Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sjove øvelser/leg
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 14:32
Jeg mangler ideer til nye øvelser/leg til mine elever. Har ikke kunnet finde nogen bøger om emnet, så overvejer at skrive en selv.

Øvelserne skal helst have en faglig baggrund, men skal være med til at gøre undervisningen sjovere for både hest og rytter.

Det kan være alt lige fra balancetræning, til slalom. Alle ideer er velkommende :-)
0
0
Svar på denne tråd

ponygames...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 17:44
Hejsa..

Da eg læste dit indlæg, kom jeg lige i tanke om nogle forskellige eksempler på ponylege som jeg har liggende.. dem havde jeg ellers glemt alt om...

Der er beskrivelser til følgende lege:
-Sækkeløb
-kartoffelløb
-slalomstafet
-vandstafet
-flagstafet
-vadestedet

Nå, men kan ikke huske hvor jeg har fået dem fra, måske fra DRF's breddeudvalg som bruger den til ponygames?? Du kan jo evt. kontakte DRF og høre om de ikke har nogle liggende?? Og hvad med at starte et hold for nogle af dine elever til ponygames 2004, eller kvadrillecup?? Det er hamrende sjovt..
Men ellers så må du også gerne kontakte mig - så kan jeg bare scanne dem ind og sende til din mail hvis det har interesse??

MVH KIkki
0
0
Svar på denne tråd

Ponygames
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 19:59
Ja tak. Det ville være dejligt hvis du ville scanne og så sende til mig:-)

julieschmidt@ofir.dk
0
0
Svar på denne tråd

sjove øvelser
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 19:14
Jeg er ikke helt sikker på hvad du søger. Men min erfaring fra undervisningen af elever er at, det helst ikke må tage for lang tid at sætte ting op til øvelsen/legen i det de fleste kun rider en time (eller en halv hvis det er de helt små børn)

En øvelse jeg bruger til de lidt større er at krydse tøjlen engang, så man har højre tøjle i venstre hånd og venstre tøjle i højre hånd. Så starter vi ud med at ride volter på denne måde, og derefter slalom, først i skridt så i trav. Grunden til dette er at eleverne skal lære at styre hesten rundt med benene, og når tøjlerne er krydsede er der mange som indser hvor vigtige schenklerne egentlig er.

Desuden bruger jeg de alm. gymnastiske øvelser, til hest, for at øge balancen og tilliden til hesten hos eleverne.

de yngste får også lov at ride baglæns, med trækker naturligvis, igen for at øge balancen og gøre timen mere underholdende.

desuden er jeg ret glad for travbomme, hvor eleverne slipper tøjlen, igen med trækkere, for at lære at holde balancen uden at holde igen i tøjlen.

Jeg ved ikke helt om det var det du mente. Men kan med sikkerhed sige at jeg køber din bog når du får den skrevet.
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 21:20
Det er helt nøjagtig den slags ting jeg søger. Tak for det:-)

Og dejligt at vide bogen kan sælges;-)
0
0
Svar på denne tråd

slalom, balanceøvelser m.m.
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 17:20
Jeg har over et par gange undervist børn på en ridekole (gør det desværre ikke mere) og her er en række småting, jeg anvendte med succes i mange timer.

Prøv at skaffe 8 kegler (eller farvede plastickasser -de er MEGET billigere) og 4-6 bumme. Lav slalomløb mellem keglerne, slalombaner mellem bommene eller kavalettier. Det har stor succes hos børn. Og faktisk kun fantasien sætter grænser.

Jeg brugte da jeg underviste at lære ungerne at ride i en spiralformet volte, hvor jeg angav cirklerne med en række kegler. Det er en meget sund øvelse -for alle uanset niveau og disciplin- men børn har avært ved at forstå princippet bag en spiral, hvis ikke den er markeret på en eller anden måde.

Man kan også lave en bane med tønder (eller kasser) som man stiller og de skal ride igennem i forskelligt tempo. for de små og uøvede er det rigeligt i skridt eller trav -for de store og mere øvede børn gør det da gerne i galop.

Alle tingene har faktisk samme formål: at få ungerne til at være i stand til at styre deres heste med fintfølelse.

Og bomme og kasser kan også bruges til at opdele banen eller indskrænke banen efter behov. På den måde kan de lære at ride deres heste på mindre eller større volter.

Små børn kan man gøre trygge ved at lade dem sidde på hesten med lukkede øjne mens du styrer hesten for dem i longe.

Prøv at se om du kan låne eller købe "Linda Tellngton-Jones' rideskole". Der står mange sjove øvelser i, som ikke kræver ret meget tilbehør. Udover bommene bruger hun en rem om halsen og en pisk (som hun meget positivt vælger at kalde en tryllestav)

For Det er utroligt så meget sjovere alting bliver, både for underviser og børn, hvis der står et par kasser og bomme hist og her.

Ellers er pony-games jo også altid godt.

Held og lykke

Mange hilsner Lone
0
0
Svar på denne tråd

PS: spejlridt
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 17:28
...er også et hit. Det er faktisk meget svært og utrolig læreridt og kræver meget -selv af den roligste af de heste, der er med.

Eller parspringning over små spring....

Forresten: hvorfor hedder du zwipzer som brugernavn? Er det navnet på din hest og er den dunfarvet og lidt over 150 cm? for så er jeg altså meget nysgerrig og vil gerne snakke med dig...

Mange hilsner Lone
0
0
Svar på denne tråd

øvelser
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 15:49

hej

Min mor står for bredderidningen i distrikt 9. Hun har oversat en del tyskebøger om sjove øvelser til heste. Blandt andet hesteagility.. vi kan evt. sende noget materiale til dig hvis det har din interesse. Du kan skrive en mail til mig hvis du vil høre mere.
ellers sende din adresse til dig, hvis jeg skal sende noget materiale.

louise_bay_jensen@hotmail.com

VH Louise
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 19:31
Kender desværre ikke nogen hest ved det navn:-(
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider