|
|
| hvordan vinder jeg føllets tillid |
| Forfatter:  |
Rikke Henriksen |
| Dato:  |
29-03-2004 16:45 |
|
Jeg har lige købt et dejligt tinkerføl, hoppe. Hun er 6 mdr og jeg har snart haft hende i 4 uger.Problemet er at hun har mistet tilliden helt til mig. Hun prøver at slippe fra mig når jeg går med hende,og hun sparkede mig den anden dag jeg slap hende i indhegningen.Og hun går altid væk når jeg kommer ud i hegnet. Hun går med en DV hoppe på 13 år som tager sig af hende som var den hendes egen.
Nu skal det lige siges at der hvor hun kom fra, havde der ikke rigtig været kontakt med hende. Da vi kikkede på hende kommenterede jeg hendes forhove som var alt for lange og ejeren sagde at det kunne han lige ordne. Så hev de hende ellers ind og bandt hende, hvilket hun aldrig havde prøvet. Hun sprang en grime og de hentede en bremse da hun var helt vild og han gik i gang med at beskære. Jeg stod der hele tiden og prøvede at berolige hende. Vi hentede hende dagen efter og 3 dage senere havde jeg dyrlæge til hende hvor jeg holdt hende imens dyrlægen tjekkede hendes benstilling og derefter vaccinerede hende.2 dage derefter havde jeg hovsmed så jeg kunne få dem beskåret ordentligt. Jeg holdt hende igen og der var en del uro, men efter en halv time kunne jeg løfte hendes hove og det kan jeg stadig rimeligt godt. Den dag hun sparkede mig var hun frustreret da den store var syg og de ikke måtte være i samme hegn, men de ku se hinanden.
Hvordan kan jeg bedst vinde hendes tillid eftre alt det jeg har budt hende, (fremover er det min mand der må holde hende)jeg har købt et æsel, som hun skal til at gå sammen med også i boksen, som er meget stor, den er meget tillidsfuld, så skal jeg nusse med den og lade føllet selv komme til mig eller skal jeg gå efter den og holde i grimen mens jeg kæler og klør hende så hun finder ud af at jeg egentlig ikke er så slem alligevel. Vil hun betragte mig som leder hvis det altid er mig der opsøger hende og vil nusse.
Ja det var en lang historie, men jeg håber der er nogle der har nogle gode råd, ellers bilder jeg bare mig selv ind at hun aldrig vil få tillid til mig igen.
MVH Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved godt |
jeanette38 |
29-03-2004 18:21 |
|
at der er mange der er imod det, men prøv med godbidder. Prøv at tage hende ud i longe, hver gang hun kommer hen til dig (uden at du har trukket i hende) giver du hende en stump gulerod, rugbrød eller andet. Men lad være med at give hende godbidder uden at hun har gjort som du gerne vil have hende til.
Jeg står selv i samme situation med en hingsteplag på knap et år som faktisk ikke er håndteret eller rørt ved, og han vrinsker når han hører min stemme nu, husk at bruge din "søde" stemme til at rose hende med. Tal hårdt til hende hvis hun sparker eller på anden måde prøver at gøre dig fortræd/skræmme dig.
jeg ved ikke om dette kan hjælpe, men jeg har gode erfaringer med denne måde at gøre hesten til sin ven.
Hilsen Jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vær sammen med hende |
|
|
læg dig ud på folden med en avis og slap helt af. lad hende se dig an og hav ingen kontakt med hende. hun skal komme til dig.
evt kan du lukke de andre heste ind, så du er alene med hende på folden. når hun kommer hen, så kig op og sig hej. kig så væk igen. på et tidspunkt vil hun ønske din opmærksomhed og giv da en godbid eller to. men gør det ikke til en vane.
ligeledes giv hende fodder alene ude på folden, sid på hug ved spanden og lad hende æde, mens du er tilstede. det giver hende også et positivt indtryk af dig.
når I har fået oprrettet en gensidig tillid, så lad være med at binde hende. men strigl hende ude på folden løs, så hun kan komme væk. hvis hun bliver bange og grimme minder dukker heller ikke så let op i hendes sind på denne måde.
du kan evt nynne lige så stille, det kan de fleste heste godt lide og det gør dem rolige.
mvh xanadue
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leg med hende |
|
|
Hejsa...
Har du ikke et billed af din skønne tinker føl..? Jeg har også lige fået mine tinker hjem, en vallak på 4år (dejlig hest, men jeg kan ikke få lov til at løfte hans hove, surt) og en hoppe føl på 1år nu...
Hun har været lidt vanskelig i starten, hvor hun løb væk når jeg trak med hende (har haft en dårlig oplevelse), slog med hovdet. Ville heller ikke rigtig snakke på folden, jo når jeg satte mig ned så kom hun. Hun har også sparket mig i ryggen. Hun er ellers vild kælen.. Så nu løber de selv på fold i det tempo de vil. Nu gå det hele rigtig godt, jeg er tit ude på folden så hun/de kan få mere tillid til mig, jeg løber tit rundt. Løb rundt på folden og "leg" med hende, hvis du har hendes opmærksomhed, så bliv ved med at løbe rundt (helst i kanten af folden, for din egen skyld). Når du syns at hun bliver lidt for vild, så stop med et Z eller med et stamp i jorden. Når hun så er rolig, så sæt dig ned. Når hun kommer hen til dig (ha en god tot græs til hende i hånden), peg først ned på græsplænen og derefter gi hende totton.. nus hende, der hvor du kan komme til, bliv siddene til hun er færdig med at gumle på totten. Rejs dig forsigtigt op og gå et stykke væk (ca 2m), hvis hun kigger efter dig og bestemmer sig for at gå hen til dig... Så gå væk fra hende (gå baglæns), stop når hun stopper (og sæt dig derefter ned.) Når hun gå hen imod dig igen, så gå 1m tilbage og sæt dig igen, bliv siddene til hun kommer hen til dig. Gi hende igen en tot græs, på samme måde som før.
For at vinde hendes tillid, skal hun komme til dig. (når i er blevet gode venner, så gå gerne hen til hende først. Men inden da, skal hun komme til dig......
Hvis du prøve det, så skriv hvordan det går og hva hun gør hvis det ikke gå godt...
Vil meget gerne hjælpe dig.... Hvor bor du henne..???
Mvh Linda..
P.s. Tror ikke at du skal have hende alene på fold... Det tror jeg ikke at hun er glad for endnu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad aldrig en hest/pony løbe efter dig |
|
|
det kan blive en meget farlig uvane med tiden, for hvem ønsker at blive sparket eller jagtet af en voksen hest på rimelig mange kilo ?
så det ville jeg aldrig gøre. at lade hende være alene på fold med dig, er for at hun skal rette opmærksomheden på dig og begynde at kede sig, hvorefter hun vil søge kontakt. enkelt måde at vise hesten, at msk er værd at være sammen med og en god måde at vække tillid på.
skal man lege med sin hest, så skal det være lege, som ikke sætter en i en farlig situation.
selvom hun er lille nu, så bliver det ikke ved med at være sådan. hun skal lære at der er forskel på at være sammen med msk´er og sin egen race.
mvh xanadue
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg købte |
|
|
for nogle måneder siden en helt rå 4 års shetlænder, der aldrig havde været i hænder...
Det er selvfølgelig en anden størrelse med problemerne er de samme...
Dagen efter, at Lilo ankom til stalden, havde jeg også dyrlægen ude og vaccinere hende....
Jeg gjorde simpelthen det, at de første aftner satte mig i et hjørne af boksen helt stille. Nu har vi så en masse katte, så de kom jo for at kæle og efterhånden overvandt hendes nysgerrighed hende og hun måtte hen og se, hvorfor jeg kunne være så spændende.
Kort tid efter kunne jeg løfte alle 4 hove uden problemer og hun elsker at blive striglet...
Jeg kan stadig ikke gå direkte hen til hende på folden, men efter noget tid kommer hun selv. I boksen kommer hun med det samme, hvis jeg går ind til hende.
Så nu skal vi til at træne lidt med gåture langs vejen og senere med seletøj, da det er meningen at hun skal være kørepony.
Men det vigtigste må være tid - masser af tid - det skal nok komme, bare du har lidt tålmodighed og ikke prøver at presse hesten for meget.
Med hensyn til godbidder, så hjalp de ikke her, da ponyen aldrig før havde set en gulerod, så hun vidste ikke, at det var lækkert  Før nu!!!
MVH Tanja
Islænderhoppe søger rytter - se hestens profil på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Rikke Henriksen |
30-03-2004 09:40 |
|
Hej
Tak for jeres svar, der var mange gode råd. Jeg vil prøve med lidt godbidder og snakke og nynne og så må hun da en dag finde ud af at jeg ikke gør hende noget..mere. Hun skal godt nok ha´ en chip i morgen og vaccineres igen, men så går jeg langt væk, så hun ikke kan se mig,så kan jeg gå ind og redde hende bagefter og lukke hende ud igen...
Så sku´ der også gerne gå et stykke tid inden hun skal udsættes for noget igen..
Det må også hjælpe, hvis jeg sidder i boksen og æslet kommer til mig og får lidt godbidder og snakker, hun er jo nysgerrig nok..
Vh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gå aldrig væk |
|
|
Hej Rikke
Du må ikke gå langt væk, du er den eneste i hendes liv og hun skal lære at stole på dig og tro mig det kommer. Du skal være ved hende nyn eller tal blødt til hende imens dyrlægen gør det han skal, når hun er færdig så tal blødt og begejstreret til hende også selv om det lyder åndsvagt. Jeg har en hingsteplag og har brugt mange timer i boks og på fold. Min leg med ham er at præsenterer forskellige ting som bla en træplade, en bom, en pose mm, men aldrig løber vi sammen, jo, i træktorv, men det er for at træne løb og stop.
Tal altid med en glad stemme når alt er godt og med en meget vred stemme når alt er møg, det er så vigtigt at de lære at kende forskel på tonelejet.
Held og lykke
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tag den med ro |
|
|
hej.
Jeg blander mig lige lidt. Det vigtigste du skal huske er at tage den med ro, dvs både stemme og bevægelse skal være afslappet. At give godbidder er helt i orden, og du skal så forsøge at gnuppe hende i sadellejet, gerne så hårdt som også andre heste ville gøre hvis de gnuppede hinanden.. Men rolige bevægelser !! At nærme hendes hovede, er et skridt du skal tage først når hun har tillid. Med hensyn til chipmærkningen, så må du ikke forlade hende. Det er langt bedre at du bruger lidt tid på at gnuppe hende forinden, og når det så skal ske at du holder en flad hånd for hendes øje så hun ikke opfanger den hurtige bevægelse vedkommende foretager sig ! Det er nemlig ofte ikke selve "stikket" de reagerer overfor men nærmere den pludselige bevægelse de udsættes for. Du kan evt afprøve en eventuel reaktion fra hende ved at smånakke hende på halsen....Her vil du også vænne hende lidt til fornemmelsen først. Jeg fik selv chipmærket 3 føl i går,.....de var alle totalt-rå (fik faktisk grime på for første gang samme dag!!) Men som jeg altid plejer brugte jeg ovennævnte metode og det gik smertefrit og hestene fik ingen dårlig oplevelse.
Så det korte af det lange er at du ikke skal være nervøs(-...det er du vist??), tag fat i din hest og kæl for hende, nøjagtig som du ville gøre hvis ikke der skulle ske noget specielt.
de venligste hilsener fra janne
ps: jeg vil give ret i at lege med et føl er ikke hensigtmæssigt....de bliver store....og langt fra ufarlige ! Hvis den lærer den må lege, hvorfor må den så ikke når den er fuldvoksen???!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har fået chip nu |
Rikke Henriksen |
31-03-2004 12:26 |
|
Nu har hun fået sin chip og det gik godt. Vi (dyrlægen og jeg) stod og snakkede lidt med hende og kløede hende og så stak hun hende, hun hoppede lidt tilbage, men ikke så meget. Vi tog hende med os i træktovet, da hun skulle tegne hendes aftegn på papiret. Hun blev kløet og nusset og snakket med og var meget nysgerrig og ikke bange for os.
Jeg har brugt meget tid på hende både om aftenen og på marken de sidste dage og der er faktisk allerede store fremskridt. Når jeg giver dem hø på marken om morgenen står jeg med noget i hænderne og hun kommer hen og spiser af det og jeg får lov at klø hende over det hele, jeg må bare ikke røre mulen, måske fordi hun ikke kan li´ det eller måske pga. den dårlige oplevelse med snoren omkring mulen,( bremsen) da hun blev beskåret første gang. Men det har hjulpet meget med at tilbyde hende et eller andet, selvom hun ikke rigtig ved hvad gulerødder er. Og jeg stod også længe på marken i dag inden dyrlægen kom, og kløede hende og sang lidt, hun slappede helt af og kløede mig igen. Det var dejligt.. Så jeg siger tak til alle jer, med de gode råd..
mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|