|
|
| Ridning efter frokost..? |
| Forfatter:  |
Mette |
| Dato:  |
19-03-2001 19:46 |
|
Vi kom for et stykke tid op at diskutere om, hvor tidligt efter fodring, man må ride sin hest. I dag nuppede jeg fx en lille skridttur i skoven uden sadel ca. 30 min. efter fodring. Det var en stille og rolig hyggetur, men alligevel kom jeg til at tænke på, om det egentlig ikke var forkert af mig at tage hende ud ...
På gården kan vi ikke blive enige om, hvor vidt man bør gøre det, og i givet fald, hvor længe man bør vente... har I et bud..?
Mette.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ridning efter frokost..? |
Ismule |
19-03-2001 20:55 |
|
Nu skal man jo ikke give sin hest et stort måltid, uanset om man skal ride eller ej.. Og det siges jo at et afpasset hestemåltid (mindre end 2½ l for en stor hest), har passeret mavesækken efter ca. ½ time.. Så jeg vil ikke mene at det gør noget.. Nogle fodringsmidler er specielt designet til at give hesten ekstra energi, og skal fodres lige inden man rider ud, dette kan fx være super contition fra Hippolyt.. men jeg tror det er omkring 100 g man giver... Og det tager hesten ihvertfald ikke skade af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sif |
19-03-2001 21:41 |
|
Min "tommelfinger-regel" har altid været en time efter fodring (med kerne altså, det gælder ikke, hvis kræet har ædt noget stråfoder), og det bruges også på rideskolen, hvor jeg kommer.
Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pia H. |
20-03-2001 08:06 |
|
Ifølge Jørgen Falk Rønne (dyrlæge) så skal man vente ca. 2 timer efter fodring, da hesten nemmere danner mælkesyre i muskler etc. hvis den kommer ud at gå indenfor de 2 første timer efter den er fodret (dvs. det har i bund og grund ikke noget at gøre med hvornår foderet passerer mavesækken - men hvor længe det findes i hestens organisme).
Jeg har ellers også altid haft den tommelfinger regel at bare det var 1 time efter så var det ok, og jeg tror nu også at det afhænger af hvor hårdt hesten rides.
Pia H.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Joy |
20-03-2001 08:15 |
|
Jeg tror det kommer an på hvilken "ridning" man taler om...
Jeg siger som hovedregel også 1 time gerne lidt mere... hvis det træning "ridning".
Hvis jeg, som du, også bare skal daske en tur i skoven i et adstadigt skridt tempo ville jeg også kun vente ½ times tid...
Hvis jeg har spise frokost og kort tid efter skulle løbe en tur så ville jeg dø *g*
så ville jeg gerne vente 1 time eller mere...
Hvis jeg skulle gå en tur i moderat en tur, så ville jeg faktisk havde godt af det efter en ½ times tid efter jeg havde spist...
Det er godt for fordøjelsen af bevæge sig lidt efter man har spist... og det tror jeg gælder både mennesker og dyr.
Du skal ikke have dårlig samvittighed over at have skridtet en tur efter ½ time.
Hilsner Joy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
KatrineH |
20-03-2001 08:42 |
|
Hej
Ja - jeg er ikke bleg for at tage en skridttur i skoven selvom Tritla har fået mad for 30 min. siden. Hun får nu heller ikke så meget at spise til frokost.
Jeg ville dog aldrig forlange en masse af hende - såsom konditionstræning o.lign. - men ville nøjes med skridt og måske lidt luntetrav.
Mvh Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tanja |
21-03-2001 11:25 |
|
hej Mette!!
På min gård har vi haft den sammen diskusion men vi har også haft dyrlæge aften hvor på vi spurgte dyrlægen........
hun sagde:lad heste spise sin mad hels færdigt og lad den så stå en halv times tid så den kan fårdøje maden ligesom når vi har spis slappert vi også lige at og slår mave vi gider heller ikke at lave noget når vores maver er fyldt så tænk på hvordan du selv har det når du lige har spist
Knus tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet