den ikke selv gider at bære sit hoved. Så husk at være let på tøjlen!
At hesten er stiv er ikke unormalt. Den skal bare rides igennem ved hjælp af en masse overgange, volter, overtrædninger osv. Bare klø på, medmindre det er en unghest, så har den ikke brug for månedslange pauser,- Hvis den altså ikke har ondt i ryggen eller fejler noget andet, hvad den jo ikke gør!
En hest kommer aldrig i kondi, hvis den ikke bliver redet regelmæssigt!
0
0
Svar på denne tråd

I har misforstået det...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 11:54
Hesten skulle ikke holde pause, fordi den hænger på tøjlen men fordi den bliver forpustet efter 5 omgange i trav ;-)

You only live once - but if you live right once is enough >o<
0
0
Svar på denne tråd

ps. forpustet og svedig
Forfatter: 
Dato:  05-04-2004 21:24
jeg kender forresten en hest der havde samme problem, den blev hjulpet gevaldigt ved et jerntilskud, måske var dette værd at undersøge. :-)
0
0
Svar på denne tråd

hej alle..
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 00:15
Tak :-)

tak for svarene, dem må jeg hellere få printet ud så jeg kan huske det.

Jeg giver jer ret i at en så ung hest, skal have tid til at finde sig selv og at den er den selvfølgelig er lidt forvirret over hvad det egentligt er den skal og jeg har hele tiden sagt at den nok skal komme igen... Fordi den har gået pænt til biddet engang.

Vi ved godt at hesten skal rides med en masse volter og overgange og det bliver egentligt også gjort , men måske ikke godt nok ?

Og jeg tror også at den skal have bygget muskler op, da den har stået stille så længe.
vi rider også meget skovture på den, når vi ellers får lov til at ride hihihi (nej det var en spøg)
det kan være at vi skal begynde at ride med lidt mere løse tøjler " altså ikke tage så meget i munden" Og træneren har forsøgt at ride den korrekt og med fremdrift, men jeg synes måske at hun opgiver ham for hurtigt. og måske har hun for store ambitioner med ham. Hun er ellers en hammer dygtigt træner..

Mit problem kan måske være at jeg også lytter for mig til hvad folk siger om min hest, fordi jeg er så nervøs for at at vi gør det rigtige og får bøjet hesten og at den ikke er syg osv osv...
Måske skulle jeg prøve at lytte lidt mere til mig selv. :-) jeg har det sådan at jeg vil ikke have at folk tror at vi rider på en syg hest, så hellere få dyrlægen herud en gang for alle, men jeg kan se at at det kunne have blevet en meget dyr affære, hvis jeg havde lyttet mere til andre siger...
Og jeg er glad for at jeg ringede efter min egen dyrlæge og forklarede ham hvad træneren mente var galt og at hun selv fik lov til at ride ham og longere ham.

Men jeg skal nok huske hvad i har forklaret og jeg printer ud.

Knus og tak for rådene. Coci.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider