Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest skør?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 18:35
Hejsa!

Jeg er helt fortvivlet hvad skal jeg gøre med hans opdragelse?

Han har været den dejligste hest indtil for en månedstid siden! Han var så kærlig (er det stadig) hørte efter osv. han er godt opdraget men han har lagt sig nogle dårlige vaner nu!

Han er en vallak på 7 år, med masser af knald i røven!
Han går rigtig flot på banen og i skoven ALENE nogle de fleste gange! Men når vi rider i skoven med andre opfører han sig helt psykopat agtigt! Når han sætter i galop og galopere omkap med andre heste er han ikke til at stoppe igen! Det er umuligt ligemeget hvor meget jeg sætter mig tilbage i sædet og presser med benene osv sker der ingenting! Han er ikke til at stoppe.. Hvad fanden kan jeg gøre? Var ude for det for et stykke tid siden og blev virkelig bange for hvad der ville ske! Hende jeg red med kunne heller ikke stoppe sin! Men også når vi er begyndt at ride alene gør han det nogle gange! Det er virkelig skræmmende hvad skal jeg gøre?????? Har i nogle forslag eller hvad? Og hvad kan være årsagen til han er begyndt på det?

Ellers er han en kærlig hest! Undtagen lige han napper og hvad kan man gøre ved det?
0
0
Svar på denne tråd

Tror du ikke
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 18:45
at det er forårskuller? Jeg kan heller ikke kende mine heste for tiden, de er skrupskøre, løber i den modsatte retning af hvad de plejer og er bare helt kørt op, nogle ganeg skulle man tro at de var vildheste igen. Jeg tror at hestene, ligesom os, kan mærke når det er ved at være forår, de får mere energi, og bliver virkelig kåde.
jeg ved ikke lige hvad du skal gøre ved det, det er grimt ikke at kunne stoppe hesten, det kan gå grueligt galt. Prøv evt med en anden bidtype, nogle gange må sikkerheden komme i første række.

Hilsen Jeanette
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan hjælpe dig!! havd selv det samme problem!!
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 19:53
Harrjza!!
Jeg kan hjælpe dig! havde selv det samme problem!
jeg begyndte med at bruge martingal! Også stramte den så der kun var få cm. ind til halsen.
det hjalp.
Du kan også vælge at ride nogle turer med nogle shetlandsponyer, for hvis han stopper når han lægger forest, så er det jo let nok, for han skulle jo hurtigt lære at han er den bedste.
jeg forstår godt hvordan du bliver skræmt, det er en ubehagelig oplevelse.

Du kan komtakte mig på 28517076!

Så kan du få mere afvide, det er jo ike så let at sidde og skrive det hele her!!

Håber du kan bruge det til noget,

Mange heste hilsner fra Mulle
0
0
Svar på denne tråd

Ikke enig med Mulle....
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 21:27
....m.h.t. at sætte en martingal på og spænde den hårdt ind. - Du kan risikere, at hestens ledbånd i nakken tager varig skade! (n)

Det er nok bedre at ride stille og roligt i skoven og IKKE ride galop eller væddeløb (det kan hidse selv den mest dovne hest op), men i stedet vænne hesten til, at i skoven foregår alting altså helt stille og roligt. Altså skridte og trave stille og roligt, og ved det mindste "hys" fra hans side, må du tage ham ned i skridt og berolige ham.
- Gør det igennem lang tid (mange måneder), indtil du på den måde langsomt og sikkert får ham dysset ned.

Ting tager tid, - især når det drejer sig om heste.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Hejza!!
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 21:44
Hej..
Hvad jeg selv ville gøre, er nok at begynde at ride nogle gange selv indtil han bliver sig selv igen. Tag nogle lange skridture evt. trav lidt men vent med lidt med galoppen. Når du så har redet nogen dage kan du begynde at goloppere. Rid så selv ud nogen dage hvor du galopere osv. og når han er begyndt at være sig selv så tag en med en anden hest med og skridt en tur.. og langsomt dage efter dage kan i sætte farten op med forskellige gangarter..
Håber du kan buge det til noget!!

-Øvelse gør mester...
0
0
Svar på denne tråd

Skridt dog
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 08:44
i stedet for på tur, når nu din hest temperamentsmæssigt ikke kan takle et hurtigere tempo. Det er både til fare for dig selv, andre og hesten, når du ikke kan ride i et kontrolleret tempo.

Skridt er desuden lige så muskelopbyggende som de øvrige gangarter. Når du så senere kan få din hest til afslappet at nyde en skridttur, kan du jo prøve, om du kan lave lidt dressurøvelser på turen i trav. Så er den fokuseret på arbejde og ikke på at løbe.

Desværre er det dog ofte sådan, at hvis hesten har fået smag for og er blevet bedt om at jorde afsted, så kan det være meget vanskeligt at få den til at slappe af på tur. Så mit råd er - skridt kun, når du rider tur og skal du trave - så bed hesten om at lave noget (gå til bidet - stilles ind - eller ud af sporet - gå
versade osv), så den koncentrerer sig om noget andet.
Undlad galoppen, når den nu ikke kan takle det.

Hidser den sig unødigt op, når der er andre med på tur - så rid primært alene. Det gælder vel om at få en fornøjelig og afslappet tur for både dig og hesten.
0
0
Svar på denne tråd

ta et kursus i hvordan
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 11:07
din hest kan stole på dig, ta et horsemanship kursus,
din hest napper lidt, lær dig hvad det betyder, hvad din hest siger til dig.

ang skovture
ta dig meget god tid, at få en hest til at have total tillid til dig og lytte til dig i naturen stiller mange krav til dig - du skal lære meget nyt

det er ikke hesten...
mange siger : min hest er dit og dat, og min hest vil ikke og så gjorde hesten sådan, min hest vil ikke sånn og sånn.....

det er rytteren
rytteren bliver nødt til at lære hvordan man gør og undervisning er eneste vej fram, eller også at finde nogle erfarne ryttere som kan hjælpe dig
(uden tvangsmidler ; martingaler og denslags)

0
0
Svar på denne tråd

mulle du er galt på den
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 11:09
og mulle, du løser ikke grundlæggende problemet med en martingal, du får ikke hesten rolig og ville være sammen med dig i naturen

du tvinger den, det er så meget bedre at få viljen, fram , samarbejdet fram

jeg har selv vært en hård trav trener i mange år, nu har jeg lært meget om at arbejde med viljen og samarbejde og det er bare sådan en dejlig og anneledes oplævelse.

mvh stina
0
0
Svar på denne tråd

Der er en
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 17:18
god artikel i det nye "ekvipage".
Vh
JeanetteE & hendes welsh

Ingen er smukkere, end den som ser skønheden i andre

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 22:40
ride en masse dressur, så jeg fik noget mere kontrol.
Nu skrev du at han også gør det når i er ude alene.
Som en har skrevet tidligere- beskæftig den. Rid en tur koncentret i skoven, brug forskellige øvelser- schenkelvigninger versader osv.
At veksle i overgange osv. er også en god øvelse.

Du må også sidde og spænde enormt, når du nærmest forventer, den vil løbe med dig, så måske en anden rutineret rytter skal ride den i skoven et par gange? For det lyder som om du har mistet tilliden til din firbenede ven. og så hjælper det jo ikke at fremprovokere flere dårlige oplevelser i træk ved at ride ud skrækslagen ved tanken om "hvad den mon nu finder på".
(taler af bitter erfaring)
held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider