Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jeres mening m.h.t. at "gå til biddet"
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 21:03
Hej med jer!

(Jeg håber det er det rigtige forum og tak fordi i kiggede!) :-)

Der er noget jeg har gået og tænkt på som jeg gerne ville høre jeres mening om!
Det forholder sig sådan at jeg er "dressurrytter" på rideskoleplan. Jeg kunne godt tænke mig at prøve på at få de rideskoleheste jeg rider på til at gå til biddet.
(Der er selvfølgelig også nogle begyndere der rider på dem!)
Så er det sådan at nogle af mine ridekammerater som jeg er på forholdsvis samme niveau som godt kan få hesten til biddet - eller i det mindste få til at skumme fra munden når de rider den. (Har hørt at skum fra hestens mund er tegn på at man bruger tøjlerne korrekt)
Jeg har så spurgt nogle af dem hvordan de gør... fordi det ville jeg jo også gerne kunne :-)
Så har en af dem f.eks. svaret at hun gjorde det at hun tog skiftevis 2 små tag i hver tøjle. Sådan 2 i højre, 2 i venstre, 2 i højre, 2 i venstre osv... Og så skummede hesten fra munden!
Jeg har læst - og også fået at vide fra nogen, at for at bringe en hest samling eller til biddet er det noget med at drive og samtidig holde lidt igen på tøjlerne, halve parader... og ja den daglige træning på ridebanen! :-)
Jeg ved godt at det der med at bringe en hest samling og til biddet og alt der, er noget der kræver tid og som man ikke bare lige gør!
Men nogle af rideskolehestene kan altså godt - det har jeg set!
Så har jeg nogengange tænkt sådan: Nå... nogle af mine ride-kammerater kan godt... Er det så mig der er dårlig til at ride eller... ?:-)

Så er mit spørgsmål til jer: Hvad er jeres holdning til det?
Syntes i jeg skal fortsætte med at ride ponyerne uden at de går til biddet (jeg kan ikke få det til at lykkes med den måde med at drive og halve parader) og så koncentrere mig om at lave øvelserne rigtigt, at styre ponyen osv?
(Og så vente med at øve "samling" til jeg evt. senere får part på en privathest...?)
Eller skal jeg prøve den metode med at tage i biddet skiftevis i højre og venstre tøjle og bevæge biddet?

Selv hælder jeg mest til det første - men hvad er jeres råd?? På forhånd tusind tak for svar :-D

(Håber jeg har udtrykt mine svar "klart" nok :-) )

Vrinsk fra Dixie_tyz!

{> Vær go' mod hesten og den er go' mod dig {>

0
0
Svar på denne tråd

du skal
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 21:18
ha din ridelærer til at forklare dig det.
Det er jo ganske nemt at sidde her og forklare dig hvordan det i realiteten bør gøres, men som du selv siger fungerer det jo ikke bare uden videre.
Så tag en snak med din ridelærer.
Du er nok ikke den enste der godt kunne tænke sig at lærer at ride hesten korrekt på din rideskole.
0
0
Svar på denne tråd

At gå til biddet
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 21:27
HANDLER IHVERTFALD IKKE OM AT TAGE I TØJLERNE!!!

Så det din veninde praktiserer med sin brug af tøjlen er ganske forkert.

For at hesten skal gå til biddet // suge på det skal den rides til det, dvs at den bliver drevet frem med rytterens ben så den får sine bagben til at træde godt og langt ind under sig (ca. midt over dens mave fra neden).

Desværre er mange især unge af den opfattelse at små ryk i hestens tøjle er måden at få en hest til biddet. Men tro mig den hest vil ikke gå i lod, og den bliver så hård i munden.

Hestens vil automatisk forsøge at undvige sig biddet, og det at en hest skummer er nu ikke et sikkert tegn på at den går korrekt.

Man skal heller ikke spekulere i at bruge tøjlerne korrekt, for rent faktisk skal de kun benyttes som en eftergivende væg og aldrig direkte rides med. De skal støtte ikke styre noget som helst.

Halve parader går heller ikke ud på at man driver hesten frem og holder igen på tøjlerne. En halv parade udføres ved at man driver godt bagfra og laver en kort men blød anholdning på tøjlen som strakt skal give efter. Den må aldrig holdes. Så hellere flere små halve parader.

Det blev til en lang og lidt kritisk smøre, men det er jo ikke dig som gør noget forkert.

Kan forestille mig at al dens undvigen fra biddet er med til at øge spytsekretionen, og at det er primær årsag.
JeanetteE & hendes welsh

Ingen er smukkere, end den som ser skønheden i andre

0
0
Svar på denne tråd

bland begge metoder
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 23:04
for at få en hest til bidet (hvor det ikke bliver brugt hver gang) er man nød til at makere på bidet, men samtidig bruge sit sæde for at den søger rigtig ned, og ja hvis hesten skummer om munden er det pga den søger på bidet, skummer den ikke går den bare og putter sig bag bidet og mangler at bliver skubbet mere til fra sædet. sædet må gerne overdrives lidt i starten... men gå til din ridelære og få ham eller hende til at hjælpe dig noget mere for det her du vist brug for. mvh mette
0
0
Svar på denne tråd

hmm........
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 13:11
jeg kan sige at det kan godt være at din venindes metode virker men så går hendes hest som regel baglodret.... og den går IKKE til biddet.... den er bare knækket fortil så den går og gnækker i nakken og ikke arbejder korrekt..... hesten skal gå til biddet for at blive smidig og samle sig... (dens muskler skal være varme) mens når du bare sidder og flår i tøjlerne så gnækker den bare samen og træder ikke indunder sig med bagbene og bliver ikke smidig!! så din venindes metode vil jeg STÆRKT fraråde.... snak med din ridelærer.....

her kan du se en hest som er redet korrekt til biddet:

bemærk hvor eftergiven hesten er på det billede og hvor meget bagbene træder over.....

det er en korrekt fri trav hvor hesten giver efter, strækker godt ud med forbenene og træder godt ind under sig....
men tal med din ridelærer!!

*oORonjaOo*
Dressur hesten over dem ALLE
Spanager Rolando ;D

Msn: rolando_@hotmail.com <-- Føj mig :-P
0
0
Svar på denne tråd

Til Ronja
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 16:47
Hej Ronja!!!

Jeg vil bare lige komme med lidt ros til dig. Jeg sidder jævnligt på nettet og kikker på billeder af alle mulige folk ride, og det er ikke pænt (siger ikke at jeg selv kan gøre det bedre;-)). Jeg må sige, at jeg er virkelig imponeret over dine billeder... var også inde på din præsentation. Det er meget sjældent at man ser en hest der bærer sig selv så flot og er så afspændt. Næsen lidt foran lod, bagbenet godt ind og ryggen godt op. SUPER!!!

KB.

Ps: må man spørge hvem din underviser er?
0
0
Svar på denne tråd

hej kb
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:16
god kommentar
og enig med dig om Ronjas flotte ridning.
Jeg tænkte også på hvor har hun lært det.

Jeg har lest en del af dine svar på andre debatter her nettet og er så enig i det du skriver og kunde tænke mig at skrive en mail til dig privat men jeg kan ikke se din e-mail her.

Kunde du måske tænke dig at skrive til mig på stinahumana1@hotmail.com?
0
0
Svar på denne tråd

Bevæg biddet
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 02:33
Utroligt, I kan se så meget ud fra billeder. Jeg synes, det er meget svært at bedømme og vil derfor helst undlade det.

Et lille råd, Dixie: Lad være med at kigge på, hvad dine veninder gør. Som du nok har fundet ud af, gør din veninde det forkert. Hvis jeg skulle give dig et råd, så begynd at lirke stille og roligt med tøjlerne. Bevæg biddet i hestens mund og mærk dens reaktion på din kontakt. Brug benene til at holde den fremme, rideskoleheste lærer hurtigt, at tag i tøjlen = brems. Det ville jeg starte med indtil videre. Og som de andre siger, så snak med din underviser. Og hav tålmodighed. Når først man har opdaget, at det gælder om at samle hesten, så går der ikke lang tid, før man får fornemmelsen af, hvordan det gøres.

Kiiri

*Viden er stolt over at have lært så meget*
*Visdom er ydmyg over ikke at vide mere*
0
0
Svar på denne tråd

Stina og Kiiri
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 08:22
Hej Stina!

Jeg skriver en mail til dig senere i dag :-)

KB.

Hej Kiiri!

Det er faktisk ikke så lidt man kan se ud fra et billede, hvis man lige ved, hvad man skal kikke efter. Det er noget med at kende momenterne... fx. kan man se hvis en hest går pas-agtigt i skridt. Hvis hesten traver og det ene forben er under tyngdepunktet (rytteren), så kan man kikke efter om det forben er på vej videre eller om det er under belastning (not good). Hænger bagparten efter... Går den bag lod... osv. Nogle vinkler og momenter kan man ikke bruge.

KB.
0
0
Svar på denne tråd

få en god parthest
Forfatter: 
Dato:  18-03-2004 20:49
Det vil blive MEGET lettere og mere taknemmeligt for dig at arbejde med en parthest end en rideskolehest.

Rideskoleheste er ofte (ikke altid) så hærdede af alle de forskellige ryttere , at det vil tage meget længere tid en en enkelt ridetimes varighed, at få dem til at gå godt og under hjælperne.

Og her er det så at de hurtige metoder kommer ind, man holder fast i udvendige og lirker i indvendige, og har indvendige ben godt til dyret imens man rider på en volte,,,, sådan får man en rideskolehest til biddet ;-)
Men det er ikke "RIDNING" *S*

Hvis du er nået dertil hvor du længes efter at hesten går til biddet, så find en god parthest, og en god lærer, så vil du mærke hvordan dine korrekte signaler indvirker på hesten.
På en rideskolehest risikerer du meget vel at du ingen reaktion får uanset om du gør det rigtigt eller forkert, og det har du jo ikke meget glæde af.

Glem det med om hestens mund skummer.
Nogen heste skummer bare de ser et bid, og andre gør ikke uanset om de virkelig går korrekt.
Et stykke sukker eller æble før ridetimen plejer også at give skum, det har ikke nødvendigvis så meget med ridningen at gøre... ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider