Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

galop anspring (unghest)
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 15:17
Sagen er den at jeg har en dejlig klog vallak og en sød lille 1'er pony hoppe som begge er 6 år gamle. INGEN af dem kan springe an til galop selvom de har været i tilridning hos berider, men det er også næsten 2 år siden. Jeg ligger efterhånden søvnløs om natten:-) over problemet. Jeg har dem opstaldet i en lille stald langt fra rideskoler hvor jeg måske ville kunne få undervisning, den anden mulighed er vel at tage på kursus med dem, men hvor? Både tranport og kurset vil været dyrt for min pengepung. Jeg har prøvet at lære dem galop anspring i longen ved hjælp af stemmen, men er ikke nået så langt endnu at det hjælper. Jeg har ikke ret meget lyst til bare at drive dem afsted i trav indtil de går i galop. Min vallak er typen som passer vældig godt på sin rytter og jeg tror ikke rigtigt at han tør gå i galop med mig på ryggen. I longen går det fint og han har en vældig god balance. Min pony pige galoperer også fint i longen, men har dårligere balance og kondition. Til tider kan det være svært bare at få hende i trav, hvilket også kan have at gøre med min vægt(60kg). Det korte af det lange er at jeg ville blive vældigt glad hvis der er nogen her på siden som vil kunne hjælpe mig med nogle gode råd, evt. navne på undervisere som vil være villige til at køre til Sæby(nordjylland). Mvh. Johanne Nielsen
0
0
Svar på denne tråd

En pisk?
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 23:02
En pisk ville være god at have med som hjælpemiddel.
Bare som den ekstra lille hjælp. Brug evt. en kort pisk på skulderen til at understøtte dit indvendige ben.
Husker du din opstilling i det du springer an?
På yngre heste kan det være en god ide at stille hesten en smule ud, da du derved giver den indvendige skulder mere frihed.
Held og lykke! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

når jeg skal lære Liva anspring
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 11:49
så bliver det på tur, så hun prøver at galoppere på den måde. Det kan være svært for dem at holde balancen i en longse.

Men at longse ham uden rytter kunne være en ide. Hesten vil ikke forstå til at begynde med at du mener galop, ved at sige, men brug pisken til at drive (lille smæld måske)med (ikke hård og ram IKKE hesten) og sig så "GALOP".

nÅr han kan det så kan i øve med ryttter. En pisk ville være god, som et lille rap, sammen med kommandoen og benene.

Husk at sidde tilbage i anspringet, ellers ødelææger du det helt, eftersom støtten ikke vil være der.

Men som sagt, hvis det var mig ville jeg starte med at øve på tur over en mark.

Hvis det er en kat 1 pony, så er du ikke for tung -den kan sagtens bære 60 kg
0
0
Svar på denne tråd

vægten er ihvertfald ikke problemet
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 16:28
en kat. 1 pony kan sagtens bære 60 kilo, så vægten behøver du ikke bekymre dig om *S*.

At hun ikke vil i trav er sansynligvis et opdragelsesspørgsmål rent ridemæssigt - altså at hun ikke tager dine hjælper seriøst nok.

Jeg gør sådan at jeg i starten siger "trav", driver lidt med sædet og lægger benene til, hvis dette ikke er nok, tjatter jeg lidt med pisken bagpå, ikke slå, slet ikke ,men et tjat til lige at sige, hallo, jeg mener det.
På denne måde lærer hesten at adlyde de små hjælper.

Galop ville jeg gøre på samme måde faktisk.
Jeg plejer så i starten altid at lave anspringet det samme sted på banen, og i starten er det iorden at hesten accelerer traven inden anspringet.
Det er også nok med 2-3 galopspring i starten, en hest der ikke er vant til at galopere under rytter, bliver nemt usikker og anstrenger sig enormt meget, så bare et par spring i starten er nok.
Man kan efter nogen gange så begynde at øge strækningen, først til en hel langside, og dernæst til hele næste kortside med og måske rundt over midten, det kommer hurtigt når bare hesten oplever succes ved øvelsen (man roser og roser også selvom det kun var 2% af det tilsigtede,,,,, bare den gjorde sit bedste for at forstå hvad man mente *S*).

Ellers kan jeg også helt klart tilslutte mig at det er rigtig godt at gøre hesten fortrolig med galop i terrænet, hvis man har muligheden for det.
Her er ingen hjørner hele tiden og det hele glider lidt lettere.
Men det kan også godt lade sig gøre at indlære det på en bane.

Jeg tror du har ret i at det vil være godt med undervisning, da det lyder til at være nogen lidt generelle ting der volder problemer, men også nogen ting der let vil kunne afhjælpes ved den rette vejledning.
Jeg kender desværre ikke nogen i dit område.

Men i mellemtiden kan man også få utrolig meget ud af at læse bøger om dressur, tage et afsnit/en øvelse af gangen, gå ud og afprøve det på hesten, reflektere over hvad der gik godt og hvad der ikke gik så godt, gå ind og læse det samme afsnit igen, og nu forstå det måske på en ny måde.
Sådan har jeg selv lært rigtig meget. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hvis hesten har lært det
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 01:38
Hvad gør du for at sætte hesten i galop ?
Det er nok dig ,der fejler,siden begge hestene på trods at tidliger kunnen ,nu ikke kan.
Er der ikke andre ryttere i din stald der kan
"genlærer" hestene og dig.
OLDENBORG KAN OG VIL
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 13:17
Tusind tak for de gode svar, jeg har tænkt mig at blive ved med at longere dem uden rytter indtil de forstå at når jeg råber galop skal de galopere, og så prøve at overføre det til når jeg rider.
Bortset fra det så tror jeg en kombination af at prøve at galopere i terrænet først og så prøve lidt hjemme på banen bagefter vil fungere. Det vil også vise dem at det er helt iorden at galopere når jeg er på ryggen af dem.
Til Oxalia
Jeg har ingen anelse om de blev reddet i galop da de var i tilridning. Jeg fik selvfølgelig undervisning på dem efter at de blev tilredet, men jeg har faktisk aldrig set dem galopere med rytter, eller prøvet det for den sags skyld. Det eneste råd jeg fik med hensyn til galop var med min vallak. Her sagde berideren at hvis han satte i galop sku jeg bare lade ham gøre det, men at jeg sku lade være med at presse ham i galop. Når jeg ellers sætter i galop lægger jeg det ene ben frem og driver på. Jeg synes selv og det har jeg også fået at vide at jeg har et rimeligt godt sæde i skridt og trav og galop, men jeg er usikker i galoppen fordi det er meget lang tid siden jeg har reddet det.

Hvad angår mit problem med at min pony stoppede har en dressur pisk hjulpet på det. en enkelt ridetur bevæbnet med en pisk og så var det ikke nødvendigt mere, nu har hun forstået at når jeg siger trav er det trav jeg vil ha:-). Problemet var vist mest i mit hoved her, jeg havde jo ikke lyst til at presse hende i trav hvis hun havde smerter eller jeg var for meget vægt for hende, lidt tåbeligt i grunden for hun traver fint og uden problemer når vi er ude på tur.

Tak igen, hvis der er flere gode forslag så kom bare med dem!
0
0
Svar på denne tråd

et lille tip
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 18:53
et lille tip til at lære hesten at springe an i galop i en longe, er at du giver kommandoen, og i det samme selv "sætter i galop" sådan fremad og lidt hen mod hesten, så går de allerfleste heste i galop :-)
0
0
Svar på denne tråd

Johanne......
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 19:11
Når du skal sætte i galop og lave anspringet, så SKAL DU IKKE lægge den ene ben frem, men tilbage.

Hvis du skal i højre galop, så lader du højre ben blive ved gjorden og lægger venstre ben tilbage. På samme tid bliver du tilbage i sadlen, så du bevarer støtten.

Så er det på plads for eller er det jo logik at hesten går lidt ged i det;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider