Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Lystre OVERHOVEDET ikke
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 18:15
Hej

I den stald hvor min hoppe står er der en ung pige der har en hoppe på 9 år...Problemet med hende er!

Når hun galloperer på hende sætter hun hovedet i vejret og jorre afsted....Hun lyster ikke på tøjlen ben eller noget som helst

Nogle gange sætter hun sig nærmest på bagdelen og hopper så op i luften (forstå mig rigtigt) Og jorre derefter afsted og intet kan stoppe hende..

Ser hun en åben strækning sker der det samme som ovenfor...

Hvad kan det være???

Hoppen får 2 kg havre og 2 kg byg + hesteplus (tilskud i piller)+ hø ad libitum
Hun er en hoppe der er svær at fodre på!

HUSK dette er ikke min hest ;)

Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 18:33
Det lyder som et ride-teknisk/dressurmæssigt problem.
Jeg tror der skal dressur-træning til. Rigtig meget.

Nu ved jeg ikke om hesten går samlet og under hjælperne i trav, men dette ville jeg ihvertfald sætte som en forudsætning for at gå igang med arbejdet i galop, når der er sådanne problemer.

Når hesten er lydhør, kontrolleret og under hjælperne i trav, arbejder man med galoppen på nøjagtig samme måde, indtil hesten også er under hjæperne her.

Hvis pigen ikke magter opgaven, vil det være en god idé at få en mere erfaren person på hesten.
Det er ihvertfald ikke smart at ride galop på den måde, da det både er farligt, og psykologisk forkert at lade hesten opleve at sådan kan man bare gøre. :-P
0
0
Svar på denne tråd

Hej Hippo
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 18:40
Hej Hippo

Hun går fint og stabilt i skridt og trav...men så snart den sættes i gallop tager "fanden" ved hende...?

Det med beridder er selfølgelig rigtig, men syntes bare det virker underligt at hesten teer sig sådan i "naturen"

Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 19:08
jeg red en hest med nogenlunde samme tendenser som du beskrev.
Det problem blev løst med at hesten blev gennemarbejdet i skridt og trav i løsgørende og samlende øvelser og så først der blev den sat i galop.
og så var det bare at træne overgange osv.

Hun kan evt. benytte renversader.Dem har jeg haft stor nytte af når jeg har redet heste med galopproblemer.
Er den blevet tjekket af dyrelægen for om der evt er noget der gør ondt??

ellers ville jeg også foreslå en dygtigere rytter til at træne hesten og evt. sætte den på plads hvis det viser sig at være et opdragelses problem.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm..
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 20:49
Lige som jeg læser, din forklaring, får jeg opfattelsen af, at hesten panikker!! den forstår åbenbart ikke rytterens tegn, og i paknik for at komme væk fra det grimme, hopper den i luften og løber fra det.

Har selv en hest der kan gøre lidt det samme, hvis tøjlerne er for stamme, samt at man kommer til at ligge benene til ham, så vupti får man en meget, meget frisk galop..... men med snak og løse tøjler, samt benene væk fra ham, kan han faktisk gå en meget fin kort galop.

Håber at det kan hjælpe jer lidt, det var bare mit bud på sagen.
Vrinsk Laksi

Gør livet til en fest - rid islandsk hest.

Man kan trække en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.

Laksis hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

hej rikke
Forfatter: 
Dato:  22-02-2004 20:46
hun virker til at hun ikke slapper af så evt får hende tjekket i ryggen om der skulle være noget galt hvis ikke ville jeg ride noget dressur træning når hun så går rimligt afslappet ( ikke slasker men høre efter dine hjælper og slapper af) så ville jeg ride nogen volter og sætte hende i gallop i volten og så sener ud på banen og husk når hun gør det rigtigt så masser ros og så ellers være streng hvis hun laver nummere jeg har selv redet en hest der blev så spændt og overgearet når vi skulle gallopere så den ikke var styrbar men det hjalp med dressur træning :-)
0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 15:21
jeg tror stadig det er et træningsspørgsmål.
Muligvis kan det stamme fra da galopanspringet blev indlært i sin tid.
Jeg har selv redet ponyer der gjorde præcis det samme, gik fint i skridt og trav, men fanden tog ved dem så snart det var galop.
Min erfaring er at det skal trænes væk.
Når ponyen nu går fint i trav, så kan dette punkt springes over, og man kan gå direkte til at arbejde med galoppen.
Dette gøres fx. ved at veksle meget mellem trav og galop, så roen fra traven efterhånden smitter af i galoppen.
Men jeg mener stadig det er meget vigtigt at det bliver med en rytter der har helt styr på det og kan forholde sig roligt og efterhånden få ponyen til det samme.
Det er meget vigtigt den ikke får lov at jorde afsted.

Det behøver ikke være en beridder, men det skal være en rutineret rytter med et blidt sind og en stor ro og tålmodighed. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Du kan..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 22:59
Hvis det var min hest fik jeg lært hende ½ og hele parader for benene før jeg OVERHOVEDET ville tænke på at sætte hende i galop..! Får hun det på plads så kan hun også styres i galop!

Maria
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider