|
|
| HJÆÆÆLP MIN HEST VIL IKKE UD AF BOKSEN...... |
| Forfatter:  |
Mette H |
| Dato:  |
27-03-2004 13:29 |
|
Hej.
Hvad skal jeg gøre... min hest som jeg fik for 2½ uge siden er begyndt at stritte imod når jeg vil trække hende ud af bokse.. hvad kan jeg gøre, jeg kan ikke logge hende med godbidder det er hun endelig ligeglad med.. har du et godt råd så skynd dig at skriv!!
På forhånd TAAAK!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad med og |
I B The Blondie |
27-03-2004 13:50 |
|
Du kan bakke den ud ?
Vis den ikke vil den enen vej må man jo gå den anden vej...!
()'''() ()'''() ' ' Malou ' ' ( . . ) ( . . ) Kun de bedste venner kan lave ingenting sammen MSN : ll_Mishakal_ll@hotmail.com Bare tilføj..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan også være... |
|
|
Lige et par huskeregler til når du trækker hesten ud af boksen:
- Åben døren helt
- sørg for at der er god plas til hesten foran boksen
- stå ikke med front mod hesten, kig den ikke i øjenene.
- træk ikke alt for hårdt i den
- først træk så slip, træk og slip
Håber det lykkedes for dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god tid. |
|
|
tag en dag med god tid. åben noks lågen, og sæt dig et stykke fra, og vent til den kommer ud. på det tidspunkt er der ikke mere mad, tålmodig, og nysgerighed og den vil komme ud, så glæder det om at rose den uden at overfalde den.
Men det kan tage timer, så tag en god bog og en kande kaffe eller cacao med ud.
Prøv om det virker, skal nok gøres et par gange.
Det nytte i hvertifald ikke at tvinge den, for så vil den tilsidst ikke, lad den tro den selv har valgt det, men du er stadig en del af det.
-----MARIA----- :-)  smil - det smitter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej!!!!!! |
Mette H |
27-03-2004 19:32 |
|
Mange, mange tak for alle jeres svar jeg vil prøve jeres svar, de lyder rigtig gode! Jeg har bare lige et spørgsmål til dig Maria!! På min hests boks går der en kant op så hun kan ikke sådan gå længere og længere ud hun skal jo pludselig op over kanten på 5-10 cm? eller deromkring... men tror jeg vil prøve det.. har du selv prøvet det eller hvad? hvis ja hvordan gik det så??
Håber der er en masse andre som vil komme med gode forslag glæder mig rigtig meget til at høre fra jer  ´*Ss*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frem og tilbage |
|
|
Måske det er kanten hun er usikker ved!!! jeg ville ligge riglig af halm.
Men tror bestemt ikke det er en hindring, hun vil sikkert kigge frem og tilbage, så skal du bare holde dig i ro, til hun er helt ude, så er det vigtig at bevare roen, godt at tale med den så den ved du er der.
Ja har prøvet det, med god resultat, men det tager tid, meget tid.
og det måtte gøres et par gange, med tilsidst kom hun ud så snart jeg åbnede lågen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænkte på |
|
|
hvem går den sammen med? hvilket nr. kommer den ud som? hvor står den i stalden? osv. måske problemet ligger et helt ande sted!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| usikkerhed og ulydighed |
|
|
Al respekt for al den tålmodighed og godvillighed!
Personligt ville jeg dog ikke gide sætte mig og vente til det passede hesten at komme ud af boksen.
Kan den komme ind, kan den også komme ud.
Boksdøren og kanten er nok lige smal og høj fra begge sider.
Jeg tror hesten er lidt usikker, den har ikke været på stedet så længe.
Den har også fået ny ejer, som man går så langt med som man kan....
Mit bedste råd når den er ligeglad med godbidder, er en person der går ind i boksen og klapper den på bagdelen, så den lærer at når du trækker den ud, så følger man altså med.
Hvis sådan en hjælper ikke kan fremskaffes, så tag en pisk i hånden og hold i hesten med den ene hånd og tjat med pisken i den anden hånd, så langt bagud som du kan nå, selvføgelig ikke slå, tjatte. I skal jo ikke slås om det, men det skal være dig der bestemmer. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak!!!!!!!!!!!!! |
Mette H |
28-03-2004 12:13 |
|
Hej!!
Tak for alle jeres gode råd..
I dag var jeg ude ved hende og fik hende helt hen til kanten ved at skramle med en plasticpose.. og så kom ham vi har hesten ved og fortalte det som du også er lidt inde på MARIA! Min hest er aldrig den første der bliver trukket ud.. så vi tog en lille shetlænder som min lillebror skulle ride på, og så gik min hest med det samme ud..!! Så nu er jeg rigtig 
Men har i nogle andre råd så bare skriv løs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super.. |
|
|
det glæder mig at høre. Det skal i jo snart finde ud af sammen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej!!!!!!!!!!!!!!!! |
Mette H |
29-03-2004 14:54 |
|
Hej satte mig ud til hende med en veninde og vi lokkede hende længere og længere ud med godbidder.. jeg vil prøve metoden igen.. skal jeg lade være med at lokke med godbidder eller hvad??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godbider |
|
|
Nej lok du bare.
bare ikke overdrevent, men lad hende vide du har dem.
Måske lig nogle gulerøder forand dig, de er nemme at se og dufter godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay!! |
Mette H |
29-03-2004 21:47 |
|
Takker mange gange.. vil ud og øve det med hende igen med rugbrød.. da hun får gulerødder i fodret hver dag så er ikke noget særligt for hende.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på... |
Baya_maja |
29-03-2004 22:32 |
|
Pas på med al den lokken med mad. Den skal ikke belønnes allerede for at stå i boksen. Jeg mener (fra pålidelige kilder  ) at Monty Roberts til showet i Herning rådede folk fra at lokke hesten op i traileren, for så blev den sådan set belønnet allerede inden den gjorde det rigtige (eller i hvert fald noget i den retning..!)
>>MAJA<< Med Mogavi -"Det røde lyn"
Be somebody -Not just anybody...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hms, hms hms.. |
Jeva |
30-03-2004 14:53 |
|
hvis du træner lidt hms (pat parelli) eks. og "lærer" at den skal følge dig når du går, bakke når du bakker osv, så SKAL den også følge efter dig når du går ud af boksen.. - og det gør den også hvid du gør det ordentligt..
INGEN godbidder før hesten er 100 % ude af boksen! og du stopper ikke før hesten har gået problemfrit ud af boksen 3 gange minimum! - Hvor kommer du fra_? - Jeg vil meget gerne hjælpe dig hvis det ikke er for langt væk, ellers send mig en mail eller skriv en besked...
Maria/ 28 74 72 77
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej!!!!!!!!!!!!!!!! |
Mette H |
30-03-2004 15:56 |
|
Tak for de gode råd!!
Kom vidst til at give hende lidt godbidder da hun ikke havde gået helt ud af boksen..
Maria jeg bor på Jylland.. syd-øst!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette H |
Jeva |
31-03-2004 14:56 |
|
Hmn.. jeg skal faktsk muligvis til jylland.. - Ved ikke lige hvor, men det kan jeg finde ud af.. - Er det tæt på kan jeg evt. kigge forbi..- Hvis du er interesseret i det?
(fra falster)
Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej!!!! |
Mette H |
31-03-2004 20:21 |
|
Hej!
Er ikke så glad for at sige hvor jeg bor her på nettet.. 
..kunne du evt. sige hvor omkring du skal hen??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette H |
Jeva |
02-04-2004 08:15 |
|
Det kan jeg godt forstå!
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvornår og hvor, men vi skal over til 2 stutterier i sønderjylland som har Shireheste (skulle vidst være et show på det ene stut.)
Jeg kan finde ud af det søndag..
Vi kan evt. skrive sammen over mail?
Luckylight87@hotmail.com
el.
Mave01@ceus.dk
Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min pony.. |
Anso&Prince!! |
03-04-2004 18:39 |
|
gør tit det samme, og den gør det fordi den er fræk og heller vil stå inde i boksen og spise hø.
Den gider heller ikke så meget med godbidder, så jeg for en til at gå om bag den og skubbe til den imens jeg trækker..
Vrinsk & Knuz fra *Anso Prince*~¤~Man kan tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke~¤~ Mail mig! 'Den sejeste pony er Prince!'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|