Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hvor lang tid af gangen??
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 20:34
Jeg kom til at tænke på hvor lang tid rider i af gangen i dressur?
Og hvad er den max. tid i kunne finde på at ride dressur?
Kan en hest i form tage skade hvis man nogen dage rider 1½ time?
0
0
Svar på denne tråd

Næææ ikke skade.....
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 20:49
Men den vil måske kede sin r.. i laser ;-)

Med opvarmning og afskridtning rider jeg ofte 45-50 min. dressur. Så reelt forlanger jeg at han går pænt og samlet i skridt, trav og galop i ca. 25-30 min.

Hvis jeg skulle ride i mere tid, så ville jeg nok blive træt, og måske ville hesten også blive træt. Så ville vi sikkert ende med, at visse øvelser ikke blev så gode, og hesten virker tvær osv. Og så ville vi slutte dagen rigtigt dårligt på den måde.

På den måde jeg rider nu, er både hesten og jeg måske lidt trætte, men ikke så det påvirker vores samarbejde. Vi slutter altid med at lave en ting vi er rigtige gode til - så jeg kan rose hesten og selv synes, "at vi er bare SÅÅÅÅÅ gode" ;-D Så bliver det nemlig fedt at skulle ride næste dag.

Heller lidt, men godt - end meget, men ringe.

Men en hest i god form vil altså ikke fysisk tage skade af at blive redet i 1½ time.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Kede sig...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 20:59
Charlotte: Problemet med min hest er nogen gange at den har lige riglig energi, den vil åbenbart meget gerne lave noget. Og selv efter 1½ times ridning er der stadig full power på den. Den virker ikke til at kede sig, tværtimod.
Det skal lige siges at de 1½ time er inkl. en skridttur i skoven til sidst....
Kan dens ben ikke tage skade af over 1 times dressur??
0
0
Svar på denne tråd

Heysa!
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 22:58
Hvis din hest er i god form og ellers ikke har nogen skavanker tager den ikke skade at en times dressur.
Så længe den har gejsten og energien.
Jeg rider også mine heste en lille times tid. Det er med opvarmning, afskridtning og gerne flere skridtpauser.
Bare man husker at ride afvekslende.
Dejligt at du skridter din hest af en tur i skoven.. Det ville enhver hest vidst ønske i stedet for at skridte rundt på et hovslag.
Men altså - afvekselnde er vidst kodeordet!
Fysisk er der så vidt jeg kan forstå ingen problmer. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Næææ jeg vil ikke....
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 23:00
være bekymret.

Virker hesten til at være glad og tilfreds - ja så er det da bare helt fint.

Jeg kan heller ikke se, at det skulle belaste hestens ben specielt hvis du rider dressur en time. Feks. bliver distanceheste jo redet i måske 13 timer til et løb - og det kan de jo godt tåle hvis de er træner til det.

Selvfølgelig er det bedst, at hesten ikke kun gå på blød bund dag ud og dag ind. Men rider du også i skoven, så går den jo på fast/hård bund en del af tiden.

I stedet for at gå op i hvor lang tid du rider, så gå op i om din hest trives og er sund og rask. Er den det, ja så har du og den ingen problemer.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

forskelligt
Forfatter: 
Dato:  22-02-2004 08:55
Min pony gider som regel kun ca. 45 min med afskridtning og opvarmning, men så forlanger jeg også noget af hende!!!
Derimod har vi en pony i stalden, der først bliver rigtig god efter en time. Den er så fuld af krudt, så den INGEN skade tager af, at blive redet i halvanden time!!! den ligefrem nyder det... så det er meget forskelligt!!

Vh sandra!
Jo flere heste vi spiser i Danmark, jo færre skal lide en hård og uretfærdig, tiltider dødbringende, transport til udlandet.

(jeg får pludselig lyst til en hestebøf...)

(i) Opdateret præsentation og nye billeder (i)
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  22-02-2004 09:19
Jeg siger mange tak for svarene :)

Det jeg var mest i tvivl om var egentlig om det kunne skade hendes ben osv. men det lyder det jo ikke til. Hvor den får alt den energi fra har jeg ikke helt fattet endnu, men jeg er nu glad for den er så selvgående selvom det til tider tager tid at dæmpe den ned ;)
0
0
Svar på denne tråd

jeg rider ofte også længe
Forfatter: 
Dato:  22-02-2004 11:27
Min hest har nemlig også krudt i røven...

Jeg skridter ofte til rimelig længe... 15-20 minutter.

Derefter går der vel ti minutter et kvarter med at tage toppen af farten og få den til at slappe af.. derefter rider jeg så måske en halv times tid mere inden afskridtningen som så igen vel er ca. et kvarter... af og til længere hvis vi skridter af på tur...

Det bliver jo en ca. fem kvarter... og ofte ender det med at blive halvanden time... så jeg synes heller ikke der er noget i vejen med at ride dressur længe...

Jeg synes det kan være svært at nå det hele hvis man kun rider i knap en time... men der er jo self. forskel på heste og deres behov.

Apropos lang ridetid... så var vi igår på en dejlig lang skovtur på godt og vel tre timer... det var dejligt... irriterende nok virkede hesten ikke særlig træt da vi kom hjem...

Hilsen Matilde
<
0
0
Svar på denne tråd

Ordenligt opvarmnig!!
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 14:07
Nogle af jeg skriver at i rider 45-50 min pr. dag, med opvarmning og skridt før og efter ridning.
Jeg vil så påstå at i ikke opvarmer/rider dem af ordentligt.
Ikke at man godt kan ride sådan, men så får man bare ikke det optimail ud af hesten!?!

En hest skal skridte 10 min før ridning, så benene kan blive ordentlige varme.
15 min efter ridning, så mælkesyren kan komme ud af deres ben.
Det var så 25 min på skridt før og efter.
Så er der den endtlige opvarmning i trav og galop, den bør tage 10-20 min, alt efter hestens alder og kondition.
Til sidst skal man også ride hesten af, det tager ca. 5 min.
Alt i alt har man så brugt max:50 min og min:40 min, på det løsgørende, opvarmende og ride/skridte hesten af/varm.

Til alle 45 minutters rytterne:
Hvornår vil i så samle hesten, give små skridtpauser osv??

Man kan jo heller ikke løbe en 20 km's mareton, hvis man ikke har varmet op, uden at "brænde ud".
Dagen efter vil man ozze få ondt i benene, hvis man ikke har strukket ordentlig ud.
Så fortjæner din hest ikke ozze at blive varm og strukket ud??

MVH. Marie
0
0
Svar på denne tråd

depends on the horse :-)
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 16:28
ja som overskriften siger..

Jeg lytter altid til hesten, og når den er ved at være en smule træt rider jeg liiige 5 min mere for at forbedre dens kondi :-)

Men har den eller jeg en dårlig dag dropper vi ridebane træningen og tager en tur i terrænet i stedet for.. på den måde undgår man en sur hest/rytter ;-)

Med Venlig Hilsen
Maria & Monni

NY VIDEO af min dejlige trakehnerhoppe Montana's Monica på min hjemmeside!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Marie
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 21:32
Medoc får 10 min. skridt opvarmning, og bliver herefter redet ca. 30 min forskellligt indenfor trav, galop og små skridtpauser indlagt. Herefter skridter vi af i 10 min.

Det er en fin opvarmning, og "af"-varmning - jeg har aldrig stået med en syret hest efterfølgende. Men måske er det fordi han får lov til at strække ordentlig igennem til sidst i trav ? Og så laver vi strække øvelser i stalden.

Min gamle hest Morgan kunne jeg finde på at skridte varm i 20-30 min, og han fik også tit 15 min afskridtning. Det havde han behov for, da han gik væsentlig bedre ved sådan behandling.

Heste er nok meget forskellige - så man skal, som jeg også siger i mit første indlæge, lytte til ens hest.

Har du Marie en hest, som har behov for mere opvarmning/afskridtning - ja men så brug den tid til det, som du har behov for. Men at skære alle heste over en kam, kan man ikke bruge til noget.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider korte...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 07:54
.. korte samlinger af gangen efterfulgt af en kort skridt pause for lange tøjler eller dybde arbejde.

Rider ca. 20-35 min af gangen med 4-8 pauser.

Kh
Gitte, som bygger op i stedet for at bryde ned *gg*
Stalden huser: Balder - en 11 årige nordbakke vallak og
Jack - en 6 årige pinto hingst (ej kåret), som tilbydes til bedækning

KæledyrsKompagniet
0
0
Svar på denne tråd

Takker for jeres svar, ang. opvarming :-)
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 15:28
Jeg er selvfølge enig i, at man ikke opvarmer en hest ens ang. hvor lang tid men bruger.
Det også har meget med at gøre, hvordan man opvarmer hesten (øvelser, tempo osv.).

"En hest skal skridte 10 min før ridning, så benene kan blive ordentlige varme."
Det har jeg fået af vide at nogle dyrelæger..
Der er noget med at senerne skal være ordentlige varme, så menskes risokoen for skader og belastninger..

"15 min efter ridning, så mælkesyren kan komme ud af deres ben."
Det har jeg ozze fået af vide at nogle dyrelæger..
Det er selfølge forskellig fra hest til hest, nogle har brug for 10 min. andre 20 min.

Ang. opvarmning så har jeg ikke sagt en bestemt tid på den, det er jo lige så forskellig far hest til hest som med skridten..

MVH. Marie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider