Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Klassisk
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 21:35
Hej...

Ja nu synes jeg at der har været lidt småsnak om klassisk dressur i nogle andre tråde. Og jeg vil sådan set ikke blande mig i snakken om det er godt eller skidt -man rider vel bare det man bedst kan lide...

Hvis jeg ikke har forstået det helt forkert rider man i klassisk dressur uden sadel. Eller med en gjord af en slags..?
Men så er det jeg kom til at tænke på, at jeg har hørt, at det i længden ikke er så godt at ride uden sadel for så fordeles vægten og dermed trykket på et meget lille område i forhold til når man rider med sadel..?

>>MAJA<<

Med Mogavi -"Det røde lyn"

Be somebody -Not just anybody...
0
0
Svar på denne tråd

uden saddel
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 22:28
Hvad er det egentlig for en slags gjord?

Er det så ikke mest i skridt man bruger den måske?

Jeg kunne måske forestille mig at belastningen ikke er så stor i det de fleste øvelser foregår i roligt tempo, men selvfølgelig kan det ikke afhjælpe en stor klodset rytter..

0
0
Svar på denne tråd

Dyre sadler
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 08:02
Hej Baja maja.

Man SKAL ikke ride uden sadel eller med en ride gjord, når man rider klassisk ridning, grunden til at mange gør det, er nok, at når man rider uden sadel, for man en god fornemmelse af hesten bevægelses forløb og det det er med til at lære rytteren, hvornår han/hun skal give hjælpen, til det fremad gribende og bærende bagben.
Og så er der selvfølgelig den økonomisk grund til at mange rider med en ridegjord, da en god klassisk sadel koster 17.000,-
Du skriver at" man rider nok det man bedst kan lide" og det er her at en af de store forskelle ligger på den klassiske og den modernet ridning, da vi i den klassiske ridning, rider dressur for hestens skyld, og ikke for rytteren, at vi rider hesten på en anatomisk korekt måde, der gør at vi kan bevare vores heste sunde og stærke højt op i aldren.
Jeg giver dig ret i, at en god sadel fordeler trykket bedre, end den bare menneske mås.
Håber du har fået svar på nogle af dine spørgsmål.

Med venlig hilsen Mette

Jeg tilbuder undervisning i Klassisk Ridning.
Ring og hør nærmer.Dag,- aften,- og weekendkurser. Undervisning efter aftale.
Endvidere sælges sort hoppe plag efter Marengo og rødt hingste føl efter Bernstein.
0
0
Svar på denne tråd

klassisk dressur for hestens skyld
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 10:56
Kære Mette
Jeg giver dig fuldstændig ret, klassisk dressur er for hestens skyld, hvis den vel og mærke bliver rigtigt udført. Desværre løber rigtig mange ryttere mod en mur, og de slider så mere på hesten end de selv aner. Jeg tror det er derfor mange søger andre og lettere måder at få fornøjelse af sin hest, og der er rigtig mange andre måder at ride på, uden at hesten tager alvorligt skade. Så er der nogle ryttere der har mærket den befrielse og lethed det er når hesten danser i klassisk dressur en storslået nydelse der langt opvejer det sure slid. Men hvis det overvejende kun er surt slid er der ikke noget at sige til hvis man vælger en anden måde at få fornøjelse af sin hest.
0
0
Svar på denne tråd

kommer lidt an på sadlen
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 12:28
Om sadlen fordeler trykket bedre end rumpen kommer vist an på sadlen. Jeg synes det tit er ret svært at finde en god (engelsk) sadel. Ofte er kammeret (rillen på undersiden) alt for smal så den nemt kommer til at røre rygsøjlen, eller puderne er for smalle eller dårligt stoppet, eller bommen er for smal eller har en forkert facon i forhold til ryggen osv. alt sammen noget der kan give langt værre rygskader end en menneskerumpe (selv en spids en *S*).
ja de spanske sadler er dyre hvis man skal have en ordentlig en, men man kan godt få dem "ned" til ca. 8 -12000 kr hvor de stadigt er af god kvalitet og pasform. Hvis nogen vil se nogle spanske sadler kender jeg en side på nettet hvor de sælges. skriv til mig for at få den.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Mette..
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:00
Jeg har skrevet til dig i besked Centeret

Mvh

Conni
:-D {> :-D
0
0
Svar på denne tråd

grunden til gjord
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:06
Jeg glemte lige at nævne en ekstra grund til at ride med ridegjord -eller hvorfor vi klassiske ryttere gør det. Det er fordi hesten altid sætter så mange muskler -især i ryggen, når man rider på denne måde. så hvis man investerer i en dyr sadel lige med det samme så risikerer man at hesten vokser ud af den inden længe. Dette gælder både unge og gamle heste. Så man venter lige indtil man mener at hesten har nogenlunde den muskelmasse den er disponeret for og så kan man købe sig en sadel.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

saddel
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:29
Er det en hjemmelavet gjord eller en der er specielt lavet, og putter man stigebøjler på ? sorry det er måske lidt dumme spørgsmål men jeg er lidt nysgerrig.

Hvem siger at den spanske saddel er bedre? Hvorfor skulle de være bedre end de bedste Stübbben og County?

0
0
Svar på denne tråd

gjorden
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:41
her er et eksempel på gjorden lykke og jeg 'altid' snakker om:

den kan købes på:
klassisk-dressur

og nej, bøjler skal man ikke have på. det er en voltegeringsgjord = frihed.

mvh bente
- rid klassisk og rid frederiksborg -
0
0
Svar på denne tråd

uden - tak
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:50
jeg har aldrig hørt om en hest der fik ondt i ryggen af at man red uden sadel. men derimod om RIGTIG MANGE der fik ondt i ryggen pga sadlen !!

og 'vi' skridter altså ikke bare uden sadel - vi rider uden sadel - træner altså ( klassisk dressur på højt plan og i mange år -se fx min underviser tania mortensen)!!

mvh bente

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:57
jep bente -og de kan også bare se på min præsentation. der går alle hesten kun med gjorden og har gjort det i årevis -også til shows i fuldgalop osv. Ingen af dem har det mindste med ryggen. Men de bliver ret stive i det når de så får en (engelsk) sadel på igen. Mystisk nok så går de ret godt med de barokke sadler -somom de gik uden -men nok fordi de er ret smidige i læderet og ikke går så langt ned på siden + den større vægtfordeling.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Albion
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 14:01
Hej Sputnik.

Man kan købe en ridegjord, hvor man kan montere stigeremme og bøjlerne på.
De klassiske sadler har en meget støre bæreflade end de fleste engelske sadler har, men jeg har selv en engelsk sadel af mærket Albion, som jeg er meget glad for, men en sadel som County syndes jeg også er en god sadel, da den også har en stor bæreflade.
jeg har lige købt en ny klassisk sadel (Bent Branderup), hvor bommen er lavet af læder,det gør at sadlen er mere fleksibel, også når hesten sætter flere muskler,og så syndes jeg, at jeg kan mærke hesten bedre når jeg rider med læderbommen end med træbommen.

Med venlig hilsen Mette

Endvidere sælges sort hoppe plag efter Marengo og rødt hingste føl efter Bernstein.
0
0
Svar på denne tråd

Hmm jaja
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 19:47
Jeg synes sådan set at der er nogen af jeg ih så åh så fantastiske klassiske ryttere, der kun har dårlige ting at sige om "normal" dressur. Vi går da ikke og siger, at I er platte eller sådan noget. Det er nemlig det indtryk jeg får af jer med nogen af de kommentarer i kommer med fx dig METTE!!!!

Hvis man rider korrekt engelsk dressur, ja så skader det da ved gud grød ikke hesten. MEn der er selvfølgelig altid ryttere som ikke rider korrekt og dermed ødelægger hesten. Der er da sikkert også nogen klassiske ryttere, som ikke rider korrekt klassisk og skader hesten mere eller mindre. Hvis klassisk var så fantastisk, ja så ville der jo nok være flere der red det, ik?!!

Og det samme gælder eneglske sadler. Selvfølgelig er der nogen der har sadler til deres heste som ikke ligger korrekt, men det betyder lissom ikke at alle engelske sadler er dårlige eller skader deres rygge.

Generelt synes jeg at I kun fremhæver det gode ved klassisk og det dårlige ved engelsk. Hvis jeres verden er så sort hvid, så hold det dog for jer selv!!!

Lidt et surt opstød her fra, men fcuk hvor var i begyndt at være platte at høre på.

Klara J
0
0
Svar på denne tråd

ja noget har du jo ret
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 20:08
i at der kan være den tendens.. Jeg rider selv klassisk, men kunne aldrig drømme om at fornægte alm. dressuridning som om det var noget fy fy som er dyremishandling. Det er jo lidt det der ligger i det. Som alt andet skal man passe på ikke at blive for fanatisk med noget, i det der så er en stor fare for at man man kommer til at dels docere og nedgøre alt andet end ens egen sande lysende sti.

Men man kan ikke stille den logik op at når der ikke er flere der rider klassisk så kan det jo så åbenbart heller ikke være så godt. Det er helt omvendt logik. For 10 år siden kom der gradvis et større fokus på at sadlen skulle passe hesten og ikke rytteren og det kommer os til gode i dag. Klassisk ridning tilgodeser hesten og er en yderst skånsom måde at ride hesten på. Ligesom fokus på sadlen for 10 år siden tager ting tid og jeg er ret sikker på at Klassisk ridning vil få et boom fremover, det er nemlig stdig kun i sin vorden dels pga al for få undervisere og dels fordi det er anderledes og alt endet end hvad der er konventionelt skal man vænnes til.

Jeg forstår godt lidt din reaktion Clara omend den var lidt hård i kanten..

0
0
Svar på denne tråd

Igen igen
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 20:22
I øvrigt synes jeg at du Klara skulle gå ind og se Mettes præsentation engang. Det er da lige præcis det vi alle drømmer om og arbejder henimod: Smuk, harmonisk selvbæring for hel løs tøjle i de grundlæggende øvelser i kl. ridning samtidig med at hesten ser glad og lyttende ud!!!!!
0
0
Svar på denne tråd

til sputnik
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 23:06
Tak for din neutrale måde lige at se på sagen! Jeg ved godt det lige blev skrevet på en lidt værre måde end ment. Jeg synes klassisk ridning er helt fint hvis det er det man vil. Det blev bare lige for meget at nogle spillede så "hellige" og lidt for bedrevidende..!

Jeg går ikke rundt med skyklapper og siger at jeg kun vil ride traditionel dressur. Jeg er sådan set åben for input, men nu er det den rideform der passer mig bedst :-D
0
0
Svar på denne tråd

se også min
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 09:12
Ja og se også min præsentation -der er også billeder af klassisk redne heste.
hmmm mit bud på at det er den moderne (tyske militær) ridemåde der er vundet frem i løbet af de sidste 100 år frem for klassisk (som jo havde eksisteret i mange hundrede år -måske endda helt tilbage til romertiden), er, at den umiddelbart virker nemmere at gå til for fritidsrytteren -for meget af det kommer an på udstyr som chambons, martingale, indspændingstøjler, krydsnæsebånd osv. ikke for at være grov eller noget, så mener jeg at folk kunne "købe" sig fra problemerne frem for den tidsmæssigt krævende klassiske dressur. Hestene bliver tidligere "pæne" at se på og kan konkurrere tidligere -en klassisk hest er jo ofte først "færdig" som 12 -15 årig (det er der ikke mange der har tålmodighed til)!! Den moderne dressur kom jo frem samtidig med at jævne folk begyndte at få en fritid, og begyndte at få råd til at have en hest uden at det var et arbejdsdyr. Nu kunne de ride i deres fritid som fornøjelse (jagter osv) -og der skulle være resultater med det samme så de kunne vise deres nye rigdom frem. Tidligere var træning og ridning jo en hel uddannelse. Hestemne ændrede sig jo også fra at være kompakte muskelstærke små heste til at være store lange sportsheste -præmært brugt til jagt i starten. Senere blev moderne dressur så bare en tradition -men jeg mener at den her på det sidste er blevet mere og mere forvrænget fra egentlig at have nogle ret gode grundideer til nu at være noget af et udstyrsstykke hvor folk ikke sætter sig ind i hestens anatomi eller indlæringsevne -men bare sætter sig op og gør "som alle andre" uden at stille spørgsmål. Det er jo derfor vi ser så mange børn der rider med chambons, inspænding, glidetøjler, martingales, specialbid osv. De tror at det skal være sådan! Og når der aldrig før er nogen der har fortalt dem at man kan uddanne og træne problemerne væk istedetfor så er det altså vores opgave at fortælle dem det nu. Heldigvis kan man nu se at mange af verdens bedste top-dressur ryttere er ved at tage nogle af de klassiske principper til sig (eks. træning fra jorden).Det er godt da de jo er forbillederne og da de på den måde mere nærmer sig det som den moderne dressur oprindeligt også stod for. Jeg tror at der for mange vil være rigtig god ide i at blande de to rideformer -der jo i teorien ikke er så forskellige endda.

En sidste lille kommentar: jeg håber sådan at ordet "gangmaskine" (om en hest) snart forsvinder, det giver mig kuldegysninger!. Tanken om at nogen ser en hest som en maskine og ikke som et individuelt levende væsen er væmmeligt. Jeg tror også at hvis man bruger sådanne ord så præger det ens måde at se hesten på.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

aj Lykke B
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 10:50
Nu går du altså for vidt i dine fordomme...

for meget af det kommer an på udstyr som chambons, martingale, indspændingstøjler, krydsnæsebånd osv

til nu at være noget af et udstyrsstykke hvor folk ikke sætter sig ind i hestens anatomi eller indlæringsevne -men bare sætter sig op og gør "som alle andre" uden at stille spørgsmål

Bare lige for at tage nogle citater.

Helt ærligt hvad er det for noget pjat at skrive... håber virkelig ikke det er sådan du ser på tingene for så synes jeg da du aktivt burde gå ind i noget dyrevelfærd for at stoppe den moderne dressurs mishandlinger...

Jeg synes det er alt alt alt for sort hvidt.

Jeg vil betragte mig selv som værende en af dem der rider moderne dressur, men det resulterer altså ikke i at hesten bliver snøret ind på alle leder og kanter...

Selvom jeg tilfældigvis ikke rider med kilometer lange tøjler... så har jeg en hest der gerne ligger sig til og søger støtten på bidet og hvis man giver efter følger hesten med.

Med hensyn til dressur fra jorden er det ikke noget jeg bruger tid på til daglig, men hvis jeg har longeret slutter jeg altid af med lidt versader/"schenkelvigninger" fra jorden... bare for sjov og afvekslingens skyld.

Med hensyn til den teoretisk baggrund så synes jeg det er spændene og vigtigt at få den udvidet hele tiden... så det gør jeg værende klassisk eller moderne dressur bøger. Og det er vel og mærke ikke fordi jeg går rundt og overvejer at spring ud med ridegjord og lange tøjler... men fordi jeg synes det er vigtigt at kende den historiske baggrund og den udvikling der stadig sker med ridningen... Dressur hvadenten det er klassik eller moderne hviler jo i mine øjne også på de samme grundpiller... hvor man så bare har forskellige måder til at nå det mål vi vel alle stiler efter at få en løsgjort hest der er stærk nok til at honorere de krav vi måtte stille den være sig samlingsmæssigt eller andet...

for lige at citere dig en gang mere...

Den moderne dressur kom jo frem samtidig med at jævne folk begyndte at få en fritid, og begyndte at få råd til at have en hest uden at det var et arbejdsdyr. Nu kunne de ride i deres fritid som fornøjelse (jagter osv) -og der skulle være resultater med det samme så de kunne vise deres nye rigdom frem.

Hvilket belæg har du for at skrive dette?? det at menig mand fik råd til at købe hest og bruge den som ridedyr er jo på ingen måde det samme som dressur ridning. Hesten blev et transportredskab som man kunne hygge rundt på... du kan da ikke sætte lighedstegn mellem dette og så det at dygtiggøre dig indenfor dressur...

Tilsidst til henvisningen af diverse hjælpemidler som den moderne dressurrytters kæreste følgesvend... så synes jeg da bare du skulle tage og søge på emnet herinde.... De fleste meningstilkendegivelser viser da en stærk afstandstagen fra disse ting...

Nåh nu er mine fingre efterhånden ved at være kølet så meget af at jeg vil slutte denne omgang skriblerier.

Hilsen Matilde
-en sadeltilhænger....
0
0
Svar på denne tråd

lidt på spidsen
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 11:30
ja ja -vel sætter jeg tingen hårdt op -netop for at få en reaktion og få folk til at tænke sig om -og tænke over hvad de gør.
naturligvis er der mange moderne ryttere der rider deres heste virkeligt godt og sætter sig ind i tingene (som dig) -og jeg kan da se på din præsentation at din hest stråler af glæde hvilket er dejligt at se.
Men jeg har bare været på så mange ridecentre.... hvor hestene står og er så deprimerede og går med udslukte øjne. Hvor folk rider "unghesteridning" (dvs. alt for meget frem og ned istedetfor frem og op) hvor hestene går på forparten indtil de får skader af det. og jeg har set børn ride rundt på indsnørede ponyer fordi deres ridelærer eller andre fra stalden havde sagt at sådan skulle det være.
Det er ikke kun fordomme jeg har -jeg har selv været midt i det. været på ridecentre hvor jeg blev bedt om at ride heste med alt dette udstyr på -selv de stakkels rideskole heste var helt surret til. og det er jo ofte her kommende ryttere starter -skal de virkeligt starte med at lære at man kun kan ride en hest sådan.? Jeg kan godt se at der er mange herinde der er imos brugen af alle disse "hjælpemidler" , og det er rart at se. Men dem der er herinde er jo også nogle der prøver at udvide deres viden og forståelse -de spørger.... og får svar. Men der er stadigt alt for mange der ikke spørger og som bare gør som de plejer og det er dem vi skal have til at vågne op.

ang det historiske. jo, der er en sammenhæng mellem de to ting. Folk med deres nye flotte rideheste så jo på de flotte elegante officerer der red rundt , de både sprang og red dressur (og konkurrerede med hinanden)-folk så op til dem og ville være som dem. Men militærets heste skulle uddannes hurtigt men alligevel være lydige og kunne det grundlæggende -det var ofte rekrutterne der red dem. altså ikke folk med meget forstand på træning. jeg tror det er herfra meget af udstyret kommer. Det er fra denne rideform moderne dressur stammer. senere , i vores tid, er det så blevet videreudviklet til en decideret sport med konkurrencer osv.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen lykke
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 12:02
Jeg siger heller ikke at der ikke er nogen (for mange) der tror at man kan lære at ride ved at snørre hesten sammen... men jeg synes bar at du stille det alt for rosenrødt op... (er da glad for hvis det kun er ment som provokation) :-)

Klassisk ridning er vel ikke udelukkende lyserød idyl hvor alle rider rundt på elastiske velgående gangere uden et forkert tøjletag?? ;-D

Det jeg mener er at der er skidt på begge sider af den (her lidt for skarpt) optrukne streg der deler dressuren i den klassiskeog moderne del...

Med hensyn til unghesten der japper afsted i overtempo så kan vi godt blive enige om at det er forkert... men lige så forkert er det synes jeg at forholde (om det så er for sæde eller tøjler) hesten i et alt for langsomt tempo så den mister sin gang og kommer til at lulle afsted som et andet øg uden (dem har jeg desværre også set) udstråling og gejst...

I mit hoved skal en unghest lære at gå frem i et naturligt frisk tempo hvor den stadig har tiden til at flytte benene uden at jappe, i en løs holdning hvor den søger naturligt frem mod bidet (ikke nogen biden i bringen eller kunstigt op med nakken)...

Med hensyn til om hvorvidt den moderne dressur udspringer af militærets ridning så er det vel tildels rigtigt, men den hviler vel stadig på de samme grundprincipper som jeres klassiske ridning...

Det er vel bare et spørgsmål om fortolkning...

Hilsen Matilde
0
0
Svar på denne tråd

brug af chabon
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 12:02
Lige til Lykke b
Jeg faldt over din bemærkning der er gengivet her:

børn ride rundt på indsnørede ponyer fordi deres ridelærer eller andre fra stalden havde sagt at sådan skulle det være.
Nu er jeg selv ridelærer og hvis en chabon er lagt rigtigt på vil den hænge den løst i en bue, når rytteren rider rigtigt med en rolig hånd. En chabon kan også være skånsom overfor hesten især hvis rytteren har en for urolig hånd og ikke har styr på sin egen krop på hesteryggen. Så vil hesten hellere søge en stabil chabon end at blive hevet,sledet eller rykket i munden. En chabon kan også hindre at hesten går så hårdt på at den bruger tøjlen som en støtte eller populært sagt "et femte ben" (Rytteren rider med for lange tøjler, fordi sæde og schenkeldrift ikke er udviklet til at kunne udgøre en helhed sammen med hånden.Hiver hesten tøjlen ud af hånden eller rytteren selv giver hesten al for lang tøjle, får en begynder ikke mulighed for at mærke hestens ryg arbejde, men kun at hesten hiver hele rytteren med frem og ned. Derved vil der gå længere tid inden begynderen forstår hvor vigtigt der er at kunne koordinere hånd, sæde og schenkler.
0
0
Svar på denne tråd

Sputnik
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 12:31
Hej Sputnik.

Tak for de pæne ord :-)
0
0
Svar på denne tråd

hæ hæ lyserød
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 13:33
Om det er lutter lyserød idyl? hæ hæ ja selvfølgeligt!

ej -bortset fra det, så vid lige dette: Bent Branderups egen knapstrupper Hugin er et lysende eksempel på hvad der er så "lyserødt" ved klassisk ridning. Da han købte den som ung hingst havde den adskillige brækkede knogler i benene -og nogle var vokset skævt sammen (der er vist også noget med nogle sener eller noget brusk, kan ikke huske), den var også blind på det ene øje (uheld) og blev senere blind på det andet også (uheld igen). det kan man da sige at have odd´ene imod sig!! de fleste heste var nok blevet aflivet for længe siden. Men Bent trænede den op , og efter nogle år kunne den gå virkelig høj skole i særklasse : piaffe, passage, ægte fri trav med bæring, levader, courbette, pirouetter (også i piaffe), slow motion galop, strakt galop, -ja ALT. Nu er den ved at blive gammel og lidt stivbenet, men den er nu ca. 18 år og kan stadigt gå opvisninger. det er da flot for en hest med den baggrund. Men dem fra den spanske rideskole går vist opvisninger til de er 25 år eller mere!!.
så alt i alt så synes jeg den klassiske dressur kombinerer de høje ambitioner med anatomisk korrekt ridning som gør at hesten holder længe -også på et højt nivou. Men endnu er der altså ingen konkurrencer for dem der kan lide den slags, kun opvisninger.
Lige en lyserød ting mere: når der ikke går konkurrence i den, så giver det et bedre staldmiljø. Både på vores gård og på andre klassisk gårde er sammenholdet mellem rytterne helt unikt. vi er alle venner og hjælper hinanden med alt fra pasning til træning og gode råd og kritik -og ingen bliver sure over rettelser. vi fungerer sammen unge og gamle, erfarne og nybegyndere, ponyryttere og hesteryttere. meget lyserødt.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

nu er det jo sådan
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 15:30
at der er mange, mange flere traditionelle "dressur"ryttere end klassiske.

Var der ligeså mange klassiske vil der også komme en god portion elendige underviser. Klassike rideskoler der ikke har råd til at ansætte virkelig kvalificerte folk osv.
Og dermed vil der også komme mange, mange såkaldte klassiske rytter der rider noget værer makværk.

vil sammenligne den moderne dressur med den klassiske så må man sammenligne på samme niveau og ikke som nu sammenligne en der har betalt en formue i undervisning hos Bent Brenderup med en der rider hos en ikkeuddannet ridelærer ude på bøhmarken.

Hvis man læser hvad teorien er bag de to "arter" af ridning så ligger de ikke så langt fra hinanden igen. Pudsigt nok er alt der ikke er western eller klassisk per automatik moderne dressur. Jeg vil nærmere mene at der et stort område der vel bare kan betegnes som ridning. Da det i hvertfald ikke har noget med de moderne rideteorier at gøre.
Jeg mangler stadigvæk at slå op i en teoribog og læse: Stram næsebåndet hårdt, smæk en chambon på og så skid bagparten et stykke, bare krampe bøjer nakken gør du et godt stykke arbejde!

Et stort problem er bare at der er alt for få gode underviser indenfor traditionelt dressur.

Jeg må krybe til korset og tilstå at jeg ikke altid kan se det vidunderlige i de klassiske billeder på nogles præstationer. Tit mangler der indundertrædning og bagparten er sjælden sænket i forhold til forparten. På nogle af billederne ser det ovenikøbet ud til at hestene går med sænket ryg.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg kender
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 18:18
godt Hugins historie... er for at blive klogere på jeres lyserøde verden ;-D faktisk ved at læse Bent B's bog...

Det er selvfølgelig en rigtig flot ting, men jeg tror bare ikke på at den ikke kunne være kommet lige så langt med moderne ridning... forudsat selvfølgelig at man gav den tiden og tålmodigheden....

Og det er lidt det jeg vil frem til... det er jo ikke udelukkende i klassisk ridning at hesten bliver redet med holdbarhed også!!! Kender f.eks en oldeborger hoppe der blev redet almindeligt indtil den fik en hjerneblødning og blev lam i bagparten... den blev 34 og havde gået middelsvær.

Med hensyn til staldmiljøet... så nægter jeg altså at tro på at det udelukkende er godt fordi i rider klassisk... Vores stald har også et dejligt homogent miljø og der står den på en skøn blanding af dressur, spring, distance og hyggeridning...

Som Lene skriver er det jo også svært at sammenligne kvalitet helt og holdent da der er så mange flere der rider traditionel moderne dressur end klassisk... Hvorfor der nødvendigvis må være flere smuttere imellem.

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at høre dine definitioner på grundforskellene i klassisk vs. moderne dressur... altså ikke på det du mener at se :-D af mishandlings tendenser :-) :-) men ideerne bag???

Hilsen Matilde
-der iøvrigt synes at dette har udviklet sig til en ganske god og interessant snak....
0
0
Svar på denne tråd

jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 19:13
...også at det er en dejlig debat vi har fået gang i! Jeg er ked af at du lykkeb ikke lige prøver at se sagen fra en mere objektiv side. Shalu og LeneJ jeg synes at I kommer med nogle gode indfaldsvinkler til sagen.

Jeg har oplevet at nogen klassiske ryttere siger, at os "almindelige" ryttere går med skyklapper, hvis vi ikke falder for deres, ja lad os kalde det "lyserøde snak". Det er dog ikke blevet sagt i denne tråd (endnu) ;-) Men jeg synes, at dem der siger det går lige så meget med skyklapper, hvis de kun kan se det lyserøde i deres måde at ride på. Og lykkeb du siger, at i din stald er der helt perfekt, men i andre stalde der er det noget værre lort. Og at på alle de ridecentre du har været, har de ikke behandlet hestene ordenligt. Derfra dømmer du totalt alle de andre ryttere du ikke har set. Og det med den idyliske stald fordi der rides klassisk er det mest bovlamme jeg nogensinde har hørt..!

Jeg har en 4-års DV som nu har været redet i ca. 4 mdr. I starten ville hun gerne gå og putte sig helt sammen. Men nu har hun fået tillid til tøjlen og i stedet for at gå ind og forsvare sig støtter hun sig til tøjlen og strækker sig ud. Hun er nu ved at være så god, at når jeg løsner tøjlen følger hun med uden at slippe biddet. Hun er der stadig foran mig. Og ja hvis jeg løsner tøjlerne så langt de kan, jamen så følger hun med og de kommer så ikke til at hænge i lange buer...

Klara J
0
0
Svar på denne tråd

klassisk ridning er ikke altid lyserødt
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 20:22
kommer det her fra en klassisk rytter på 3. år.
Formålet med dressuren, hvad enten man vælger den moderne, den klassiske eller noget midt imellem, må være at man ønsker sig en velgymnastiseret hest der kan gå for lette hjælpere.
Den ene måde er ikke nødvendigvis mere rigtig end den anden, men mentaliteten bag de 2 ridemåder er forskellig. Den moderne dressur er OFTE ( ikke altid ) meget konkurrence fikseret, og ikke fordi der nødvendigvis er noget galt i det. Dressuren deles op i klasser, lb,lc osv og man konkurere mod hinanden.
Der er også de almindelige dressurryttere der blot tuller rundt og laver lidt volter osv på deres ridebane hjemme, men dem der ønsker at nå op på M og S niveau er ofte seriøse konkurrenceryttere.
I den klassiske ridning er alting meget velovervejet, og ting tager den tid ting tager. Man bruger meget lang tid med skridtarbejde, voltearbejde og sidebevægelser, først fra jorden og siden fra ryggen. Når hesten er klar, hvilket kan være om 1-2-3-10 år, begynder man at gå videre fra basisarbejdet til trav og galoparbejdet. Indimellem er det 2 skridt tilbage og 1 frem, og man kan godt løbe sur i det. Det kræver meget tålmodighed, og en god portion penge vil hjælpe.
Der er ingen konkurrenceånd, men man kan bestå såkaldte ridderprøver.
Mottoet er nærmest at ridning er en livskunst, og uanset hvor meget undervisning man får, og uanset hvilken hest man har, så skal man lære hele livet. Færdiguddannet bliver du aldrig- heller ikke om man så hedder Bent Branderup.
Hesten kan alle tingene/øvelserne i forvejen, så man må ikke tro at man kan bibringe hesten noget. Det gælder om at frembringe formgivning og balance så hesten lærer at bære sig på den mest hensigtsmæssige måde, og dermed pludselig kan lave øvelser og spring på kommando.
Man arbejder meget med sig selv og ens egen "åndelige" indvirken på hesten. Man skal lære at slappe af i kroppen osv. Selve opstillingen gøres der ikke så meget ud af, man skal bare sidde afslappet og behageligt på hesten og følge hestens bevægelser uden at forstyrre unødigt. D.v.s sidde stille og ikke drive, bruge så lette hjælpere som muligt osv...
Man arbejder på kapsun - ( tensebid ) - kandar, og senere igen på blank kandar ( kandar alene )

Altså efter min mening er den ene måde ikke mere rigtig end den anden. Jeg passer bare mentalt bedre til den klassiske ridning, men jeg har set moderne dressurryttere der har redet rigtig pænt på heste der har været i bæring, har gået afslappet osv. Jeg har også set grim ridning, men det har jeg også indenfor den klassiske ridekunst.
Der hvor filmen knækker er når man presser hesten. Mange ryttere udtaler at inden året er omme er vi oppe på en MA. Nogle fokusere alt for meget på at nå målet, og helst i løbet af nul komma fem. Der bliver ikke fokuseret ret meget på selve processen.
Er hesten parat? Både mentalt og fysisk?
Det er der det går helt galt, og nok også derfor at den danske varmblodshests gennemsnits levealder kun er sølle 7 år. Det er synd!

Venligst Dorthe.

God ridning kan man ikke købe sig til, den må man lære sig ad den seje vej.
Man bliver ikke en god rytter af at kopiere andre, men af at finde sin egen måde - den måde der passer bedst til dig selv og din hest. Selvfølgelig er der nogle grundprincipper, men sandheden for den ene rytter er ikke nødvendigvis sandheden for den anden.
0
0
Svar på denne tråd

klassisk vs. moderne...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 20:30

Må indrømme at jeg er enig med Lene...Jeg er ikke særligt imponeret over jeres billeder. På mange af dem er rytterens opstilling også mildt sagt ringe.
Men det er trods alt kun billeder. Har intet imod klassisk ridning, og kan hellere ikke forstå hvad i har imod den "moderne" dressur ridning. Hvorfor ikke bare erkende at vi rider forskelligt, og den ene art ikke er mere rigtig end den anden. For mig virker det som om at i ser ned på os der rider "moderne" dressur, og mener at vi klart gør det helt forkert.
Samtidigt er det da noget vås at sige at i har det bedre i jeres stald fordi i rider klassisk..helt ærligt :-P

Mvh. Ida

It's alright to be down
your rollercoster will soon be upward bound
It's OK you should now
Tomorrow will be there for you even though

Citat: TimC
0
0
Svar på denne tråd

klassisk vs. moderne...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 22:38
Hej Ida.

Jeg er meget enig med dig - og flere andre.
Jeg kender ingen eller har hørt om nogen, der på denne måde sammenligner dressur vs. springning/distance eller jagt og siger at det ene er rigtigt og det andet MEGET forkert. Derimod en masse (positiv) snak om, hvorfor den ene retning tiltaler én mere end en anden.
Hvorfor al den bedreviden og overfald på moderne dressurryttere??
Det kunne være rart med lidt mere tolerence!

Vh. Katrine
0
0
Svar på denne tråd

rolig nu
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 09:27
:-)
som folk dog hidser sig op - ja både på den 'ene' og den 'anden' side ..
men det er vel et udtryk for at man er engageret i sin ridning, og det synes jeg er positivt!

faktisk har jeg selv haft hest i den stald lykke b omtaler, og der ER en dejlig stemning ! måske ikke udelukkende pga alle rider klassisk - men ihvertfald OGSÅ pga af det, og så kan i sige hvad i vil - det har noget at gøre med ens indstilling til hestene (og livet om i vil) og temperemant og tid (som det osse så fint bliver skrevet i et andet indlæg) og det medvirker altså til en helt anden stemning !
rosenrødt eller ej - afslappethed og balance er kodeordene.

nå folkene - jeg vil egentlig hellere ud og træne end sidde her og diskutere, når vi egentlig er enige i bund og grund, metoderne til at opnå 'målet' er bare forskellige .. og hvilken en man vælger er et temperamentsspørgsmål .. teorien er næsten den samme.

mvh bente

0
0
Svar på denne tråd

Til Ida
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 09:54
Nu har jeg så været inde og kigge på din præsentation og det er jeg egentlig heller ikke særlig imponeret over, hverken din opstilling (overdrevent bug af sæde) og lidt stive hænder. Selv om du måske har vundet rosetter er det ikke ensbetydende med at man er en dygtig rytter. Jeg kender mange ryttere som har vundet mange rosetter på gode heste og skiftet dem ud når de "var gået ned".

Sorry men kunne ikke lade være, jeg mener helt klart at klassisk ridning ser meget mere harmonisk ud....
0
0
Svar på denne tråd

hi hi ironi
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 09:54
Wow en mægtig dedat vi har fået, helt super. Det slår mig bare: at I moderne ryttere glemmer at trække på smilebåndet! Kan I ikke se at jeg provokerer jer til at reagere? Kan I ikke se min ironi? Slap dog af debatter som voksne mennesker uden at kalde mig bovlam , ensporet osv. I hidser jer for hurtigt op. -gør I også det med jers heste?
kom så SMIL....det var godt.
-For at skære det helt ud i pap: jo mange moderne ryttere rider udmærket og i teorien er forskellene mellem klassisk og moderne nok ikke så stor, det ved jeg da. Men i praksis er forskellen altså stor, det må I da indrømme? Bare se på: i fokuserer helt uhæmmet på at de klassiske ryttere på billederne sidder og stritter lidt med tæerne og ikke sidder helt stift ret op og ned, -men forstil jer hvordan hesten vil gå hvis vi sad så stift som mange moderne dressur ryttere -jep, den ville også blive stiv og anspændt. det er jo velkendt at heste reagerer på hvordan vi selv er. Se istedet på hvor dejligt afslappet det ser ud? Hvis det på nogle billeder ser ud somom hesten har sænket ryg så er det mig der har fejlet som fotograf -for jeg kan garantere at musklerne langs rygraden er det højeste punkt på de hestes rygge -rytterne sidder på musklerne. At hesten så har et højt kryds eller en svajet ryg gør ingen forskel -det er stadigt musklerne der bærer rytteren. Opstillingen må nødvendigvis være i balance selvom det ser pudsigt ud på nogle billeder, for hvis ikke rytteren sad i balance ville de skvatte af i trav og galop (og volter) hi hi -de rider jo kun med gjord. Da jeg selv stadigt er i processen mellem at skifte fra moderne til klassisk er min balance ikke helt god. jeg er jo vant til at have en masse støtte i sadlen og stigbøjlerne (og tøjlen! uff), så da jeg første gang skulle ride en hest med gjorden (og løse tøjler) var jeg ved at glide af i første sving!! hæ hæ hæ -selv jeg kunne se det komiske i det. Jeg har redet i over 15 år og kunne ikke sidde på en hest!! det er da sjovt.
Og ang. staldmiljøet (igen igen), her så I heller ikke min (lyserøde) ironi. Men jeg ved at vores miljø er specielt -for jeg har været så mange steder -og det har alle de 13 andre i stalden også, og alle er vi enige om at dette sted og det klassiske miljø er det mest behagelige og tolerante og hjælpsomme vi har oplevet. Vi har det sjovt.
Husk nu: smil og vær glad.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 10:02
Helt ærligt Lene, din opstilling på din præsentation er da heller ikke prefekt for at sige det rent ud. Du sidder og svajer/stiver i lænden.

Man skal passe på med ikke at kaste sten når man selv bor i glashus.....
0
0
Svar på denne tråd

lige en sjov ting mere
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 10:31
jeg kan lige nævne en sjov ting mere:
Vi er ikke rige og ingen har haft råd til et branderup kursus hos os. Vi er faktisk bare en flok "ponyryttere" på en pløjemark med nogle mere eller mindre "håbløse" heste og ponyer -vi har intet ridehus, kun en bane der kan bruges når vejret er godt og banen ikke er oversvømmet eller frossen. Vi er kort sagt helt almindelige ryttere på helt almindelige heste.
Tag nu eks, katrine , hende der rider på DV hesten Romeo på min præsentation. Hun har redet i 30 år ! Har redet dressur konkurrencer, jagt, military osv. -Også på et rimeligt nivou. Hun begyndte på klassisk for kun 2 år siden!! Og på disse to (2) år har hun opnået mere end de foregående 28 år tilsammen!! Hun havde aldrig troet at hun skulle komme til at ride piaffe -slet ikke på den hest hun har nu. Hun havde aldrig før oplevet en sådan harmoni med hesten, en sådan behagelig lethed i ridningen selv i svære øvelser. Hesten "japper" afsted i versader, traversader og piaffe somom den aldig lavede andet. Helt løsgjort og blød i bevægelserne -så blød at selv jeg kunne ride den uden sadel uden at skvatte af (fnis) -så nem at selv jeg kunne træne den fra jorden uden at røre en finger (wow). Jeg skulle bare gå ved siden af den, vendte jeg den ene side til gik den versade, den anden traversade, sagde jeg kliklyde med munden lavede den piaffe !! Hesten er kun 8 år! Jeg tror at netop den indstilling, at man ikke skal nå noget til en bestemt tid eller på en bestemt måde, har fremskyndet processen helt enormt. Både hest og rytter har lært på den halve tid -eller rettere, de har lært noget på 2 år som hun ikke troede hun og hesten kunne lære i løbet af hele dens liv. Javist er der da fejl, selv kyra kyrklund laver da fejl, selv branderup laver fejl, men tager man essensen så er det ret imponerende. strittende fødder og flagrende albuer kan man altid rette -det er småting i forhold. Jeg skal da også lige nævne at katrine kun har modtaget klassisk undervisning en gang eller to om måneden -om sommeren! ikke om vinteren. Hesten bliver langt fra redet hver dag -snarere nogle gange om ugen i ½ times tid -og lidt skovtur.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Hov hov...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 10:38
jeg synes der er ved at gå lige lovlig meget kasten med sten i det her glashus....

Jeg er på nippet til at trække min kommentar om en god debat tilbage... da tovtrækkeri frem og tilbage om hvem der har den bedste opstilling ikke lige er det jeg forbinder med interessant af nogen art... :-D

jeg kunne egentlig godt tænke mig at vende tilbage til det med tålmodigheden.

For umiddelbart hvis man ser på den klassiske skare så er det da ihf. noget af det i slår på! Og det synes jeg da er postitivt...

Men hvis man ser skarpt på det tror i så ikke at hvis der var lige så mange klassisister som os andre at der ville gå tempo i den... utålmodigheden hvis man skal kalde den det hersker vel heller ikke i lige så høj grad bland os almindeligt dødelige ryttere som blandt dem hvor der er penge involveret...?? det er ihf. ofte min tanke...

Der er jo ihf. i DV det ræs med Egnethedstests, championater (også DSA som jo ikke er DV), kåringer etc, der ligger præs på for at hestene skal kunne det hele inden de nærmest er blevet tøre bag ørene... Heste på 3-4 år der er "strammet" op i en holdning som de ikke er klar til (ihf ikke i mit hoved)... men det er jo stadig ikke alle modernist ryttere der gør det på den måde...

Mange kan jo godt give sig tiden...

Hmmmm hvor pokker var det lige jeg ville hen med det her??? jo hmmm... jeg synes måske bare der er en meget generel fokus på os modernister og ikke så meget skelne mellem forskellige tendenser... der er jo som skrevet ovenfor stor forskel på den professionelles tilgang til tingene hvor hesten skal trænes op så man kan få den bedst mulige pris og så os andre der gerne vil have en hest for livet ;-D (for lige at bruge en rosenrød floskel)

ARgh kan mærke at jeg ikke lige har ordet i min magt her fra formiddagen (hmmm det må være derfor min GNAS-opgave bliver så hårdt negligeret), så jeg vil slutte... og håbe der kommer nogle flere og bedre indlæg i denne tråd... så den ikke forfalder til engang kasten med sten efter andres opstilling...

Hilsen Matilde
0
0
Svar på denne tråd

re: dorthe
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 13:01
synes dit indlæg er godt, men jeg må korrigere en fejl...

du skriver: Det er der det går helt galt, og nok også derfor at den danske varmblodshests gennemsnits levealder kun er sølle 7 år. Det er synd!

.. og ja det er en meget udbredt MYTE men der er intet belæg for den!

Dwer findes simpelthen INGEN statistik omkring danske hestes gennemsnitsalder og dødsårsager.

Det har jeg fra biblioteket på KVL - kender du noget til en sådan statistik vil jeg til gengæld meget gerne høre nærmere. Men ind til videre er det altså kun en myte.

v.h. Ane
Det er altid for tidligt at give op
0
0
Svar på denne tråd

Katrine
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 14:15
forklar dig venligst hvor du har set mig ride henne? Der findes ikke et eneste billede af mig på hest herinde.
Det ene er af min hest og min veninde den første gang han travede frit hvor han skulle drives på bagfra for at holde ham igang
De andere er med min ridelærer der rider en meget uroutineret unghest der først lige er begyndt at finde sig selv med rytter på, og som bliver korrigeret konstant for at ligeudrette ham da hans ene bagben ikke griber så godt indunder ham.(naturlig skævhed)
Hvis du vil påstå at han ikke går i en flot ungheste holdning på de billeder vil jeg meget gerne høre din uddybende kritik, for det har du tilsynladende helt styr på!

Og siden hvornår skal man hedde Bent Branderup eller Lars Pedersen for at man må udtale sig om nogle billeder.
Jeg har heller ikke fornærmet nogens opstilling bare konstateret at ikke alle billeder man ser af klassisk ridning er lige godt.

Der er desværre nogen, langt fra alle, klassiske rytter der bliver yderst hellige når de har set "lyset". Det er fint at glæde sig over noget nyt men man behøver dermed ikke at trampe på alt andet.

Min ridelærer jeg har nu er meget spansk inspireret og meget dygtig. Der bliver lagt stor vægt på at hesten bærer sig flot og går for minimale hjælper.

Hvis der var et størrer udbud af virkelig gode dressurunderviser tror jeg heller ikke at den ren klassiske stil havde så meget tilgang. For så fik man sine ønsker om den naturlige og lette ridning opfyldt.

Jeg står jo også og krummer tæer over dem der trækker deres heste ned og lign dum adfærd.
Men stadigvæk det står jo ikke beskreven i fagliteraturen men bliver vidreformidlet af dårlige underviser som der er afmas af.

Jeg ønsker en tilbagemeldning fra dig ang min hest´s holdning, da den jo åbenbart er dybt kritisabel!

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

LeneJ......
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 15:20
Jeg må nok sige at jeg er til den klassiske side og jeg synes din hest ser dejligt veltilpas ud.

Den holdning kan jeg ikke kritisere :-)

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Hmm ja...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 17:01
Jeg synes, det er fint at debatere emnet, men som Mathilde også siger er der ingen grund til at det bliver personligt og man anklager hinanden for at ride dårligt og lignende...

Til lykkeb: Hvor vil du egentlig hen med dine såkaldte provokationer?!!

Til LeneJ: Ja jeg har skam heller ikke nogen indvendinger mod dens holdning! Og så lige på de andre billeder på din præsentation: Sikke en dejlig forandring af ham siden starten. Han har en dejlig udstråling, og ser veltilpas ud..!

Klara J
0
0
Svar på denne tråd

til SaraH
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 17:02

SaraH: Fair nok, men som jeg også skrev i mit indlæg, så er det KUN billeder, fanget i et sekundt. Hvorfra du kan se at jeg hår stive hænder på et billede, forstår jeg ikke, og der er da absolut ingen grund til at kommenterer at man ikke behøver at være god bare fordi man har vundet et par rosette. Det har jeg da heller aldrig påstået så vidt jeg husker :-P Er under ingen omstændigheder ude på at nedgøre nogen, men kommenterer det bare. Men lad nu det ligge.

Som jeg også skrev tidligere, så har jeg intet imod klassisk ridning, det jeg bliver irriteret over er, at i tilsynesladende mener at alle dem der ikke rider klassisk rider forkert (groft sagt, selvfølgelig)
Jeg håber meget at jeg ikke har ret, og fortæl mig endelig hvad det går ud på det her :-P

Mvh. Ida

It's alright to be down
your rollercoster will soon be upward bound
It's OK you should now
Tomorrow will be there for you even though

Citat: TimC
0
0
Svar på denne tråd

jeg beklager
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 20:43
hvis jeg har skrevet usandheder. Men jeg mindes at jeg for ca.1/2 år siden læste en artikel i ridehesten hippologisk der netop omhandlede varmblodhestens faretruende lave gennemsnits levealder, og hvad man kunne gøre for at få mere fokus på problemet. Udlandets interesse for den danske varmblodhest var dalende af samme grund. Jeg kan godt prøve at grave i de gamle blade, men det er ikke sikkert jeg kan finde artiklen.
Men har du talt med KVL som mener noget andet, så er det nok sådan det er. Hvad ved jeg.
Men uanset hvordan man vender og drejer det, så er det fakta at hestens levetid forlænges hvis den rides korrekt.

Venlig hilsen Dorthe:-)
>

0
0
Svar på denne tråd

dorthe igen..
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 21:15
jamen hvis du orker at grave må du meget gerne... jeg har godt nok ikke meget fidus til de danske hestemagasiner og deres referater af "undersøgelser"

Nu holder jeg ikke selv ridehesten, men månedsmagasinet hest er s-t-y-g-g-e til at undlade at referere til hvor de har deres "undersøgelser" fra... nogle gange skriver de bare en eller anden påstand ud i den blå luft uden at benævne "undersøgelsens" omfang, hvilke personer der foretog den samt på hvor stort et udsnit af heste der er undersøgt osv osv... - nå nu pirkede du lige til min kæphest :-) - det irritere mig grænseløst. Også når jeg selv har læst om undersøgelsen i engelske magasiner (som godt kan referere) og derfor VED at undersøgelsen findes.. tror de virkelig at danske hestefolk er så dumme at vi ikke magter at læse undersøgelsen i sin helhed på engelsk ?:-)

nå jeg bliver ved..

jeg vil da lige dele med dig hvad kvl skrev:

Kære Ane Jensen

Jeg har - forgæves - søgt efter en sådan statistik i diverse publikationer & via div. relevante web-adresser. Jeg har derefter viderebragt dit spørgsmål til Landbohøjskolens fagekspert på området, Julie Fjeldborg, der svarer således: "Der findes ikke en officiel statistik over dette. Desværre, det ville ellers være interessant. Det er rigtigt, at forsikringsselskaberne af og til gør det, men så vidt jeg ved, har intet dansk selskab gjort det. En sådan statistik er ikke repræsentativ, da det jo ikke er alle heste, der er forsikret. Det nærmeste jeg kan komme er en svensk eller engelsk undersøgelse for nogle år siden."

Mht. dit tillægsspørgsmål om gennemsnitslevetid er dette citat det bedste, jeg kunne finde:
"En almindelig ridehest bliver sjældent over 20 år. Jo mere fornuftigt en hest bliver brugt i pagt med dens natur, jo ældre er der en tendens til, at den bliver. F.eks. er det ikke et særsyn at møde gamle rideskoleheste på 25 år." (Politikens Ridebog, 1998)

Iøvrigt vil jeg henvise dig til den almindelige faglitteratur, som kan søges via Landbohøjskolens Bibliotek (www.dvjb.kvl.dk)- den undersøgelse Julie Fjeldborg nævner, kan muligvis findes via én af databaserne. Desuden kan du søge nærmere oplysninger på nettet - bl.a. via Landbrugsinfo om heste fra Landbrugets Rådgivningscenter (www.lr.dk/heste). En anden mulighed er www.hesteforum.dk. Du bliver iøvrigt henvist til relevante forsikringsselskaber ved at søge på ordet 'hesteforsikring' i ex. Google.

Med venlig hilsen
Knud Høgsberg, DVJB

v.h. Ane
Det er altid for tidligt at give op
0
0
Svar på denne tråd

PAS PÅ LYKKE
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 01:09
Jeg rider selv klassisk, og endda sammen med Lykke B..
Jeg kan kun give hende ret i at vi har det skønt oppe hos os, men det er nok fordi at vi kombinere ridning og leg. Jeg syntes at folk her inde er begyndt at angribe hinanden, og det er næsten blevet til en kamp mellem den klassiske og den moderne, og det er jo synd når det i princippet er de samme ting vi vil opnå. Vi kan diskutere fra nu af og til .... hvad der er det bedste, men der er jo ikke rigtig noget svar på det, for vi syntes jo nok alle at vi ridder på den måde der passer bedst til os og vores heste.
Jeg har selv været med Lykke b. ude på nogen af de steder hun beskriver, hvor vi har set nogen mennesker ride, og jeg tror nok at de selv mente at det var moderne dressur. Men det var langt fra, det var hverken klassisk eller moderne det var en person på en hest med stramme tøjler og fuld fart frem. Den var så meget på forparten at den var ved at falde på snotten, og det er jo ikke meningen ligegyldigt hvad man ridder. Det er jo klart at man altid vil se mange flere uheldige eksempler inden for den moderne dressur, end man vil inden for den klassiske, for der er ...(et eller andet højt tal) så mange flere moderne ryttere som der er klassiske.

Hilsen Fie

(Lykke lige et hint, jeg tror ikke at folk forstår din humor, men hvad, det gør jeg sgu heller ikke altid. :-))

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 19:08
Jeg synes man skal passe på med at udtale sig om billeder generelt med mindre det er positvt, dels fordi uanset hvor godt en hest kan gå vil der altid findes dårlige momenter på billeder og dels fordi man nødigt skulle skræmmes væk fra at have en præsentation herinde.
Det er egentlig lidt af en tillidserklæring at man vælger at præsentere sig herinde (har ikke fået taget mig sammen endnu...)Og det skulle nødigt bruges imod en hvis man har en anden mening om en ting. Og husk på at forskellige meninger er det der skaber de gode debatter og får os til at tænke over ting som ryttere.

Derfor har jeg egentlig også syntes at denne tråd var interessant.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen så
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 09:37
vil jeg da trække mig. Respekt for dine argumenter.
Jeg holder ikke selv hippologisk, men derimod landsbladet HEST som jeg syntes er udemærket.
Jeg faldt over artiklen i en bunke ældre hippologisk en dag nede på gården hvor jeg lige skulle have mig en kop varm kakao. Det jeg studsede over var også at hippologisk, så vidt jeg ved, bliver udgivet af eller i samarbejde med dansk varmblodshesteavl. Så det er da noget af en anklage at tage på sig og udgive i sit blad. Nu skal jeg lige se om jeg kan finde den.

Men hvorom alting er så trækker jeg følehornene til mig.

God weekend.
VH Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd

sammenhold
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 16:22
Det er jo meget kendt, at hvis man er en lille gruppe(mindretal) der har en fælles holdning til hvordan tingene skal foregå, i forhold til den store gruppe uden omkring dem, som har en anden holdning,så har de det godt sammen, -støtter hinanden og bakker hinanden op i deres fælles holning.

eks: en skoleklasse på 20, hvor der er 3 der rider, disse tre vil hurtigt finde sammen om en fælles ting, nemlig ridningen, og de mener måske at det er spild af tid at spille fodbold, og kan derfor ikke sætte sig ind fodbolsplillerne verden.
Disse tre vil have det enormt godt sammen i skolen, men ude i rideklubben, hvor de alle rider, vil de måske have en anden omgangskreds, alt efter om de rider spring, dressur eller distance.

Dette blot for at sige, at det er nemt at have et godt/flot fællesskab i stalden, når alle er enige om det samme, om det så er spring, dressur, klassisk eller engelsk ridning.

lad nu vær med at punke hinanden.... Vi er alle lige så god mennesker som vi kan være... Tænk positivt!!!

-Er uddannet dyreadfærdsterapeut, er villig til at hjælpe...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider