Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

trækker i tøjlen...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 18:41
Jeg er begyndt at riden en welsh hoppe på 12, hun har ikke været redet til bidet i over et år, hun er derfor lidt stiv, men hun vil gerne og er ret blød i munden.
Mit problem med hende er at hver gang vi laver en hel eller halv parade strækker hun halsen, går imod bidet og er lige ved at trække mig ud at sadlen, hvad kan jeg gøre, både for at løsne hende mere op og hvad skal jeg gøre for at hun ikke hiver sådan i tøjlen?

Håber på lidt hjælp :)
0
0
Svar på denne tråd

Anholdninger
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 20:15
Prøv at lave nogle små anholninger i den ene tøjle, når du tager den halve parade. Små hurtige vip med håndledet, ikke med hele armen, og det skal ikke være i takt. Bare små hurtige, også lige så snart hun bliver blød igen, så holder du selvfølgelig hånden roligt igen! Det gør at hun ikke har nogen tøjle at ligge sig på (forstå mig ret), og hvis man samtidig rider hesten godt ind under sig i den halve parade, så får man den også løftet lidt foran, så den ikke går på forparten, som nok er det den gør lige i den halve parade.

Bare et forslag :-D

Vh Sandra!

STOLT HAFLINGEREJER

Jo flere heste vi spiser i Danmark, jo færre skal lide en hård og uretfærdig, tiltider dødbringende, transport til udlandet.

(jeg får pludselig lyst til en hestebøf...)
0
0
Svar på denne tråd

eftergivenhed...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 21:57
problemet KAN være at du er lidt for langsom til at give efter - dine halve parader skal være en brækdel af et sekund på tøjlen - samtidigt med at "håndarbejdet" skal være blødt.

halvparaden skal hovedsageligt sidde i det jeg kalder "kropsarbejdet"

du skal "Suge" hesten op med dit bækken - lige som når du skal tisse - dette gør du kort (hun skal jo ikke stoppe helt) og så slapper du af og driver frem samtidigt med at du er eftergiven så du kan se om hun søger bidet - dette gør du indtil hun acceptere bidet og begynder at suge.

men du skal også huske at det ikek KUN er halvparader - hesten skal gå frem i sin arbejdstrav.

held og lykke..

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 17:05
...med de halve parader, jeg vil prøve at gøre dem kortere og hurtigere... for det er nok en del af problemet.
Men hvad gør jeg i forbindelse med en hel parade, lige så snart hun stopper løsner jeg tøjlen, som beløning, aligevel udfordre hun mig og strækker hovedet helt ned til jorden, jeg kan næsten ikke holde hende og hun gør det ikke kun en gang, men flere gange i træk.
Hjælp jeg har ikke før oplevet at de gør det så meget.
0
0
Svar på denne tråd

trækker efter tøjle
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 19:34
Jeg har lidt af det samme problem. Min hoppe er meget snæver i nakken, og jeg er lige begyndt at ride hende i holdning.
Hun rykker både efter mere tøjle når hun er går dybt, og når hun går for fuldstændigt frie tøjler.

Jeg har fået samme forklaring på problemet som ovennævnt, men også at det kan skyldes spændinger i nakkemusklerne (hård hånd/ forkert ridning/ forkert bid/ nakke eller rygsmerter/ tandproblemer).
Derfor har jeg prøvet at ride hende under lod og med lange passager hvor hun bare får lov til at strække halsen nedefter, for at strække ud og løsne lidt op. Det har hjulpet en del, men ikke fjernet problemet.
Jeg ved ikke om det er forkert af mig at bede hende bøje i nakken når hun ikke er bygget til det, men jeg har ikke rigtig idéer til anden ridning.
You start out being my friend and a target for my polite behaviour.
You can than go either way, you can choose to be my enemy or you can try to gain my respect.
0
0
Svar på denne tråd

for langsom igen.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 21:25
du skal give efter med det samme om hun stopper helt op eller ej - så længe du hænger i tøjlen kan hun ikek stoppe for så hænger hun imod - du gør som de halve parader, men om og om og om igen til hun stopper og så suger du lidt mere til med sæde og schenkler..

altså - anholde tøjlen og slip dem m,ed det samme, men suget i sæde og schenkler holder du længere...

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd

ved ikke om det er problemet, men....
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 23:50
husk og driv på tilsvarende, som du tar og gir tøjlen. Det lyder lidt som om du måske ikke får drevet nok på i overgangen/paraden.

Prøv næste gang at trykke lidt ekstra med sædet samtidig med at du laver en overgang/parade og klem godt ned om hesten med benene og husk selvfølgelig at give efter på tøjlen/indvendige og støt på udevndige.

Håber det måske hjælper.

Knuzzer mig.
0
0
Svar på denne tråd

Problemløsning
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 08:03
Hesten går imod din hånd fordi du rider for meget på tøjlen og for lidt på sæde/schenkler.
Du skal derfor ind og ride hesten så den går efter dit sæde og evt. bruge sckenklerne til at få mere fremdrift.
Når hesten trækker i dig skal du trykke fremme ved gjorden med begge schenkler og hesten vil løfte hovedet og kan dermed ikke trække dig ud af sadlen, men det kræver at du giver hesten plads på tøjlen til at den også kan løsne sig.

Trykker du for hårdt med schenklerne vil den slår fra, som den også vil gøre hvis du møder den for hårdt på tøjlen.

Det kan i starten være en fordel at skridte meget og lade hesten få lidt lang tøjle. Den vil så søge dybt og du trykker så med schenklerne og den vil løfte hovedet. Det har så den ekstra gevinst at du også kan bruge det når hesten falder ned på forparten, da det også løfter hesten fortil, hvis det gøres korrekt.

Hesten er for dyb:
Du kommer med sædet bagfra og ca. midt i sædet trykker du med schenklerne og undgår at tage i tøjlen.

Hesten går for langt foran lod:
Som ovenfor men her tager du en anholdning på tøjlen samtidig med trykket fra schenklerne.

Hesten går bag lod:
Driv mere med sædet og tryk evt. med schenklerne.

Hesten kigger stjerner:
Rid med halvlange tøjler og lav en anholdning i alle hjørner eller andre rundinger.Hesten skal gå lidt mere frem som den selv ville vælge, men skal stadig være taktfast. Lad hesten få lov at søge dybt.

Hilsen
Britta

8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
se også dressursiderne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider