Hej med jer!
(Jeg håber det er det rigtige forum og tak fordi i kiggede!)
Der er noget jeg har gået og tænkt på som jeg gerne ville høre jeres mening om!
Det forholder sig sådan at jeg er "dressurrytter" på rideskoleplan. Jeg kunne godt tænke mig at prøve på at få de rideskoleheste jeg rider på til at gå til biddet.
(Der er selvfølgelig også nogle begyndere der rider på dem!)
Så er det sådan at nogle af mine ridekammerater som jeg er på forholdsvis samme niveau som
godt kan få hesten til biddet - eller i det mindste få til at skumme fra munden når de rider den. (Har hørt at skum fra hestens mund er tegn på at man bruger tøjlerne korrekt)
Jeg har så spurgt nogle af dem hvordan de gør... fordi det ville jeg jo også gerne kunne

Så har en af dem f.eks. svaret at hun gjorde det at hun tog skiftevis 2 små tag i hver tøjle. Sådan 2 i højre, 2 i venstre, 2 i højre, 2 i venstre osv... Og så skummede hesten fra munden!
Jeg har læst - og også fået at vide fra nogen, at for at bringe en hest samling eller til biddet er det noget med at drive og samtidig holde lidt igen på tøjlerne, halve parader... og ja den daglige træning på ridebanen!

Jeg ved godt at det der med at bringe en hest samling og til biddet og alt der, er noget der kræver tid og som man ikke bare lige gør!
Men nogle af rideskolehestene kan altså godt - det har jeg set!
Så har jeg nogengange tænkt sådan: Nå... nogle af mine ride-kammerater kan godt... Er det så mig der er dårlig til at ride eller...
Så er mit spørgsmål til jer: Hvad er jeres holdning til det?
Syntes i jeg skal fortsætte med at ride ponyerne uden at de går til biddet (jeg kan ikke få det til at lykkes med den måde med at drive og halve parader) og så koncentrere mig om at lave øvelserne rigtigt, at styre ponyen osv?
(Og så vente med at øve "samling" til jeg evt. senere får part på en privathest...?)
Eller skal jeg prøve den metode med at tage i biddet skiftevis i højre og venstre tøjle og bevæge biddet?
Selv hælder jeg mest til det første - men hvad er jeres råd?? På forhånd tusind tak for svar
(Håber jeg har udtrykt mine svar "klart" nok
)