Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvorfor gør den det?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 13:42
Heej Alle sammen!
Jeg er en pige på lidt mere end 13 år, der har gået til ridning i 4 år ca. Men stoppede for nogle år siden.
Jeg skulle flytte, og da vi var flyttet, fik jeg 2 små ponyer. Vi købte dem af min veninde. Det var meningen jeg ville bruge dem som hygge ponyér, dvs: Ridde på den ene og den anden bare selvskabs pony.
Det er en shetlænder blanding begge to.
Den ene er moderen, den anden er et hingste føl. Der er 3 til maj.
Da vi købte dem, brugte moderen kun pony sadel. Men vi købte en rigtig sadel til den. Og den første gang jeg red med den på gik det fint.( Den har aldrig opført sig som nu) Den hopper og vil smide mig af, den bider (MEGET).
Når jeg skal spænde gjorden løfter den forbenet og smadre hovene ind i træpladen! ( eller muren). Jeg bliver jo urolig da den aldrig har opført sig sådan. Når vi endelig er kommet så langt at vi er ude og ridde, på marken eller et andet sted. Så er den mega irriterne! Den hopper hele tiden! Og når jeg vil ha den i galop, og vi vender tilbage mod gården! Så jorder den simpenhelt helt vildt! Hingsten er inde imens jeg ridder! De har vidst aldrig gået fra hinanden før. Nu går de på hver deres mark, og står ikk samme i stalden. Før har de gået på den samme mark, hvor Hingsten stod bundet - og moderen kunne gå fri. Vil meget geren ha kontrol over min hoppe igen. Så kom med nogle gode forslag? Da det ikk er sjovt og vide man skal ud til en pony, der overhovede ikke gider hører hvad man siger. Og med hensyn til at bide. - Den lille har det også med at bide! Hvorfor gør de det?
Hjælp !?
Vil meget gerne ha nogle gode råd, om hvordan jeg kan træne med dem begge.
Skal jo til at ' tilride' min hingst lidt! Og vil gerne begynde at træne den lidt.
God Jul allesammen
Knus Cecilie
0
0
Svar på denne tråd

hej hej...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 13:51
hej med dig...
Alt tyder på at det har noget med sadlen at gøre.
Har du fået en prof. til at se om sadlen ligger rigtigt..
for så gør det ondt når du rider.
Det er måske også grunden til at hun prøver at bide dig, det kan være at hun desværre er kommet til at forbinde dig med noget ondt.
Mange føl bider eller retter sagt napper som små.
Desværre er det ikke alle der bliver vendt fra det, så det ud vikler sig bare mere og mere og til sidst bider den rigtigt hårdt.
Men det kan være den bare opfatter det som en leg.
Da den står alene har den ikkke nogen at lege med, og prøve kræfter med, så vil den nok prøve kræfter på dig.
0
0
Svar på denne tråd

Sadlen sidder rigtigt?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 13:58
Sadel sidder som den skal.
Den gjorde det også lidt inden den havde sadel på. Den er aldrig rigtig blevet redet meget på. Hvad kan jeg gøre?
:-(
Den anden dag, havde min hingst revet sig fri, og havde været besøg hos ' Moderen' som var i brunst! Kan der være sket noget, som derfor påvirker moderen? .. Det er vel 2 uger siden?! det skete!
Tak for dit svar:)
0
0
Svar på denne tråd

hej hej...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:07
tja.......
hvad kan det så være......?
Du må nok få en dyrlæge til at under søge den om den er blevet i folet....
Og når dyrlægen så af lige vel er der kan du lige så godt få dyrlægen til at tjekke om hesten ikke har ondt andre steder....
0
0
Svar på denne tråd

Den anden dag..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:13
Da du sagde ondt andre steder slog det mig.
De sidste par dage har det 'knast' når den skulle tygge noget? :-(
Er det normalt?
-Den virker ikke til at ha smerte!?
Men hvad ved jeg!
Ændre en hest sig hvis den er i 2 uge? ..
( Ifolet)
Knus
0
0
Svar på denne tråd

hej hej..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:17
øhhhh..... nej ikk når der kun er gået 2 uger det tror jeg hvert fald ikke...
hvad mener du med knast???????
0
0
Svar på denne tråd

Jamen?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:21
Ved egentlig ikke hvordan jeg skal forklare det!
Men det knaser? Oppe fra kæben af ?:-)
Det er kun sommetider.
Har du en god metode jeg evt. Kunne træne Hoppen på så den bliver mere roligt!
Mange siger at den ikke kan tåle at undvære dens lille føl.
Jeg har føllet til salg, er det ikk smart! Når det ser sådan ud med moderen og dens Føl?
0
0
Svar på denne tråd

hej hej....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:27
øhhhh.
eller vil det nok hjælpe at få den kasteret...
Lav lidt horsemanship (start fra jorden), så den lærer at stole på dig.
det kan du også gøre med hingste bassen....
Så rid nogle stille og rolige ture, få lidt undervisning, osv.
0
0
Svar på denne tråd

horsemanship?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:29
Som sagt, har jeg ikk meget forstand på heste og træning osv.
Vil du sådan forklare hvad det er ? ?:-)
Eller's ihvertifald Tak for din hjælp! Den er jeg glad for 8-)
0
0
Svar på denne tråd

hej hej...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:34
øhhhh.......
horsemanchip er at få hesten til at stole på en selv, UDEN BRUG AF VOLD!!!!!!!!!!!.
Det er ikke lige til at forklare lige nu og her, men lån nogle bøger, gå evt. ind på læse hesten og led efter tellig jones rideskole (ved ikke om det er stavet rigtigt) den er rigtig god.
Hilsen seren...
0
0
Svar på denne tråd

Sadlen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 14:55
Da du lagde den nye sadel på første gang og det gik godt, var det før hingsten var stukket over til hende?
Eller efter?
hilsen Yankee.
0
0
Svar på denne tråd

Det var før?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 15:05
Det var før.
Hun opføre sig så underligt fortiden.
Har du nogle gode idee´r jeg må få?
:-(Vil så gerne ha hun bliver en rigtig god hest. Hun går meget flot! når hun endelig tager sig sammen.
hvad kan der ske, ved jeg sælger hingsten?
Er det nogen god ideé? for så har jeg KUN Hoppen. Men det irretere mig sku, at hingsten skal brøle som gal, når jeg er ude at ridde! Det påvirker moderen.
Hjælp!
0
0
Svar på denne tråd

Sadlen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 15:24
Hej jeg tror der kan være sket det, at hvis hingsten har forsøgt at bedække hende at hun måske har fået meget ondt i ryggen, du skrev at hun de sidste par dage har knast med tænderne. heste der har ondt skurer
sommetider tænder af smerte.
Det kan også være at hun tror at det er hingsten,der vil forsøge igen, når du lægger sadlen på og derfor prøver at flygte med dig på ryggen, når i er ude og ride.
Din hingst bør du nok få kastreret hurtigst mulig,
du skal også tænke på at det vil være synd for hoppen at gå alene, det skal du helst undgå.
Prøv at få dyrlægen til at se på hende på mandag, og lad være med at ride hende inden da.
Hilsen Yankee.
0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 15:48
Jeg vil helst ikke ende med en enorm stor dyrelæge regning. Er det meget dyr, at få en dyrlæge til at kigge på hende?
Jeg har ikk særlig meget fritid mere, og vil gerne sælge ham.
Så har jeg nemlig mere tid til hoppen, ridde hver dag osv. Er det en meget dum ide' at sælge hingsten. De er jo meget tæt knyttet til hinanden, og det irritere mig lidt. Når jeg ridder osv.
Hvis jeg for solgt hingsten, ødelægger jeg så noget for moderen? - Bliver den mere urolig af det? Vil den være urolig resten af dens ' dage' ?
Knus

0
0
Svar på denne tråd

Den bliver meget, meget ked af det
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 17:21
Den bliver meget, meget ked af det! Du må ikke lade hende gå alene :-( .
Det er dyrplageri, men du kan da heller ikke have en hingst sammen med sin mor......

Hvis man har heste har man også et ansvar 8-) . Det koster altså noget, så du må få ham kastreret.

Du kan også bytte ham til en anden pony, som moderen kan enes med. Men det plejer at gå godt, hvis de kun er de to.

Kan du ikke få hjælp af nogen til at få hende vant til ridning? Har du prøvet at ride uden sadel?

Du må huske, at heste gerne vil være gode venner - også med mennesker, men hvis de kommer til at forbinde mennesker med noget ubehageligt, så gider de naturligvis ikke.

Det er lidt ligesom, hvis man har en dum lærer i skolen. Så skal hun gøre sig meget umage med at være sød i lang tid, før man synes det selv!

At få heste til at gøre det, man gerne vil have dem til, kan være svært. Det gælder om, at man skal få dem til at synes, det er sjovt.

Så rådet med at læse om det er godt.
Du skal IKKE begynde at slå på hesten, den bliver bare sur på dig :-(. Selv om heste ikke kan udtænke lange og vanskelige planer, kan de sagtens finde ud af, hvem de kan lide.

Linda Tellington-Jones' Rideskole er der en bog, der hedder, som en ovenfor skrev.

Held og lykke med det!

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde!
0
0
Svar på denne tråd

Tak for dit svar.
Forfatter: 
Dato:  13-12-2003 17:58
:-) Mange tak for dit svar.
Jeg har skrevet et ' brev' tilbage til dig.

God jul (:
0
0
Svar på denne tråd

Raspet tænder?
Forfatter: 
Dato:  14-12-2003 10:48
Hej..

Så vidt jeg har forstået det står der kun hoppen og hingsten det samme sted -ik'?

Jeg ville skille mig af med hingsten, købe en ny vallak eller hoppe -gerne en der ikke er for ung, lade dem gå sammen og vænne sig til hinanden og derefter så småt begynde at tage hoppen ud. De første gange hun så blev taget ud skulle det bare være til horsemanship-træning; her træning fra jorden i at nu er det altså dig hun skal være opmærksom på og stole på.

Herefter kommer dyrlægebesøget så; er hendes tænder raspet? Det kan jo være, at hun står med nogle kæmpe tandspidser som gør ondt når du rider -og derfor spæner hun hjem mod stalden for at få "fred"... Her kan hun jo blive chekket for det hele, når han nu er der...

Jeg tror ikke du ødelægger hendes humør og liv ved at skifte hingsten ud, men jeg kender den jo ikke -nogle reagerer kraftigere end andre. Men det er vigtigt at den får en ny ven! Til gengæld tror jeg, at det skaber en del forvirring med en hingst som den eneste "partner" i stalden -at få den kastreret er også en ide... Der er mange ideer, men de koster alle penge; sådan er det at have hest. Og som andre har nævnt ville horsemanship være en udemærket træningsform -lån bøger og læs en masse INDEN du går igamg -ellers kan det gå grueligt galt -søg også under emnet herinde; der er nemlig skrevet meget..

Håber det kan bruges!

VH Signe
0
0
Svar på denne tråd

Hej Signe.
Forfatter: 
Dato:  14-12-2003 17:38
Jeg har haft stor glæde af at læse alle jeres svar.
Selvfølgelig kan jeg bruge det.

- Som det ser ud nu, sælger jeg hingsten køber en ny. Og hvis det evt. fortsætter det med tænderne, og den fortsætter med at være sådan! Så får vi dyrlæge ud.
:-)God jul.
Hold dig ikke tilbage.
Spring ud i livet, og nyd det!
Du slipper alligeveller aldrig levende fra
{>
0
0
Svar på denne tråd

Gode råd:
Forfatter: 
Dato:  18-12-2003 16:26
Kastrer hingsten - eller sælg ham og køb en ny.

Få dyrlæge til hoppen - hun skal have et grundigt tjek.
Er hun i fol?
Har hun ondt i ryggen?
Har hun problemer med tænderne?
Eller har hun ondt i benene?

Når dyrlægen har set på hesten, henvender du dig i den nærmeste rideklub eller hos den nærmeste, der har heste og forklarer at du har to ponyer, og at du ikke synes, du ved nok om heste - og få ham eller hende til at hjælpe dig lidt med at tilrettelægge foder, træning etc.

Og så skal du have noget rideundervisning - ellers kan det altså gå grueligt galt... For enten har hoppen dér ondt - eller også så riller hun dig noget så eftertrykkeligt. Og det eneste, der er farligere end en hest, der er respektløs og driller - det er en bange hest. Og der er ikke så langt fra det ene til det andet...

If I don't see you in the future
- I'll see you in the pasture...
:-)

-99E

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge.
Forfatter: 
Dato:  18-12-2003 17:59
Hej Cecilie.

Du skriver at du ved sadlen passer. Hvor ved du det fra har du haft en saddelmager ude at se på sadlen. Det kan faktisk være rigtig svært for os "almindelige" mennesker at se om en saddel ligger rigtigt.

Hvis du føler at din hoppe opfører sig mærkeligt, og det er kommet pludselig, så skyldes det højst sansynligt at hun har ondt et eller andet sted, måske i ryggen eller i munden.

Derfor er det meget vigtigt at du får en dyrlæge ud for at kikke på din hest. Jeg kan godt forstå at du ikke ret gerne vil have en stor dyrlægeregning.
Men du må tænke på at hvis du har købt et dyr, så har du ansvaret for at det har det godt. Dvs. at det er dit ansvar at ringe til dyrlægen hvis hesten har det skidt. Det har du simpelthen pligt til.
Hvis dine forældre skal hjælpe dig med at betale, og de synes at det er for dyrt at ringe til dyrlægen, så prøv at vise dem nogle af indlægene i denne tråd.

Med hensyn til hoppe og hingst vil jeg sige.
Din hoppe skal ikke stå alene, det er meget synd for den, og hvis ellers den nye dyreværnslov bliver vedtaget, er det direkte forbudt at lade en hest stå alene.

Det er heller ikke godt at de altid skal stå hver for sig, (og de skal stå hver for sig). For så har de jo ikke rigtig noget social kontakt, som f.eks. at gnubbe hinanden.

Jeg synes, som mange andre også skriver, at du enten skal få kastereret din hingst, eller også sælge den og købe en sød og rolig hoppe eller vallak.

Det koster ca. 1000-1200 kr. at få dyrlægen til at kasterere en hingst.

Hilsen Maahn

Gratis part.
Min dejlige fjordhest søger en rytter.
Se her: Lukas søger part.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider