|
|
| Med åben mund... |
|
|
Hvorfor åbner min hest munden, når man tager (blødt) i tøjlen???
Jeg er klar over, at den prøver at "undvige" biddet, men skyldes det et forkert bid, eller er det kun et spørgsmål om at stramme næseremmen tilstrækkeligt?
Jeg rider med et tykt tre-delt bid, og har aldrig prøvet andre på min nuværende hest.
Mange hilsner, JULIE*Hellere være doven idag end slet ikke være doven* 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Des mere du |
|
|
strammer næseremmen, des værre bliver det for din hest!
His du kun tager let i tøjlen og den åbner munden så er det enten fordi der er noget med biddet eller tænder. -Eller fordi den har lært at der bliver trukket i tøjlen.
Få en berider til at kigge på dig, så kan de som oftest se, hvor problemet ligger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for svaret.
Med hvad kan der være galt med biddet?
Det er en unghest, jeg har, og jeg har ikke redet hende særlig meget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underlige heste (Bid) |
| Forfatter:  |
Merian |
| Dato:  |
21-01-2004 15:37 |
|
Hejsa...
Jeg rider også med et almindeligt, tre-delt bid, og uden næserem. Min pru åbner også munden når jeg trækker hende i bidet (fra jorden) og lægger tungen over, og tager den tilbage igen. Der er dog ingen problemer når vi rider.
Min ridelærer siger, at det er bidet der genere hesten. Et tre-delt, er simpelthen for bevægeligt og ligger for uroligt i munden.
Så hvis det ikke er tænderne, så skift til et almindeligt, 2-delt, trensebid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er svært at sige... |
|
|
... når man ikke har set jer "in action" - men umiddelbart vil mit bud lyde som følger:
- holder du benene ved, når du tager i tøjlen?
- er du sikker på, at du nu også ER blød i hånden?
Hvis du kan svare ja til ovenstående, så ville jeg prøve at skifte til et ganske almindeligt 2-delt bid. Lån dig evt. frem, så du ikke skal sætte penge i det, før du ser resultatet.
Jeg har et 3-delt bid, men der er ingen af mine heste, der bryder sig om at gå med det. Mit gæt er, at det simpelthen er for skarpt for dem. De spænder op og åbner munden - alle 3.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
anne sofie n. |
21-01-2004 16:37 |
|
R enig med sik, men ellers kan du også prøve at løsne din næserem!
*Skovgaards Miss Mizia*& *Den Dejlige Sofie*mister verden mizia, mister verden mig. miss_mizia@yahoo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen, |
|
|
jeg rider skam med et meget løst næsebånd - er netop modstander af at "snøre" hesten fuldstændig sammen.
Jeg tror måske nok, problemet kan ligge i det tre-delte bid...
Tak for jeres svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min gør det osse.... |
|
|
Jeg har så en dejlig dejlig kat.II pony! Og hun har altid gjort det i de 4 år jeg har haft hende!
Jeg har prøvet med alle mulige bid, men hun blir ved med det!
Jeg får osse undervisning, men min træner siger at det kan vi bare ikke gøre noget ved.. Og sådan er det bare..
Jeg springer M-klasser på både distrikt- og landsplan og det har ikke generet mig/os overhovedet! Kun at det ser grimt ud..
♥ -*KnuZ Nina & Flicka*- ♥ 
***Vinder som Årets Springrytter 2003***
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har lige haft tandlæge |
mille r |
21-01-2004 21:13 |
|
Til min lille pro.....Pia Kai..og fik af vide, at vi "næsten" alle ridder med for tykke bid på vores heste, jeg har redet med et 3 delt KK bid 21 mm tykt, som åbenbart var for tykt til min hest...har byttet det ud med et smallere/tyndere bid nu...havde samme problem, med min hoppe...åben mund/klakken på biddet hele tiden....men det har hun slet ikke gjort de sidste 2 gange vi har redet, så der kan være noget om det, så måske du skal have et smallere bid.
Har altid selv redet med et lidt tykkere bid, da de jo efter sigende, ikke er så hårde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ung hest... |
|
|
Du nævner på et tidspunkt, at det er en forholdsvis ung hest du har, samt at du kun har redet hende lidt...
Hvis jeg ellers har opfattet ovenstående korrekt, så er der tale om en forholdsvis nytilredet og uerfaren hest....?
Det kan derfor være et spørgsmål om, at hun ikke har vænnet sig helt til bidet endnu.
- Da der er forskel på heste, og hvor længe de skal bruge på at vænne sig til bidet, kan man derfor opleve unge heste, der åbner munden og forsøger at "slippe af med bidet". Specielt hvis de ikke har været redet så længe.
Hvis det er tilfældet, og du derudover har en rolig og sikker hånd, er det bare et spørgsmål et tid, før hun "falder til" og vænner sig til "dimsen i munden". Sørg for at ride hende frem, og giv hende mulighed for at strække halsen og søge frem til bidet.
Hvis jeg helt har misforstået situationen, så håber jeg i overlever
Mvh Lady
- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific....  Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskellige bid |
|
|
Hej
Ikke alle heste bryder sig om tredelte bid. Du skriver at det er et tykt bid du rider med, nogle heste har en lidt plads i deres mund og bliver derved generet af et for tykt bid... Nu er jeg selv springrytter og skifter jævnligt mellem en to tre bid, som kan være lige fra gummibid til ringbid, alt efter hvad problemet er.. Nogle heste åbner gerne munden, hvis der er for meget uro i munden på... hvis et todelt ikke hjælper, så prøv et gummibid i en periode...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med sommer og mille r.... |
|
|
.... i, at mange rider med at alt for tykt bid, som der rent faktisk slet ikke er plads til i hestens mund.
Det er IKKE mere skånsomt for hesten at have et for tykt bid i munden, for det fylder voldsomt og støder mere mod tænderne og klemmer hårdere på laderne.
Hvis du så endda strammer næseremmen og/eller næsebåndet ind, får din hest endnu flere problemer, fordi biddet så vil blive presset endnu hårdere ind mod ovennævnte områder i dens mund.
Prøv et tyndere bid og spænd endelig ikke nogen næseremme ind.
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| startproblemer |
|
|
Hvis din hest ikke har været redet ret meget, tror jeg at den bare skal vænne sig til biddet.
Nogen heste har lidt svært ved at acceptere bid i starten.
Du kunne også prøve med et to-delt i stedet for, der er heste der ikke er trygge ved det 3-delte.
Jeg ville i starten bare se bort fra at den åbner munden og forsøge at lede dens opmærksomhed over på de andre hjælpere, så den efterhånden vil acceptere biddet uden videre tiltag.
Kun hvis den stikker tungen over biddet og ud af munden ville jeg spænde næseremmen ind, da det er en rigtig dum vane for en hest at få.
Men sålænge den nøjes med at åbne munden, ville jeg forsøge at ride videre som om intet var galt og se om det ikke fortog sig efterhånden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|