Det gør det helt sikkert.
Prøv også at tænke på hvad du selv gør.
Når du skriver at der er nogen tidspunkter hvor han kan springes an, kan det have noget at gøre med at du selv er "igang " med galopanspringet på det tidspunkt, måske kun i tankerne, men ubevist gør du måske noget med kroppen som hesten opfatter - og som du måske ikke gør når det RIGTIGE tidspunkt indfinder sig, fordi her har du travlt med at gøre det på den "rigtige" måde, hvis du forstår *S*.
Jeg har selv et sjovt meget elementært eksempel på dette.
Det var en lille ilter super-følsom pony jeg skulle ride op, da dens følsomhed havde gjort den smækforvirret mht. ridning (med børn).
Den kunne være ret katteagtigt smidig og lave nogen skøre rejehop når det stak den, og jeg red den uden sadel.
Hver gang jeg skulle lave et anspring, tog jeg lige fat i manen med den ene hånd forinden.
Det udviklede sig pludseligt til at hesten sprang an i galop så snart den mærkede jeg var ved at tage fat i manen
Så er det tid til selvransagelse
Den lærte også noget andet, jeg øvede altid anspring på midten af kortsiden.
Dette fandt den også ud af, og kunne finde på - midt i en koncentreret kort trav, at hoppe LIGE op i luften og faktisk lave et anspring i galop, dog uden at fortsætte i galop, og altid PRÆCIS udfor bogstavet!
En lettere tosset men meget klog lille hest