Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dresscode til første ridetime/nybegynder?!
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 17:28
Lige et lidt tosset spørgsmål.

Jeg er en fyr på 26 - hej alle sammen! - som har prøvet at dyrke stort set alle sportsgrene. Nu er tiden kommet til ridning - bl.a. på grund af alle pigerne ;-)

Spøg til side...

Jeg har aldrig kendt nogen der red - men har altid haft lyst til at prøve. Jeg har bl.a. altid været bange for hvad vennerne ville tænke. Heldigvis vokser man fra sådan noget - så NU skal det være!

Til andre af de sportsgrene jeg dyrker jævnligt (windsurfing, motorcross, snowboard) - skader det ikke hvis man tropper op med nyt og dyrt udstyr.

Jeg er lidt af en "udstyrs-freak", og hader at låne, så jeg investerer altid i mit eget.

Nu skal jeg så begynde til ridning om en uge - og har fået købt mit rideudstyr.

Jeg har fået ridehjelm, handsker, to par bukser med fuldskind - og et par Kønigs støvler. Støvlerne er vist beregnet til dressur, og stod til næsten 4000 kr. Jeg fik dem dog til under 1/3 af prisen, da butikken havde haft dem liggende i årevis for en kunde, der ikke havde hentet dem. Lige min størrelse og mål - så jeg kunne simplethen ikke sige nej til det gode tilbud. Jeg har vadet rundt i dem og ridebukser hele ugen herhjemme, for at gå støvlerne lidt til (jeg kan næsten ikke bukke benene i dem).

I alt har jeg brugt ca. 5000 kr. - det synes jeg er ok. Jeg har adskillige snowboards der koster meget mere end det.

Men nu er jeg kommet i tvivl om det ikke er lidt overdrevet.

Hvordan er det på rideskoler? Vil der blive grinet af mig hvis jeg tropper op i nye ridebukser og lange dressurstøvler til min første ridetime? Er dressurstøvlerne overdrevet? De var jo billige.

Jeg har tænkt mig at hænge i med ridningen, og ikke give op efter en uge. Jeg er aldrig startet på en sport for bare at give op igen. Så jeg skal nok få brug for udstyret.

Burde jeg bare bruge et par gamle jeans, og så købe et par billige gummiridestøvler - eller evt. jodphurstøvler med leggings - til jeg får lært at ride?

Lang smøre, jeg ved...

Erik
0
0
Svar på denne tråd

sejt...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 17:35
Umidbart, vil jeg sige frås.. men nok bare fordi jeg er misundelig.. Hvis du vil hænge i så sejt, så bliver du glad for dit udstyr..

Hvis jeg fik en ny elev der troppede op i dit udstyr, ville jeg nok ha dyb respekt til ham. det viser arengement, og gå på mod.. Så fra min side go for it.

Drende der rider er bare lidt for blæred...

-----MARIA-----

:-) :-)smil - det smitter :-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

helt i orden
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 17:45
Så længe du ikke tropper op i stævnejakke og slips, så er det nok helt fint. :-)

Hvis du er bange for at falde lidt udenfor, kan du jo tage en gammel nusset strikketrøje på for at tone "nyt-udstyr-looket" lidt ned... :-P

Held og lykke med ridetimen.

0
0
Svar på denne tråd

husk også
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 17:48
en lille ispose til kuglerne, de fleste får landet lidt uheldigt i sadlen et par gange den første ridetime :-)
0
0
Svar på denne tråd

Godt gået.
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 17:49
Du skal bestemt ikke være flov over dit udstyr, det er faktisk ret væsentligt at du har gode støvler på, det hjælper med at holde opstillingen korrekt, du kan eventuelt, ligge en lille kork kile i hælen af støvlen, hvis de går for langt op på benet, det hjælper indtil støvlen er sunket sammen. Hvis folk glor så lad dem glo og tænkt på, at de bare er misundelige eller synes du ser godt ud.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes at det er sødt=0)
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 18:00
Davs!
Gid at min kæreste var såden.
Nå men det er en gød idé med trøjen og måske skal du lige gå forbi en vandpyt med dine støvler inden at du skal ride så ser du ikke for "fin" ud.

hvis du ikke kan lide at gå i støvlerne så tag et par gamle kondier på de første par gange.
og så bliv ved med at gå i støvlerne hjemme.
De er trælse i starten men bliver SUPER efter lidt tid.

Knuss Camilla ;-)
0
0
Svar på denne tråd

*GG*....
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 18:31
sjovt altså!
Jeg har ikke halvdelen af det udstyr selvom jeg har redet siden jeg var 8 - og er dressurrytter ;-).

Men nej jeg tror ikke du bliver til grin, overhovedet ikke.
Jeg har undervist et voksenhold engang hvor der var en voksen som var HELT begynder, han havde virkelig aldrig siddet på en hest før, men han havde forbindelser til rideudstyrs-salg, og troppede troligt op i det fedeste dress, - det var der da ingen der tog nottits af, det vigtigste er at man er åben og venlig og har mod på det.
Om man så er iført for 5000 kr. tøj, eller bare kommer i et par joggingbukser, gummistøvler og hjelm, er efter min mening underordnet :-)
0
0
Svar på denne tråd

og ps....
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 18:32
Stort tillykke med din nye interesse, jeg ønsker dig et væld af gode oplevelser, der er ihvertfald masser af muligheder for at få det :-)
0
0
Svar på denne tråd

Dato:  13-02-2004 20:26
Hej Erik

Dit udstyr kan evt. blive lidt stift at ride i, men det er jo dit valg.
Indtil støvlerne er faldet ned kan du bruge indlæg som jeg så forleden i hooks. De koster under en 50'er, men tror de er godt givet ud.
Har selv snydt og købt brugte læderstøvler som var gået til. *S*

Heste er vidunderlige dyr og inden man har set sig om bruger man mere tid udenfor banen som på banen.

Husk at strække ud bagefter og tag evt. et varmt karbad. Det hjælper på ømme muskler dagen efter.

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
bl.a. med dressursider
0
0
Svar på denne tråd

hey erik
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 21:37
hvis ridningen ikke er dig afligevel så kan det være du er interreseret i at bytte noget af dit udstyr til en gammel windsurfer min mands er nemmelig sjældent i brug efter at han er begyndt at ride.

spøg til side den er nok efter hånden ædt op af musene på loftet.

held og lykke med timen i næste uge skriv lige hvordan det er gået,min mand kan i øvrigt nikke genkendende til davids råd om is posen ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Dresscode
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 23:48
Umiddelbart er det lidt vovet, at have dyrt udstyr på, inden man "kan noget" på en hesteryg. På den anden side er udstyret jo udviklet fordi det er godt.
Det vigtigeste er dog hjemlen!!! Den skal virkelig passe og må bestemt ikke være for lille (Og heller ikke for stor).
Støvlerne må bare ikke være ubekvemme, for så hæmmer de dig når du sidder på hesten og det kan der komme uheldige situationer ud af.

Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Sejt............
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 00:18
Jeg tager sgu hatten af for dig. Det må jeg sige. Du lyder som en der er engageret, og det er vigtigt når man har med heste at gøre. Her går det ikke at man halvsover lidt.

Mht udstyret så synes jeg da kun det er fedt at du gider at ofre penge på ordentligt udstyr fra starten. Jeg gad da godt at jeg havde råd til selv at gå ud og købe udstyr for 5000kr, så som andre siger, hvis flok glor så er det nok bare fordi de er misundelige.

Husk lige at skrive hvordan det er gået :-P

Mvh

Cavan

Hvad man ikke dør af, bliver man stærk af

0
0
Svar på denne tråd

Hej Erik...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 01:23
Jeg må også lige give lyd fra mig... ;-)
Velkommen til hesteverdenen og tillykke med alt det dejlige udstyr . Jeg startede som barn med kæmpe sår på indersiden af knæene da jeg red i cowboybukser. Men ride det ville jeg, så jeg fortsatte trods smerterne til mine forældre efter et par år forbarmede sig og købte rigtige ridebukser (dog UDEN skind) og gummiridestøvler til mig....
Du er kun godt tjent med rigtigt udstyr fra starten - dit heldige asen.
Held og lykke med det, og jeg glæder mig til at høre om din første ridetime
;-D
Katrine
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene!
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 13:43
Det er rart der næsten ikke bliver rynket på næsen af mig.

Jeg overvejede også et på gamle joggingbukser og gummistøvler - men jeg er jo ikke 10 år gammel, så jeg kan jo godt tillade mig at "flotte" mig lidt.

Som én også nævnte: "...udstyret jo udviklet fordi det er godt".

Jeg glæder mig under alle omstændigheder til jeg første gang sidder på en hest.

Jeg skal nok vende tilbage med en rapport.

Erik
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 16:34
Hej Erik

Altså jeg er næsten enig med alle de andre der har skrevet til dig.
Bortset fra én ting: Læder støvlerne!

Jeg har undervist nybegyndere i mange år, både børn og voksne, og noget af det mange finder svært i begyndelsen er bl.a at beholde bøjlerne på og at holde hælene nede. Noget jeg kunne forestille kun blev endnu værre af et par stive læderstøvler.
Så jeg ville nok overveje at gemme dem lidt endnu og så evt. starte i et par gummistøvler eller hvis det virker for barnligt, så et par jorphurs. Faktisk er det ligegyldigt, bare der er en ordentlig hæl på.

Og så held og lykke med ridningen... Det er en fantastisk interesse du der har kastet dig over.
Og husk: Man er ikke en rigtig rytter før man er faldet af mindst 100 gange

Nina
0
0
Svar på denne tråd

He, he.....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 23:50
... Så lærer man nemlig at falde rigtigt. ;-)

(Mangler ca 24 fald endnu...)
0
0
Svar på denne tråd

he, he, he, he
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 19:45
jeg mangler 98 gange endnu=0) >o<
0
0
Svar på denne tråd

hæ hæ ...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 02:02
Jeg mangler under 40,. jeg holdt dog op med at tælle på et tidspuntk ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Stive støvler
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 09:15
Hej Erik

Jeg tror også du skal vente lidt med støvlerne - ikke fordi folk kigger (lad dem om det), men fordi de altså er noget stive. Bare det at komme op på hesten med stive støvler.... Vent et par uger med støvlerne.

I mellemtiden kan du gå dem til ved at gå på trapper, så får du bevæget fodleddet mest muligt.

God fornøjelse
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Godt udstyr
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:55
Hej Erik,

Jeg er vant til at se overklassefyre uden at skæve til pengene møder op med det fineste udstyr og kaste sig over en ny sportsgren som f.eks. Windsurfing mens de starter med at tilbringe 95% af tiden i vandet!!!

Man trækker lidt på smilebåndet..................., men fakta er, at det generelt er en god investering såfremt interessen er blivende, og at godt udstyr kan hjælpe en med at få en bedre start, engagere en og bedre indlæringskurven. Nu har du gjort investeringen, så skal du også gøre brug af den!!!!

Og det skader ikke med lidt flere checkede unge fyre i ridesporten, så velkommen!!!

Ridehjelmen er det vigtigste og med hensyn til støvlerne vil jeg give andre ret. I starten har du behov for at lære at slappe af på hesten og der er stive ridestøvler ikke lige sagen. I stedet for et par gummistøvler ville jeg dog anbefale dig et par gode snørestøvler med hæl (f.eks. vandrestøvler) - det har du sikkert i forvejen - og så bør du investerer i et par gode ruskinds leggings til ca, 400 kr. De er næsten uundværlige, og så er det ikke så koldt at ride i som et par ride- eller gummistøvler, på den her tid af året. Senere kan du så lægge en lille kile i hælen på ridestøvlerne, indtil de er faldet ned og er blevet blødere, således at du ikke får røde skærestriber i haserne af de lange skafter!!

Held og lykke!

Tine
0
0
Svar på denne tråd

Du går til den!
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:58
Jeg synes det er imponerende at du lægger så meget engagement i en sportsgren, som du slet ikke har prøvet endnu!

Håber at det hjælper dig til at holde gejsten, det tager nemlig LANG tid at lære at ride og omgås heste - men jeg synes bestemt også, at du skal møde op i udstyret - men tage skiftestøvler med, for som andre også siger, så bliver du måske ked af deres stivhed. Køb et par gode, lave stald/ride"støvler", som du vil være bekendt at have på andre steder også, de er praktiske at have under alle omstændigheder og varmere end læderridestøvlerne (som forresten ER noget af det fedeste at ride i, men forb..... dårlige at gå i).

Hvad du derimod IKKE skal gøre er at møde op med en overlegen attitude og give det indtryk af, at du har HELT styr på det, når du ikke har. Vær passende (og her mener jeg ikke overdrevent) ydmyg - blærer du dig så vil folk nok fnise af udstyret og måske udsætte dig for prøvelser som at ride rideskolens værste hest og lignende;-). Jeg husker i hvert fald en episode med en vis nybagt rideskoleejer, som overhovedet ikke kunne sidde overskrævs på en hest som førte sig frem i nyt ridetøj, med tanke på mandens absolut overdrevne talegaver og absolut underdrevne ridekundskaber blev der grint meget i krogene - men det skyldtes nu opførslen ikke tøjet alene!

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror ...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 20:56
hej erik
synes det er lidt sjovt du går ud og bruger så mange penge uden i det mindste af ha haft bare en time først.. griner det er cool.. Men nej jeg tror ik der er nogen der rønker på næsen af dig.. personligt vil jeg sige at man skal ride i det tøj man selv bedst synes om!.. personligt fortrækker jeg ridebukser med læder- synes man sidder bedre fast og så niver stigeremmene ik.. og så mine elskede kondisko.. sikkerhedsmæsigt er de absolut ik vær at anbefale og slet ik til en nynegynder men kors hvor er de dejlige om sommeren frem for at par varme ridestøvler ;)... du skal bare huske på en ting!! i denne sportsgren er det ikke udstyret der fører en til toppen!!! det er et samarbejde mellem dig og hesten! kemi og træning!

ønsker du gode råd kan du altid bare skrive...
held og lykke og god fornøjelse ;)
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror ...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 20:57
hej erik
synes det er lidt sjovt du går ud og bruger så mange penge uden i det mindste af ha haft bare en time først.. griner det er cool.. Men nej jeg tror ik der er nogen der rønker på næsen af dig.. personligt vil jeg sige at man skal ride i det tøj man selv bedst synes om!.. personligt fortrækker jeg ridebukser med læder- synes man sidder bedre fast og så niver stigeremmene ik.. og så mine elskede kondisko.. sikkerhedsmæsigt er de absolut ik vær at anbefale og slet ik til en nybegynder men kors hvor er de dejlige om sommeren frem for at par varme ridestøvler ;)... du skal bare huske på en ting!! i denne sportsgren er det ikke udstyret der fører en til toppen!!! det er et samarbejde mellem dig og hesten! kemi og træning!

ønsker du gode råd kan du altid bare skrive...
held og lykke og god fornøjelse ;)
0
0
Svar på denne tråd

Hej Erik
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 21:45
først: velkommen til rideverden (y) :-P

Jeg så du boede i odense c...hvor skal du så gå til ridning hende?? på FYR måske eller??

KnuzZ

♥MVH Louise♥
Søger job i Odense V
(Kig på min Pæsentation)
♥ godt nytår til alle! ♥

0
0
Svar på denne tråd

hm hm....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 00:57
altså sødeste erik - det er måske LIIIIDT mange penge at bruge når nu du ikke ved om sporten er noget for dig *s* - men så igen - udstyret skal jo også være i orden.

hehe jeg mindes da jeg startede *fnis*

Jeg arvede et par MEGET BRUGTE ridebukser ved min søster (hvide - øh?) og så havde jeg nogle gummirøjsere der tilnærmelsesvis LIGNEDE ridestøvler - MAND var jeg smart - og en ALT for lille ridehjelm - skam man ikke har billeder af sådan noget.

nå men da jeg så begyndte at tjene mine egne pange (reklamebud - BORING!) begyndte jeg samtidigt at passe nogle dejlige haflingere - og så blev der købt udstyr - alt i grønt.

Så kom jeg videre (havde de fornemme kunstlæderstøvler - ja de giver dæleme sure tæer *lol) og for to år siden købte jeg læderstøvler - noooj hvor jeg fortrød - indtil de var gået til (hehe du kan sikkert følge mig)

Og i sommers fik jeg min egen hest - og nu har jeg alt det udstyr jeg skal bruge - lige fra hovrenser til udstyr til to forskellige grene af sporten( spring og dressur)

+ nogle dyrlægeregninger og fra i morgen også en massør regning (til hesten)

sikke en smøre - hm... der jeg ville hen - jeg ville nok kun have købt det mest basale til at starte med. men okai de pege du har givet ud nu- er peanuts i forhold til hvad der kommer hvis du falder for sporten og får din egen hest.

men held og lykke - vi glæder os til en opdatering.

mvh

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd

bare kør på ERIK
Forfatter: 
Dato:  22-02-2004 14:37
hej igen!

bare hæng i du skal nok blive til noget B-).
og mangler du en hest på et tidspunkt så ma du godt låne min :-D.

knuss Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider