Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Træning af 2-års til dyrskue
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 23:10
Vi har en utrolig smuk nu snart 2-års dv-hoppeplag, som vi overvejer at fremstille ved dyrskue til sommer. Er der nogen der har erfaring med det, og hvordan vi evt. skal træne den. Jeg har lidt svært ved at se, at man kan gøre meget andet end at trække, men måske tager jeg fejl. Jeg kender avlere der sætter deres 2-års til beridder for at fremstille dem til dyrskue. Og de må da gøre andet end at trække med dem.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

det er da
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 23:19
...fuldstændig sindsygt at sende en 2 års til en beridder!! :-@
En to års skal da ikke andet end kunne gå med i snor.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Bianca..
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 23:59
Det er ikke bare lige ... det der med at udstille på dyreskue.
Hesten skal være vant til at trækker går ved siden af og ikke foran.
Trækker skal være ud for hestens venstre skulder og skal så vidt det er muligt følge hestens skridt/trav takt.
Den skal følge trækker i skridt og trav men uden at trækker kommer foran hestens venstre skulder.
Trækker skal ved mønstring vise at hesten er velopdragen, samt kunne vise hesten i skridt og tav.
Når vi træner til skue starte vi med at gå lange ture med hesten. Det som vi syntes er vigtigt at lære hesten er at den skal gå frem i frisk skridt/trav på komando fra mønstre.
Vi har haft heste som har været for hurtige/flyvende i trav til at vi selv har kunne løbe dem op og så har det været nødvendigt med fremmed hjælp.
Som avler skal man altid huske på at det er mønstringen som får betydning for hesten resultater, og hvis man ikke selv kan, er det en god ide at lade profesionelle overtage.
imc
0
0
Svar på denne tråd

2-års i træning....
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 00:01
Hej Bianca!

En 2-års hoppe trænes typisk meget for hånd, dvs. en masse skridt ud af "landevejen" og selvfølgelig mønstring. Nogle vælger også at longere med ganske let indspænding, men her skal man virkelig tænke sig om. Det er jo unge heste!!

Hilsen Karina
0
0
Svar på denne tråd

Dyrskue
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 05:12
Vi har efterhånden fremvist en del 2-års til dyrskue/plageskue, både egne og hopper udefra.

Ud over at gå ture med dem, så bruger vi en del longering, normalt ikke med indspændinger. Men vi lader dem trave stille og roligt rundt i longen. Af og til laver vi volten oval, de får så lov til at øge på langsiderne, så langt som de nu kan holde takten. På den måde får man trænet traven uden at løbe livet af sig selv. Efterhånden kan man korte longen op. På den måde vænnes hesten også til at man løber i nærheden af den.

0
0
Svar på denne tråd

2-års skue
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 17:41
Hej Bianca

Jeg var afsted sidste år med min. Træningen op til det, bestod mest af gå-ture og helst i et godt power-walk tempo. I skal begge have sved på panden. Desuden vekslede vi med longearbejde både med og uden indspænding, løslongering og en smule løsspringning. Vi øvede også travbomme både hvor de ligger 3-4 stykker efter hinanden men også hvor de ligger for hver halve eller kvarte omgang rundt i longen, det giver en god balance. Det hele skulle så gerne ende med at hun får en flot muskuløs overlinie og en velformet hals, for det er det dommerene gerne vil se!

Sørg for at hun lærer at gå pænt ved siden af dig både i skridt og trav, og lær hende at stille op (læs: stå stille) foran dommeren.

Det lyder af ret meget, så pas på ikke at tage for hårdt fat, hun er jo kun et barn. Start op 6-8 uger før i skal afsted og husk at give hende fri bagefter. Hold fri mindst hver 3. dag og longér max 20 min. ad gangen.

Sidst men ikke mindst, sørg for selv at komme i form. Der skal løbes godt til i traven, og du skal holde hele vejen rundt i ringen mindst én omgang. (Der er længere end man lige umiddelbart regner med, når der virkelig skal sprintes)

At bruge en professionel synes jeg ikke er nogen tosset idé, hvis man ikke lige selv føler at kunne klare opgaven. Det er også en god måde at vide det bliver gjort ordenligt. Jeg har selv støttet mig en del til Per Springborgs program for klargøring, som du vidst kan læse lidt om her: SPRINGBORG.

Held og lykke med det.

Mange hilsner Helle
www.montanas-schiela.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal ikke selv løbe
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 19:38
med vores 2-års, da jeg ikke er meget større end en hobbit. :-D Så det bliver min mand, som også er rytter og som løber med vores hoppe, når vi er til følskue. Men det anede mig nok at der var en del arbejde i det, hvis man vil have det bedste ud af det. Så det bliver nok ved tanken. Vi har nemlig også en 3-års som skal til kåring, og som min mand lige så stille er begyndt at gøre ryttervant. Den skal dog til beridder den sidste måned inden kåringen, men indtil da klarer vi det selv. (læs min mand). Det kunne ellers være sjovt at tage vores 2-års til dyrskue, men det kommer nok til at knibe med tiden. Men tak for alle jeres gode råd.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Tag dog afsted
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:24
Hejsa Bianca
Jeg læste med interesse dit indlæg, og det er som om du blev lidt forskrækket over forarbejdet før dyrskuet. Lad dog være at tænke for meget over det og tag afsted med det I kan den pågældende dag. Jeg siger ikke, at I ikke skal træne hesten - men at I skal nøjes med at træne det i formår/orker før dyrskuet, og tag så afsted og få en rigtig god dag ud af det, det er jo også det dyrskuer er til for, samt at vise din hest frem - ikke kun hvad den kan. Og dommerne er da altid overbærende med de unge heste.
Vi har taget afsted med vore to frederiksborg goldhopper flere år. Vi har både prøvet at få succes som skuets smukkeste hest, men også at blive placeret uden for nummer fordi hesten ikke just lige opførte sig som den burde (dette til trods for at den var trænet efter alle kunstens regler) - men det vigtigste for os har været at have en god dag sammen med familien og hestene (de elsker det)og vi tager nok afsted igen engang, men vi er nu blevet enige om at næste gang vil vi have føl med.
Så mød endelig op så vi kan se ikke kun velopdragne men også smukke (og måske velopdragne) heste til dyrskuerne.
Hilsen Lange
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lange
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 17:01
du har da ret i at man bare kan tage med, og så tage det som det kommer og have en sjov dag. Men samtidig så ville jeg også ærge mig, hvis jeg kunne se at mere træning ville gøre en forskel. Dyrskuet hernede hos os er i Juni, hvor jeg har et eksamener, så for sjov eller ej så bliver det nok ikke til. Jeg har altid store ambitioner... og er født optimist, og så indhenter dagligdagen nogen gange :-D Så vi vælger nok at koncentrere os om vores 3-års og så må Cresinni vente til næste år. Men tak for opmuntringen.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider