|
|
| Hvordan får jeg min hest? |
|
|
til at bukke nakken i galop ? Hun går super i trav og skridt.
Min underviser har fortalt at så snart hun vil give efter og bukke nakken så vil jeg kunne påbegynde LA, da hun bare er blevet så god efter hård træning. Men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal træne hende i galoppen ?? nogle forslag eller nogle der har prøvet det samme.. Hun har balance, og tænderne er også ordnet..
Hilsen mig, der har fødselsdag idag:)
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!! Louise * "Dansk oldenborg kan og vil:o) Medlem af DOA" * |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm .... godt ? |
| Forfatter:  |
Nicole |
| Dato:  |
19-01-2004 19:48 |
|
hejsa
jeg har været ude for det samme, men på en lidt anden måde. jeg prøvede først med en martingalje, og derefter en løs indspændingstøjle. efter den havde gået med en martingalje i ca. 1 uge, begyndte den at søge fint ned, vi tog den så af og arbejdede så MEGET med galoppen, ikke alt for hårdt c'føli! min ridelærer fortalte at jeg skulle holde hesten i roligt tempo med sædet og i hvert hjørne løsne tøjlerne meget! jeg ved ikke om det hjælper, det hjalp mig godt, og vi stoppede c'føli med den metode da den havde lært det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et par tests...!! |
|
|
Hej Louise!
Tillykke med fødselsdagen.
Jeg blev lige lidt "øv", da jeg læste dit indlæg. Det er desværre sådan de fleste tænker "bukke nakken". Dit focus bør være på at hesten træder langt ind under sig, løfter ryggen og først derefter (som en sidegevinst) ægte giver efter i halsen.
Jeg kan kun foreslå dig at tjekke din ridning i skridt og trav. Det kan du bl.a. gøre på følgende måder:
løsn den indvendige tøjle og hesten skal gerne blive på volten og i bæring,
lyt at den (næsten) konstant gumler (ingen gumlen = spænding),
løsn begge tøjler og hesten skal sænke hovedet til jorden (hovedet op = falsk samling før du løsnede),
bliv optaget på video (kik efter at bagbenet træder under dig + at forbenet ikke kommer ind under dig)
Hvis ikke du består disse tests i skridt og trav, så er der ikke noget at sige til at det ikke fungere i galop.
Good luck.
Hilsen KB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Tally |
19-01-2004 22:14 |
|
Træn galop.. få hesten til at slappe af. Galopanspring!! Volter! HALVE PARADER  Halve parader og atter halve parader..og tålmodighed..det skal nok komme!..er mit bud!
(Når du tar halve parader, skal du tage hesten meeget roligt, sejt, og blødt op..så driver du igen den fremad..med fat i tøjlerne, men ikke halv parader længere..og efter en 4-5 galoptrin tar du hende sejt og blødt og langsomt op igen..holder hende i galoppen....gentag dette..igen og igen)
-men variér det lidt, så hesten ikke kører træt i det..og bliver modvillig..
Håber også I andre mener det er et fair råd jeg giver? Ellers må I sige til!!!
Knus
Tine Man starter i en sadel. Senere sidder man på et dyr, som bliver til en hest. Pludselig er det éns ven, og en kæmpe del af éns liv <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KB har ret! |
|
|
Du har helt ret KB... Det er noget af det vigigste at din hest er med bagfra, og træder godt ind under sig selv. Og det med videoen er en rigtig god ide... Lærte selv at min hest ikke gik ordentligt på den måde! Så det hjælper altså...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ret. |
Merian |
19-01-2004 23:36 |
|
At have indundergriben, løshed og afslapning er nogle af de vigtigeste forudsætninger for at heste kan gå RIGTIGT samlet.
(Jeg kan samle min hest med én hånd, fra jorden, bare ved at holde på tøjlen og holde den anden arm ud fra kroppen. Og det efter 7 ganges undervisning, i klassisk ridekunst.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| galop og bæring |
|
|
Jeg kan trøste dig med at galop er den sværeste gangart at få hesten til at gå samlet og stabilt i holdning og ligevægt.
Men du skal gøre det samme som i trav og skridt, ride bagfra og samle hesten så den bærer sig.
Forsøge at sidde stille og i ligevægt uanset galopspringene, virkelig forsøge at være den "stabile" part, så vil det komme efterhånden.
Du skal ikke være bange for at arbejde bagfra, selvom gangarten er galop, principperne er nøjagtig de samme som i trav, det kræver bare lidt mere af hest og rytter.
Hvis hesten kan rides samlet i trav kan den også lære det i galop, det kræver bare lidt ekstra arbejde, men principperne er fuldstændig de samme. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flot flot KB |
jeanetteE |
20-01-2004 07:25 |
|
Lige mine ord.... Skulderklap til dig!! 
JeanetteE & hendes welsh
Shetlænderhingst 2 år til maj med bordeaux hestepas sælges 1500,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er........ |
Idenion |
20-01-2004 13:53 |
|
helt enig med KB så vil ikke skrive noget..KB skrev præcis hvad jeg ville sige
Hippo:
Hmm sjovt nok,de heste jeg har redet har da altid været nemmest at samle korrekt i galoppen?
Og trav som næst-nemmeste (kan man sige det?) og skridt sidst..
men nu har de heste jeg har redet også villet fremad,dvs søgt godt frem og ned i galop næsten af sig selv-eller i alt fald gået godt frem i galop
har jeg bare været "heldig"? 
Monica& Månesmølfen AKA Moonlight *Stolt medlem af Unge Seniores Klub* |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh jeg synes |
|
|
egentlig også det tit er nemmere i galop...
Jeg har tit problemer med min hoppe i trav på venstre volte.. hun spænder meget op og vil gerne spæne, men i galoppen slapper hun ofte mere af i nakken... også selvom det kan foregå i et noget over grundtempo tempo!!!
Hilsen Matilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Monica & Matilde |
|
|
Er også helt enig med KB 
Angående galopen, så er der fordi at hesten her den naturlige fremaddrift.. wee...
Hvis man bare støtter op med en let hånd, og sammetidig lægger på bag fra, skulle det komme helt af sig selv, vel og mærket hvis hesten er redet korekt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, det var nok |
|
|
dumt formuleret. Da jeg udemærket ved at hesten skal have bagbarten med sig.. Jeg har prøvet din ene test med at løsne tøjlerne og hun stikker ikke næsen i sky men holder hovedet nede.
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!! Louise * "Dansk oldenborg kan og vil:o) Medlem af DOA" * |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bevæg hænderne! |
anne sofie n. |
21-01-2004 17:47 |
|
Bevæg hænderne, rid frem for udvendige shenkel (staves??), bevæg hænderne ikk for meget!!!!!
Den udvendige tøjle skal bære hesten og den inderste skal være meget løsnet ( men ikk hænge)...
håber d hjælper..og så øv halve parader, og galopanspring igen, og igen!
TiLlYkkE med din fødselsdag i dag! 
*Skovgaards Miss Mizia*& *Den Dejlige Sofie*mister verden mizia, mister verden mig. miss_mizia@yahoo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne sofie |
|
|
du er helt galt på den,ingen tøjle skal bære hesten,det skal hesten selv.
og så skal man aldrig bevæge tøjlen!
jeg også enig med kb,flot formuleret og let forståeligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| én mere der er enig |
|
|
her er´én mere der er enig med kb og berit og lukas.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er mange der er enige med KB, det er jeg også. |
|
|
Hejsa.
Hvis du går frem som KB forklarer og ellers har god tålmodighed, skulle du nok komme til at starte LA. Men fokuser nu ikke så meget på målet, at du overser det vigtige i måden at komme der hen...
Håber du når dit mål...
Mvh. Tine, Stald ES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|