Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp til styrbarhed...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2004 10:11
Hej alle

Jeg har et ret stort problem synes jeg selv... Den hest jeg passer har (forhåbendtlig) midlertidigt "glemt" hvor bremsen sidder ?:-)

Når jeg rider tur eller på bane "hører" han slet ikke efter mine hjælpere når jeg skal stoppe ham.

Metode: Sætter mig tung i sadlen, klemmer med lårene, snakker til ham siger: stå, rolig osv. tager let i tøjlen... INGEN reaktion ?:-) Tager mere i tøjlen stadig INGEN reaktion og sådan kan jeg blive ved...

Han har pga. en skade stået stille i næsten 1 år og vi har så været i gang med genoptræning i ca 2 mdr.
Han er en tung oldenborg på 8 år og har før sin skade været mere styrbar...

Hans ejer og jeg troede at nu når han ikke havde haft bid i munden så langt tid, at han så ville være ret følsom, men det er han ikke.

Vi rider med et 3-delt messing bid.

Når man arbejder med ham fra jorden er han enormt lydhør, man skal knapt tage i tøjlen... og han flytter sig for linerne (skal tilkøres og er igang med at lære at blive styret bagfra/siderne). Han lytter også meget til en og "forstår" kommandoerne.

Håber i kan hjælpe da det er ret farligt efter min mening at han ikke kan stoppes sådan umiddelbart, stille og "pænt".

?:-) ?:-) ?:-)

Lille rytter søges i 3540-området til tilridning af shetlænder!! se præs. >o<
0
0
Svar på denne tråd

Styrbarhed
Forfatter: 
Dato:  19-03-2004 13:03
Hej Ditte,
har selv en hest som er ret "tung" at ride, og jeg har haft en del problemer med at styre ham... Så jeg valgte at prøve noget nyt, nemlig horseman ship. Her rider jeg på hestens "præmisser", altså jeg opfører og reagerer som en hest ville gøre.
Dvs. at når jeg skal stoppe ham, så reagerer jeg som en førerhest stopper sin flot.
Jeg forbereder altid stoppet, tager en meget dyb indånding, holder vejret samtidig med at jeg stivner. Det hele sker meget hurtigt. Jeg bliver altså ikke tung, men stiv(Stiv i kroppen, spænder ballerne). Og så bliver min hest meget opmærksom på mig, for heste er jo meget følsomme, de kan reagerer på tegn bare hvis du blinker.
Og han stopper op lige med det samme jeg laver øvelsen. det kræver selvfølgelig noget øvelse, men du bruger jo allerede noget af teknikken nu.
Jeg har i hvert fald været meget glad for at arbejde med det, og det har fået ham meget længere end med noget andet. Hvis du ikke forstår det jeg skriver, så er du velkommen til at skrive igen.
Mvh. Zantana & Maria
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider