Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning!?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 22:27
Hej alle sammen!

Jeg vil utrolig gerne have en masse idéer til tilridning af en islænder! Så PLEASE hjælp mig 8-)
En jeg kender fortalte, at dette skulle være den allernyeste og bedste metode:
Man sætter sig på hesten, når den er 3 år, og rider den, så den bare kort vænner sig til at have rytter på ryggen. Derefter lader man den holde pause i et år, hvor den så får udviklet dens "ridemuskler" helt maksimalt. Når den så har holdt den pause, begynder man med den rigtige tilridning af hesten...
Ellers har jeg læst i alle islænderbøger at man bare skal vente til hesten er 4-5 år, før man så tilrider den...
Og ellers vil jeg gerne vide, hvad man skal lære hesten først, når man sætter sig op på den!?
Og hvad med gangartstræning? Skal man få en prof. til det...?
Håber på, at der er nogle, der vil hjælpe mig!! Min egen lille hyp skal jo igennem dette engang, og jeg vil helst at det bliver gjort på den aller bedste måde!
På forhånd mange tusinde tak :-)

Knuzer fra Emilie...
0
0
Svar på denne tråd

Den metode holder
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 00:17
Hejsa.

Jeg tilred en dejlig fjordhest, de bliver jo udviklet lige så sent som islændere. Om foråret, da hun var 3, lærte jeg hende at stå på staldgangen, begyndte at trække med hende. Sent på foråret vænnede jeg hende til rytter, i skridt. Så kom sommergræs, der stod hun bare og åd. Jeg flyttede så, men hvis jeg ikke havde gjort det havde planen været at hun skulle rides lidt mere til efteråret, og så stå stille hele vinteren, og sættes rigtig i gang i foråret, men først rigtig lære samling, spring og sådan som 5 årig... Men hun blev solgt til en mere eller mindre skummel hestehandler... stakkels Sisja.

Heidi
:-( Uden Lena ♥ :-(
:-) Men snart med Sabina :-)
Forspild aldrig en god chance til at holde mund
(James Patterson)
0
0
Svar på denne tråd

Der er jo
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 15:30
lavet undersøgelser med islandske heste og ibrugtagen -
Islandske heste er ikke senere udviklet end andre racer det er en myte, endda en sejlivet en ;-)
Det har også vist sig at jo tidligere man tager sin hest i brug jo MINDRE risiko er der for at den udvikler spat, og jo stærkere bliver dens sener og knogler - noget med at belastning under vækst styrker 8-)
Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst om det, men prøv at søg herinde så finder du den -
Så din metode er sikkert ikke så dum - dog mener jeg personligt at et års pause er for langt - jeg vil nok foretrække at arbejde lidt måske med 1 -2 mdr. mellemrum, tilpasset hestens vækst og almene tilstand.
0
0
Svar på denne tråd

Prøve at spørge i Islænder forumet
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 12:21
Der sidder garanteret mange med stor erfaring i netop dette emne.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider