Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At "gå ned med hovedet"
Forfatter: 
Dato:  12-02-2004 22:09
Hej.
Hvilken metode/træning mener i er bedst til at lære en 4 årig , stadig under tilridning, at gå ned med hovedet? Det skal siges, at jeg ikke har "hevet hende i munden" så meget endnu, da jeg mener, det er vigtigt, at hun lige vænner sig til biddet først, inden jeg begynder at arbejde med det i hendes mund.
Jeg regner med at få godt styr på hende til sommer, men kunne godt tænke mig og høre, om i havde nogle gode råd, inden jeg begiver mig ud i det?

Har hørt at chambon ikke er optimal til træning, da hesten derved får et forkert "bøj".

Håber i har nogle gode råd.

Mvh Rodkjær. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Undervisning.....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2004 22:52
af en kompetent underviser ! For hvis man ikke ved, hvordan man skal få en hest til at gå frem til biddet, ja så kan man ikke selv uddanne den alene.

Du har dog helt ret i, at hjælpetøjler ikke er vejen frem - så den er en god holdning at holde fast i.

Og kort beskrevet er kodeordene for at få hesten korrekt frem til biddet fremaddrift og eftergivenhed.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

mere undervisning
Forfatter: 
Dato:  12-02-2004 23:56
Ja jeg vil også sige undervisning.
Når du spørger som du gør, så tror jeg ikke det kan forklares fyldestgørende på skrift.

Det er ikke tøjlerne der får hesten til at "gå ned med hovedet", så det er godt du ikke har brugt dem, det er nemlig særdeles ødelæggende for en unghest at opleve at blive hevet ned med tøjlerne.
Faktisk har det ikke ret meget med "at arbejde med biddet" at gøre, når en hest går i holdning.

Når en hest går "ned med hovedet" på den korrekte måde, er det hele hestens krop som bevæger sig anderledes end hvis den har hovedet oppe.
Den træder ind under sig med bagbenene, den løfter ryggen - og bliver dermed meget nemmere at sidde ned på, og den samler sig under rytteren og kan dermed rides, føres og styres med meget letttere og mere fintmærkende hjælpere, end man ellers ville være nødt til at anvende, - og alligevel med et langt bedre resultat.
Kort sagt, det bliver meget lettere og mere fornøjeligt at ride - for begge parter.

Der er således tale om et stort og fintfølende samarbejde hest og rytter imellem, og man kan sagtens trække hovedet ned på hesten så det for den ukyndige ser "godt ud", men hvis hesten ikke er REDET ind i holdningen, får man ikke alle de andre goder med som jeg lige har nævnt, og det er jo spild af resourcer og lidt ærgeligt.

Derfor vil jeg råde dig til at få undervisning.
Der findes også mange gode bøger om det, det er altid godt at læse teorien bag også, og gerne beskrevet af flere forskellige forfattere, da det er forskelligt hvordan man forstår tingene.
Johannes Sørensens bog "dressur" er god, jeg har selv brugt den en del, og der findes også mange andre gode bøger om emnet. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tjah.......
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 12:34
Undervisning, bløde hænder, halve parader (og hele parader)..

Gå meget langsomt frem.. mit bud!

Først efter at have redet/passet min hyp i 1-2 år, begyndte hun at gå ordentlig dressur, samarbejder og gå til bidet..
Tine :)

Mine heste har ændret mit liv :)
0
0
Svar på denne tråd

er det en joke?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 13:34
Hvilken metode/træning mener i er bedst til at lære en 4 årig , stadig under tilridning, at gå ned med hovedet? Det skal siges, at jeg ikke har "hevet hende i munden" så meget endnu, da jeg mener, det er vigtigt, at hun lige vænner sig til biddet først, inden jeg begynder at arbejde med det i hendes mund.

prøv at søge på nogle af de foregående diskusioner her på HN -
ridning og herindunder dressur handler IKKE om at få hesten til at gå ned med hovedet! det kan ikke siges for tit!
nu ved jeg ikke hvor gammel du er, om du får undervisning eller noget, men ud fra din tekst lyder det ikke som om du selv burde håndtere en unghest (min mening) - jeg kan sefølgelig tage fejl, men jeg blev altså ret provokeret af dit indlæg!

hvis du har bemærket det så hænger hele hestens krop sammen og når du sidder på den, sidder du lige over tyngdepunktet - hvordan tror du det påvirker hesten hvis du 'bare vil have hesten til at gå ned med hovedet' ?? kan du forestille dig det? -og må jeg høre hvorfor du vil have den til det? tak

en hest skal rides 'bagfra' - og det helt fra første gang du sidder dig op på den!
at hesten senere går i holdning kommer som en 'bivirkning', dvs den har lært at bruge sin ryg rigtigt, træde indunder sig selv og derudfra går i holdning af sig selv.
nogle heste kan med fordel rides 'frem og ned' det første stykke tid, men da denne position belaster forbenene bør den vare kortest muligt.

håber du lige vil tage din ridning op til overvejelse. det skader vidst aldrig! (herunder også mig selv)

mvh bente

- rid klassisk og rid frederiksborg -
0
0
Svar på denne tråd

eller hvad?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 13:37
hej igen

det er ikke personligt ment det ovenstående, og om muligt kunne jeg have skrevet min mening lidt mere hensynsfuldt, men som sagt - jeg blev provokeret. undskyld.
men jeg står sefølgelig stadig ved det jeg skrev.

mvh bente

0
0
Svar på denne tråd

først fremdrift
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 14:48
Hejsa

Prøv at lav en lille test :-)
Når du er alene, ellers kan det nemt blive pinligt :-)

Still dig på alle 4(knæ og hænder) nede på gulvet. Kravl så fremad ad i et godt tempo, det eneste du koncentrerer dig på er at dine "bagben" træder langt ind under dig selv. Observer så hvad din ryg og nakke laver.
Du vil automatisk krumme ryggen op og bøje let i nakken.
Starter du tilgengæld med at bære hovedet højt og så bukke i nakken og så begynder at kravle frem vil du gå med sænket ryg, dine skridt kan ikke blive så lange og du spænder.

Det er dt samme hos hesten. Lad hende kom frem i et godt tempo med en god takt og hvor du ligger vægt på at hun tager store afslappede skridt.
Arbejder hun godt bagfra vil hun så ligeså stille automatisk lægge sig til - gå til biddet.
Bøjningen af nakken er et resultat af bagparten arbejder godt og ryggen er oppe.

Bliver det hele lidt for hurtigt så giv nogle halve parader.
Begynder du nu at sidde og nykke i tøjlerene uden at have fremaddriften på plads risikerer du en hest der falder på næsen.
Så kommer hun til at ligne så mange andere heste der går med bøjet nakke og bagparten et par kilometer bagud.
Glem alt om hjælpetøjler, de har fanden skabt i vrede.
Har du en underviser du kan trække på?

Held og lykke med hende

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

thums up lene
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 19:15
(eller hvordan man nu staver til (Y) hihi)

men rigtig god test lene - godt forklaret, meget pædagogisk !

/bente
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 12:48
God test Lene... :-)Det er på den måde jeg rider på... En slags spansk dressur hvor det hele går ud på at hesten bærer sig selv og har bagparten under sig... Og det er uden NOGEN som helst tvang... Kun med krop og en meget let tøjle.. Sådan ville jeg helt klart ride en hest for når den har lært det er det så let at få den til at gå helt fantastisk flot næsten unden at have fat i tøjlen... Kun med kroppen næsten... Hesten nyder det for det er frivilligt at den går sådan og den bliver bygget rigtigt op og man får en konvekshest... Prøv at læse en god bog for eksempel At Danse Med Heste af Klays Ferdinand Hempfling... Så får du en ide om hvad det er jeg snakker om...
Knus&kram

*mOzZe*

Hjertet slår gladest når det slår for andre...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider