Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Galopanspring
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 13:57
Min gamle unghest (bliver 8 i år) går simpelthen abre kanon. Han er let på tøjlen og virkelig skøn at være på. Har aldrig redet en hest, der var så nem at sidde på (også i den trav der kommer lige efter galoppen) :-)

Dejlig hest!

Men... Han har problemer med at lave anspring. Han bliver ikke vild, men vil gerne løbes i gang. Jeg er ikke i tvivl om, at det kan være balancen der er problemet, men det skal jo trænes :-) Og kender I så det, at man lige pludselig bliver i tvivl om det man laver. Har jo redet længe, men nu er jeg lige pludselig i tvivl om hvordan jeg skal lave anspringene på ham. Min anden hest er jo trænet og ved hvad jeg mener, men hvordan laver jeg et anspring aå han forstår det bedst muligt? Skal han kortes ind eller skal jeg lade ham løbe lidt? Evt. kun i starten?

Håber nogen har tid.

Mvh Mette

Opstaldning eller legestue søges

Til dejlig legesyg og glad vallak, der desværre bruges for lidt og koster for meget

"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
0
0
Svar på denne tråd

sådan...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 14:33
Indv. ben frem og udv. tilbage. Kom bagfra med sædet samtidig med tryk på fra indv. schenkel. Lav evt. anholdning på indv. tøjle.
Har hesten balancen på plads vil den lave en flydende overgang.

Sørg selv for at slappe af, så du ikke spænder hesten op, fordi du ikke stoler på den laver en korrekt overgang.

Hilsen
Britta

8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
bl.a. med dressursider
0
0
Svar på denne tråd

Og lad endelig.....
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 14:50
være med at løbe den i gang - det bliver balancen absolut ikke bedre af. Samtidig bliver det også en dårlig vane, for en hest som løbes i gang er ikke eftergivende, og lærer ikke at reagere på dit sæde og schenkel.

Før du laver galopanspringet som Stratego så nydeligt beskriver, så få ham til at gå en frisk, fremadrettet trav, hvor han er blød og eftergivende. Og lav så galopanspringet enten i et hjørne, eller på en volte, da det er nemmere for hesten at slå korrekt an.

Hvis din hest har dårlig balance i galoppen, så skal du nok også ride ham meget ung-heste-agtig i et stykke tid. Altså en rimelig frisk og fremadrettet galop gerne ridehuset rundt.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Anholdning på udvendige tøjle
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 14:58
Hmm, jeg ville nu lave en lille anholdning i udvendige tøjle (men ellers følge stratego's beskrivelse). Det er jo indvendige der skal springe frem, derfor skal der åbnes herfor.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Lotte..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 15:06
Som jeg har lært det så skal hesten i anspringet og i galoppen søge ned mod indv. forben. Derfor anholdningen i indv. tøjle, hvis hesten ikke af sig selv søger. Det er muligt du har lært noget andet. ;-)

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
bl.a. med dressursider
0
0
Svar på denne tråd

Anspring i en halvparade
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 15:17
Hej!

Jeg laver galopanspring igennem en halvparade, hvor jeg primært bruger sædet i anholdningen. Jeg når ikke at fuldføre halvparaden, men springer an "i" halvparaden, med udvendige ben en smule tilbage og indvendige lidt frem og klemme.

Jeg er selv for nylig begyndt at ride en hest der også har tendens til at ville løbe igang, men nu går det meget bedre!

Hvis han begynder at løbe for at springe an, tager jeg ham helt ned i parade og kommer så frem i kort trav igen. Og nyt anspring...

Mvh. Helle
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 20:24
I starten må du gerne overdrive lidt med dine anspring, så hesten efterhånden forstår hvad det går ud på. Vær sikker på at du rider hesten godt ind i anspringet! På et tidspunkt vil hesten bedre forstå og du kan gøre galop signalerne mindre og mindre. Hvis det ikke virker så må du prøve at vær gang hesten løber i anspringet så samler du den bare igen og rider videre, derefter laver du bare et anspring i næste hjørne, bliv ved på denne måde til hesten forstår!
Kh. Karoline!
Ps. Håber det vil hjælpe!!!
0
0
Svar på denne tråd

galopanspring
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 22:06
Jeg lader hesten løbe lidt i starten af indlæring af anspringet.
Efterhånden skal der selvfølgelig strammes op på det, og hvis hesten bliver ved at løbe, skal der holdes mere igen fortil, samtidig med en kraftig halv parade.

Hvis hesten trods halv parade og de givne hjælper, ikke springer an, dasker jeg den på skulderen med en kort pisk og siger "galop", dette plejer at hjælpe.

Og som med alle andre øvelser, er galopanspringet også noget der med tiden kan forfines meget i hjælperne, men i starten må man ofte være lidt "overtydelig".

Jeg springer også an som beskrevet , men har læst herinde bla. af Johannes, at man slet ikke skal lægge "indvendige ben frem og udvendige tilbage" ,men at forskydningen derimod udelukkende skal foregå i hofterne, men at selve schenklerne begge skal tilbage og at der tages en anholdning mest i udvendige,,, det var ihvertfald sådan jeg forstod det der dengang stod.
Men de allerfleste gør det der med benene og det plejer da også at virke ret godt for os "almindeligt dødelige".
0
0
Svar på denne tråd

Personligt
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 13:19
bruger jeg også den havle parade, memn jeg ligger ikke indvendige frem -kun undvendige tilbage

sælges: 16" ældre læder sadel. Smal/medium bom. Mrk: wembley. Sadlen er velholdt og god kvalitet.

Sælges til højeste bud
0
0
Svar på denne tråd

Sanne....
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 16:03
Hehe sjovt du siger det :-)

Det samm tænkte jeg da jeg læste tråden-jeg lægger normalt også kun udvendig scenkel tilbage,driver med sædet og laver en halv parade..

Meen måske det er fordi mit indvendige been automatisk ligger ved gjorden med mindre man skal have bagparten md :-D

works for me :-) ;-D
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 17:16
Tak for alle svarene.
Kan mærke på ham hvornår det er man lige skal klemme og så springer han an. Det er så bare ikke altid det lige passer med det tidspunkt jeg ønsker det :-)

Men det kommer ganske langsomt.

Opstaldning eller legestue søges

Til dejlig legesyg og glad vallak, der desværre bruges for lidt og koster for meget

"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
0
0
Svar på denne tråd

det gør det
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 18:01
Det gør det helt sikkert.
Prøv også at tænke på hvad du selv gør.
Når du skriver at der er nogen tidspunkter hvor han kan springes an, kan det have noget at gøre med at du selv er "igang " med galopanspringet på det tidspunkt, måske kun i tankerne, men ubevist gør du måske noget med kroppen som hesten opfatter - og som du måske ikke gør når det RIGTIGE tidspunkt indfinder sig, fordi her har du travlt med at gøre det på den "rigtige" måde, hvis du forstår *S*.

Jeg har selv et sjovt meget elementært eksempel på dette.
Det var en lille ilter super-følsom pony jeg skulle ride op, da dens følsomhed havde gjort den smækforvirret mht. ridning (med børn).
Den kunne være ret katteagtigt smidig og lave nogen skøre rejehop når det stak den, og jeg red den uden sadel.

Hver gang jeg skulle lave et anspring, tog jeg lige fat i manen med den ene hånd forinden.
Det udviklede sig pludseligt til at hesten sprang an i galop så snart den mærkede jeg var ved at tage fat i manen :-)

Så er det tid til selvransagelse ;-)

Den lærte også noget andet, jeg øvede altid anspring på midten af kortsiden.
Dette fandt den også ud af, og kunne finde på - midt i en koncentreret kort trav, at hoppe LIGE op i luften og faktisk lave et anspring i galop, dog uden at fortsætte i galop, og altid PRÆCIS udfor bogstavet!

En lettere tosset men meget klog lille hest (i)
0
0
Svar på denne tråd

husk indvendige skulder
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 21:06

Husk også at indvendige skulder skal være fri, dvs. kig lidt mod udvendige side (frem, ikke ned)hvis du har tendens til at hænge til indvendige side, så får du vægten lidt over på udvendige sædeben, det kan også være en hjælp.
0
0
Svar på denne tråd

Tænk galop
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 23:38

Jeg lægger indvendige frem for at forberede + 1/2 parade + vægt på udvendige haleben.
Men du må bøje det i neon for ham i starten, og så senere forfine det ;-)
Du skal TÆNKE galop f.eks ved et bogstav, og så GÅR han også i galop, men det skal være helhjertet :-D
Venlig hilsen Gitte
Tae-bo
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider