Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

jeg har
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:22
lige fået en 4 års, som vi skal til at tilride, og der har jeg et lille problem.
Problemet er at jeg ikke kan få hovedetøj på hende, uden at jeg skal kæmpe med hende.
Hvad skal jeg gøre??
Ville det være en ide at prøve med et uden bid i??
0
0
Svar på denne tråd

hejsa..!!
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:29

har du altid haft hende eller har du lige fået hende..??

hun er jo ikke vand til hovedtøjet når hun er så ung, ved du om hun har prøvet det før hos tidligere ejer??

du skal jo gøre det stille så hun ikk bliver bange for det, men det lyder somom hun er det allerede.. og det er jo et problem..
hun kan godt få grime på ikk??

lær hende først og kunne få grime på uden noglen problemer, så prøv forsiktikt med et hovedtøj måske uden bid først, også prøv at longere hende med det på, også når hun er vand til det så prøv med et hovedtøj med bid og tag det stille på, og ros hende meget hver eneste gang, også få det på og longer hende med det på og øve det med hende meget, men heller ikk for meget...

Kærlig Hilsen fra Ak

Force jeg elsker dig..!!
0
0
Svar på denne tråd

det jeg
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:34
ved er at hun vidst nok skulle have arbejdet i marken, så hun burde jo være vant til det.. Hun siger ikke noget til at få grime på. Det er kun når hun skal tage bidet, for når hun først har fået det på, så siger hun ikke noget til det. Jeg har også prøvet med et hovedetøj uden bid i, og det er jo meget nemmere, og der hun rimelig styrebar..
0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:37

ja hun burde være vant til bidet, men har du prøvet med et bid hvor det smager at noget, det kan jo være hun vil blive glad for det..

er kun et forslag..

Kærlig Hilsen fra Ak

Force jeg elsker dig..!!
0
0
Svar på denne tråd

har prøvet
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:40
at holde en gulerod sammen med bidet, og hun tog det da også den ene gang...
0
0
Svar på denne tråd

hej hej..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:56
Det lyder som om du har fået fat i en stædig en dér.. :)

De friske og unge skal altid lige prøve en af..

Det er ikke en god idé at prøve med en trense uden bid først, for for det første strækker du den endnu længere, og for det andet så tror jeg bare at hun prøver dig af.. ELLER... Er det fordi det genere hende? Skal hun have raspet tænder?

Jeg ville foreslå at du trænede det med hende således: Først tager du grimen af hende, og tager tøjlen over hovedet på hende.. lader hende snuse til trensen og biddet.. (Heste er jo MEGET nysgerrige dyr :) Og tager hun det ikke af sig selv, så lig en godbid sammen med biddet, så skal hun nok tage det, men når så hun har haft biddet i munden, og du HER ROST HENDE, så tager du det ud igen, og prøver uden godbid.. Vil hun ikke, så gør du det igen med godbid... Af igen og uden godbid.. MEN... Max. en 2-3 gange, da hun jo ellers tror at hun skal have godbidder hver gang hun skal have bid i munden..
Men husk at rose hende, og fortæl at det hverken gør ondt, eller er farligt..

HELD OG LYKKE... :)

Maria..
0
0
Svar på denne tråd

Hvis hun er bange
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:57
for biddet (hvis hun har slået det mod tænderne fx), så prøv med et gummibid eller et blødt flettet reb, så hun vænner sig til at det ikke gør ondt at få biddet ind mellem tænderne....
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 11:35
godet følge dig maria, men det med at tage grimen af hende inden jeg ligger hovedetøj på hende, det klare hun sgu selv, for hun springer dem bare. Det vil sige at hun bakker og går op med hovedet indtil hun kan mærke at det trykker, og så rykker hun bare til...
Grunden til at jeg bla. også prøver unde bid, er fordi at jeg har læst at et bid faktisk ikke er nogen god ide, da hesten tror at det er noget der kan spise, og derfor gumler meget på det, og så bliver der åbnet for spiserøret, og derfor trækker hesten vejert på en måde, som kan skade lungerne..
0
0
Svar på denne tråd

endnu en gang
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 12:20
endnu en gang vil jeg anbefale forsøgsmæssigt at prøve at ride med kapsun. lyder somom hun har haft ubehagelige oplevelser med bid -eller som en siger , trænger til at få raspet tænder. hvis du lige har fået hende så stoler hun nok ikke helt på dig endnu og tør ikke at få bid i munden hvis nu du er hård ved hende (ved jeg godt du ikke er, men det ved hun jo ikke). når du så har redet lidt med kapsun (eller hackamore eller rebgrime eller lign. ) så put bid på hende igen samtidig -så du altså en overgang rider med 4 tøjler.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Sagtens ride uden bid
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 12:29
Du kan sagtens ride/tilride/træne hesten uden bid.
Lav din en horsemanship rebgribe - Natural hackamore-
den syntes jeg er ideel - men andre bidløse hovdtøj såsom bosal og sidepull er også helt ok.

Og væn hesten lige så langsomt til at nyde og respektere samværet med dig.

Ingen grund til at have travlt med at putte et bid i munden på hende - især når hun åbenbart har nogle dårlige minder på dén konto.

Du kan nå lige så langt og omend ikke længere med at ride din hest uden bid.

Held og lykke med det.

{>
HAr Dejlig DV Hoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd

jeg må
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 12:39
indrømme at i går da jeg/vi havde hende inde havde vi ikke bid på hende, og jeg har aldrig set hende så afslappet før. Det er også som om at da jeg/vi havde bid på hende og var færdige med hende, så var det som om at man kunne mærke på hende at hun tænkte at hun bare ville have det af, og det skulle være nu. Så jeg går ud fra at hun har haft en dårlig oplevelse med det før hen.
Og så har jeg det også sådan at hvis undersøgelser viser at et bid faktisk kan ødelægge munden, ikke bare fordi at man har for meget fat i det. Og at hesten ikke trækker vejert som den burde gøre, hvorfor så ikke ride hende uden bid, når hun alligevel reagere på tøjlerne.
0
0
Svar på denne tråd

Ondt i tænderne?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2004 16:56
Hej,

Inden du forsøger dig med godbidder og meget andet: få dyrlægen til at tjekke tænderne. Der kan jo f.eks. sidde en løs ulvetand, hvor biddet ligger, der generer hende.

Men ellers kunne det da være interessant udelukkende at anvende en bidløs trense. Mig bekendt må man dog ikke starte dressurklasser uden bid, så du afskærer dig for nogle oplevelser....

Held og lykke med det:o)

Mvh. Susanne
0
0
Svar på denne tråd

sirup og gummi
Forfatter: 
Dato:  04-04-2004 17:04
Nogen ungheste hader bare bidet, jeg har selv en af slagsen og hun fik lov at gå uden bid indtil dyrlægen kom og tjekkede hendes tænder som jeg var sikker på der var noget galt med, men det var der ikke.

Så puttede jeg sirup på biddet, og skiftede til et gummibid, det hjalp meget, da noget af det hun ikke kunne lide var metallet mod tænderne.
Ret hurtigt skiftede jeg dog over til metalbid igen da hun gnavede gummibiddet i stykker, men som overgangløsning var det en god ide.

Desuden er det en rigtig god ide både at have en tøjle i biddet og en tøjle i fx . grimen, så man ikke er nødt til at tage i biddet i starten :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider