|
|
| Når hesten stejler? |
|
|
Hvad gør man når ens hest begynder at stejle, bare fordi den vil den anden vej???
Hun er 8 år og er lige pluselig begyndt at stejle hvis hun ikke får sin vilje...
Hvis jeg skælder hende ud bliver det være...
Har også prøvet at få hende til at slappe af ved at skridte, men når vi begynder at arbejde igen starter hun igen... og der er altså langt ned (1.65).
Og det er ikke fordi der er noget galt med hende for udenfor banen er der ingen problemer...
Nogle der har nogle gode råd?
Hilsen Mona
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen gode råd :( |
| Forfatter:  |
Tally |
| Dato:  |
11-02-2004 21:51 |
|
Den pony jeg rider, stejler også når hun bliver stædig.. Men da hun kun er 128 morer jeg mig kun lidt over det.. Og gir' hende et rap i røven.. Hun protesterer bare, og jeg fortæller hende at hun er nødt til at gøre som jeg siger, for at jeg behandler hende sødt og roligt.
Ville nok blive lidt skræmt hvis min hyp (også 165) begyndte at stejle..hun har én gang stilt sig en smule på bagbenene, fordi hun ikke ville gå sammen. Så brugte jeg altså lige sporene, og så opgav hun.. Men lyder som om det er en dårlig idé at straffe/sætte på plads, med din hyp..
Kan nok ikke hjælpe dig  MEn det er træls!
Tine Mine heste har ændret mit liv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du prøvet ??? |
G N |
11-02-2004 23:08 |
|
Hvis du er helt sikker på at din hest ikke er generet eller nervøs over noget, har jeg et råd der måske kan hjælpe. Så snart du mærker at hun vil rejse sig skal du dreje hende. Roligt, men med fast hånd. (ikke bare flå hende i munden). En hest kan ikke gå på bagbenene mens den drejer. Vi har gjort det med vores shetlandsponyer (hopper) ;o) en lidt mindre race, men min datter er også lidt mindre. Det er faktisk lykkes os at komme af med den slags nykker. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rid den frem!! |
|
|
Hej Mona!
Min hest stejlede temmelig meget,da jeg lige havde fået den. Jeg fik bl.a. samme råd som GN altså dreje hesten. Men ellers rid den frem, så når den ikke at tænke, hvis det altså går hurtigt nok!! Prøv også at få en til at se om du kommer til f.eks. at sidde og spænde fordi du er nervøs eller gør noget andet der kan forværre det. Det tog næsten et halvt år, men nu stejler min hest ikke på mere på bane eller i ridehus.
Held og lykke
hilsen my
ps. Mange har foreslået mig at smide et æg i hovedet på hesten, når den stejler, fordi den så skulle tro at den havde slået hovedet. Dem der har prøvet det, siger det hjælper. Men jeg har ikke selv prøvet - Det er nemlig lidt svært at ride med et æg i lommen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv da :-( |
MiNiBlUe |
12-02-2004 19:43 |
|
ikke alle heste reagere på at blive redet frem hvis de har løftet sig eller er på vej op.
Drej hesten rundt i en cirkel via scenkel og tøjle.
Så bliver hesten så forvirret at den glemmer hvad den var i gang med og så rider du den frem i enten trav eller galop.
Det er effektivt.
bare husk for alt i veren ikke at hoppe af fordi den stejler, for så er du sikker på at den vil blive ved, for så har den vundet.
Om ikke andet så få en anden til at sætte sig op og tage slåskampen en gang for alle. Hovedsagen er at den jo helst ikke skal opdage den er stærkere end dig.
held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har også været der... |
|
|
Der har jeg også været med min gl. hoppe( hun er død nu)vi gjorde det at, lige når hun rejste sig "dunkede" vi hende mellem ørene med hånden. ikke disideret slå hende, men så hun kunne mærke det. senere handt vi ud af at det bl.a. var fordi sadlen lå for langt fremme, så den trykkede hende på skulderen.(så hun stejlede for at komme fri fra sadlen, men også fordi hun var blevet mishandlet af nogle tidligere ejere) og vi skiftede omgående sadle og sørgede for at den lå som vi havde fået af vide den skulle ligge.
Nu ved jeg ikke om du ridder med samme sadle på og udenfor banen? Hvis ikke, så tjek at sadlen ligger ordentligt! at den ligger langt nok tilbage, så den ikke ligger og viler/trykker på dens skulder, det er meget tit grunden til at heste gør "unoder." Der er desværre ikke så mange der ved hvordan sadlen skal ligge for at ligge godt på hesten! og mange vælger en "forkert" sadle, som de syns er fed eller noget, og så er de ligeglade med hesten, eller ikke bevidst om hvilke følger det kan få.
Håber ikke jeg har fornærmet nogen eller noget andet!
og så håber jeg selvfølgelig at du kan bruge det til noget. held og lykke!
Hilsen Maria 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hånd i nakken |
|
|
Hejsa
Har også haft et par erfaringer med heste der rejste sig.
En var det nok at ligge en hånd i nakken af og en anden måtte "rykkes" rundt.
Nu skriver jeg "rykkes" rundt. Det er ikke fordi jeg går ind for at de skal hives og slides i munden, for det er en meget føjsom del af hesten (altså munden!), men den skulle drejes og det skulle gå hurtigere en stærkt for ellers havde hun (også en hoppe!) tid nok til det hun ville, altså rejse sig.
Det handlede bare om at være hurtig.
Den anden hoppe (de damer!!  ) fik egentlig aldrig rejst sig helt tror jeg. Vi var fra den første gang hurtige med hånden i nakken. Og det var egentlig nok bare lige at røre hende bag ørerne. Til tider gik det lidt stærkt så det blev til et svagt "klap" (med lukket hånd), men aldrig hårdt, det var ikke nødvendigt.
Vi fandt ud af hvad det var der generede hende (bla. en forkert sadel lagt forkert!) og siden forsvandt problemet.
Konklution: En hånd (eller lignende i nakken, heste kan ikke lide at støde hovedet op i noget), eller drej den rundt og rid frem.
Men generet så få undersøgt om der eventuelt kan være noget der generer hende. Det er der ofte.
Håber det kan bruges...
Mvh. Tine, Stald ES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hesten stejler, |
Sys |
13-02-2004 12:51 |
|
er det som regel altid en grund - og nogle gange en rigtig god grund: saddel der klemmer og trykker, ondt i ryggen, ondt fra andet der generer o.s.v., o.s.v. Det skal man først undersøge.
Hvad laver du med hende udenfor banen, hvor du ingen problemer har? Og hvad lavede i på banen, da problemet opstod?
Det er lidt af et detektiv- og udelukkelsesarbejde, du skal i gang med.
Det skal man gøre for hestens skyld, da den jo ikke kan fortælle dig, hvad der er i vejen.
Det er meget få heste, hvor det er et "opdragelsesproblem" - men det kan man jo også læse af de andre indslag, hvor det var sadlen, der var problemet.
held og lykke med det
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross ;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdragelses problem... |
komtesse |
13-02-2004 13:58 |
|
Jeg vil lige sige at jeg har haft mange heste i re-skoling som havde fået den "nykke" at rejse sig under tilridningsfasen.
Når en hest rejser sig kan det blive en meget farlig situation for rytteren og undskyld mig men rytterens sikkerhed kommer altså først!!!!
Derfor bør man ALTID lade en kvalificeret træner tilride sin hest, derved spare man sig for mange fejl.... og problemer i fremtiden.
Jeg har haft mange heste hvor der kunne være en af følgende grunde til de rejste sig: Redet med forkert bid ( for skarpt i forhold til hestens følsomme mund og rytterens for hårde ell. urolige hånd), tandspidser, sadelproblemer ( forkert bum, dårlig sadel, ikke tilpasset hesten osv), rygproblemer pga forkert ridning( feks ikke ens rygmuskulatur pga dårlig træning), benproblemer ( igen pga forkert ridning) rytter fejl fordi man har redet for lang tid uden en træner og derfor fået mange indgroede vaner som rytter som hesten så betaler for..... og sådan ku jeg blive ved!!!
De fleste "fejl" en hest laver er pga forkert indvirkning, og det laver alle ryttere da den perfekte rytter ikke findes!!!!
Men mit råd til dig vil være lad en proffesionel se på hende, for det er let at komme med en masse velmenende råd, men ingen af os har set eller prøvet hesten og har derfor ikke alle "oplysninger" for det kan være en årsag du ikke selv har lagt mærke til, der gør hun rejser sig......
Og hvis du begynder at "famle" dig frem med alle mulige løsninger kan du skade mere end du gavner!
Du fortæller jo heller ikke om du har udeluket tandspidser, skiftet udstyr, flyttet hesten, ændret foder, haft en dyrlæge til at tjække den osv...... Og når disse ting IKKE er udelukket vil jeg personligt ikke kunne give dig et brugbart råd med dit problem.......
Hesten kan feks ha fået en skade som gør at hvis den går på en volte gør det meget ondt og derfor stejler den....
Men af alle de heste jeg har haft i reskoling har det faktisk kun været ganske få der havde et "opdragelses problem" og de problemer var pga menneskers forkerte håndtering af hesten og dens sind eller fysik...
Så hvis du skal ha noget brugbart hjælp er du nød til at komme med nogen flere oplysninger....
---
Christina
så er der billeder af hestene på min præs. alle hestene *G*Hvis du ikke kan sige noget positivt, så hold hellere din mund <
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den med at dreje rundt er ok |
|
|
Men jeg synes i alle glemmer det allervigtigste.
Når hesten har gjort hvad den skal, altså landet med alle fire ben på jorden, eller taget et skridt frem,om det er nok så lille ROSE ROSE ............. 
Ellers får det andet ikke nogen værdi.Og gem så lige de æg til påske,sådan noget fjolleri.
OLDENBORG KAN OG VIL 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
mOzZe |
14-02-2004 12:35 |
|
Er du helt sikker på at der ikke er noget der generer hende...? Sadlen, biddet eller noget andet...? Hvis hun har forandret sin bygning en smule kan de jo godt begynde på sådan noget når det gør ondt... Fået flere/mindre muskler, blevet tykkere/tyndere eller noget i den stil... Ikke fordi jeg ikke tror den kunne finde på sådan noget med vilje men det er jo godt at være sikker på at der ikke er noget galt..
Knus&kram *mOzZe*
Hjertet slår gladest når det slår for andre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skal..- |
Jeva |
19-02-2004 22:15 |
|
Ignorere det og drive den fremad.. bare følg med den og så snart den har gået en halv runde uden at gå i vejret så sig dygtig,- ikke andet, ikke nusse eller andet, bare dygtig! Min gjorde det altid når hun var hidsig både på og uden for banen, kan virke ret skræmmende for hun kommer sgu højere og højere op for hver gang hun gjorde det, men det bliver værre når jeg bliver sur, så jeg lader som ingen ting og rider videre, så kommer hun lynhurtigt fra kogepunktet til nulpunktet igen og vi kan fortsætte:0) Nu gør hun det kun engang imellem, hun går højt op, men ikke så tit som før og det passer mig egentlig udemærket!
Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|