Hej Bianca
Jeg var afsted sidste år med min. Træningen op til det, bestod mest af gå-ture og helst i et godt power-walk tempo. I skal begge have sved på panden. Desuden vekslede vi med longearbejde både med og uden indspænding, løslongering og en smule løsspringning. Vi øvede også travbomme både hvor de ligger 3-4 stykker efter hinanden men også hvor de ligger for hver halve eller kvarte omgang rundt i longen, det giver en god balance. Det hele skulle så gerne ende med at hun får en flot muskuløs overlinie og en velformet hals, for det er det dommerene gerne vil se!
Sørg for at hun lærer at gå pænt ved siden af dig både i skridt og trav, og lær hende at stille op (læs: stå stille) foran dommeren.
Det lyder af ret meget, så pas på ikke at tage for hårdt fat, hun er jo kun et barn. Start op 6-8 uger før i skal afsted og husk at give hende fri bagefter. Hold fri mindst hver 3. dag og longér max 20 min. ad gangen.
Sidst men ikke mindst, sørg for selv at komme i form. Der skal løbes godt til i traven, og du skal holde hele vejen rundt i ringen mindst én omgang. (Der er længere end man lige umiddelbart regner med, når der virkelig skal sprintes)
At bruge en professionel synes jeg ikke er nogen tosset idé, hvis man ikke lige selv føler at kunne klare opgaven. Det er også en god måde at vide det bliver gjort ordenligt. Jeg har selv støttet mig en del til Per Springborgs program for klargøring, som du vidst kan læse lidt om her:
SPRINGBORG.
Held og lykke med det.
Mange hilsner Helle
www.montanas-schiela.webbyen.dk