Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

bandager, gamasher eller uden
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 20:04

Bandager, gamasher eller uden?
Jeg er lidt i tvivl om hvornår man bør bruger hvad og hvorfor, er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Jeg brugte bagbens gamasher på min gamle pony fordi hun ramte sig selv når jeg red, men hvorfor bruger man dem ellers?

Håber I kan hjælpe
0
0
Svar på denne tråd

Det ødelægegr hesten
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 20:11
Efter grundig læsning af johannes Sørensen råd, er jeg komemt frem til at alt sådan noget er dumt og bruge..!

()'''() ()'''()
' ' Malou ' '
( . . ) ( . . )

:)
Kun de bedste venner kan lave ingenting sammen

MSN : ll_Mishakal_ll@hotmail.com
Bare tilføj..!

0
0
Svar på denne tråd

Smagssag
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 20:42
Det er en smagssag. Jeg kunne aldrig drømme om at ride uden.
Gamascher eller bandager er egentligt lige fedt, men bandager er upraktiske i vådt terræn eller våde ridebaner.
Når man bruger bandager skal man ALTID anvende bandageunderlag.
0
0
Svar på denne tråd

jeg rider altid
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 23:11
med gamasher, de er praktiske, nemme at lægge på og beskytter det de skal. Jeg har en hest der ikke kan rides uden.
Underlag og lædergjord, Kom med bud!/u>
Super lækker soft padded sort læder Dressurgjord,75-80 cm, brugt 2 gange.
Nypris: 899kr

Topsport, dressur shabrack, creme, 17" Nypris: 599kr.

Sort & hvid ternet dressur shabrack, 17" , brugt 2 gange Nypris: 199kr

Springunderlag, Elisabeth Greenwood, hvidt, 17", Nypris: 399kr

Kom med bud.

0
0
Svar på denne tråd

I B The Blondie
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 23:15
Hvorfor mener du de ødelægger hesten??

Er det ikke mere ødelæggende for en hest i træningsperioden at den evt træder op i sig selv eller laver andre dumme skader??

Men forklar dig , jeg venter spændt på dit argument. Ikke bare fordi Johannes har sagt det, men hvorfor DU mener det ødelægger hesten.

Kom med bud.

0
0
Svar på denne tråd

bruger det
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 23:23
Jeg ville da helst være foruden men min unghest kan finde på at træde op i sig selv.
Han skanker også sig selv tiltider med bagbenene.
Så han bliver redet med bandager/gamascher og klokker på forbenene.
Det er ikke fordi jeg syntes det er smart men for at forbygge skader.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 23:28
skal man altid bruge bandage underlag? Hvis man bruger fleece bandager og ved hvordan de skal lægges, så er det ikke nødvendigt! -Er testet!

Man bruger kun noget på benene når der er brug for det: Når hesten slår sig eller skal have støtte efter fx. genoptræning.
Gamascher er klart det nemmeste at benytte. Man kan få "eskadron" (og de fås i mange andre mærker!) som primært støtter under spring. Man kan få dem der går hele vejen om (fx. proff. choice), som har den samme funktion som bandager (mere eller mindre).
Jeg bruger det personligt sjældent, tilgengæld har jeg åbenbart en tendens til at tiltrække heste der træder sig selv i ballerne=klokker.
Ham jeg normalt rider pt, går med gamascher da han har et eller andet med det ene forben, han bliver nemt uregelmæssigt gående.

Men lad være med at bruge det hvis det ikke behøves! Overdreven brug af fx. bandager kan (mener man, er stadig ikke bevist) kan give løse sener.
Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Helst uden
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 23:31
Jeg rider helst uden, men skader hesten sig selv ved ikke at have noget på så bruger jeg det der er nødvendigt.

Skal jeg ud og købe hest kunne jeg aldrig finde på at købe en hest som havde noget om benene, da udvalget er så stort uden.
Hvorfor købe sig til problemmer?

Hlsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
bl.a. med dressursider
0
0
Svar på denne tråd

Vicky02
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 23:33
ganske rigtigt kan man sagtens ride med bandager uden bandage underlag. Hvis man formår at lægge dem rigtigt på. Men mange er vildt dårlige til at lægge bandager på, så det er simplethen for at undgå trykninger at man råder folk til at bruge bandageunderlag.

Kom med bud.

0
0
Svar på denne tråd

I know...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 23:44
vi 2 ramler da ind i hinanden her til aften hva?? :-P

Men nu er det fordi at der er mange der ikke ved at man kan bruge fleecebandager også er det ikke så farligt som ved elastiske bandager, som de fleste bruger og strammer ALT for meget!!
Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

gamacher
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 09:06
hej

Brug kun beskyttelse på benene hvis det er nødvendigt. Altså hvis hesten slår på eller træder op i koden...

Jeg ville foretrække springgamachaer og lave baggamacher... De beskytter..

Bandager bør kun bruges ved skader... Det er en skrøne at de skulle støtte under ridning...

Men lad være med at pakke hesten ind i vat og bomuld hvis det ik er nødvendigt..
0
0
Svar på denne tråd

jeg plejer...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 10:34
at bruge formstøbte springgamacher HVER gang jeg springer (Eskadron Beerbaum eller BR Josh Lansink modeller)-vil ikke risikere at hesten slår sig så det er et MUST for mig..den model er åben fortil hvilket gør at hesten beskyttes mod salg men ikke bliver "immun".

Bruger den også i skoven..

Til Moonlight bruger jeg ALTID dressurgamacher på forbenene da han "svinger",så han risikerer at ramme sig selv..

bagbensgamacher har jeg endnu ikke købt da det ikke ser ud til at være nødvendigt..

Og selvfølgelig får han springgamacher på når han skal lære at gå over bomme/springe..

Bandager bruger jeg normalt ikke da jeg ikke skønner det nødvendigt på en hest der har gode ben..Har en Wetflex-bandage i striglekassen til et evt. skadet ben (har heldigvis ik haft brug for den og håber jeg aldrig får det.)

Brugte kun Fleecebandager på Tornado en gang i mellem(aflastning) og vil fremover KUN bruge disse hvis jeg skal bruge bandager (fx til dressurstævner el. lign.).

Lægger dem kun nøjagtigt så starmt at de ikke er så løse at de falder ned..

Men ja generelt bør al benbeskyttelse undgåes hvis man ikke ved HVORFOR det pågældende produkt bruges og hvordan det "monteres" korrekt..
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

min dokumentation
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 14:09
Hvorfor skal det på hesten ? bare fordi vi mennesker har lavet dem, betyder det jo ikke det skal bruges.
Engang da hestene var vildheste, havde de hverken bandager, gemacher eller klokker, de klarede sig aligevellet.
Derfor, jeg mener heste skal både rides og være så tæt på deres opringelige måde og leve på.

Vis du mener min dokumentation er helt udulig, få fortæl mig hvorfor.

()'''() ()'''()
' ' Malou ' '
( . . ) ( . . )

Kun de bedste venner kan lave ingenting sammen

MSN : ll_Mishakal_ll@hotmail.com
Bare tilføj..!

0
0
Svar på denne tråd

Malou..
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 14:14
du har helt ret, men desværre har vi jo været inde og ændre på hele hestens opbygning, derfor er der jo nogle der har bhov for sådanne ting.
Jeg er også imod at man bruger noget der ikke er behov for!
Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

tak for...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 16:02
...alle jeres svar.

Jeg er da blevet lidt klogere :)

Jeg har bare to spørgsmål:

Hvordan ved man at bandager er nødvendige til ens hest?
Som sagt slog min gamle pony sine bagben så meget sammen, at hun simpelthen slog hul på sig selv, derfor opdagede jeg det, for hun blev ikke halt af det.

Er det en god ide at ride med gamasher på en ung hest?

0
0
Svar på denne tråd

Suk...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 17:14
Tænk at tænk at købe sig en hest der dårligt kan rides uden det ene eller det andet...
Eller en hest man er bange for at skade, og derfor bruger alt muligt forebyggene...
Måske skulle man se sig godt for og samtidig spare alle de store dyrlægeregninger, ved at købe sig en hest der med garanti kan klare det du forventer af den.
Nu har jeg selv en Shire... Den har svæv som en varmblod... Bliver aldrig syg... Har elegance og udstråling der vil noget, høj føring og naturlig bæring...
Suk... vær aldrig så snævertsynede...
0
0
Svar på denne tråd

Dårlig argumentation
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 17:40
I B The Blondie:
Dine argumenter om at "Engang da hestene var vildheste, havde de hverken bandager, gemacher eller klokker, de klarede sig aligevellet.
Derfor, jeg mener heste skal både rides og være så tæt på deres opringelige måde og leve på." er temmelig ubrugelige efter min mening.

JA - hestene klarede sig uden gamacher og bandager og alt det andet halløj man kan købe. Men de bevægede sig også 100% af EGEN fri vilje - der sad IKKE et menneske og (mere eller mindre elegant) pressede hesten til schenkelvigning, changementer og hva' vi nu ellers har af øvelser. En hest KAN træde forkert (specielt når den har rytter på ryggen!), pga. feks. forkert rytterhjælp, forskudt balancepunkt pga. rytteren, blive forskrækket osv. osv.

Hvis du vil tilbage til naturen og behandle hesten som dens naturlige måde at være på, så smid sadlen af den, drop hovedtøjet, skoene af hovene, sig farvel til dyrlægen og smeden og tag ud på prærien. DET er "naturligt".

Og JA - jeg bruger gamacher på min unghest. Hvorfor? Ja, grunden står sådan set i det ovenstående. Min hest kan sagtens ride uden gamacher, hvilket hun sådan set også beviser til stævnet. Men jeg gider ikke risikere et overben, fordi hesten måske lige trådte forkert eller fjollede lidt rundt. Så hellere putte nogle (helt harmløse) gamacher på.

Det skal lige siges, at dette naturligvis kun gælder under ridning - på fold har hesten ikke gamacher på, ligesom hun heller ikke står med staldbandager el. lign.

Hilsen Anne & Savannah!
~ Springsadel købes ~
0
0
Svar på denne tråd

rettelse.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 21:00
ja vil også lige tilføje at det jo KUN er når Moonlight er i sandkasse/tur han har dem på.

På fold forlanger jeg intet af ham,dvs han har 100% FRI bevæg-frihed og kan derfor klare sig uden.

ChristineO:
Hvad mener du med snævertsynede?
min kan da fx godt gå i longe uden noget på benene :-)

Nu jeg har været så "snævertsynet" at købe den hest der for mig er idéel for mig og er DRØMMEHESTEN selvom han "svinger" vælger jeg bare at formindske risikoen for at min hest skader sig selv. ;-)

***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Idenion
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 09:43
Hmm tjaa...
Jeg mente at man ikke skulle være så snævertsynet i forbindelse med køb af hest...
Hvorfor skal det absolut være fancy varmblod eller lign. når man kan få noget som ikke alle andre har.
Jeg har selv haft lign. men de sarte heste fremmer ikke ligefrem glæden i interessen.

0
0
Svar på denne tråd

ikke nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 09:52
det er ikke nødvendigt.....
hvad gjord folk i gamle dage??
lad vær`med at pakke hesten sådan ind de har det bedst uden alt det tingel tangel....
det er kun for at se smart ud at der er mange der bruger sådan noget....
jeg har aldrig brugt sådan noget på nogen af mine heste....
0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 10:15
ChristineO:

Jeg kan jo kun tale for mig selv :-)

Men jeg mener da ikke at min "fancy varmblodshest" er det eneste der duer.

Men som du selv siger :

"Måske skulle man se sig godt for og samtidig spare alle de store dyrlægeregninger, ved at købe sig en hest der med garanti kan klare det du forventer af den."

Det er netop hvad JEG har gjort-jeg satte mine ambitioner/forventninger til min nye hest op mod hinanden og kom frem til at med det JEG vil, ville en hest med noget Dansk Varmblod i egne sig bedst da der med en DV ville være størst chance for at en UNGHEST kan bruges til det jeg ønsker.

Jeg kiggede også på heste uden papirer, og andre racer. Men jer ER springrytter og selvom shiren er GUDESKØN,ja så KAN det godt blive et problem at få den igennem en springbane på 1,30 på en tid der er tilfredsstillende da den unægteligt ER større at ride rundt end en mere spinkel DV :-)

(for en konkurrencerytter en STOR fordel at se papirerne,især når man ikke kan prøve hesten,min er jo ikke tilredet ednu...da det giver lidt input om HVAD man kan forvente sig af pågældende hest :-) )

Dette er jo så bare mit valg-jeg så Moonlight og VIDSTE det var HAM jeg ville have - og tilfældigvis var han så af en afstamning der ikke lader mig i tvivl om at jeg får den ridehest jeg ønsker mig og som opfylder MINE krav/ambitioner til min bedste ven :-)

Dinex:

Nogle mennesker propper udelukkende "tingel tangel" på for at beskytte deres heste mod at skade sig selv.

JEG mener ikke det er hensigtsmæssigt overfor hesten, fx at ride sin hest mod et spring uden gamacher.
Rytteren kan nemt lave en fejl,komme i ubalance eller lignende og resultere i at hesten kommer til skade.
Naturligvis kan skader også ske MED benbeskyttere men man BØR da som heste-ejer forsøge at gardere sine dyr bedst muligt.

Men ja som jeg skrev tidligere oppe:

"generelt bør al benbeskyttelse undgåes hvis man ikke ved HVORFOR det pågældende produkt bruges og hvordan det "monteres" korrekt"

Altså skal man ikke bruge bandager fordi det ser "smart" ud osv.

Men at sige at ingen heste har brug for beskyttelse,ja det synes jeg ikke man kan - Min egen kan fx komme til at "slå imod" på sig selv på forbenene hvis ikke jeg giver ham gamacher på-dette gør jeg skam ikke fordi jeg synes det er "smart" men fordi jeg mener at jeg skylder min hest at gardere ham mod sådanne skader,idet jeg VED at han genetisk er bygget sådan og har tendens til det pga hans afstamning.

DET mener JEG er hensigtsmæssigt-for mig, er det at en heste-ejer af princip ikke vil bruge benbeskyttelse på sin hest selvom den trænger virkelig ondskabsfuldt mod hesten,da ejeren i mange tilfælde jo stadig vil have forventninger om at den går samlet og lignende = måske skader sig selv ved denne samlingsgrad. :-)

Og det vil i mine øjne være mere ondt mod hesten end at forebygge en evt. skade de 3-5 gange pr uge man træner den.

bare min mening.
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

De kære gamacher...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 10:35
Ja, hvorfor skal de på? Jeg har en stor DV, og det er først efter vi kom op i de højere klasser i spring, at jeg bruger det. Det burde virkelig ikke være nødvendigt. Og det er MIN mening! Det behøver ikke være din! Jeg har stort set selv redet min hest op, og den har aldrig fået lov til at gå med gamacher og alt det andet møg. Men prøv bare en enkelt gang at sætte jer ind i hestens liv. For at forebygge skader propper vi gamacher osv på den. Men hvor rart er det at have de dersens stive springgamacher på benene? De vil jo altid bøje lidt, selv på det "lige" stykke af hestens ben, der hvor gamachen sidder. Det ville jo ikke være rart for os. Der sker jo heller ikke noget ved hestens ben, hvis den river et helt spring ned fx. De er jo lavet til at kunne klare det! Men selvfølgelig er de gode nok, når ulykken er ude!

Bare et synspunkt fra mig.

Mvh Mie
Meld dig til HHR's træningsstævne for pony og hest i spring og dressur d 9-10. april! Se propositionerne under aktiviteter eller på http://horns-herreds-rideklub.webbyen.dk!
Desuden sælges skøn 3½ års 3-farvet vallak på 146. Se mere på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Mie....
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 10:44
jamen det er jo netop et debat forum så alle må da have sin mening :-)

Det er da fint at du ikke mener det er nødvendigt for din hest-JEG personligt har bare dårlig samvittighed hvis jeg springer uden gamacher da chancen altså ER større for skader uden..

kan ikke helt se hvad du mener med at hesten ben er "lavet til at kunne klare det" ?:-) fra naturens side er det jo ikke meningen at hestene skal ride kombinationer på 1,40 med 1 galopspring imellem ;-)

det med at gamacherne altid vil bøje selv på piberne:

1) så passer de ikke optimalt til hesten,de heste jeg har brugt det på har haft fuld bevægelsesfrihed og har ikke sprunget dårlige med end uden..
2) der er blevet lavet en ny form for formstøbte gamacher der "flex"'er øverst oppe der hvor forbenet bøjes når det trækkes op netop for at sikre mest mulig frihed :-)

Nu nævner du kun springgamacher...

Hvad hvis det er en hest som min der kan skade sig selv ved ikke at gå med dressurgamacher når jeg forlanger andet end alm ligeudrettet fri skridt?

Er det synd ?

Eller en hest der ikke kan gå uden sko, men som træder sig selv i ballen på fold og/eller i ridning ?

Er det så synd at proppe Klokker på den så den ikke laver så i sin balle ?

dejligt med lidt debat hvor folk svarer pænt og repekterer meningerne-ingen mudderkast :-) god tråd (y)
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Idenion...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 11:20
Jeg ved godt, at man siger, at der er fuld bevægelsesfrihed, men alligevel ikke. Min hest springer heller ikke dårligere uden, men de ser bare ikke rare ud synes jeg. Og det værste er, at når man tager dem af, sveder hesten helt vildt der hvor gamacherne har siddet. Vel heller ikke rart.

Min hest går også med klokker hele døgnet, for den træder sine sko af, hvis den går 1 minut uden. Så nej, det er da ikke synd, men det er jo heller ikke en ting du propper op på benene af den.

Min holdning til bandager er, at jeg synes de er noget fis. Hørte en gang en BERIDER! sige, at det måtte jo være dejligt varmt om benene på den, og så cirkulerede blodet bedre rundt. Hvor er vi så henne? Ja, jeg spørger bare...

Mvh Mie
Meld dig til HHR's træningsstævne for pony og hest i spring og dressur d 9-10. april! Se propositionerne under aktiviteter eller på http://horns-herreds-rideklub.webbyen.dk!
Desuden sælges skøn 3½ års 3-farvet vallak på 146. Se mere på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

enig...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 11:28
med dig ang. bandager! bruger det aldrig-kun lige et par gange til Tornado dengang når banen var så mudret at jeg var bange for jeg ikke ville kunne "rense" hans koder fri for jord mv bagefter og risikere muk(ca 5-6 år siden),men det var fleece og sad derfor så løst (=fri blodcirkulation) som muligt uden at falde ned. :-)

Bruger ikke bandager og vil aldrig gørre det med mindre det er et decideret krav til dressurstævner.

(jeg er springrytter men skal ride lidt dressurstævner på en venindes hest.)

men hvis det er tilladt at bruge dressurgamacher får hverken hende eller min smølf det på den dag vi skal igang :-)

Ellers må det jo blive fleecebandager den ene weekend hver 3 uge :-)..

Sjovt som mange beridere er fan af bandager 8-) forstår det ikke-måske det er noget de lærer i uddannelsen? :-P
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Bandager / gamasher
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 12:52
Jeg syntes det er vigtigt at man tager hensyn til hestens individuelle behov og ikke bare gør noget fordi man enten er for eller imod her fx bandager / gamasher.

Den hest jeg havde før havde ikke behov for gamasher eller bandager, den havde nogle korte perioder skader det gjorde at det kunne være nødvendig men ellers så fik hun det ikke på. Jo i springning altid.

Den jeg har nu er stortgående og er slem til at ramme sig selv, under rytter og på fold. så hun har altid gamasherpå under ridning, på fold er det kun i perioder.

Jeg er hverken for eller imod bandager / gamasher men vælger at vurdere det fra hest til hest.
Dog mener jeg at i springning er et et must især unge urutinerede heste og når man begynder at hoppe højere og mere krævende baner.
I dressuren er det i træningsfasen, men målet er jo på sigt at hesten skal kunne blvie stabil og i balance og sså teoretisk set ikke have brug for det. dog er der altid behov for dem i indlærings faser, som når den fx skal lære changementer , piaffe , passage m.m
Men når den er veluddannet nok skal man jo kunne starte en dressurklasse uden gamasher / bandager.

Hvis hesten ikke har bevægleses frihed med det på, så er det fordi at de er forkert pålagt eller simplethen ikke passer

Kom med bud.

0
0
Svar på denne tråd

I b the blondie
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 13:39
Jeg er nu glad for de findes de kære gamacher, da jeg har en unghest som endnu ikke går helt adskilt med sine forben.

Ærgeligt hvis han gentagne gange skulle stå med skrammer efter ridning.
JeanetteE & hendes welsh

Ingen er smukkere, end den som ser skønheden i andre

0
0
Svar på denne tråd

Jlykke..
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 09:53
godt skrevet (y)

helt enig-men holder mig nu alligevel helst fra bandager pga jeg har hørt meget om hvor galt det kan gå hvis bare de lægges en marginal forkert-så heller være mere sikker med gamacher ;-D
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Idenion
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 12:54
jeg rider også med gamasher, stort set af samme grund som dig , og så er de jo nemme , både at ligge på og rengøre bagefter.

Jeg er lidt træt af at min hest skal stå med staldbandager, jeg hader det forbandet lort, men hun laver skade på sig selv. Der skal åbenbart en kæmpe boks til damen, standard mål dur ikke . Så nu håber jeg på at snart kunne få en størrer boks

Kom med bud.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider