Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

svag lænd
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 09:19
Jeg har kigget på en hest med et lidt skrånende kryds og kunne godt tænke mig at vide, hvad det "gør ved" hans evner udi dressuren, evt. den klassiske.

Er der noget man kan træne specielt for at styrke denne del? Han har også lidt for meget muskel på undersiden af halsen, men vi snakker om en hest som ikke er trænet og kun lige ryttervant, dvs. alt det som generelt sidder på undersiden skal flyttes ovenpå ;-)

Og fortæl mig nu ikke, at jeg bare kan købe en pænere hest til den tredobbelte pris, for det kan jeg altså ikke.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

Skrånende kryds
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 09:43
Der er mig bekendt intet som helst i vejen med et skrånende kryds, det må til gengæld helst ikke være fladt - men måske jeg misforstår, hvordan hesten ser ud - kan du beskrive nærmere eller indsætte billede?

Samlende arbejde i form af mange sidebevægelser - traverser og versader, samt en masse overgange, temposkift og små volter og i det hele taget fokus på bæring før afskub vil styrke hesten og ruste den bedre til at bære rytter - og dermed vil også muskulaturen på krydses også styrkes.

Hvis hesten har medfødt underhals, kan du ikke flytte på muskulaturen, men du kan til gengæld ved korrekt ridning lade være med at udvikle muskulaturen på underhalsen yderligere, og når hesten ved træningen udvikler muskulaturen på oversiden af halsen, vil halsen se mere harmonisk ud. Dog skal du være opmærksom på, at underhals-muskulaturen aldrig må bule ud under rytter, så er hesten spændt - og underhalsen er så ikke medfødt men erhvervet.

Det er svært at bedømme hesten uden et billede, men har du allerede købt den og holder af den, så er det også bedøvende ligemeget, for så er det bare om at få det bedste ud af den - og enhver hest kan bruges til dressur - klassisk eller moderne, men nogen har selvfølgelig mere potentiale end andre.

Det vigtigste er, at du og hesten kan sammen, at du har glæden ved ridningen og at hesten er glad for arbejdet - for den mest perfekt byggede hest har du ingen glæde af, hvis I ikke kan enes!

0
0
Svar på denne tråd

billede
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 09:57
Jeg har kun et ret dårligt billede, for på de andre vimser folk rundt og piller på den ;-)

Jeg har kun set den en enkelt gang og ikke købt den, men kan vi blive enige om prisen er den rimelig interessant.

Den ser måske en smule stejl ud, men det er kun på det billede.

0
0
Svar på denne tråd

Overbygget?
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:28
Er den lidt overbygget eller er det måden den står på på billedet?

Hvor gammel er han? Det er afgjort ingen fordel for en dressurhest at være overbygget, da dressurhesten skal gå "op ad bakke" og en overbygget hest har tendens til at gøre det modsatte.

Men hvis han kun er 3 år, så kan det bare være fordi han vokser endnu, og vil vokse til fortil.

Han ser meget spændt/stram ud i lænden på billedet, men måske er det (igen) måden han står på?

Ser han også "stram" ud når han bevæger sig - i så fald ville jeg bekymre mig om det!

Jeg kan godt se underhalsen, jeg har også en hest med en sådan hals, og det har ingen betydning for ridningen, og man ser det overhovedet ikke, når hesten er eftergiven. Dog er hesten lidt korthalset (som min også er) - det kan gå lidt ud over harmonien, når man ser hesten gå, men jeg oplever ikke selv nogen ridemæssige problemer med det. Værre er det, hvis hesten har hjortehals og er snæver i ganascherne.

Rigtig mange lippizanere har medfødt underhals, og ingen vil vel påstå, at en lippizaner ikke egner sig til dressur.

Til slut vil jeg sige, at det er meget svært at vurdere hesten ud fra et enkelt, ikke alt for godt billede, så du skal tage udtalelserne med forbehold!

0
0
Svar på denne tråd

overbygget
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:50
Jeg tror måske måsen ser højere ud på billedet fordi han hænger i ryggen? Han er ikke stillet op, men stod og møvede lidt frem og tilbage. Det ser bedre ud på det billede hvor jeg sidder på ham, der står han så til gengæld og hænger med hovedet ;-) . Han er ovre voksealderen, sen starter. Han har ikke nogen kæmpe gang, men det skal han heller ikke have da jeg har dårlig ryg. Jeg gled ganske vist frem da jeg travede lidt uden sadel, men han er jo ligesom smallest foran når han ingen muskler har, og så tror jeg ikke jeg har redet bareback mere end en enkelt gang siden jeg var 15....

I øvrigt er han kvart lippizaner.

0
0
Svar på denne tråd

gang igen
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:53
Og så skal jeg i øvrigt ikke ud at starte stævner på den - så vi snakker ikke M eller grand prix niveau.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes heller ikke.....
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:54
at han ser helt færdigudvokset ud. Men det er dælme svært at vurdere ud fra et halvdårligt billede.

Har du ikke mulighed for at tage en hestekyndig person med ud at kigge ? Ofte ser en person, som ikke skal købe hesten, nogle andre ting, end den person, som allerede har forelsket sig i hesten ;-)

Og hvad skal du bruge din evt. nye hest til ?

Er det hyggeridning med lidt klubniveau spring og dressur - ja så behøver man jo ikke købe et eksteriørvidunder ;-D De koster, som du jo selv er inde på, jo også kassen. Til sådan et brug er sindet efter min mening meget vigtigere.

Har du ambitioner om at ride M-dressur og derover, ja så skal du jo nok gå efter det mere "perfekte" - men i såfald skal man jo også have feks. en beridder med ud til at vurderer hesten. Og så skal du også være villig til at lægge en god klat penge ;-D

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

forelsket
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:59
Faktisk blev jeg IKKE direkte forelsket i den - men den har nogen sider som gør at jeg gerne vil se den igen.

Jeg har redet i snart 30 år minus pauser - men hestekøb har jeg ikke forstand på, jeg har hidtil lånt mig frem.

0
0
Svar på denne tråd

flere dårlige billeder
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 11:21
Han skulle efter sigende have haft rytter på 10 gange. Og det tog han jo pænt, vægthjælp og det hele, men ingen kontakt foran.

0
0
Svar på denne tråd

Når man køber hest......
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 11:49
så har det jo også noget med sympati at gøre - reelt set kan man lide hinanden, og stoler man på, at hesten virker troværdig når den omgåes en selv.

Jeg var på hestekøb i lang tid - ½ år - førend jeg fandt Medoc, som jeg bare måtte have med hjem. Bare da jeg så hans hoved stikke ud af boksen vidste jeg, at her var noget specielt for mig. Havde dog selvfølgelig ikke købt ham, hvis han eksteriørmæssigt var helt ude i hampen eller hvis min dyrlæge ikke havde godkendt ham.

Jeg havde set på andre heste, som jeg var sådan bop-bop interesseret i - og her kom jeg igen flere gange med både hestekyndig veninde og min kæreste på slæb. En gang havde jeg min underviser med ud, og ved alle de andre interessante heste fik min underviser videofilm af dem. Der var dog altid en grund til, at det alligevel ikke blev den eller hin hest.

Men Medoc han blev "bare" slæbt med hjem, uden at andre en jeg havde set ham ;-D Og det har jeg ikke fortrudt.

Så skal det være en dejlig ridekammerat på alm. rideniveau, så mærk på dig selv, om du bare må have den hest.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

hjertet
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 11:55
Jo, i sidste ende vælger man jo med hjertet. Men da jeg hidtil primært har været natur-rytter, så kan jeg jo komme til at kæmpe ekstra meget med visse ting fordi jeg ikke kan bedømme om det kun er mig det er galt med eller om hesten har visse begrænsninger.

Selvom jeg ikke rider stævner (gider ikke det der med fint tøj og point), så er jeg skam seriøs i mine hensigter om at lære mere "avancerede" rideformer end dem jeg hidtil har dyrket.

Derfor er det interessant at få kommentarer fra folk som allerede beskæftiger sig med den slags.

Beslutningen skal jeg nok tage selv.

0
0
Svar på denne tråd

Kort nakke
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 12:11
På billedet, hvor du sidder på ham, mens han står stille ser hans nakke meget kort ud, hvilket kan blive et problem for eftergivenheden, men han ser MEGET bedre ud på de 2 nederste billeder - ud fra dé 2 billeder vil jeg mene, at du godt kan bruge ham til (klassisk) dressur.

På de 2 nederste billeder ser hans lænd OK ud, og ligeledes halsen - men tag nu en kyndig person med ud og kigge på ham. Har du en fornuftig ridelærer som vil tage med? Det hjælper naturligvis ikke noget at tage en springrytter med ud og kigge på en dressurhest uanset ambitionen.

Men når dine ambitioner ikke er højere end du skriver, så ser jeg ingen problemer især ikke, hvis du og hesten passer godt sammen. At du sætter dig op på en hest som kun har haft rytter på 10 gange uden sadel siger da noget om, at du føler dig tryg ved ham, og det er meget vigtigt. Du passer også godt i størrelsen til ham!

0
0
Svar på denne tråd

Har du en underviser ?
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 12:15
For så tag hende/ham med ud at kigge på de heste, som du bliver interesseret i. Så kan vedkommende jo give dig sin ærlige mening om, hvorvidt dig og hesten vil have nemt/svært ved evt. dressur, spring, western e.l.

Har man en god underviser ved sin side, kan man også "tillade" sig at købe en hest, som måske ikke kan så meget, eller som måske skal have noget grundridning på plads. Hvis man ved, at underviseren kan hjælpe og guide en, og evt. også ride ens hest, hvis man får problemer.

Er hesten billig kan man jo også overveje, at sende den i ridning en måneds tid - hvilket jeg personligt har gjort med Medoc, selvom han er en "ældre" hest på 8 år ;-D

Held og lykke

Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

ridelærer
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 12:33
-er noget der må komme hen ad vejen. Jeg er flyttet for ca. 1½ år siden og først nu begyndt at komme i gang med hestene igen, så jeg er slet ikke klar til at arrangere undervisning, er ikke medlem af en klub endnu, ingen adgang til ridebane.

Både den hest jeg pt. har lånt og evt. den røde her skal jeg først i gang med en masse konditions og grundridning på, det kan jo snildt vare til en gang i sommer.

Derfor udnytter jeg jer herinde istedet. I sidste instant må jeg jo stole på mine instinkter. Og jeg tror at selvom ham her er 7 så vil han være sød og nem at arbejde med.

Jeg vil ikke sende en hest ud i byen - jeg kender ikke nogen jeg stoler på. En af mine kæpheste er, at der ikke skal hives og flås og bøjes som man ofte ser, når man betaler for at få resultater på en måned.

Desuden er det MIG der skal opbygge et arbejdsfællesskab med hesten, ikke en fremmed.

0
0
Svar på denne tråd

At sende hesten i byen.....
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 13:08
ville jeg nok også have haft svært ved at turde. Heldigvis ejer min underviser opstaldningsstedet, og tager heste i ridning, så jeg ved han er i trygge hænder. Og jeg er ude ved ham hver dag.

Vi har snakket om, hvad han "skulle" lære, og da han i forvejen gik til biddet, ja så har vi aftalt, at han skulle blive lettere fortil, og bære sig bedre bagtil. Resultater er, at hesten reelt set ikke har lært nogle specielle fancy ting/øvelser, men de ting han har lært, har været møntet på bæring, bæring og bæring.

Nogle dage har de sågar været på bakke-træning udenfor i skoven, for at afveksle hans træning.

Men du har ret i, at for at få et tillidsfuldt forhold, så er det kanon at starte med at ride en masse stille og rolige ture, og så på den måde lærer hinanden at kende.

Så har du jo også næsten et ½ år til at få fundet frem til en underviser, som du synes er god.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

På det sidste billede
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 13:27
ser han heller ikke så overbygget ud... Men det er jo svært at bedømme når han ikke står på et helt plant underlag. En hest på syv burde jo også være færdig udvokset.

Du skriver at du ikke har en fast underviser, men kender du ikke en eller anden hestekyndog person som kan hjælpe dig og vurdere hesten lidt objektivt... Evt. kan du måske få en eller anden herinde fra der bor i nærheden til at hjælpe dig?

Eller måske kontakte en ridelærer på en nærliggende ridelærer... Selvom du ikke kender vedkommende kan de ihf. hjælpe dig med en virdering af hesten...

Eller hvad med Johannes sørensen der skriver herinde. min veninde fik ham i sommers til at køre ud og kigge på en hest sammen med hende... hesten stod på sjælland og hendes underviser bor herovre så det ville jo blive lige lovligt dyrt... Hun var glad for de penge hun gav ud til det.

Endelig kan du jo også hive fat i en dyrelæge og spørge om de eksteriørmæssige ting der kunne være... Dyrelægen bør jo ihf. vide om der er noget i hestens fysik der kan gå hen og direkte skabe problemer...

Men held og lykke med hvad end du finder på!!!

Hilsen Matilde

0
0
Svar på denne tråd

tak for input
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 13:32
Det har været fint med nogen flere øjne på hesten, og jeg tror jeg er rimelig hooked på at se den igen. Et enkelt besøg synes jeg ikke er nok.

Efter min mening er den ikke fuldstændig vind og skæv, men det er altid godt at høre andres kommentarer. Når man rider andres heste går man jo ikke og kigger på koder og vinkler selvom jeg har fotograferet dem til hudløshed.

Det er også første gang jeg interesserer mig for denne type hest fremfor araber.

0
0
Svar på denne tråd

god hest.
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 14:00
Jeg synes han ser ud som en god hest. Jeg er selv begyndt på klassisk dressur og min pony står på en gård hvor alle rider klassisk -nogle på et efterhånden ret højt nivou (se præsentation). Jeg er vandt til at se på heste der egner sig til klassisk ridning. Derfor kan jeg sige følgende: Hans ryg er ret god, kort og stærk. hans hals ser fin nok ud og underhalsen kan nemt rides væk.Længden ser passende ud. Derimod har han ikke ret meget bagpart -og det er jo den der skal bære! Men med halen sat så lavt (rigtigt godt), så skulle der være mulighed for at bygge muskler op efterhånden. Han er lidt tung fortil da hans skulder er betydeligt større end bagparten, men det ændrer du jo ved når han sætter muskler og lærer at bære sig. Hans ben ser ok ud -ikke for tynde men haseleddende måtte da godt være lidt større (lille detalje). God længde koder. Jeg kan godt lide hans hoved -han ligner en fornuftig hest -lidt anspændt, men det ændrer sig med en rolig og fornuftig ejer der beder ham om ting han forstår. Jeg kan anbefale at ride med ridegjord (sådan en til voltige -med håndtag til at støtte lårene imod, og uden stigbøjler. ligger lige så fast som en sadel). Den vil skubbe dig 10 cm længere bagud og så har han lettere ved at rejse forparten. gjorden vil også give dig bedre balance og hesten er mere smidig uden den stive sadel -alle de klassiske ryttere jeg kender rider med sådan en hver dag -og kun lejlighedsvis med sadel. Et spørgsmål: hvor bred er hans bringe? det er nemlig en kæmpe fordel hvis han er bred -bedre balance.
0
0
Svar på denne tråd

bringe
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 14:23
Jeg synes han har en ok bredde mellem forbenene og de er helt lige set forfra - jeg glemte at løfte halen og kigge på motoren ;-) (jvf. Hempfling)

Jeg har faktisk overvejet at prøve med et tykt underlag og min køregjord - den er også godt polstret, så jeg ikke glider helt ud på manken. Og så vente med at få tilpasset en sadel når han er i bedre form.

Hm - det lyder jo som om jeg allerede har købt ham.

0
0
Svar på denne tråd

Som du selv skriver...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 14:33
... så ser han ikke helt vind og skæv ud...

Jeg synes nu ikke, hans nakke ser kort ud - men jeg synes heller ikke, at han har underhals. Han har dog en kraftig hals - så jeg synes lige, at du skal stikke hånden op i hans ganascher, når du ser ham igen. En kraftig hals fordrer, at der er plads mellem ganascherne - ellers vil den lyde som en fløjtekedel, hvis den skal "pakkes sammen" i dressuren. Når bare pladsen er der, så er det efter min mening fuldstændig ligegyldigt, at halsen er kraftig - den vender jo rigtigt. I øvrigt vil han også efterhånden blive bredere øverst på halsen og smallere forneden, når han bliver redet rigtigt.

I ser ud til at passe godt sammen - så hvis han ellers er sund og rask, så er det vist ikke så ringe et køb.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

kraftig hals
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 14:37
har jeg selv bedt om. Man har savlet for meget over PRE...

Når du mener plads mellem ganascherne, så mener du ligesom et "hulrum" på undersiden af hovedet, ikke i overgangen "på tværs", ikke?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 14:43
... at der skal være så meget plads mellem kæbebenene (set fra hovedet underside), at struben/halsen kan være der, når den runder i halsen og holder næsen lodret.

Når vi ønsker at hesten skal gå "dressurmæssigt korrekt", så er det naturligvis en forudsætning at den kan trække vejret, samtidig med at den gør det ;-D

Det er muligvis også helt irrelevant at jeg overhovedet skriver det - men nu er jeg jo altså fjordheste-freak, og hér ser vi desværre engang imellem kombinationen svær/tykstrubet hals sammen med smalt hoved med lette kæber - og så bliver det svært at ride dressur. Derfor har jeg vænnet mig til helt automatisk at kigge efter, uanset hvilken hest jeg står overfor.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Ring til en dyrlæge.
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 01:29
Du skriver prisen er rigtig,men der kan hurtig løbe noget mere på, hvis ikke han er sat rigtig sammen.
Kig du på ham et par gange mere,og er du stadig glad ved tanken om, at han kunne blive din,så fang du dyrlægen og fat din pengepung.
Held og lykke med beslutningen.
OLDENBORG KAN OG VIL
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Ganashe frihed
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 09:42
Jeg har altid lært at ganashe frihed måles ved at der fra kæbens kant på siden af hovedet skal kunne være plads til tre fingre i revnen. jf. Kyra K.

Held og lykke med den røde..
Se min røde på præs.

Conni
:-D {> :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider