|
|
| han vil ikke gå ind under sig=0( |
| Forfatter:  |
Camilla........ |
| Dato:  |
21-02-2004 15:04 |
|
hejsa!
jeg har en araber basse der bare ikke vil gå ind under sig hvis man prøver at drive på ham begynder han at lave versader og scenkelvigning
håber nogle vil hjælpe
knuss camilla. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træder ind under |
mette boldt |
21-02-2004 18:38 |
|
Hej Camilla.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener, for hvis din hest går versade, træder den jo ind under sig med indvendig bagben.
Med venlig hilsen Mette
Jeg tilbuder undervisning i Klassisk Ridning. Ring og hør nærmer.Dag,- aften,- og weekendkurser. Undervisning efter aftale. Endvidere sælges sort hoppe plag efter Marengo og rødt hingste føl efter Bernstein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja .... |
bente [berlioz] |
21-02-2004 19:16 |
|
lige præcis mette!
- for en versade betyder jo hentning af indvendige bagben, og en traversade hentning af udvendige bagben
så der er vidst noget der ikke stemmer?
/bente
- rid klassisk og rid frederiksborg -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svært at forklare |
Camilla........ |
21-02-2004 22:07 |
|
han danser på en måde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ligeudretning |
|
|
Som jeg læser dit indlæg så har du problemmet når du vil have hesten til at gå mere frem, altså tage længere skridt.
Det er muligt jeg har forstået indlægget forkert.
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UNDSKYLD=0) |
Camilla........ |
22-02-2004 10:43 |
|
jeg mener at når jeg vil prøve at samle ham så begynder han at smide røven ud på et andet spor (hvis jeg rider volter).
så når jeg prøvet at få ham til at gå på et spor begynder han at lave versader og nogle gange schenkelvigning
knuss Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmm |
|
|
Nu er jeg ikke den helt store dressurhaj, men jeg ville nok anbefale noget undervisning først og fremmest.
Godt nok lyder det til at du har en meget frisk hest, men den skulle da gerne kunne gå ligeudrettet og på bøjet spor - det er alm. grundridning. Det der undre mig, er at du iflg. din præsentation rider LA-øvelser til GP, og så har du problemer med volter ?
Mange heste skyder skuldren, din skyder åbenbart bagparten. Og jeg formoder, at han skyder bagparten ud af volten, så måske har det noget med at du ikke får støttet nok op på udvendig schenkel ?
Men fortæl din underviser, at du har det problem med din hest, så kan vedkommende nok bedre se hvad der er problemet.
MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er ikke min som gør det. |
Camilla........ |
22-02-2004 13:56 |
|
det er ike min hest som gør det.
min underviser ved heller ikke hvad man skal gøre.
det er som om når man rider ham på volter at han bliver helt hård i munden og meget sur så begynder han at svinge med røven og lægger man benet til bukker han og slår TOTAL fra så kan man så starte for fra.
det kan ikke være fordi at han er stiv da man kan få han hovede næsten helt hen og snuse til min støvle og så bøje til den anden side.
jeg forstår bare ikke hvorfor at han bliver så sur over det.
knuss camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har den ondt? |
bente [berlioz] |
22-02-2004 14:12 |
|
er den blevet tjekket af en dyrlæge eller en kiropraktor fornylig?
måske har den ondt et sted?
eller osse ligger du benene for langt tilbage - er den mon meget kilden/følsom?
bente
- rid klassisk og rid frederiksborg -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er blevet kikket på. |
Camilla........ |
22-02-2004 14:16 |
|
han er blevet kikket på i december.
han er MEGET følsom.
knuss camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan |
|
|
rider du volter?
Hvordan reagerer hesten hvis du udelukkende laver volter med schenkelhjælpen uden brug af tøjle?
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rider næsten kun |
Camilla........ |
22-02-2004 14:40 |
|
hey!
jeg rider MANGE volter i løbet af en time højest 15 lang sider bliver det til.
han går fint og meget nomalt rider kun på benene men ikke når han bliver sur for så kan jeg ikke ha benene ved ham.
knuss camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
Synes det er lidt svært at finde ud af hvad der er årsagen, så spørger lige lidt mere.
Bliver hesten sur når du rider ned af langsiden i samme tempo eller når du vil øge tempoet?
Bliver hesten sur når du rider ind eller ud af et hjørne?
Bliver hesten sur når du korter dine tøjler eller forlænger dem?
Bliver hesten sur når du har mere fat i indv- eller udv. tøjle?
Bliver hesten sur når du rider frem og den trækker mere i dine hænder?
Bliver hesten sur når du ikke har dine hænder lige overfor hinanden og hvis hvordan er dine hænder så placeret?
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved det godt... |
Camilla........ |
22-02-2004 15:00 |
|
han bliver ikke sur over noget af det.
han bliver sur hvis:
'
*man klemmer meget rundt om ham
*hvis man skal ride kontra galop.
*hvis man tager ham i munden
*hvis han ikke går korekt schenkelvigning
*hvis man har benene ved ham hele tiden under galop
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rid fremad |
anne skov |
22-02-2004 15:05 |
|
Hej Camilla
Jeg har en hoppe, som også har reageret på nøjagtig samme måde som du beskriver.
Min er også en lidt sart og følsom hoppe og bliver let irriteret på benene og når jeg førhen ville trykke hende endnu mere frem til biddet, begyndte hun også at trykke sig ud på flere spor og gik altså imod min hjælp. Det har hjulpet mig meget at jeg har redet hende fremad og fremad og udelukkende støttet op og lavet halve parader på den udvendige, og i skridten har jeg lige lagt pisken på når hun har gået imod og hellere ville vride sig uden om og ud på flere spor.
Det burde ikke være urimligt at be hesten om at gå fremad, så det skal den lære og acceptere. Min ridelære ber altid om at ride fremad hvis jeg for en spænding og ikke bare lidt fremad MEGET FREMAD og pisken er god af have med lige til at markere istedet for at skulle pumpe med sæde og ben som hesten alligevel går imod.
Pøj Pøj med det
VH Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svaret |
Camilla........ |
22-02-2004 15:12 |
|
det er det bedste jeg har fået
men det er jo også nemmere at udtale sig når man har haft eller har samme problem.
1.000.000.000.00.00.00.000.00.0.0..00.00. gange tak for svaret.
knuss Camilla. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmm |
|
|
Det er ikke meningen at man skal klemme en hest med benene hele tiden. Man trykker og hesten reagerer. Reagerer den ikke så let trykket og tryk lidt mere næste gang. Sørg for det ikke er sporen som driver hesten.
Hvordan er hesten stillet i kontraen?
Er det på hjørnerne eller på langsiderne?
Ingen heste bryder sig om at blive taget i munden og hvor følsomme de er kan der være forskel på.
Dit problem kan muligvis være at du ikke får dit sæde eller dine schenkler nok med i fremdriften og dermed kommer til at ride for hårdt på tøjlen, hvilket gør at hesten smider ryggen.
Hvad gør du når hesten ikke går korrekt schenkelvigning og går den evt. i stå så du kommer til at ligge for hårdt på tøjlen uden fremdrift?
I galoppen skal benene trykke i takt med at sædet kommer bagfra. Gør du ikke det så vil hesten ikke kunne få ryggen med, da den vil falde ned på forparten i hvert spring og den viser dermed sin utilfredshed.
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja men du ved....... |
Camilla........ |
22-02-2004 15:43 |
|
det er jo helle ikke fordi at jeg klemmer med under schnklerne heletiden med du ved med mine lår så jeg selv sidder fast i sadlen man må helst ikke klemme for hårdt.
hvis han ikke går korekt schenkelvigning støtter jeg på tøjlen og så går han helt perfekt.
jeg kan ikke trykke på ham når han galopere så skifter han galop har prøvet.
han begynder at lave den her hvor han går ens galop to takter og skifter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så var der hul igennem |
|
|
Hej Camilla
Hvade netop skrevet et langt svar til dig og så var forbindelsen væk her i byen. Men prøver lige igen.
Du skal ikke bruge dine undeschenkler eller lår, men dine schenkler=lægge.
Hvis du klemmer med lårene trækker du dig selv op af sadlen og kan dermed ikke sidde afslappet og følge hesten. Bruger du dine hæle (trækker dem op)spænder du igen i lårene og får den samme virkning. Lårene skal lægges til sadlen, men må ikke spænde.
Du skal sidde på sædebenene og kønsbenet, således at du sidder på den trekant de "tegner". Ved at gøre dig tung og afslappet kan du følge hver eneste af hestens bevægelser og du vil få et helt andet sæde og dine schenkler vil kunne ligge helt stille ind til hesten, hvor du så kan flytte på dem som du har brug for. Dine hænder vil kunne holdes i ro og hesten vil ikke slå fra på samme måde.
Når du bruger hælene til at drive hesten frem og du så samtidig bliver smidt ud af sadlen vil du ikke kunne hold gang i motoren med sædet og hjælpen vil derfor blive for kraftig, hvilket igen gør at hesten slår fra.
Du skal prise dig lykkelig for at have fået en så god lærehest som du har.
Jeg har været nøjagtigt det samme igennem som dig og har en hest som kunne gå en M med en anden rytter som mig. Jeg gør dog ihærdige forsøg på at lære så meget som muligt af min hest, hvilket kun kan gøre mig bedre.
Prøv at bruge en uge på at finde balancen kun på sædet og den rette opstilling og være ligeglad med om hesten går i lod eller ej. Det vil du få meget mere ud af på længere sigt. Det eneste du der skal tænke på er at slappe af og følge hesten. Når du kan det, så lav små øgninger, men kun så lange at du kan sidde til det.
Held og lykke
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svaret |
Camilla........ |
22-02-2004 20:51 |
|
jeg vi prøve at gøre det og så skrver jeg en fortsættelse så kan du læse den og se hvordan det har gået.
men vil give mig i kast med det mandag 8 dage da jeg skal i praktik i morgen=0)
knuss Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja ... |
anne skov |
23-02-2004 09:16 |
|
... jeg giver Stratego ret, hvis du klemmer med lårene klemmer du dig ud af sadlen og allerede der får har man en spændning.
Dine ben skal ligge frit ned over hesten og og dine fodled skal være løse, der må ikke være nogen modstand. når man slapper af er det også nemmere at "mærke" hesten og dens reaktioner.
Min hest hader også hvis jeg kommer til at klemme den for meget med benene og hvis jeg gør det i galoppen sænker hun ryggen, pisker med halen og laver nogen gange et lille hop med bagen.
Men hvis blot at jeg sidder helt afslappet på hende og hun går roligt og med godt sug fremme til biddet, og jeg bruger mit sæde til at kontrollere hende med, så kan jeg godt få lov at komme med små impulser fra schencklerne om be om mere galop, men der skal mærkes godt efter og der er en klar balance imellem hvor meget jeg kan gå til hende, det skal absolut være med måde!!!
Min hjælp har været, som Stratego også er inde på at man skal være fuldstændig afslappet og virkelig mærke takten, for så kan man mærke hvornår at man skal sætte hjælpen ind. Din hest skal lære acceptere en fremadgående hjælp, selv om man føler at det får stærkt nok skal man stadig kunne drive og ride frem til biddet, den må ikke bare have lov til at stive sig i overlinien. Du skal have lov til at ride den!! Og med en så følsom hest skal der mærkes efter.
Det er først inden for den sidste månede at jeg har fået "lov" til at trykke mere til min og har fået lov til at styre tempoet med sædet og ben.
Det er udelukkende pga. af min nye ridelære, som har lært mig at tænke fremad. Hver gang at jeg har fået en spænding har jeg skulle ride FREM og hvis den blev ved med at stive sig skulle jeg ride mere FREM (særlig med sædet), kønt har det måske ikke set ud, men det har virket på min.
Nå ja jeg kunne blive ved, bliver helt grebet af det fordi jeg selv kender det fra min egen.
Vh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har selv redet |
stella3000 |
23-02-2004 20:42 |
|
på en del ponyer og heste med samme problem. Du skal helt sikkert få den undersøgt for ryg problemer. idet hesten træder et godt stykke ind under sig selv kommer rygen op hvor den meget gerne skal være når den rides. hvis det gør ondt er det klart at hesten gør hvad den kan for at undgå smerten.Hvis den ikke har ondt er det en god ide at lave en masse tempo skift. fx fire trav skridt i kort trav (husk godt med sæde på) derefter fire fem trav trin frem. det gør at hesten bliver nødt til hele tiden at være opmærksom på dit sæde,den lære dermed at lytte til dit sæde og det vil blive nemmere for dig at lære din hest at lytte til sædet. hvis hesten skyder bagparten mod midten af banen så er det vigtigt du har indvendige ben på og udvendige tøjle det retter hesten op og først når den er rettet op kan du begynde at ride den frem for sædet. husk altid at når du skridter for lange tøjler skal hesten rides frem.
mange hilsner charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe... |
|
|
Sikke en klog hest du har...
Den bliver sur over netop de ting som er dårlig eller unaturlig ridning:
For hård eller for konstant schelkel (det være sig over eller under)
For meget tøjle........
Kontragalop (i virkeligheden ret unaturligt)
Schenkelvigning (som jo ikke er en samlende øvelse, men rent cirkustrik)
SMART HEST!!!!!!!!!! HEHE lyt du endelig til den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til KB |
Camilla........ |
24-02-2004 17:43 |
|
jeg gør jo heller ikke det vel?
kom og se mig ride eller sæt dig SELV op.
jeg spørger om et spørgsmål og så behøver du ikke at skrive sådan.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til alle undtagen KB |
Camilla........ |
24-02-2004 17:49 |
|
tak for jerges svar var glad for at høre det.
han går beder nu det var fordi at min ryg har været lidt træls og han reagere på de mindste ting.
han er en GOD hest men han er jo også min  .
sætter snart nogle flere billeder ind på min præsentation så i kan se hvor sej han er.
og igen 1000 tak for svarene.
knuss Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh.. Camilla! |
|
|
Jeg tror at du helt har misforstået... Jeg blev i hvert fald meget overrasket over din reaktion. Du var jo godt klar over i forvejen at der var noget galt, det var derfor du skrev. Det var på ingen måde ment nedladende, men som en stor kombliment til din hest, der stadig ikke har lukket ned for følsomheden.
Held og lykke med den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *GG*... |
|
|
KB - jeg tror dit svar blev misforstået....
Men jeg har selv været så heldig at ride en lignende hest, og det er faktisk en gave at have med sig, at have redet et dyr der i den grad reagerer på alt hvad man gør, også selvom det til tider gør træningen overordentlig vanskelig, ingen er jo fejlfri, hverken hest eller rytter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld KB |
Camilla........ |
27-02-2004 19:10 |
|
det må du virkelig undskylde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey... |
|
|
No problemo...
Det skal du overhoved ikke tænke på, jeg er bare glad for at vi fik redt trådene ud.
Jeg håber meget at du finder ud af det. Jeg har prøvet på et tidspunkt, at min hest nærmest overhalede mig i ridningen. Det gjorde, at bare jeg sad den mindste smule skævt eller holdt mine hænder lidt skævt, så sejlede han rundt i mærkelige sidebevægelser. I virkeligheden var det jo det han fik besked på, men ikke bevidst fra min side. Nu er jeg ved at komme efter det, så vi kan følges.
Ps: Næste gang jeg skriver vil jeg prøve at tænke mere over min formulering.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|