|
|
| går igennem hegnet |
| Forfatter:  |
Heidi J |
| Dato:  |
28-03-2004 14:44 |
|
Hej
Vi har lige købe en ungpony på snart 3 år, som går under hegnet ( 3 gange ) vi har pt kun et batteri hegn på systemet, men senere ( når manden kommer hjem ) sætter vi elefantstød på, tror i at det er nok med sådanne et elefantstød, eller er nogle ponyer ligeglade men det, og går stadig bare under. Er lidt nervøs da jeg skal starte i skole i morgen, og ikke kan holde øje med dyret.
Er der nogle forslag til hvad man kan gøre ellers.
Knusss Heidi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hæng et æble på strømstråden |
|
|
Hej
Min veninde havde samme problem, men hun blev rådet til at skære et æble halvt over, lave en ridse i det og hænge det på tråden!
Når hesten så går til æblet for at spise det får den jo et ordentligt klap! Det er en "led" metode, men er det ikke bedre at få givet hesten respekt for hegnet inden det går galt med hegnskader m.m.
VH LEne
Hesteklipning og kørsel med en hestes trailer tilbydes i Kolding og opland. Ring og få et tilbud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaee -- |
bente [berlioz] |
28-03-2004 16:22 |
|
vi plejer at gå en runde med den nye hest langs hegnet for at vise den grænserne. hvis den lader til at være ligeglad, så prøv at 'skubbe' den ind i hegnet så den mærker strømmen.
sørg desuden for at den har selskab og mad nok på folden, så burde det ikke være et problem - ponyer er jo generelt madglade, og som bekendt er de også flokdyr.
mvh. bente
- rid med hovedet rid klassisk og rid frederiksborg seføli -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igennem hegnet |
Heidi J |
29-03-2004 07:43 |
|
Hej igen
Tak for svarene, vi har fået sat et ordentlig stødhegn op nu 8000 volt, og det ser ud til at han respekterer det noget mere en det gamle stød, han går sammen med en anden pony, og de får 1 hel balle hø+noget wrap, så mad mangler de ikke, hvis det ikke hjælper, ja så må vi prøve det med æblet, det er selvfølig syndt, men det er bedre end de skader der kan ske.
Knusss Heidi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| El-hegn |
|
|
En god ting er at tjekke om jordspydet er i orden.
Hvis ikke strømgiveren er tilsluttet ordentligt til jordspydet eller hvis jorden omkring spydet er tør så vil strømmen på hegnet være svag, også selvom man har en kraftig strømgiver.
I tørre periode, specielt om sommeren, da vander jeg dagligt jordspyddet for at sikre at der er ordentlig jordforbindelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponyer! |
|
|
Sådan ER ponyer - de bryder ud hvis de har en god grund, fx. bedre græs udenfor hegnet (hvilket ikke nødvendigvis kan undgås).
Jeg har bøvlet og bøvlet med en pony, der praktiserede konsekvent at bryde ud. Eneste løsning var: Strøm nok på hegnet og stort nok antal tråde (min. 3) - nu holder han sig inde, men jeg har forstærket og repareret hegn MANGE gange. Først da jeg satte en jordtråd igennem hele hegnet således at hesten får ekstra kraftigt stød hvis den samtidig berører både strøm- og jordtråd lykkedes det. Rådet fik jeg af Grand (forhandler af elefanthegn) og det virkede omsider!
Små ponyer er ligeglade med, at man viser dem hegnet og er dertil ret så selvstændige, Lillemand går da gerne 1 km. væk fra de andre, bare han stadig kan se dem eller der er græs nok - og Bente, det er ikke os alle der råder over så uendeligt store arealer, at hestene til enhver tid har adgang til (og kan tåle for den sags skyld) ubegrænsede mængder grønt, saftigt græs. Jeg selv har 6-7 tdl. til 3 heste hvilket burde være mere end rigeligt og alligevel brød lillemand ud mange gange om dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|