Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp jeg bliver skør..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 19:39
Eller det vil sige jeg er så tæt på at være det som man overhovedet kan uden egentlig at være det.

Her er problemet:

Et styks fuldblodshoppe på 6 år, så på ingen måde vil vide af mig, har prøvet at træne hende i roundpenn i dag, det tog 2½ time (ville ikke give op), men ak nej hun vil ikke vide af mig, jeg kan sende hende væk tusindevis af gange, men hun søger ikke mit selskab og jeg måtte alligevel give op..

Hvad skal jeg gøre??

Hun er lige glad med godbiddder, hun hader at blive kælet for.. Jeg er bare gået lidt i står

Så hjælp..... Jeg er desperrat

Tina
Med en ven deles
minderne fra i går,
glæde fra i dag,
og håbet for i morgen.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 20:15
om jeg kan hjælpe. Er det kun dig hun ikke vil have noget med at gøre? Det kan være at der er noget ved dig der skræmmer hende. (Ved ikke lige hvad det kunne være...) Har hun altid været sådan? Hun har måske været ude for noget så frygteligt fra tidligere ejere, at måske kan hun simpelthen ikke tillade sig selv at stole på mennesker igen. Jeg ved ikke om der er andre der har prøvet eller om det kun er dig. Det lyder måske dumt, men det kan være at din duft skræmmer hende! Jeg kendte engang en hest der blev rædselsslagen når den kunne lugte øl på folks ånde, fordi den sikkert forbandt det med ham der havde den før, som behandlede den meget hårdt. Men det er selvfølgelig langt ude. Jeg håber at du vinder hendes tillid.
Hilsen Christina.
0
0
Svar på denne tråd

Hej...!
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 20:46
Hej!
har desværre ikke et råd.. men vil dog lige sige at det med at en hest ikke kan lide en lugt er rigtig nok! Jeg har hørt om en hest der hadede en dame og de fandt så ud af at det endelig ikke var hende som hesten ikke kunne lide men hendes parfume.. ja det lyder vel endnu mere langt ude, meen ja.. ->

Forstå en hest - tænk som en hest!
0
0
Svar på denne tråd

din hest vil måske ikke
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 20:54
domineres som ved join up (som du ikke laver korrekt nu)
din hest vil måske heller se dig som en partner - prøv at ringe joy blach og få hende til at kommer og hjælpe dig - hun er meget dygtig til at "lese" hestene og dig - og hvilket kroppsprog du bruger overfor din hest

mvh stina
0
0
Svar på denne tråd

Join up.
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 21:41

Jeg har også ejet et par hopper der ikke ville vende ind imod mig i join up.
Der var aldrig nogle problemer med de hopper på andre tidspunkter. Hverken fra jorden, til hest eller i stalden.

Jeg vil råde dig til, hvis du ikke har problemer ellers, så lad være med at joine up.

Join up er mest til uregerlige og utæmmede heste.

Mvh. Linda

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
0
0
Svar på denne tråd

andre principper
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 01:28
Læs Klaus Hempflings bog "at danse med heste", dér står nogen andre øvelser og principper i, som de fleste heste kan vindes ved. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 07:22
Jeg ved ikke hvad der er med hende, men jeg tror også jeg er kommet til den konklusion at jeg må have en til at hjælpe mig med hende. Men tak for de mange svar.

Tina
0
0
Svar på denne tråd

Hjælp!
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 10:21
For det første passer det ikke, at Join Up mest er til uregerlige og utæmmede heste. Alle heste kan forstå et Join Up, hvis du udfører det korrekt. Nogle heste er mere selvstændige end andre, og derfor kan det tage længere tid for dem at "overgive" sig. Specielt ældre hopper kan være meget selvstændige.
Du skal dog ikke give op! Og slet ikke, hvis du kun har prøvet Join Up en enkelt gang. Det er slet ikke så let, som det ser ud til. Husk på, at hesten tydeligt aflæser dit kropssprog, og vær opmærksom på alle de ting, du gør.
Vær også meget opmærksom på de tegn, som hesten giver dig. Er den opmærksom på dig (øret ind), sænker den hovedet, tygger og slikker, laver cirklen mindre....
- Og hvis du stadig ikke synes at det fungerer, så kan det altså godt være din måde at gøre det på, den er gal med... Det ser så frygtelig let ud, når Monty laver det, men det kræver øvelse, øvelse og atter øvelse. Og undervisning kan være en stor hjælp.
Fortsat god fornøjelse med arbejdet!
Mvh. Frida Laursen
0
0
Svar på denne tråd

Ikka alpha og omega
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 12:44
Man kan godt leve uden Join up.....

Da kommunikatinen med din hest for 99% vedkommende foregår igennem dit kropssprog - er det måske en god ide at "studere dig selv" lidt inden du opgiver hesten.

Der findes mange andre måder, end "join up" til at komme i kontakt med din hest.

God kommunikation, starter med viljen til "det gode" - hesten skal nok komme til forståelse med dig - hvis du selv er rimeligt afklaret og rolig.

En god idé er at læse Hempfing og Parelli og Roberts og Nadal - der er mange af slagsen - men glem alt om GURUISME og, at kun en ting dur.....Sæt dig ind i tingene og find så selv ud af hvad der virker bedst for dig og din hest.

Glem alle "pakkeløsninger" - tingene udvikler sig hele tiden jo mere du arbejder med digselv.

Held og lykke med dét.

{>
HAr Dejlig DV Hoppe til salg
0
0
Svar på denne tråd

2 1/2 time i roundpen
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 15:38
Det lyder godt nok af meget. Måske du skulle 'klappe hesten'.

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes jo...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 16:18
...du skal droppe det der med at true dig til underkastelse hos hesten (lave Join Up) og i stedet forsøge at tale pænt til hoppen, og spørge om ikke I vil være venner.

Anbefalinger:
http://www.parelli.com
http://www.parelli.dk

Rigtig mange (voksne og selvstændige) heste gider altså ikke irettesættes som om de var en uvorn unghest - og det er dét, Join Up er. (Ud over primært at bestå af dødstrusler, altså...)

:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd

Der er sikkert en grund
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 17:11
... til at du har valgt at lave Join Up med din hest. - Så søde Tina: lad endelig være med at tro på påstande om, at Join Up er at true hesten til underkastelse. Join Up har INTET med dødstrusler at gøre. Når man arbejder med sin hest i en roundpen, og laver Join Up. Eller ihvertfald forsøger at gøre det, så er det jo netop for at skabe et "samtale-rum", hvor du kan samarbejde med din hest. - Og få den til at ønske at være sammen med dig...

Men som jeg tidligere har skrevet, så er det ikke så let som det ser ud til, så undervisning vil være en rigtig god ting, hvis du har problemer med at få hesten til at forstå de tegn, du tror, at du giver den...
0
0
Svar på denne tråd

Frida LÆS
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 11:42
Frida, læser du Monty Roberts bøger, så giver han selv alle grundene til, at join-up er dødstrusler:

En hest der udelukkes fra flokken står svagere overfor rovdyr på jagt. Træneren kommunikerer altså ved at jage hesten væk fra sig noget i stil med: Hvis du ikke underkaster dig så bliver du sendt ud til løverne - flokkens tryghed får du kun, hvis du indordner dig. Tegn som at vende øret, tygge/smaske og sænke hovedet er alle underkastelsestegn eller såkaldte dæmpende signaler der tjener til at kommunikere underkastelse til andre dyr.

En hest der bruger sin kræfter på at løbe opbruger sine kræfter så den ikke senere kan flygte fra et rovdyr - altså kommunikerer træneren ved at tvinge hesten på flugt: Hvis du ikke underkaster dig, så tvinger jeg dig til at løbe indtil du ikke har flere kræfter tilbage, og dermed ikke kan flygte fra et rovdyr.

Dertil spiller Monty Roberts faktisk selv rovdyr ved at åbne hånden og efterligne et angribende kattedyrs pote - ved at læse hans bøger - både "Manden der lytter til heste" og den seneste "From my hands to yours" finder du selv alle ovenstående grunde.

I hesteflokken er det naturligvis nødvendigt, at der eksisterer et vist hierarki, og sådanne sanktioner er nødvendige for flokkens overlevelse og sikkerhed, og dermer ER join-up egentlig naturligt nok. Men det glemmes ofte i arbejdet med hestene, at heste også har andre måder at kommunikere med hinanden på, og at jage hinanden ud af flokken er kun noget, en flokleder benytter sig af efter talrige advarsler og ved grove "forbrydelser". Derfor er det ikke særlig hensigtsmæssigt altid at lave join-up med enhver hest man møder uden først at prøve at se, hvordan samarbejde fungerer uden. Bruger man regelmæssigt join-up uden særlig grund fører det kun til undertrykkelse og passivitet - man lærer hesten passivt at finde sig i, hvad end mennesket måtte byde den, fordi den ellers trues på livet. Dette giver udadtil en velopdragen og tillidsfuld hest - men årsagen til hestens tolerance er desværre at den er blevet skræmt til passivitet og i virkeligheden er undertrykt. Det kan være svært at se forskel på en velopdragen og en passiv/undertrykt hest, men man kan kigge på hestens udtryk, hvis hesten har meget travlt med at vise underkastelsestegn og aldrig tager initiativ til noget selv, men derimod ignorerer enhver påvirkning, der ikke kommer fra mennesket, så er der en god chance for, at den er passiv og ikke velopdragen og tryg.

Man skal også huske på, at heste som noget specielt for heste og nogle få andre dyrearter danner parvise venskaber, som er livslange, og hvor hierarkiet er sat mere eller mindre ud af funktion. Venskabet dannes simpelt hen fordi hestene kan lide hinanden - ikke fordi den ene er mere dominerende end den anden - og det er meget mere formålstjenligt for træningen at man efterstræber dette forhold til sin hest frem for at efterstræbe dominansen.

Join-up KAN godt bruges til noget i specielle tilfælde, men man skal være uendeligt varsom når man ikke helt ved, hvad man har med at gøre. Jeg så Monty Roberts i Herning, og uanset at manden er dygtig og nogenlunde selv kan administrere join-up, så forstår jeg stadig ikke, hvorfor han ABSOLUT vil lave join-up med alle heste.

En anden faktor er tid - MR lader til at være af den opfattelse, at god træning er hurtig træning - personligt synes jeg, at god træning er kendetegnet ved, at man arbejder med en rolig hest, der ikke viser kraftige stress- eller angstreaktioner - uanset hvor lang tid træningen så tager - men det er naturligvis individuelt hvilken holdning man har.

Jeg var så heldig at have lejlighed til at interviewe ham for HN i Herning (kan læses under nyheder) og her spurgte jeg ham eksakt, hvor mange gange i hestens liv man må udføre join-up. Svaret var normalt 4 gange, op til 10 kan være nødvendigt, 15 gange er ALTID for meget - altså er der ingen tvivl om, at 2,5 time i en roundpen er ALT for meget.

Monty Roberts er en behagelig mand at tale med, og jeg er ikke i tvivl om, at han holder meget af heste, og han ER bestemt også en dygtig hestetræner, men man skal tænke på, at det i USA har været tradition at behandle heste meget hårdere - fx. ved at binde benene op og vælte dem - end det har været tradition i Europa. Derfor er join-up sammenlignet med traditionel amerikansk træning meget blidt, men sammenlignet med traditionel europæisk træning noget mere hårdhændet. Det skal også siges, at i de fleste tilfælde kan man godt forsvare at lave join-up nogle få gange, men begynder man at bruge det som en straf hver gang noget (uanset at årsagen som regel er mennesket) i lykkes, ja, så er det helt sikkert, at man er på gale veje og skader sin hest.

Endelig skal man også huske på, at MR ofte arbejder med de værste af de værste heste, hvor det kan være nødvendigt at gå ret drastisk til værks for at "komme igennem" til hesten.

Observerer man hans elever - fx. Michael Peace, så ser man at MP stort set aldrig laver join-up - og det er der nok en grund til.
0
0
Svar på denne tråd

Uha uha!
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 15:18
- Det var godt nok en lang smøre ;o)

Jeg har fulgt disse diskussioner tidligere her på HN, og havde egentlig bestemt, at jeg ville undlade at kommentere. Mit råd til Tina, som startede dette, var også, at hun skulle sørge for at få noget undervisning. Vi kan da hurtigt blive enige om, at 2½ time i roundpen er for meget, og at hun tydeligvis har sendt de forkerte signaler til sin hest.

Jeg er enig i, at Join Up kan være svært for en "nybegynder", men ikke, at der er heste, man ikke kan lave Join Up med. Det gode ved metoden er jo netop, at man giver hestene et valg. - Og når Tina så interesserer sig for denne træningsmetode, så synes jeg faktisk ikke at det er særlig objektivt af 99E og andre, at forsøge at overtale hende til at bruge andre metoder.

Jeg er selv elev hos den danske hippolog Maj-Britt Carter, og var en del af teamet bag Monty i Herning. Jeg træner dagligt ca. 8 heste, som alle STARTES med Join Up. Derefter bruger jeg det som regel ikke, da det ikke er nødvendigt.

Vi kunne nok begge skrive side op og side ned om vore holdninger, men måske skal vi bare blive enige om ikke at være enige???
Vi har sikkert alle vore erfaringer med forskellige træningsmetoder, og jeg har brugt Monty Roberts principper de sidste 5 år (uden at være fanatisk), og har aldrig haft så samarbejdsvillige og lærenemme heste. - Og det er altså både ungheste, problemheste og helt almindelige rolige heste, som måske har nogle dårlige vaner overfor mennesker....

- Men jeg vil da godt være med til at understrege, at man IKKE kan LÆSE sig til en større forståelse for sin hest. - Og at forståelse og indlevelse ihvertfald er nøgleord, uanset hvilke heste, man arbejder med.

Fortsat rigtig god dag!
0
0
Svar på denne tråd

Frida 123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 15:56
Frida, jeg har desværre set join-up praktiseret på den måde, at personen, der udførte dette lavede join-up hver gang noget gik galt, hvilket jeg kun kan betegne som rendyrket undertrykkelse. Resultatet var da også, at det problem der søgtes "behandlet" blev forværret mange gange - men heldigvis kunne almindelig sund fornuft rette det op igen, da hesten var til at have med at gøre i forvejen.

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor ALLE heste skal gennemføre join-up, men derudover så er jeg især ude efter, at folk ikke ukritisk skal give sig i kast med det på ovenstående måde - for det er ikke præciseret i det af MR's materiale som jeg har set, hvor mange gange man gennemfører join-up, men nu har jeg da heldigvis hørt det fra hans egen mund.

Manden kan jo selv finde ud af at stoppe i tide, men det er ikke lige alle der ved, hvad "i tide" er, desværre.

Denne risiko findes også indenfor alle mulige andre systemer, forskellen er bare, at da join-up er så stærkt virkende, så er konsekvenserne af fejltagelser også tilsvarende større.

Kritikken var IKKE møntet på Majbritt Carter og hendes elever. Jeg har ikke set hende arbejde, men har ikke hørt andet end godt om hende, så jeg går ud fra at hun (og hendes elever/samarbejdspartnere) også kan administrere metoden.

Har du aldrig set metoden brugt forkert?
0
0
Svar på denne tråd

Næh...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 16:08
Umiddelbart har jeg ikke set nogen udføre det forkert. - Men det skyldes selvfølgelig, at de personer jeg har set forsøge sig, har været under vejledning af en dygtig underviser. Som selvfølgelig kan tage over, hvis der er problemer.
- Og jeg kan da hurtigt medgive dig, at det slet ikke er så let, som det ser ud til, og at metoderne helt sikkert kan bruges forkert.

Det vigtigste for mig (Ja, og også for Monty, selvfølgelig ;o) ) er at "læse" den enkelte hest, og arbejde ud fra det, jeg føler/ser. - Og det er med garanti dér, at mange står af i svinget, da der jo ikke er nogen tirn for trin manual i, hvordan heste så opfører sig. Join Up kan jo udføres på flere måder, og der er mange måder at hjælpe hesten på, hvis den ikke forstår, hvad du mener. Efter 2½ time, skulle man nok have hjulpet hesten lidt før, og det er der muligvis nogen mennesker, som ikke forstår.

Nærmer vi os hinanden???
0
0
Svar på denne tråd

Valg...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 18:07
Det er RIGTIGT, at man giver hesten et valg i Join Up:

Kom her og find dig i mig og mine bizarre påfund
ELLER
Skrid ud til løverne
ELLER
Løb til du segner

Ikke just det valg, JEG har lyst til at stille min hest i - dels fordi jeg ikke bryder mig OM dødstrusler, men da også fordi hun (som gammel bitch af en hoppe) sandsynligvis vil blive dødfornærmet og pludselig gro f*ckfingre på alle fire ben - OG ørerne... :-D Sandsynligheden for succes er altså ikke specielt stor.
(Det til trods for, at jeg egentlig mener, jeg er en habil heste-læser...)
Og så ved jeg fra de hesteflokke, min har været del af, at hvis der er en meget aktivt dominerende hoppe, der BRUGER den slags metoder (á la Join Up) - så er det ikke mod dem, hun går med til dagligt. Dem, der bliver "Join Up'et" synes jeg ofte holder sig så langt væk fra førerhoppen som muligt i det daglige...?

Min mening om Join Up er (naturligvis) baseret på studie af MR's bøger - og ikke bare grebet ud i luften.

Men jeg kunne ad godt tænke mig at høre, hvad det er for et valg DU mener, man giver hesten, Frida?
Fordi jeg har altså svært ved at se det som andet end det, TinaMJ og jeg tydeligvis er helt enige om...?

:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd

Børn som løveguf!??
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 01:29
Jeg kunne god tænke mig, at vide, om jeg også dermed udlevere mine børn til løverne, når jeg sætter dem uden for døren???
Hvis jeg vælger, at være førehoppen i min familie, så betyder det, at jeg er den der bestemmer og sætter dagsordenen.... Er vi ikke enige så langt?
Hvis min søn så ikke vil høre efter, hvad skal jeg så gøre? Hvis han ikke vil acceptere mit lederskab?
Skal jeg lade ham tyranisere hele familien? Lade ham styre mig?
Hvad med at sætte ham uden for døren, og tænke over tingene?? Eller venter løverne på ham?
Her kan han så overveje om han vil følge reglerne i vores flok eller gå sine egne veje. Hvis han vil indordne sig under mine regler, kommer han ind igen, hvis ikke, så får han lov til at tænke over det lidt længere.....
Til sidst, tror jeg nok, at han (hvis han var så gammel, at han kunne tænke rationelt) ville indse, at der er een der sætter dagsordenen, mor.
Det er jo ikke ens betydende med at jeg dominere og bestemmer alt ud fra mine ønsker og behov. Man kan jo tale om tingene. Hvad kan man også forlange af et barn på den alder?? Hvad ønsker han?? Hvad er rimeligt for ham/mig/familien? Hvad kan han? Hvordan reagere han? Skal han roses, trøstes eller skældes ud????
Det er nøjagtigt det der sker (i mine øjne) når der laves Join Up med en hest.... Under forudsætning af, at personen som gør det, ved hvad det går ud på, og kan finde ud af at læse hesten.

Pjat med de løvebøffer!!!

Alt hvad man laver med hesten, skal være med respekt for den som et levende og selvstændigt individ, men stadig med lederrollen klart defineret.
Og stadig HUSK NU Join Up er ikke noget man skal gøre utallige gange eller flere timer i træk.

Det drejer sig ikke for Monty Roberts om at gøre tingene så hurtigt som muligt. Han har jo ikke en hel weekend eller ½ år til at vise tilskuerne til et show hvad hans metoder går ud på.
Forhåbentlig har du tiden til at sætte dig ind i tingenen og forstanden til at læse din hest, og alt den tid det skal tage sammen med din bedste ven.
Det er jo det vi alle ønsker os, en skøn tid med en hest, som er vores ven.

Lise
0
0
Svar på denne tråd

Diverse
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 10:59
Frida, ja, vi nærmer os hinanden, jeg er fuldstændig enig i, at det netop gælder om at læse den hest, man står overfor, og gøre det, der er nødvendigt i den pågældende situation. Jeg vil også lige tilføje, at jeg ikke er ude på at skabe fjendskab, mit budskab er at join-up er farligt "legetøj" hvis man ikke ved præcis hvad man laver og hvornår man skal stoppe.

Jeg synes det er interessant at kunne diskutere med en MR-fan når vi kan gøre det på en sober og faglig måde. Jeg ved godt, at MR er dygtig, det så jeg også selv i Herning, men jeg så også et enkelt tilfælde, hvor det ikke gik særlig godt - hvilket MR under interviewet faktisk også indrømmede - et særdeles sympatisk træk af ham, at indrømme, at noget ikke gik helt som ønsket (den hest jeg hentyder til var den 1. hest om fredagen, en brun araberhoppe).

Lise, undskyld mig, men jeg kan slet ikke bruge din sammenligning mellem opdragelse af et barn og at sætte sig i respekt hos en voksen hest. For nu at bruge dine egne ord, så er det noget pjat at prøvet at sammenligne, hvordan du lærer et lille, hjælpeløst barn om livet, og så hvordan du sætter dig i respekt hos en voksen hest, der måske kan sørge for sikkerheden og ernæringen for en hel hesteflok - tror du virkelig at det er det samme? Det er en grov undervurdering af en sådan hest at blive sammenlignet med et lille barn. Hestens evner for at regne regnestykker er sikkert mindre end barnets, men hesten har jo heller ikke brug for at regne, vel. Derimod har den brug for at kunne identificere rovdyr og sanse fare - det har din søn ikke ret meget brug for.

Vi mennesker er ikke byttedyr som heste, og derfor har det ikke samme konsekvens (død) at blive sendt ud af flokken i kortere tid. Et rovdyr kan klare sig flere uger uden mad, en ubeskyttet hest i måske en time.

Man kan ikke sammenligne arter direkte på den måde, du prøver på - heller ikke dyrearter som fx. heste og hunde - idet de er yderst forskellige. Jeg mindes heller ikke, at MR opdrager hunde på samme vis. Hjorte gør han, men de ligner også hesten meget, bl.a. er de bytte- og flugtdyr som hesten.

Jeg synes, at du skal læse MR-bøgerne igen, han siger det selv, det med løvebøfferne, og jeg skal prøve at finde konkrete sidetal, så du ved selvsyn kan læse det.
0
0
Svar på denne tråd

Det kan sammenlignes...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 14:00
Jeg vil stadig mene, at opdragelsen, og sikkerheden stadig ligger hos mig, hvad enten det er min hest eller mit barn jeg skal lede.
Hvis det ikke er mig som fodre hestene, hvem er det så?
De ville ikke overleve længe uden mig (eller en anden fodermester), og det er vel også derfor hestene vrinsker når man kommer ud for at fodre.
Hesten skal have opdragelse som børn, og det er med kærlighed og forståelse. Lige så vel som børn.
Der skal stadig være en leder, og der skal nu altså med mine øjne være mennesket som leder hesten.
Hvis hesten ikke er afhængig af mig som fodermester, så ved jeg ikke hvad den er.
Den er måske ikke god til at regne, men man skal stadig vide hvor langt den er i sin uddannelse/udvikling, for ikke at bede den om noget den ikke kan honnorere.
Hvis hesten bliver sendt ud af flokken af førerhoppen, så er det jo også bare til den er villig til at lytte til fornuft, og kan indordne sig under de regler som der nu findes for flokken.
Men vi er enige, så langt, som at man skal være sikker på hvad det er man laver. Man skal ikke bare gå i gang, og tro at man kan finde ud af det. Hesten skal ikke jages rundt, og slet ikke i flere timer, og slet ikke mere end et par gange. Join Up er ikke en ting man skal lave, bare for at have det med i sin træning. Der er mange andre ting som man kan lave med sin hest, når først lederskabet er accepteret.
Det er sådan set kun det der med løvebøfferne, som jeg ikke kan forstå.
Vi kan vel blive enige om, at hvis hesten/hestene eller børnene for den sags skyld tager magten, så har man ikke taget lederrollen på sig, og det kan man altså ikke være bekendt over for hesten (eller børnene) som kun har dig til at sørge for sig. Hesten kunne jo æde sig til en kolik eller forfangenhed hvis den bare kunne bestemme selv. Hverken børn eller heste kan altid finde ud af hvad der er bedst for dem selv.
0
0
Svar på denne tråd

Det kan sammenlignes...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 14:02
Jeg vil stadig mene, at opdragelsen, og sikkerheden stadig ligger hos mig, hvad enten det er min hest eller mit barn jeg skal lede.
Hvis det ikke er mig som fodre hestene, hvem er det så?
De ville ikke overleve længe uden mig (eller en anden fodermester), og det er vel også derfor hestene vrinsker når man kommer ud for at fodre.
Hesten skal have opdragelse som børn, og det er med kærlighed og forståelse. Lige så vel som børn.
Der skal stadig være en leder, og der skal nu altså med mine øjne være mennesket som leder hesten.
Hvis hesten ikke er afhængig af mig som fodermester, så ved jeg ikke hvad den er.
Den er måske ikke god til at regne, men man skal stadig vide hvor langt den er i sin uddannelse/udvikling, for ikke at bede den om noget den ikke kan honnorere.
Hvis hesten bliver sendt ud af flokken af førerhoppen, så er det jo også bare til den er villig til at lytte til fornuft, og kan indordne sig under de regler som der nu findes for flokken.
Men vi er enige, så langt, som at man skal være sikker på hvad det er man laver. Man skal ikke bare gå i gang, og tro at man kan finde ud af det. Hesten skal ikke jages rundt, og slet ikke i flere timer, og slet ikke mere end et par gange. Join Up er ikke en ting man skal lave, bare for at have det med i sin træning. Der er mange andre ting som man kan lave med sin hest, når først lederskabet er accepteret.
Det er sådan set kun det der med løvebøfferne, som jeg ikke kan forstå.
Vi kan vel blive enige om, at hvis hesten/hestene eller børnene for den sags skyld tager magten, så har man ikke taget lederrollen på sig, og det kan man altså ikke være bekendt over for hesten (eller børnene) som kun har dig til at sørge for sig. Hesten kunne jo æde sig til en kolik eller forfangenhed hvis den bare kunne bestemme selv. Hverken børn eller heste kan altid finde ud af hvad der er bedst for dem selv.

Hilsen Zapp´s leder og mad-mor.
0
0
Svar på denne tråd

Der er åbenbart
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 15:31
... mange måder at tolke budskabet på....

- Og jeg kan jo læse her på HN, at I har haft diskussionen tidligere, hvor jeg ikke har ønsket at deltage i debatten. Grunden til at jeg svarede på dette indlæg var, at Tina Rasmussen havde et problem, og bad om hjælp. Hun var altså interesseret i at lære mere, og det synes jeg er prisværdigt.

Jeg er for så vidt ligeglad med, hvilke principper folk bruger til deres heste, så længe det bare fungerer for dem (og man ikke er voldelig, selvfølgelig).

Jeg selv er meget tilfreds med at arbejde efter Monty's principper (hvilket jo er en hel masse andet end Join Up), og synes, at jeg har gode resultater, som jeg ikke har oplevet med andre metoder.
Jeg er ikke fanatisk (det kan man faktisk ikke være, ud fra MR-træning - man skal jo tænke selv!), og gør mig også mine egne erfaringer. Finder ud af, hvad der fungerer for mig, og hvad der ikke gør... Udbygger ideerne i forhold til de problemer, jeg står overfor.

Jeg mener iøvrigt ikke, at man selv skal kaste sig ud i at udøve et Join Up uden vejledning, blot fordi man har læst i en bog. Der er imidlertid mange andre nyttige ting i Monty's bøger, som man sagtens kan tage til sig. Det er jo et spørgsmål om at kende noget til hestes adfærd og måde at reagere på.

Jeg er ikke ude på at "overbevise" nogen om, at denne træningsmetode er den eneste, der fungerer, men er selvfølgelig villig til at dele ud af mine egne erfaringer, når jeg møder nogen, der virkelig er interesserede i disse principper.

Så fortsat god fornøjelse med debatten. Jeg står altså af her.

Mvh. og fortsat rigtig god weekend
Frida Laursen
0
0
Svar på denne tråd

Frida igen
Forfatter: 
Dato:  04-04-2004 10:50
Frida, hvis det er mig, der har fået dig til at stå af så beklager jeg, da det var imod hensigten. Bemærk venligst, at kun 1. afsnit i indlægget er henvendt til dig.

Der er bestemt gode ting i MR's arbejde, jeg er da også i gang med at læse hans seneste bog med udbytte. Jeg synes det er ærgerligt at du står af her - er det bare fordi jeg ikke er himmelfalden af beundring? Husk lige på, at denne debat udsprang af en person, som har forsøgt at opnå join-up i 2,5 time!!!!!

Bemærk venligst at jeg ikke har forsøgt at omvende dig til min personlige kæphest, klikkertræning - og jeg ville da gerne vide noget mere om de finere nuancer i MR's arbejde, hvad der kommer efter join-up, for det er jo altid join-up der fokuseres på. Det ER et udtryk for ægte interesse, men du kan altså ikke forvente total overgivelse - jeg har mine egne meninger baseret på mine egne erfaringer og de dage er for mig forbi, hvor jeg kaster mig i gruset for en guru. Jeg kan naturligvis ikke forhindre dig i at melde dig ud, men jeg synes du giver hurtigt op - hvorfor ikke bare forklare hvad du ville gøre med en sådan hest? Det var ikke min hensigt at være uvenlig eller skabe fjendskab og jeg forstår ikke, at du ikke vil kæmpe for det, du tror på. HN består af rigtig mange brugere, alle med forskellige meninger, og ingen kan forvente at få ubetinget ret, uanset hvilken gurus metoder man træner efter.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider