Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At standse en hest.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 10:57
Er der ikke en eller flere der vil fortælle mig, i ikke alt for tekniske vendinger, hvordan man (korrekt) standser en hest. Hvad jeg får af vide af min ridelærer, og det jeg læser mig frem til, stemmer ikke helt overens. Og jeg er selv for uerfaren til at vide hvad der er korrekt. Så hvis der nogen der vil svare, vil jeg være taknemmelig.

Venligst Mette M.
0
0
Svar på denne tråd

Re: At standse en hest.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 17:32
Nu er jeg ikke den helt store dressurstjerne - men der sidder go'e bremser på mine heste, så jeg gør det nok cirka rigtigt alligevel *ss*. Derfor tør jeg godt give metoden videre.

Når jeg rider fremad, så "vugger" jeg i lænden, i takt til hestens bevægelser. Når jeg vil stoppe den, så skyder jeg enden en smule fremad i sadlen, så jeg bliver helt lige i lænden, og så holder jeg lænden stiv i den position (med overkroppen tilbage i lodret position). Samtidig lægger jeg benene ind til hesten for at "holde sammen" på den (så den ikke stikker hovedet op), og tager en anholdning i tøjlen.

Kort sagt: jeg gør mig tung i sadlen, samtidig med at jeg driver hesten frem imod en anholdende (stoppende) tøjle.

Hvis paraden ikke virker (især på unge heste), så slapper jeg af i benene i et splitsekund, samtidig med at jeg giver efter på tøjlen, og derefter lægger jeg igen benene til og tager i tøjlen igen. Jeg har nogle gange været ud for at skulle gøre det en 3-4 gange i træk, før hesten forstod vinket og stod stille, men de plejer altså at lære det lynhurtigt.

Håber du kan bruge det til noget!

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 18:33
Man skal bare klemme med lår og ben + tage lidt i tøjlen samtidig og så give efter igen!

V.H.Rikke.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 19:10
Hej

Jeg har også altid fået at vide at man skulle klemme med knæene når man vil stoppe hesten, men faktisk er det vist nok ikke den mest effektive metode.
Hesten skal jo ikek stoppe pga ubehag, men pga at rytteren sætter sig dybt i sadlen, og skyder mave og bryst frem, således at femdriften i lukkes fremad!
Jeg mener at Sif's medtode er den korrekte!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 21:02
Hmm... brugte altid Rikkes metode da jeg ikke havde hest (Crossen reagerer ved stemmen). Synes den lyder mest begyndervenlig. Under alle omstændigheder skal man vel altid gøre sit bedste for, at hesten er mindst muligt ubehagelig tilpas...!

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 21:08
for at lave en korrekt ( ifølge dressurverdenen ) parade, skal man holde sin opstilling, dog læne sig et par centimeter fremad (kun MEGET LIDT ), og klemme for lår, uden at slippe for schenklerne, samtidig, en LET anholdning for tøjlen.
alt dette uden at miste ridningen fra sædet.
det er SVÆRT at lave en RIGTIG parade !
egentligt skal man kunne stoppe udelukkende for lår og schenkel.

mvh Flo
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 22:55
Tak for jeres svar.

Hilsen Mette M.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-03-2001 10:03
Jeg klemmer med knæene og signalerer også "stop" med sædet/lænden. Tøjlen støtter jeg bare roligt på, så hesten ikke falder på næsen i det den stopper op.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider