Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan ved man om ponyen er klar?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 22:39

Jeg har en lille pony der skal til at tilrides...
Der har endnu ikke været nogen på ryggen af ham, men når der skal har jeg fået af vide at man kan se om hesten er klar til at bære en rytter...

Men HVORDAN gør man det?

Svajer den i ryggen, bøjer i benene ?:-) ?:-) ?:-)

Her er et billede af ham det er taget for 2 uger siden...

Gode råd søges... Alt er velkomment!

Han er 3 år

0
0
Svar på denne tråd

vente..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 22:44
Jeg ved ikke hvordan man fysisk kan se om den er klar (bortset fra, når den helt åbenlyst er i voksealderen). Men jeg har en gang set en 5-års pony stå med elefantben fordi den var blevet tilredet og redet for tidligt.

Sådan en bette fyr som din ville jeg ikke tilride førend om et år, men du kan sagtens forberede med seletøj, styring osv.

Når du nu ikke selv skal bruge ham til at ride på, så haster det vel ikke? Han tager jo ikke skade af IKKE at blive tilredet.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Ditte.....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 22:58
Hej Ditte.

Jeg mener ikke Sylle fysisk eller psykisk er klar til at blive tilredet.

Han er ret ufærdig og lidt babyet stadigvæk og vil have bedst af at vente til næste forår ;-)

De færreste ponyer har godt af blive tilredet som kun 3-års.

Hvorfor så travlt?

Hilsen May-Britt.

Healing for mennesker og dyr hos dig på Sjælland - se præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Tilridning..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 01:32
ja det er jo ikke altid nemt at afgøre om ponyen er klar til de fysiske og psykiske krav der bliver stillet til den under en tilridning. Ud fra dit billede er det nærmest umuligt.
Jeg mener det er MEGET individuelt fra pony til pony. Men det du altid skal se på, er om din pony stadig vokser. Når knogler, sener og muskelvæv er i udvikling, har ponyen nemt ved at blive overbelastet. Omkring det psykiske er det vigtigt du overvejer om din pony er stærk nok mentalt til at blive redet. Er den usikker og meget unghestet? Eller er den rolig og glad, og tager alle udfordringer i stiv arm? Hvad siger den til trafikken, plastik, smeden, uro i stalden og sadel og hovedtøj? Din ponys reaktioner på alle disse ting kan fortælle dig om den rent mentalt er klar til at lære.
Uanset hvad, så ville jeg altid vente til sensommer/efterår med at tilride en pony på 3 år. Det ekstra halve år på græs kan udvikle en 3-års pony/hest helt enormt (det gælder også for 4-års, vel at mærke!)
Når ponyen så er tilredet, og redet let på bane og i skoven i et par måneder, så trap lidt ned igen, hvis den viser tegn på træthed eller irritabilitet. Så har den brug for en pause.
Håber du kunne bruge det til noget.
Mvh. Rikke
WWW.SUPERSPORTSPONY.WEBBYEN.DK
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville nok
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 08:57

vente til senere på året.
På billedet ser den meget ud som en ung plag, og jeg tror den ville have godt af et halvr års tid på græs.
Jeg begynder langsomt med tilridning af mine heste/ponyer om efteråret når de er 3 1/2 år gamle og de får først lov at lave noget for alvor når de er fyldt 4 1/2 år.
imc

4 hjulet crosser sælges

min højde passer til mig
det er min højde der ikke passer til min vægt
0
0
Svar på denne tråd

Hej!!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 13:46
Ja, det er jo ikke ligefrem nemt at se om lille pony er klar til at blive tilredet med et billede.. :-)

Men mit råd er at vente ½-års tid endnu eller indtil han er blevet rigtig meget vant til sit udstyr... sadel og hovedettøj..!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider