Min egen + rigtig mange andre jeg kender er gået i total forårskuller - selvom det er "belastende" indimellem

- så synes jeg på en måde også at det er ret livbekræftende, de er jo bare så glade....!
Jeg har ingen specielle foreslag til hvad du kan gøre, men det går jo over igen...
Min 25-årige fjordhoppe, som er livlig nok i forvejen - har også fået et flip, hun vil have masser fart på og diverse store sten, barnevogne og alt muligt andet der normalt ikke rører hende det mindste er rigtig farligt!!
Som det er nu kan jeg næsten ikke røre hende med underbenene uden hun tror at vi skal fræse.
Hvis jeg rykker mig en gang når jeg sidder på hende eller bare løfter hænderne, så må det helt bestemt være en invitation til at vi skal fræse....hun gør ikke noget specielt, men er lige ved - så jeg har ret meget koncentration på hende så jeg kan "gribe" hende ved at lave en sidebevægelse, sænke farten eller et stop - også skridte videre - eller bare snakke til til hende, "skridte, skridte" helt roligt - inden hun kaster sig fremad.
Det eneste der hjælper her er, hvis jeg er helt rolig og afslappet og ignorerer de fleste af hendes påfund, hvis jeg skælder ud hidser hun sig bare - hvis hun skal irettesættes siger jeg "nej!" en gang.
Forleden dag måtte jeg hoppe af hende og trække fordi jeg ikke var 99% sikker på at hun ville "holde tempoet nede" og jeg havde kun grime + tov på hende, så det blev til en gåtur istedet.
Så du er ikke alene

Lad det bare ikke blive til en kamp, hvis hesten er fræk skal den selvfølgelig irettesættes, men når det er glæde og kådhed så hjælper tålmodigheden godt.