Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pessoa's longesystem
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 20:42
Er der nogen som har prøvet dette? Og hvad synes I om det? Fordele/ulemper...?

Har selv haft longeret min store 'knægt' i det, og synes faktisk det blev helt godt. Det virker jo slet ikke ligsom en fx. glidetøjle som bare spænder hovedet ned på hesten. Med pessoas er den jo tvunget til også at komme bagfra. Der gik selvfølgelig lige et lille stykke tid inden han accepterede det, men efter gik han virkelig super. Ryggen var oppe med et godt sving og hans nakke lå pænt og afslappet.
Men, kunne godt mærke at jeg ikke skulle give ham 1 time, han fik omkring 20 min, og der var han også brugt :-)

(Ved faktisk ikke om det er det rigtige navn, men det kommer i hvert fald fra 'pessoa')

VH HeidiZ(Putin)
At leve er som at elske - al sund fornuft er imod det, og alt sund instinkt er for det.
Af: Samuel Butler (1612-80)
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 20:46
Jeg kender ikke systemmet, vil du forklare hvad det er?

Karina

Blonds have more fun
0
0
Svar på denne tråd

der har
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 21:15
været en del indlæg om det her på HN - de kan findes ved at søge mellem kl 23 og 9.

Her er et link til "rullepølserne" iført Pessoa liner.
0
0
Svar på denne tråd

Pessoa
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 21:29
Tak for dine link PiaR :-)
Vil prøve at søge på det efter der har været Frost :-)

Har aldrig haft bidt mærke i det før, først nu da jeg er blevet det anbefalet, så ville lige prøve at hører om der var nogen negative sider, som jeg ikke lige har set ;-)

VH HeidiZ(Putin)
At leve er som at elske - al sund fornuft er imod det, og alt sund instinkt er for det.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 00:00
generelt det er ok, men desværre har hesten mulighed for at gå og bøje ud af volten. Jeg ved man kan stramme linerne, men stadig kan hesten gå skævt.
vi havde nær ødelagt en hest i Schweiz med dem, da den gik og kiggede ud af og dermed trænede skævt. Des mere vi strammede møget, des mere skævt og spændt gik kræet.
På de andre heste fungerede det udmærket (ok, en han ville ikke finde sig i snoren om bagbenene, så han bukkede konstant!).
Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Så, nu har jeg..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 00:22
læst alle de gamle tråde :-)

Folk er vidst temmelig kritiske omkring det. Men på Putin fungere det altså fint. Han var faktisk rigtig-rigtig lækker at ride i dag. Der var ingen tegn på ømhed, eller andet.
Man skal selvfølgelig ikke spænde dem ind, så de går med næsen baglod. De skal ligge med næsenryggen lidt FORAN lod, så de kan bevæge hovedet "frit".

...Fik også lyttet mig frem til, at det blev brugt meget til fjordheste som skulle køre for vogn ?:-)

VH HeidiZ(Putin)
0
0
Svar på denne tråd

Vi brugte det
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 00:26
også til de heste, som skulle tilkøres. Så er de vant til snore på kryds og tværs.
Ellers blev systemet faktisk kun brugt på heste der skulle sælges/bruges som springheste. Dressurhestene blev stadig spændt ind med glidetøjler eller indspændingstøjler (sjældent).
Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Undrer mig...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 13:05
...at I bruger ordene "spændt ind" om glidetøjler? Mig bekendt rider man da kun med glidetøjler - de benyttes (forhåbentlig) ikke til longering?

Mette (Fjolle)

DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger dem til longering
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 13:34
og ikke ridning. De bliver bundet fast i enten gjorden (i siderne) eller oppe ved stigremmene. De sidder meget løsere end indspændingstøjle og des lign.
Det er kanon til heste, der primært luftes i longen for motionens skyld, da de kun støtter og ikke tvinger hesten i en holdning.
Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Kaldes også "røvskubber"..
Forfatter: 
Dato:  26-01-2004 15:33
Brugte "systemet" (sammen med underviser) til min, da han som 4-års fik konstateret spændinger over krydset, og det i den sammenhæng var vigtigt at han "strak" sig og tog bagbenene med... Det virkede meget bedre end når han kun var støttet af indspændingstøjler..

Longearbejdet var "dikteret" af dyrlægen

Han fik 10-15 min. endelig ikke for meget da det jo er meget belastende..

Lotte og Bisse
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider